15
Het banenlandschap is in beweging. Opleidingen kunnen niet alle
ontwikkelingen bijhouden, dus leren ze studenten om te functioneren in
een snel veranderende wereld. 'Doorleren is het sleutelwoord.'
ONDERWIJS
Scholing heeft
continuïteit
nodig
Cruciaal voor de
toekomst is het
kritisch omgaan
met data
'vicevoorzitter Centrum voor Top
TC5tterco«egevanbes^r
°nCnae^*geenPraW-
!ÏelHSuurderS«ade«iKee
scholengemeenschap D
Het Zeeuwse bedrijfs
leven schreeuwt om
technisch ge
schoolde mensen,
weet Piet de Witte.
Hij is namens het voortgezet
onderwijs in Zeeuws-Vlaande
ren vicevoorzitter van het Cen
trum voor Top Techniek in Ter-
neuzen. De voorman verwacht
dat de vraag naar technisch per
soneel in de toekomst blijft toe
nemen. „Het is de levensader
van Zeeuws-Vlaanderen. Bin
nen dit werkveld ben je verze
kerd van een baan."
Ook in de rest van Zeeland en
Nederland is de vraag naar tech
nici groot. Neem bijvoorbeeld de
grote nieuwe offshore windpar-
ken voor de Walcherse kust. Om
te zorgen dat er genoeg mon
teurs en onderhoudsmedewer
kers zijn, richtte de provincie dit
jaar de opleiding The Wind
Technicians op.
Automatisering
Het Centrum voor Top Techniek
(CTT) brengt onderwijs, het be
drijfsleven en de overheid dich
ter bij elkaar. „Voorheen waren
dit tamelijk gescheiden werel
den", meent De Witte. „Het be
drijfsleven weet wat er nodig is.
We wisselen binnen het CTT
een paar keer per jaar met elkaar
van gedachten. Het is belangrijk
dat we voldoen aan een behoefte
en de kwaliteit leveren die nodig
is."
Door samenwerking zijn de
lijnen tussen diverse instanties
korter geworden. „Daardoor
kunnen we flexibeler werken.
Het is mogelijk om een beroep
te doen op bedrijven. Op deze
manier kunnen studenten met
de nieuwste machines werken."
Flexibiliteit is volgens De
Witte nodig om ontwikkelingen
binnen de techniek bij te hou
den. Meegaan met de voortdu
rend draaiende
wind op de ar
beidsmarkt is vol
gens De Witte
geen optie voor het
onderwijs. „Wij kun
nen én willen niet ad hoe
reageren op ontwikkelingen
binnen het fluctuerende werk
veld. Dat gaat ten koste van de
kwaliteit. Scholing heeft conti
nuïteit nodig."
Jorrit Snijder, directeur Uni
versity College Roosevelt (UCR)
is het eens met deze opvatting.
„We hebben geen glazen bol. De
automatisering en robotisering
gaan in een rap tempo. Voor
spellen is lastig. Vroeger be
vroedde niemand dat de melk
boer plaats zou maken voor een
supermarkt met diverse melk
pakken."
University College Roosevelt
bereidt haar studenten daarom
voor op het functioneren in een
snel veranderende wereld, in
plaats van in een specifiek be
roep. Snijder: „Academische
vaardigheden onder de knie krij
gen, presenteren, beargumente
ren en werken in een omgeving
met verschillende culturen
staan bij ons centraal. Cruciaal
voor de toekomst is het kritisch
omgaan met data. Door de digi
taliserende wereld wordt de brij
aan informatie steeds groter.
Wat klopt wel en wat klopt
niet?"
Sleutelwoord
Volgens Snijder is het sleutel
woord van de toekomst 'doorle
ren'. „Dat gebeurt te weinig. Het
houdt niet op bij het behalen
van een diploma. Dan begint het
pas. We willen leraren die met
de tijd meegaan. Zowel digitaal
als op het gebied van lesgeven.
Dat geldt ook voor de zorg. Ie
dereen wil worden behandeld
door een dokter die de laatste
ontwikkelingen volgt."
De bestuurder van de
Zeeuwse universiteit stelt dat
het tekort in de zorg, technische
wereld en het onderwijs zich
niet alleen beperkt tot banen op
mbo-niveau. Er zijn ook voor
hoogopgeleiden banen beschik
baar in de provincie, constateert
Snijder. „Ik krijg diverse vragen
van grote Zeeuwse bedrijven die
op zoek zijn naar academici.
Vooral in de zorg- en techniek
sector is er een tekort."
Noodgedwongen wordt er
buiten de provincie naar man
kracht gezocht. „Het is lastig om
mensen naar Zeeland te trekken,
aangezien zij vaak een partner
hebben die in een andere regio
werkt. We moeten ervoor zor
gen dat het aantrekkelijker
wordt voor jongeren om hier te
studeren."
maandag 26 juni 2017
FOTO BOAZ TIMMERMANS
Len Wolters
Piet de Witte, CTT
Het Centrum voor
Techniek (CTT) is een
samenwerking tussen
onderwijs, bedrijfsleven en de
overheid in Zeeuws-
Vlaanderen. Vmbo en mbo
zijn hier met elkaar
vervlochten, waardoor een
doorlopende leerlijn
ontstaat. Hierdoor
hebben
studenten langer
de tijd om zich te
oriënteren. De
techniek-
onderwijsinstelling
gaat vanaf
aankomend
schooljaar van start.
Het CTT wordt
ondergebracht bij
Scalda in Terneuzen.
Jorrit Snijder, UCR