4 Ruim de helft van de werkgevers heeft moeite om geschikt personeel te werven. Dat blijkt uit onderzoek van Adviesbureau Berenschot en Performa Uitgeverij. Wat moeten bedrijven doen om toch mensen binnen te halen? PERSONEELSWERVING Wij betrekken ons personeel actief bij het werven. Het wordt toch hun collega Veel werkgevers hebben onderschat hoe snel de arbeidsmarkt aan zou trekken. Vooral de sectoren iet, techniek, zorg, groot- en detailhan del en industrie hebben moeite met personeel werven of vrezen een te kort in de toekomst. Algemeen di recteur Paul Hartendorp van Timesavers Interna tional in Goes zag de arbeidskrapte tien jaar gele den al aankomen. „In 2007 was er ook zo'n periode. Toen zijn wij al gaan brainstormen en hebben we besloten om met leerlingen aan de slag te gaan. We gingen actief op zoek naar BBL-studenten. Sinds dien hebben we minimaal vijf BBL'ers op onze verschillende afdelingen in dienst", vertelt Harten dorp. Een BBL-student volgt de beroepsbegelei dende leerweg, een stroming binnen het MBO waarbij de student werkt en leert tegelijk. „Het voordeel is dat die jongeren je bedrijf al kennen en dus makkelijk naar een vaste positie kunnen door stromen." Het bedrijf staat ook open voor stagiai res uit het mbo en hbo. Er lopen er altijd zo'n vijf of zes rond. „Tal van bedrijven staan daar in het be gin wat negatief tegenover, want stagiaires kosten tijd en dat hebben ze niet. Natuurlijk is dat ook zo, maar na een aantal goede ervaringen werpt dat toch zijn vruchten af." Opbouwen en volhouden zijn volgens de algemeen directeur de twee kern woorden. „Je moet er positief en actiefin staan. Als je goed personeel wilt, moet je er wat voor doen. Zo steken wij veel tijd in het onderhouden van onze contacten met scholen. Een aantal managers zit dan ook in verschillende onderwijsraden." Traineeship Ook Holding de Vier Ambachten (H4A), actiefin wegenbouw, bouw, groen, wind energie, industrie en productie en verwerking van asfalt, verwacht een tekort aan goede vakmensen in de toekomst. Het bedrijf wil daarom trainees- hips gaan aanbieden aan mbo'ers, uitvallers of mensen die zich willen omscholen. „We willen la ten zien dat we actief op zoek zijn naar personeel. En aantrekkelijker worden als bedrijf, want er zijn nog steeds veel mensen in de regio die ons niet kennen. Daar willen we vanaf', vertelt HR-functi- onaris Annet de Maillie. Via de traineeships kun nen jonge mensen alle takken van het bedrijf leren kennen. „We willen ze van alle afdelingen laten proeven en laten zien dat ze zich, dankzij de diver siteit van ons bedrijf, kunnen blijven ontwikke len." Deze zomer test H4A hun plan in het klein: een jongen komt twee weken in de bouw werken en twee weken op de afdeling leidingen. Daarna kiest hij voor de BBL-opleiding tot timmerman of tot monteur gas/water. „Het is de bedoeling dat we daarna voor de lange termijn BBL'ers in dienst ne men en dat zij zo ons bedrijf in zullen stromen." Het doel is dat iemand uiteindelijk de opleiding kiest die bij hem of haar past. „Als je de praktijk ziet, kun je een veel betere beslissing maken. Zo komen mensen op de juiste plaats terecht. En we willen het imago van techniek verbeteren, laten zien dat het leuk is." Geen vuile handen Want daarin schuilt volgens de twee bedrijven het probleem: er is nog maar weinig interesse in tech niek. „De meeste mensen willen dat hun kinderen op kantoor gaan werken, terwijl het ontzettend leuk is om met je handen bezig te zijn. Ze hebben het alleen nog nooit gedaan, dus krijgen ze er een verkeerd beeld van", zegt Martijn Verschuren, in novatiemanager bij H4A. Paul Hartendorp van Ti mesavers is het eens dat er een negatief beeld rond techniek hangt. En dat terwijl volgens hem de me taalindustrie een goede collectieve arbeidsover eenkomst heeft en er daarom weinig jobhoppers zijn in de sector. „Het is zorgwekkend dat de tech- maandag 26 juni 2017 GO Als je goed personeel wilt, moet je er wat voor doen Gertie de Boey Jk -Roos Slagboom, Zorgstroom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49