wW\ 6 Het is voor veel bedrijven lastig om geschikt personeel te vinden. Maar een aantal werkgevers kent dit probleem niet of nauwelijks. Sollicitanten staan te springen om bij hen aan de slag te kunnen. „Op een kleine advertentie krijgen we tientallen reacties." POPULAIRE BEDRIJVEN Wal maakt een bedrijf zo populair? Als je een missie hebt, voelt het personeel dat ze daaraan hun steentje kunnen bijdragen W Goede mond- tot-mond-reclame Een fijne werksfeer W Personeel behandelen als mensen, niet als nummers W Mogelijkheid tot doorgroeien De economie trekt aan. Er zijn meer vacatures, maar bedrijven hebben steeds minder te kiezen. Veel werkgevers kampen met personeelstekorten of zien die in de toekomst ontstaan. Maar som mige Zeeuwse bedrijven kennen dit probleem niet. Zij krijgen tientallen reacties op vacatures. En als er geen vacatures uitstaan, sturen werkzoekenden hen open sollicitaties. Omdat ze zo graag bij hen willen werken. Een voorbeeld is verzekeringsmaatschappij ZLM in Goes. ZLM werd in 2014 en 2016 uitgeroepen tot Beste werkgever van het jaar.„Tachtig tot negen tig procent van onze vacatures is snel opgevuld", zegt algemeen directeur Marinus Schroevers van ZLM in Goes.,,We hebben vrijwel geen moeite om functies als adviseur en schadebehandelaar in te vullen. We zetten een kleine advertentie in de krant. Daarop krijgen we tientallen brieven. Ook krijgen we veel open sollicitaties." Bijzonder, aangezien andere bedrijven niet we ten waar ze hun personeel vandaan moeten halen. Schroevers blijft bescheiden. „Ik ben vooral trots op mijn medewerkers. Als ik zie dat zij hier met plezier rondlopen, doet dat mij goed. Het is leuk dat zo veel mensen bij ons willen werken. Ze we ten door mond-tot-mondreclame dat het leuk is om hier te werken. De sfeer is fijn en we zorgen goed voor onze mensen." Missie Zo werkt ZLM bijvoorbeeld niet met targets. „Dat is in de financiële wereld -en daarbuiten- wel ge bruikelijk. Maar dat zorgt voor hoge werkdruk. En dat merkt de klant ook. Dan is er geen tijd om rus tig naar iemand te luisteren. Een klant voelt het als de medewerkers tevreden zijn. Het is belang rijk om een missie te hebben en dat het personeel voelt dat zij daar een steentje aan bij kunnen dra gen." En dat werkt. Want niet alleen werd het be drijf twee keer uitgeroepen tot beste werkgever, ZLM stond vorig jaar ook bovenaan in het klantte- vredenheidsonderzoek van het Verbond van Ver zekeraars. „Onze doelstelling is niet kwantitatief, maar kwalitatief. Medewerkers maken deel uit van een groter verhaal. Ze voelen dat we er samen voor gaan. Het zijn mensen, geen nummers." Ook investeert ZLM in de duurzame inzetbaar heid van het personeel, uitgesplitst in kennis en vaardigheden, motivatie en betrokkenheid, ge zondheid en energie en de verhouding werk en privé. Regelmatig gaan ze in gesprek met het per- soneel over onder andere hun werkplezier, pri- vésituatie en motivatie. In het kader van het speerpunt gezondheid en energie richtte de verzekeringsmaatschappij een loopgroep op voor het personeel. „Wij be taalden de eerste tien trainingen. Inmiddels hebben ze het zelf overgenomen en lopen er twintig mensen mee. Het bevordert de onder linge sfeer en het is goed voor je." Hoewel ongeveer negentig procent van de vacatures binnen zeer korte tijd opgevuld is, gaat een klein gedeelte moeilijker. „Dat gaat om specialistische functies, bijvoorbeeld die van jurist. Dat heeft er onder andere mee te maken dat veel juristen in hun universiteits stad blijven wonen, dat een aantal liever bij een advocatenkantoor gaat werken en dat wij geen hogere salarissen en bonussen geven. Aan nie mand." Kweekvijver ZLM neemt ook 'extra'personeel aan dat wordt in een 'kweekvijver' heel breed opgeleid. Tess Wagenaar (24) uit Vlissingen zit in zo'n traject. Zij werkt en leert nu drie maanden bij ZLM. Ze haalde twee jaar geleden haar diploma Com municatie aan de HZ in Vlissingen en bleef een jaar hangen bij het bedrijf waar ze was afgestu deerd. „Maar ik kon mijn ei niet kwijt in de communicatie. Ik miste het directe klanten contact." Toen zag ze een vacature voor de 'kweekvijver' van ZLM. „Dat leek me ideaal. Ik wilde nog wel verder leren, maar niet meer aan een nieuwe opleiding beginnen of naar de uni versiteit. En ZLM staat goed bekend. Als verze keraar, maar ook als werkgever. Mond-tot- mondreclame gaat snel, zeker in Zeeland." Via haar werkgever haalt Tess nu de papieren om in de verzekeringsbranche te mogen wer ken. In juli verwacht ze haar laatste diploma te halen. „Ik heb het heel erg naar mijn zin, ik voel me thuis. ZLM is een goede werkgever. Als er iets negatiefs zou gebeuren op mijn werk, zou ik dat tegen mijn familie en vrienden wel zeg gen. Maar dit bedrijf zou ik iedereen aanraden. 'Schrijf even je gegevens op', zeiden ze na mijn sollicitatiegesprek, 'dan krijg je je reiskosten vergoed'. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Het weekend voor mijn eerste werkdag werden er bloemen thuisbezorgd namens de directie." Daarnaast merkt ze dat 'ZLM niet alleen aan omzet denkt'. „Op het moment is het erg druk op onze afdeling, we krijgen heel veel telefoon tjes. Andere bedrijven zouden dan zeggen dat je harder moet werken. Maar hier is ervoor ge- maandag 26 juni 2017 GO ISi-en en open s eko H Wij krijgen olljcitaties Joanne Karkdijk Tess Wagenaar, werknemer bij ZLM: „Dat gaat snel, zeker in Zeeland" Nathalie Lariviere, Bomont: „Het is onderling gezellig, sommige collega's spreken na werktijd af." Om de werkdruk te verlagen werkt ZLM bijvoorbeeld niet met targets. Daniëlle Keijzer van OOS International: „Werknemers zijn regisseur van hun eigen functie en krijgen de ruimte om actief mee te denken over en invulling te geven aan nieuwe concepten." - Marinus Schroevers, Directeur ZLM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51