Durf zorgt voor indrukwekkend concert 10 ZE Mirjam Hagoort in Galerie Van den Berge, Goes Met collages van vooral textiel roept Mirjam Hagoort intrigerende beelden op van grote steden. 'Vaak zijn het beelden die blij en weemoedig stemmen.' ik zie lichten uit de gaten in de muren van de panden vlakbij me. Ik sta aan de rand van de stad waar woonblokken en werkplaatsen el kaar ontmoeten. In de verte een rafelig flatgebouw, met lichtjes. De plek heeft iets ontoegankelijks. Ik heb geen houvast, weet niet waar ik heen moet. En mocht ik op enig moment beseffen dat ik toch hier, ergens in de buurt woon, dan be grijp ik waarom mensen zich in hun huizen opsluiten. Ze creëren een illusie van geborgenheid. De foto waar Mirjam Hagoort zich op baseert zal dat gevoel ook al wel in zich hebben gehad. Maar de transformatie naar het beeld dat ik voor me zie, zal de ervaring ongetwijfeld versterken. Ik zie dat het geel uit stukjes kunst stof bestaat die met fijne spijkertjes op de onder grond zijn bevestigd. Ha goort gebruikt ook vaak textiel. Af en toe lijkt een stukje getekend. In andere collages gebruikt zij alu minium, batik, was en tri plex. De manier waarop het beeld is opgebouwd echoot het in elkaar ge knutselde van deze we reld. Dit is een stad die ontstaan is door de bouw drift van ontwikkelaars en initiatieven van bewoners die een stukje grond heb ben weten te bemachtigen of te behouden. Mirjam Hagoort voelt Werk van Raf Thys. zich aangetrokken tot dit De helft van de wereld bevolking woont in steden, een derde van hen in sloppenwij ken. Veel moderne steden zijn een geïmproviseerde lappendeken van beton, glas en staal. Het zijn plekken die een grote mate van vervreemding uit stralen. Mirjam Hagoort (1961, Rotterdam) baseert haar collages op foto's van steden. In '2014 02' zie ik een stad op een heuvel. Het is donker en laat. In dit deel staan geen lantaarns. Het geel associeer ik met maanlicht. Er moeten mensen wonen hier, want soort plekken, maar ook tot lege pleinen: „Vaak zijn het beelden die blij en weemoedig stemmen", zegt ze. „Ik noem het droevige schoon heid." Zij is geïnteresseerd in kwesties als verhouding, vorm en Hagoort is geïnte resseerd in kwesties als verhouding, vorm en contrast, maar ook in sfeer contrast, maar ook in sfeer. Daarin speelt het spaarzame gebruik van kleur een rol. De plekken die Ha goort oproept, lijken zichzelf te hebben opgetrokken en hun volu mes lijken zich niks aan te trekken van de bewoners die trachten erin te leven. Mijn verwondering over die stedelijke wereld valt samen met die over de composities. Be halve textiel, verwerkt ze prints van interieurs en borduurt ze fijne structuren. Eén van de mooiste voorbeelden is het lijnenspel dat ze met draden oproept in een compositie met een strook gebou wen in de verte. Ik associeer de draden met de sporen van de lich ten van rijdende auto's in de nacht, op weg naar een andere plek in die vervreemdende wereld, waar je je dan toch thuis zult moe ten voelen. Raf Thys (1958, Kalmthout, Bel gië) toont een voorproefje van zijn grotere solo later dit jaar. Hij schil dert juweeltjes van onbenoem baarheid. Kleurvelden bevatten subtiele schakeringen die als zwe men en sluiers door het vlak zwe ven. Soms doemt een begin van een lijn op, of het einde, want hij kan ook bezig zijn op te lossen. In de composities dwarrelen zwarte vlekjes, als herinneringen aan iets dat uit elkaar is gevallen en zich oplost. Het is alsof je getuige bent van een traag veranderingsproces met onbekende uitkomst. Raf Thys verbeeldt prachtig de schoonheid van het ongevormde. De overheid preekt over ori ginaliteit, vernieuwing en grensverleggende uitvoe ringen en knijpt de subsidie stroom af. De kunstenaars zoeken naar nieuwe wegen en brengen soms verbluffend gedurfde uit voeringen. Het Zeeuws Orkest (HZO) speelt op deze situatie in. Het is een uitdaging, maar de mu sici gingen die uitdaging aan. Het tweede vioolconcert van Philip Glass is geschreven in 2000, Gidon Kremer verzorgde in 2013 de pre mière en vier jaar later zorgen HZO en violist Mathieu van Bellen voor een première in Zeeland. Het is een enerverend werk en het pu bliek kreeg misschien daarom voor de pauze twee heerlijk rustig kabbelende melodische werken te horen. HZO trad op met alleen de strij kers. Het thema van de film 'Para- diso' gecomponeerd door Ennio Morricone klonk zwoel en zette meteen de sfeer. Die paste overi gens prima bij het weer van de af gelopen dagen. Ie werd er warm van. Dirigent Meylemans zorgt bij elk concert voor een educatief ele ment. Hij vertelt over de thema's, de melodieën en de samenklanken (de harmonie). De 'Serenade in C' van Tsjaikovski toont zijn grote liefde voor de muziek van de 18de eeuw en vooral voor die van Mo zart. De plechtige stijl van de Franse Ouverture, de elegante wals met veel modulaties, de lyri sche elegie vol nostalgie en de speelse finale met Russische the ma's, vormen het visitekaartje van Tsjaikovski: zwierige melodieën en een kleurrijke harmonie. Respect Je moet vioolconcert 2 van Glass eigenlijk vaker live horen, maar deze eerste kennismaking dwong respect af. De monumentale mini malistische stijl van Glass vergt veel van uitvoerders en publiek. De repetitieve elementen in de strijkerspartij zorgen voor een soort humuslaag waarop de viool solo tot volle bloei komt. De over eenkomsten met de vier jaargetij den van Vivaldi zijn ver te zoeken. Dat een synthesizer de continuo partij speelt is verfrissend, maar wat vooral boeit zijn de gesprekjes van de soloviool met kleine groe pen strijkers. Telkens cirkelt de vi ool als een vogel boven de geluids golf van de andere instrumenten en zorgt voor speciale versieringen en effecten. Mathieu van Bellen speelde uiterst geconcentreerd en herschiep het werk van Glass. Fe nomenaal klonken de solopassa ges (proloog en songs) die je kunt ervaren als cadensen. Alleen won de muzikaliteit het in deze soli van de virtuositeit. Skylive van Bala- krishnan was een toegift met ele menten van andere muziekstijlen en genres. HZO en Van Bellen vormden één swingende eenheid. zaterdag 24 juni 2017 PC Thuis in een vreemde wereld Nico Out Goes '2014 02' van Mirjam Hagoort. fotosnicoout T/m 8/7. Galerie Van den Berge, Albert Joachimikade 5, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur en op af spraak. Jeanette Vergouwen Recensie Violist Mathieu van Bellen. Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Meylemans, m.m.v. Mathieu van Bellen (viool): Zomerconcert 2017 met werken van Morricone, Tsjaikovski, Glass en Bala- krishnan. Gehoord donderdag 22 juni in de Nieuwe Kerk in Zierik- zee. Nog te horen vandaag in Veere.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46