Tonny, architect van kampioensploeg DOS
e
31
Verstappen
stunt en crasht
Tonny van
der Linden
1932-2017
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN AZERBEIDZJAN A
Maar veel te ver bij de stad vandaan."
Interesse van wereldsteden is er ge
noeg, volgens Liberty. Daar richten ze
het vizier eerst op thuisbasis Ver
enigde Staten. Daar valt, naast de race
in Austin, nog een wereld te winnen.
„Het Formule i-theater met een iconi
sche Amerikaanse stad als backdrop,
dat klinkt erg aanlokkelijk", zei de
commerciële topman Sean Bratches al.
Destination Races noemen ze het bij
Liberty, met een week lang vermaak
en entertainment. Dat zal nodig zijn,
want de Formule t trok in de geschie
denis als een nomade door Amerika,
zonder ergens een blijvend succes te
worden. Long Beach, Dallas, Detroit,
Phoenix, Austin, Indianapolis. Het cir
cus draaide in 1981 en 1984 zelfs rond
jes op de parkeerplaats van het ver
maarde Caesars Palace in Las Vegas.
Daar willen ze nu weer heen, om te
racen op de fameuze Strip. Of in New
York, langs de Hudson River. Daniel
Ricciardo is alvast een voorstander.
„Viva Las Vegas", zingt de Red Bull-
coureur als deze krant hem in de pad-
doek vraagt waar hij nog graag eens
wil racen. „Meer straatraces, ik zie het
wel zitten hoor. Het hart van de sport,
met Spa, Silverstone en Monza, moet
behouden blijven. Maar om daarnaast
naar meer toffe steden te gaan? Prima.
Dan kun je 's avonds ook nog eens er
gens heen, in plaats van saai op je ho
telkamer zitten."
Waar Verstappen graag wil racen?
„Eh, Maaseik?", klinkt het met een
lach. „Een dorp? Dat is een stad hè!
Maaseik. Ach, van mij mogen ze zelf
kiezen. En dat gaan ze doen ook."
Racen in de straten van New York, Londen of
Los Angeles. Dat is de toekomst van de Formule 1 als
het aan de nieuwe eigenaar Liberty Media ligt.
51 rondes langs UNESCO Werelderf
goed, het Azneft plein en de Kaspische
Zee. Precies hoe Liberty Media, sinds
dit jaar de eigenaar van het Formule 1-
circus, de toekomst van de konings
klasse voor zich ziet. Stratencircuits in
wereldsteden. Liefst nog veel aanspre-
kender dan de hoofdstad van Azer
beidzjan. Categorie New York, Lon
den, Los Angeles. Daar wil Liberty
heen met de Formule 1. „Dat snap ik",
zegt Max Verstappen. „Want dan kun
nen ze meer tickets verkopen."
Heilig
Neem Monaco, Montréal en Mel
bourne, drie stadscircuits op de hui
dige kalender waar de tribunes altijd
bomvol zitten. En hoewel dat in het
steenrijke Bakoe - erfenisje uit het
tijdperk Bernie Ecclestone, toen je als
stad alleen op de kalender kwam door
met dollars te zwaaien - nog niet wil
lukken, geloven ze bij Liberty Media
heilig in een toekomst waarin de snel
ste auto's de mensen meer opzoeken.
Racen in een metropool mag logis
tiek dan een helse klus zijn, met alleen
al de locals bestaat je potentieel aan
bezoekers meteen uit miljoenen. En
ook een buitenlandse fan reist liever af
naar een stad. Want daar valt direct
naast het asfalt wat te beleven, in te
genstelling tot een afgelegen circuit als
in China. „Ik begrijp écht niet waarom
ze dat circuit daar zo ver van Sjanghai
hebben gebouwd", uitte Lewis Hamil
ton al eens kritiek. „Zo'n toffe stad, ge
weldige mensen en een mooi circuit.
