13
den met vliegmanoeuvres vlak langs
het schip. Met luid gebulder raast de
NH-90 in een snoekduik voorbij. Ook
op het gezicht van de commandant ver
schijnt een brede glimlach. „Toysfor
boys and girls. Moet je je voorstellen dat
hij dat straks in de West ook doet bij
zo'n go-fastbootje met drugssmokke
laars", zegt Van der Kamp. „Die stopt
dan echt wel voor die tienduizend kilo
staal! Doet hij dat niet en reageert hij
evenmin op de oproep tot radiocontact,
dan wordt een schot voor de boeg gege
ven of schakelen we desnoods gericht
hun motor uit. Het opsporen van de
smokkelaars is soms als zoeken naar een
speld in een hooiberg. Maar als we ze
eenmaal gevonden hebben, dan pakken
we ze ook altijd!"
De marine laat de bemanning, inclu
sief het hogere kader, van de schepen
om de twee tot drie jaar rouleren. Van
der Kamp nam zeifin augustus het
commando over. „De meeste mensen
zijn zes maanden geleden op de Zee
land geplaatst en vervolgens specifiek
voor hun taak op dit schip getraind. Op
het eind van dat traject moeten we ook
een soort examen afleggen. En zonder
onszelf op de borst te slaan: we hebben
één van de hoogste beoordelingen van
de afgelopen jaren gekregen. Het schip
heeft een goede naam. Dat is best iets
om trots op te zijn."
ZR. MS. ZEELAND
VOORGANGERS
land nog regelmatig haar opwachting
bij bijzondere gelegenheden. In de eet
zaal prijkt in het groot een tekening van
PZC-cartoonist Cor de Jonge aan de
wand. Peijs staat daarop afgebeeld in
een schuimbad, spelend met een bootje
en proostend met een feestelijk glas
bubbels. De Zeeland heeft volgens ge
bruik van de marine een goed doel aan
de reis naar de West verbonden. „We
gaan geld inzamelen voor Mascura." Die
Zeeuws-Vlaamse stichting vervult
wensen van langdurig en chronisch zie
ken of mensen die terminaal zijn. „De
bemanning kan onderweg bijvoorbeeld
geld bieden om één dag met mij van
plaats te ruilen. Dan mogen ze in mijn
(grotere) hut en doe ik het werk van de
hoogste bieder. Of ze kunnen knoopjes
aannaaien voor vijf euro per stuk, een
ontbijtje serveren; je kunt van alles be
denken. De Zeeland voor Zeeland."
De bemanning op de brug schiet naar
buiten, smartphones in de aanslag. „Er
komt eenfly by\" Luitenant Koch heeft
haar blauwe uniform inmiddels ver
ruild voor een groene overall met gele
helm en communicatieheadset. Behalve
verantwoordelijk voor de logistiek is ze
ook vliegdekofficier en heeft ze de taak
de NH-90 maritieme gevechtshelikop
ter soepeitjes binnen te praten op het
achterdek. De piloot laat via de
boardradio weten de gezamen-
N lijke landings- en opstijg-
- i - 4 oefeningen wat te
willen uitbrei-
zaterdag 24 juni 2017
GO
De mobiele telefoons worden uit de zak gehaald voor een foto als de NH-90 maritieme gevechtshelikopter met een snoekduik langsvliegt. foto'santhonyverolme
Brandon Kraker maakt een tocht met de FRISC, een grote, snelle rubberboot.
ONTWERP
Lengte waterlijn: 102,40 meter
Breedte: 16,00 meter
Diepgang: 5,00 meter
Waterverplaatsing: 3750 ton
Bedden: 90
Snelheid: 22 knopen
Vermogen: 2 x 5400 kW (7350 pk)
Actieradius: 5000 zeemijlen (9260
kilometer bij 16 knopen)
Max. op zee: 21 dagen
Vers eten voor: 3 weken
Diepvriesvoedsel voor: 6 weken
Brandstof: 500.000 liter
Capaciteit watermakers: 48.000
liter per dag
BOUW
Kiel gelegd: 21 september 2009
Te water gelaten: 20 november 2010
In dienst gesteld: 23 augustus 2013
De Zeeland is het 25e marineschip
dat deze naam draagt. Het vorige
marineschip dat onder de naam Zee
land voer, was een onderzeebootja
ger. Deze voorganger is van 1955 tot
en met 1979 bij de marine in gebruik
geweest.