15 Het banenlandschap is in beweging. Opleidingen kunnen niet alle ontwikkelingen bijhouden, dus leren ze studenten om te functioneren in een snel veranderende wereld. 'Doorleren is het sleutelwoord.' ONDERWIJS Scholing heeft continuïteit nodig Cruciaal voor de toekomst is het kritisch omgaan met data 'vicevoorzitter Centrum voor Top TC5tterco«egevanbes^r °nCnae^*geenPraW- !ÏelHSuurderS«ade«iKee scholengemeenschap D Het Zeeuwse bedrijfs leven schreeuwt om technisch ge schoolde mensen, weet Piet de Witte. Hij is namens het voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaande ren vicevoorzitter van het Cen trum voor Top Techniek in Ter- neuzen. De voorman verwacht dat de vraag naar technisch per soneel in de toekomst blijft toe nemen. „Het is de levensader van Zeeuws-Vlaanderen. Bin nen dit werkveld ben je verze kerd van een baan." Ook in de rest van Zeeland en Nederland is de vraag naar tech nici groot. Neem bijvoorbeeld de grote nieuwe offshore windpar- ken voor de Walcherse kust. Om te zorgen dat er genoeg mon teurs en onderhoudsmedewer kers zijn, richtte de provincie dit jaar de opleiding The Wind Technicians op. Automatisering Het Centrum voor Top Techniek (CTT) brengt onderwijs, het be drijfsleven en de overheid dich ter bij elkaar. „Voorheen waren dit tamelijk gescheiden werel den", meent De Witte. „Het be drijfsleven weet wat er nodig is. We wisselen binnen het CTT een paar keer per jaar met elkaar van gedachten. Het is belangrijk dat we voldoen aan een behoefte en de kwaliteit leveren die nodig is." Door samenwerking zijn de lijnen tussen diverse instanties korter geworden. „Daardoor kunnen we flexibeler werken. Het is mogelijk om een beroep te doen op bedrijven. Op deze manier kunnen studenten met de nieuwste machines werken." Flexibiliteit is volgens De Witte nodig om ontwikkelingen binnen de techniek bij te hou den. Meegaan met de voortdu rend draaiende wind op de ar beidsmarkt is vol gens De Witte geen optie voor het onderwijs. „Wij kun nen én willen niet ad hoe reageren op ontwikkelingen binnen het fluctuerende werk veld. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Scholing heeft conti nuïteit nodig." Jorrit Snijder, directeur Uni versity College Roosevelt (UCR) is het eens met deze opvatting. „We hebben geen glazen bol. De automatisering en robotisering gaan in een rap tempo. Voor spellen is lastig. Vroeger be vroedde niemand dat de melk boer plaats zou maken voor een supermarkt met diverse melk pakken." University College Roosevelt bereidt haar studenten daarom voor op het functioneren in een snel veranderende wereld, in plaats van in een specifiek be roep. Snijder: „Academische vaardigheden onder de knie krij gen, presenteren, beargumente ren en werken in een omgeving met verschillende culturen staan bij ons centraal. Cruciaal voor de toekomst is het kritisch omgaan met data. Door de digi taliserende wereld wordt de brij aan informatie steeds groter. Wat klopt wel en wat klopt niet?" Sleutelwoord Volgens Snijder is het sleutel woord van de toekomst 'doorle ren'. „Dat gebeurt te weinig. Het houdt niet op bij het behalen van een diploma. Dan begint het pas. We willen leraren die met de tijd meegaan. Zowel digitaal als op het gebied van lesgeven. Dat geldt ook voor de zorg. Ie dereen wil worden behandeld door een dokter die de laatste ontwikkelingen volgt." De bestuurder van de Zeeuwse universiteit stelt dat het tekort in de zorg, technische wereld en het onderwijs zich niet alleen beperkt tot banen op mbo-niveau. Er zijn ook voor hoogopgeleiden banen beschik baar in de provincie, constateert Snijder. „Ik krijg diverse vragen van grote Zeeuwse bedrijven die op zoek zijn naar academici. Vooral in de zorg- en techniek sector is er een tekort." Noodgedwongen wordt er buiten de provincie naar man kracht gezocht. „Het is lastig om mensen naar Zeeland te trekken, aangezien zij vaak een partner hebben die in een andere regio werkt. We moeten ervoor zor gen dat het aantrekkelijker wordt voor jongeren om hier te studeren." maandag 26 juni 2017 FOTO BOAZ TIMMERMANS Len Wolters Piet de Witte, CTT Het Centrum voor Techniek (CTT) is een samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en de overheid in Zeeuws- Vlaanderen. Vmbo en mbo zijn hier met elkaar vervlochten, waardoor een doorlopende leerlijn ontstaat. Hierdoor hebben studenten langer de tijd om zich te oriënteren. De techniek- onderwijsinstelling gaat vanaf aankomend schooljaar van start. Het CTT wordt ondergebracht bij Scalda in Terneuzen. Jorrit Snijder, UCR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 60