13 den met vliegmanoeuvres vlak langs het schip. Met luid gebulder raast de NH-90 in een snoekduik voorbij. Ook op het gezicht van de commandant ver schijnt een brede glimlach. „Toysfor boys and girls. Moet je je voorstellen dat hij dat straks in de West ook doet bij zo'n go-fastbootje met drugssmokke laars", zegt Van der Kamp. „Die stopt dan echt wel voor die tienduizend kilo staal! Doet hij dat niet en reageert hij evenmin op de oproep tot radiocontact, dan wordt een schot voor de boeg gege ven of schakelen we desnoods gericht hun motor uit. Het opsporen van de smokkelaars is soms als zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar als we ze eenmaal gevonden hebben, dan pakken we ze ook altijd!" De marine laat de bemanning, inclu sief het hogere kader, van de schepen om de twee tot drie jaar rouleren. Van der Kamp nam zeifin augustus het commando over. „De meeste mensen zijn zes maanden geleden op de Zee land geplaatst en vervolgens specifiek voor hun taak op dit schip getraind. Op het eind van dat traject moeten we ook een soort examen afleggen. En zonder onszelf op de borst te slaan: we hebben één van de hoogste beoordelingen van de afgelopen jaren gekregen. Het schip heeft een goede naam. Dat is best iets om trots op te zijn." ZR. MS. ZEELAND VOORGANGERS land nog regelmatig haar opwachting bij bijzondere gelegenheden. In de eet zaal prijkt in het groot een tekening van PZC-cartoonist Cor de Jonge aan de wand. Peijs staat daarop afgebeeld in een schuimbad, spelend met een bootje en proostend met een feestelijk glas bubbels. De Zeeland heeft volgens ge bruik van de marine een goed doel aan de reis naar de West verbonden. „We gaan geld inzamelen voor Mascura." Die Zeeuws-Vlaamse stichting vervult wensen van langdurig en chronisch zie ken of mensen die terminaal zijn. „De bemanning kan onderweg bijvoorbeeld geld bieden om één dag met mij van plaats te ruilen. Dan mogen ze in mijn (grotere) hut en doe ik het werk van de hoogste bieder. Of ze kunnen knoopjes aannaaien voor vijf euro per stuk, een ontbijtje serveren; je kunt van alles be denken. De Zeeland voor Zeeland." De bemanning op de brug schiet naar buiten, smartphones in de aanslag. „Er komt eenfly by\" Luitenant Koch heeft haar blauwe uniform inmiddels ver ruild voor een groene overall met gele helm en communicatieheadset. Behalve verantwoordelijk voor de logistiek is ze ook vliegdekofficier en heeft ze de taak de NH-90 maritieme gevechtshelikop ter soepeitjes binnen te praten op het achterdek. De piloot laat via de boardradio weten de gezamen- N lijke landings- en opstijg- - i - 4 oefeningen wat te willen uitbrei- zaterdag 24 juni 2017 GO De mobiele telefoons worden uit de zak gehaald voor een foto als de NH-90 maritieme gevechtshelikopter met een snoekduik langsvliegt. foto'santhonyverolme Brandon Kraker maakt een tocht met de FRISC, een grote, snelle rubberboot. ONTWERP Lengte waterlijn: 102,40 meter Breedte: 16,00 meter Diepgang: 5,00 meter Waterverplaatsing: 3750 ton Bedden: 90 Snelheid: 22 knopen Vermogen: 2 x 5400 kW (7350 pk) Actieradius: 5000 zeemijlen (9260 kilometer bij 16 knopen) Max. op zee: 21 dagen Vers eten voor: 3 weken Diepvriesvoedsel voor: 6 weken Brandstof: 500.000 liter Capaciteit watermakers: 48.000 liter per dag BOUW Kiel gelegd: 21 september 2009 Te water gelaten: 20 november 2010 In dienst gesteld: 23 augustus 2013 De Zeeland is het 25e marineschip dat deze naam draagt. Het vorige marineschip dat onder de naam Zee land voer, was een onderzeebootja ger. Deze voorganger is van 1955 tot en met 1979 bij de marine in gebruik geweest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49