II 14 WEE De Zeeuwse striptekenaar Ben Vranken schept genoegen in een wereld vol dood en verval. „Je ziet toch elke dag mensen die in de blubber rondscharrelen." PORTRET BEN VRANKENA Ikvind het nu eenmaal leuker om een ruïne te tekenen dan een premie-A-woning Je zag de lijken drie lagen dik liggen. Ze reden er walsen met pinnen overheen om de overlevenden af te maken Het was een feestje, de boekpresentatie afgelopen zondag in Amsterdam. De beste strips van Ben Vranken uit Oost-Souburg ge bundeld. Zijn uitgever had voor een echte, gerookte varkenskop gezorgd. Nee, geen grap. Het varken lag met een appel in zijn bek naast hem tij dens het signeren. Moet je je verza melbundel maar niet de titel Dode varkens meegeven. De kop is inmid dels bij hem thuis in Oost-Souburg beland. Misschien kan er nog hoofd kaas van worden gemaakt. Ben Vranken is wereldberoemd in wat 'de wereld van de underground- strip' wordt genoemd. Daar tref je kunstenaars die zich - in de woorden van Vranken - niets aantrekken van wat in de mode is en van wat verkoopt. „Ze zijn en ze tekenen buitenbeentjes en zijn er niet op uit om te pleasen." De Amerikaan Robert Crumb, de Ne- derlander Peter Pontiac - Vranken is vereerd als zijn naam in dat circuit op duikt. Hij tekent mannetjes die nog het meest weg hebben van aardappels. Het loopt in hun wereld vol dood en ver derf vaak niet zo heel goed met ze af. Zoals in het titelverhaal Dode var kens. Gomèz is werknemer van de maand op de Ganges-scheepswerf. Hij werkt er al meer dan 27 jaar en baalt. Om op te fleuren trakteert hij zichzelf op een worstje in het restaurant Dode varkens. Dat feestmaal brengt hem in een tunnel met twee lichtjes aan het eind. Eén lichtje voorspelt al niet veel goeds, maar twéé lichtjes... Potlood en papier. Een leven lang al, hij weet niet anders. Als kind in Vlis- singen tekende hij net als alle kinde ren om hem heen. Toen iedereen reke nen belangrijker begon te vinden, bleef hij tekenen. Ook op en na de middelbare school in Vlissingen. Zijn ouders knepen een oogje dicht toen hij tijd nodig had om een inzending voor een stripwedstrijd af te maken: dan maar even geen school. Na het atheneum, dat hij net niet af maakte, volgden onbestemde jaren: „In de sfeer van twaalf ambachten en meer dan dertien ongelukken. Mijn vader was machinebankwerker op scheepswerf De Schelde en vond alles goed wat ik deed, als ik maar niet bij De Schelde ging werken. Ik werd ver koper in een elektronicazaak. Tijdens de braderie had ik een stand, ik ver kocht drie radio's en er werden er ze ven gejat. Een andere keer verkocht ik een dure cassetterecorder, die ik ver volgens vergat af te rekenen. Terwijl de chef naast me stond. Dat was het einde van mijn loopbaan in het commerciële circuit." Halverwege de jaren 80 van de vo rige eeuw kon Vranken als 22-jarige uit drie kunstacademies kiezen. Breda viel af, want daar was ook een militaire academie gevestigd. Arnhem had ge kund, het was de enige stad in Neder land waar trolleybussen reden. Het werd de Academie voor Beel dende Kunsten in Rotterdam: „Een havenstad, voor mij een soort Vlissin gen 2.0. Voor mijn stage klopte ik bij De Telegraaf aan. Medestudenten ver klaarden me stapelgek. Maar ik heb van 1985 tot 2006 wel voor de weten schapspagina van die krant kunnen te kenen." „In Vlissingen kwamen de muren op me af. Dezelfde winkels, dezelfde mensen. Ik ging vaak naar mijn broer Ruud in Londen. Hij was op zijn 16de vertrokken, van de één op de andere dag tijdens een vakantie van mijn ou ders. Voor hen een schokkende erva ring, toen ze terugkwamen wisten ze niet waar hij was. Rotterdam was voor mij een uitkomst. Tot het eerste kind werd geboren. Carla en ik woonden in een straat waar verslaafden uit Lille in kopen kwamen doen. Er vond ook een afrekening plaats in het Turkse crimi nele circuit. Toen de kans zich in 2000 voordeed, zijn we teruggegaan naar Zeeland. Carla komt uit de buurt van Gouda. Ze moest wennen aan de Zeeuwse kat-uit-de-boom-kijk-men- PASPOORT taliteit. Als ouder kan ik de rust hier waarderen. Wel jammer dat je twee uur moet rijden om met gelijkge stemden een biertje te drinken. In dat opzicht is Zeeland cultureel gezien Albanië." „In mijn jonge jaren, door een televi sie-ervaring. Het was een scène op het slagveld bij Thermopylae, waar de Grieken en de Perzen vochten. Je zag de lijken drie lagen dik liggen. Ze re den er walsen met pinnen overheen om de overlevenden af te maken. In mijn werk zie je dat regelmatig terug: wat er na de slag gebeurt." „Dat is nooit nodig geweest. In het da gelijks gebruik ben ik makkelijk en opgeruimd. Nee, geen toneelstukje, mijn opgeruimdheid is echt. Tekenen is voor mij een bliksemafleider. Als ik dat niet zou doen, kwam ik wel in de problemen. Velen reageren zich af op het voetbalveld. Of als dat er niet is, zaterdag 24 juni 2017 GO Ik teken om niet te verdwijnen Jan van Damme Het was ook een mogelijkheid om uit te vliegen. Ben Vranken, striptekenaar in Oost-Souburg. FOTO MECHTELD JANSEN Geboren: 1962 in de Jan van de Capellelaan in Vlissingen Echtgenote: Carla Kinderen: Josse, Wiborg, Re- mijn en Noud Huidig werk: docent Beeldende Kunsten en Vorm geving op Nehalen- nia SSG in Middel burg Werkte als free lance illustrator, voor onder andere De Telegraaf Opleiding: Academie voor Beeldende Kunsten - nu Willem de Koo ning Academie - in Rotterdam en Fon- tys Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg Wanneer begon het tekenen te kriebelen? Dood, verval, achteruitgang. Zoek professionele hulp: misschien is dat niet zo'n heel vreemd advies. - Ben Vranken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 50