T 12 WEE Het patrouillevaartuig Zijner Majesteit Zeeland vertrekt voor een ruim vier maanden durende missie naar het Caribisch gebied. Vier van de huidige 55 bemanningsleden hebben Zeeuwse wortels. We voeren een dagje met hen mee, terwijl het schip werd getest. n REPORTAGE ZR. MS. ZEELAND VERTREKT VOOR ANTIDRUGSMISSIE NAAR DE WEST Het opsporen van smokkelaars is soms als zoeken naar een speld in een hooiberg Ik heb alleen last van zeeziekte, dat maakt het wat vervelend De lichtblauwe tint van de Zeeland valt ogenblikke lijk op tussen de overwe gend grijs-grauwe gevaar ten aan de steigers van de marinehaven in Den Helder. „Ba- byblauw", grinnikt luitenant-ter-zee Lucienne Koch uit Zoutelande. De scheepshuid strak, ontdaan van sto rende uitsteeksels, maar opgedirkt met de gevoeligste sensoren om zelfs in het donker scherp te kunnen zien. In com binatie met twee grote snelle rubber boten en een joekel van een helikopter op het achterdek, is Zijner Majesteit Zeeland geschapen voor een missie in tropische wateren. Op zoek naar drugs transporten en andere heimelijke za ken. Vandaag vertrekt het patrouillevaar tuig vanuit Den Helder voor de derde keer in zijn prille bestaan naar 'de West'. Ruim vier maanden zal de Zee land zich rond de Antillen bezighou den met counterdrugsoperaties, kust- wachttaken en eventuele humanitaire hulpverlening. Van januari tot mei 2014 werd het schip daar ook ingezet en kwam nog voor aankomst in actie bij een reddingsactie voor zeven opvaren den van een omgeslagen bootje voor de kust van Miami. Op de missie een jaar later wist de Zeeland zesduizend kilo drugs in beslag te nemen. Dit keer lost het schip het patrouillevaartuig de Van Amstel af. De dieselmotoren van de Zeeland (in 2010 in Vlissingen te water gelaten) on dergingen de afgelopen weken een uit gebreide revisie. „Een soort apk, maar dan uitgebreider", vertelt commandant André van der Kamp. Het vermogen van het schip wordt die dag uitvoerig op de Noordzee getest voor de over steek van de Atlantische Oceaan. Lucienne Koch ziet er als hoofd logis tieke dienst op toe dat de benodigde re serveonderdelen voor vertrek aan boord zijn. Ze heeft ook de supervisie over de voedselplanning van de scheepskok. Met een container vol af bakbroden, croissantjes, saucijsjes en pizzapunten (vierduizend stuks in to taal) en een volgestouwde inloopdiep vries kan de Zeeland het wel een tijdje uitzingen. Waar mogelijk, wordt tij dens de missie verse groenten, vlees en fruit ingekocht. Het patrouillevaartuig geldt met z'n grote actieradius, opslag ruimte en hydraulische kraan als ge heel zelfvoorzienend. In de hut van Koch staat iets wat ver- der niemand van de vaste 55 beman ningsleden aan boord heeft: een kluis vol dollars, euro's en een vette credit card. Als hoofd logistiek is ze ook kas houder. „De meeste inkopen onderweg lopen steeds vaker via contracten en kun je digitaal betalen. Maar je weet het maar nooit. Vroeger werd ook een deel van de gage op verzoek contant uitbetaald. Dan kon mevrouw thuis aan de bankrekening niet aflezen dat haar man op bepaalde plekken was ge weest..." Terwijl de eerste tallships arriveren voor de marinedagen en vijfde Sail Den Helder, verlaat de Zeeland de haven voor een reeks oefeningen. Geen fees telijkheden voor het patrouillevaartuig dit jaar. Roergangers Justin Schot (kleinzoon van oud-burgemeester Ron Barbé van Terneuzen) en Daan Rotte veel (opgegroeid in Aagtekerke en Grijpskerke) malen er niet om. De reis naar de West is één groot avontuur voor de jonge matrozen. Middels een piepkleine joystick hebben zij de macht over het meer dan honderd me ter lange en zestien meter brede schip. „Maar wij doen niks anders dan de or ders van de officier van de wacht uit voeren", relativeert Schot zijn verant woordelijkheid. De koers wordt uitge zet aan de hand van de coördinaten op het kompas. De roerganger houdt dat schermpje strak in de gaten en kijkt amper naar buiten. Daar zijn anderen op de brug voor, vertelt het duo. Tijd voor actie. De FRISC gaat uit, voor een korte beproeving op volle zee. De grote snelle rubberboot wordt ge lanceerd uit de zogeheten slipway, aan de achterkant van het schip. „Schrik niet", waarschuwt marinier Brandon Kraker nog. Met een knal en een schok schiet de vergrendeling van de FRISC en glijdt de rubberboot achteruit de hekgolven in. Hij glimlacht. „Dat be doel ik dus." De Terneuzenaar maakt tot november met zes collega's deel uit van het guardteam van de Zeeland. De mariniers gaan in principe het eerste aan boord van een schip dat wordt ver dacht van drugssmokkel. „We zorgen dat alles veilig is en dan komt het searchteam erbij." Kraker was al eerder actiefin de Cari ben en drie keer bij een anti-piraterij missie voor de kust van Somalië. „Dat amfibische karakter is wel waar het Korps Mariniers om draait. Ik heb al leen last van zeeziekte, dat maakt het wat vervelend. Het duurt een weekje en dan ben ik er wel een soort van af. Doodvermoeiend, dat wel..." Het kalme zeetje vormt deze keer geen pro bleem voor de marinier. Na wat spele varen opent de klep in het achtersteven van de Zeeland en vaart de FRISC soe pel de slipway weer binnen. Commandant Van der Kamp koes tert de bijzondere band van het schip met de provincie Zeeland. Toenmalig commissaris van de koningin Karla Peijs, maakt als doopster van de Zee- zaterdag 24 juni 2017 GO 'Als we ze vinden, pakken we ze altijd' Marcel Modde Geetha Badloe kijkt toe terwijl Justin Schot het schip bestuurt. -André van der Kamp, commandant - Brandon Kraker, marinier Commandant André van der Kamp aan dek van Zr. Ms. Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48