VERRASSING
Goed opletten, als u dit weekend For
mule 1 kijkt. Net voorbij bocht 7 van
het Baku City Circuit hangt een gitaar
bijna boven het asfalt. En die hoort
daar te hangen, want er zit ook nog
een pand aan vast. Het Hard Rock Café
van Baku. Ze razen er gewoon langs,
dit weekeinde. Max Verstappen, Lewis
Hamilton en al die anderen. Net zoals
ze proberen hun auto niet in de eeu
wenoude stadsmuren van de Icheri
Sheher (oude stad) te boren.
De maker van de allereerste
eredivisiegoal is niet meer.
Tonny van der Linden is op
84-jarige leeftijd overleden. De
voormalige nummer 10 van DOS -
met Elinkwijk en Velox in 1970 ge
fuseerd tot FC Utrecht - had op 2
september 1956 die gedenkwaardige
primeur.
Van der Linden wordt in één
adem genoemd met grote Utrechtse
voetballers als Marco van Basten en
Wesley Sneijder. Zijn hoogtepunt
beleefde hij op 15 juni 1958, toen hij
DOS in de verlenging van een be
slissingsduel met Sportclub En
schede in de Nijmeegse Goffert naar
de landstitel schoot. Het was voor
het eerst en tot nu toe het laatst dat
een Utrechtse profclub zich de beste
van Nederland mocht noemen.
In 1967 stopte Van der Linden
noodgedwongen vanwege hartrit
mestoornissen. Hij kreeg een sche
merlamp, een hengel en een projec
tiescherm. Hij wordt gezien als de
architect van die kampioensploeg.
In totaal was hij in twaalf seizoenen
208 maal trefzeker voor de Kanaries.
Hij staat vijfde op de alltime top
schutterslij st, achter Willy van der
Kuylen (311), Ruud Geels (265). J°~
han Cruijff (215) en Kees Kist (212).
Als FC Utrecht-scout ontdekte hij
samen met Nol de Ruiter Dirk Kuyt.
Van der Linden zelf had anders dan
Kuyt een broertje dood aan hard
werken, maar hij had de gave het
alom op hem morrende publiek te
rug te betalen met één weergaloze,
beslissende actie.
Vanwege zijn gebrekkige arbeids
ethos had hij met verschillende
bondscoaches een haat-liefdever-
houding. In 24 interlands maakte hij
zeventien goals. Hij behoort tot de
elf internationals die in twee of
meer interlands een hattrick maak
ten. Hoogtepunt was de (oefen) in
terland op 3 april i960 in het Olym
pisch Stadion tegen Bulgarije. Dank
zij drie treffers van de uitblinkende
Van der Linden won Oranje met 4-2.
De spits was vooral een persoon
zonder opsmuk. Hij deed zelfs zijn
kampioensgoal af als 'een lucky'. „Ik
deed maar wat, hield een paar keer
hoog en schoot 'm met mijn zwakke
linker binnen."
Naar het buitenland wilde hij
nooit, ondanks interesse van Fioren-
tina (hij kon in 1962 een blanco
cheque tekenen) en Valencia. Om
dat zijn vrouw niet gescheiden
wilde worden van de door haar zo
geliefde Utrechtse Domtoren.
zaterdag 24 juni 2017
F1 wil intimiteit van de straat
Max Verstap
pen manoeu
vreert zijn wagen
door de straten
van Bakoe, een
beeld dat For
mule 1-eigenaar
Liberty Media ook
in nog meer aan
sprekende we
reldsteden wil
zien.
FOTO RED BULL
GP van Azerbeidzjan. Morgen:
15.00 uur. TV: Ziggo Sport.
Max Verstappen crashte vlak voor het einde van de tweede training.
Arjan Schouten
BAKOE De snelste in de eerste
én de tweede vrije training. In
Bakoe tekende Max Verstappen
(19) voor een daverende verras
sing met zijn veelbekritiseerde
RB13. „Dit verbaast me, want zo
veel hebben we zelf aan de auto
niet veranderd", vertelde de Lim
burger, die vlak voor het einde
van de tweede training nog
crashte. De Red Bull-coureur
zag zijn wielen blokkeren bij het
insturen van de eerste bocht na
start/finish en parkeerde zijn
wagen tegen de muur.
Bakoe
Volgens velen heeft
Utrecht nooit een grotere
speler gekend dan Tonny
van der Linden, het genie
van DOS.
Ard Schouten