Tonny, architect van kampioensploeg DOS e 31 Verstappen stunt en crasht Tonny van der Linden 1932-2017 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN AZERBEIDZJAN A Maar veel te ver bij de stad vandaan." Interesse van wereldsteden is er ge noeg, volgens Liberty. Daar richten ze het vizier eerst op thuisbasis Ver enigde Staten. Daar valt, naast de race in Austin, nog een wereld te winnen. „Het Formule i-theater met een iconi sche Amerikaanse stad als backdrop, dat klinkt erg aanlokkelijk", zei de commerciële topman Sean Bratches al. Destination Races noemen ze het bij Liberty, met een week lang vermaak en entertainment. Dat zal nodig zijn, want de Formule t trok in de geschie denis als een nomade door Amerika, zonder ergens een blijvend succes te worden. Long Beach, Dallas, Detroit, Phoenix, Austin, Indianapolis. Het cir cus draaide in 1981 en 1984 zelfs rond jes op de parkeerplaats van het ver maarde Caesars Palace in Las Vegas. Daar willen ze nu weer heen, om te racen op de fameuze Strip. Of in New York, langs de Hudson River. Daniel Ricciardo is alvast een voorstander. „Viva Las Vegas", zingt de Red Bull- coureur als deze krant hem in de pad- doek vraagt waar hij nog graag eens wil racen. „Meer straatraces, ik zie het wel zitten hoor. Het hart van de sport, met Spa, Silverstone en Monza, moet behouden blijven. Maar om daarnaast naar meer toffe steden te gaan? Prima. Dan kun je 's avonds ook nog eens er gens heen, in plaats van saai op je ho telkamer zitten." Waar Verstappen graag wil racen? „Eh, Maaseik?", klinkt het met een lach. „Een dorp? Dat is een stad hè! Maaseik. Ach, van mij mogen ze zelf kiezen. En dat gaan ze doen ook." Racen in de straten van New York, Londen of Los Angeles. Dat is de toekomst van de Formule 1 als het aan de nieuwe eigenaar Liberty Media ligt. 51 rondes langs UNESCO Werelderf goed, het Azneft plein en de Kaspische Zee. Precies hoe Liberty Media, sinds dit jaar de eigenaar van het Formule 1- circus, de toekomst van de konings klasse voor zich ziet. Stratencircuits in wereldsteden. Liefst nog veel aanspre- kender dan de hoofdstad van Azer beidzjan. Categorie New York, Lon den, Los Angeles. Daar wil Liberty heen met de Formule 1. „Dat snap ik", zegt Max Verstappen. „Want dan kun nen ze meer tickets verkopen." Heilig Neem Monaco, Montréal en Mel bourne, drie stadscircuits op de hui dige kalender waar de tribunes altijd bomvol zitten. En hoewel dat in het steenrijke Bakoe - erfenisje uit het tijdperk Bernie Ecclestone, toen je als stad alleen op de kalender kwam door met dollars te zwaaien - nog niet wil lukken, geloven ze bij Liberty Media heilig in een toekomst waarin de snel ste auto's de mensen meer opzoeken. Racen in een metropool mag logis tiek dan een helse klus zijn, met alleen al de locals bestaat je potentieel aan bezoekers meteen uit miljoenen. En ook een buitenlandse fan reist liever af naar een stad. Want daar valt direct naast het asfalt wat te beleven, in te genstelling tot een afgelegen circuit als in China. „Ik begrijp écht niet waarom ze dat circuit daar zo ver van Sjanghai hebben gebouwd", uitte Lewis Hamil ton al eens kritiek. „Zo'n toffe stad, ge weldige mensen en een mooi circuit. VERRASSING Goed opletten, als u dit weekend For mule 1 kijkt. Net voorbij bocht 7 van het Baku City Circuit hangt een gitaar bijna boven het asfalt. En die hoort daar te hangen, want er zit ook nog een pand aan vast. Het Hard Rock Café van Baku. Ze razen er gewoon langs, dit weekeinde. Max Verstappen, Lewis Hamilton en al die anderen. Net zoals ze proberen hun auto niet in de eeu wenoude stadsmuren van de Icheri Sheher (oude stad) te boren. De maker van de allereerste eredivisiegoal is niet meer. Tonny van der Linden is op 84-jarige leeftijd overleden. De voormalige nummer 10 van DOS - met Elinkwijk en Velox in 1970 ge fuseerd tot FC Utrecht - had op 2 september 1956 die gedenkwaardige primeur. Van der Linden wordt in één adem genoemd met grote Utrechtse voetballers als Marco van Basten en Wesley Sneijder. Zijn hoogtepunt beleefde hij op 15 juni 1958, toen hij DOS in de verlenging van een be slissingsduel met Sportclub En schede in de Nijmeegse Goffert naar de landstitel schoot. Het was voor het eerst en tot nu toe het laatst dat een Utrechtse profclub zich de beste van Nederland mocht noemen. In 1967 stopte Van der Linden noodgedwongen vanwege hartrit mestoornissen. Hij kreeg een sche merlamp, een hengel en een projec tiescherm. Hij wordt gezien als de architect van die kampioensploeg. In totaal was hij in twaalf seizoenen 208 maal trefzeker voor de Kanaries. Hij staat vijfde op de alltime top schutterslij st, achter Willy van der Kuylen (311), Ruud Geels (265). J°~ han Cruijff (215) en Kees Kist (212). Als FC Utrecht-scout ontdekte hij samen met Nol de Ruiter Dirk Kuyt. Van der Linden zelf had anders dan Kuyt een broertje dood aan hard werken, maar hij had de gave het alom op hem morrende publiek te rug te betalen met één weergaloze, beslissende actie. Vanwege zijn gebrekkige arbeids ethos had hij met verschillende bondscoaches een haat-liefdever- houding. In 24 interlands maakte hij zeventien goals. Hij behoort tot de elf internationals die in twee of meer interlands een hattrick maak ten. Hoogtepunt was de (oefen) in terland op 3 april i960 in het Olym pisch Stadion tegen Bulgarije. Dank zij drie treffers van de uitblinkende Van der Linden won Oranje met 4-2. De spits was vooral een persoon zonder opsmuk. Hij deed zelfs zijn kampioensgoal af als 'een lucky'. „Ik deed maar wat, hield een paar keer hoog en schoot 'm met mijn zwakke linker binnen." Naar het buitenland wilde hij nooit, ondanks interesse van Fioren- tina (hij kon in 1962 een blanco cheque tekenen) en Valencia. Om dat zijn vrouw niet gescheiden wilde worden van de door haar zo geliefde Utrechtse Domtoren. zaterdag 24 juni 2017 F1 wil intimiteit van de straat Max Verstap pen manoeu vreert zijn wagen door de straten van Bakoe, een beeld dat For mule 1-eigenaar Liberty Media ook in nog meer aan sprekende we reldsteden wil zien. FOTO RED BULL GP van Azerbeidzjan. Morgen: 15.00 uur. TV: Ziggo Sport. Max Verstappen crashte vlak voor het einde van de tweede training. Arjan Schouten BAKOE De snelste in de eerste én de tweede vrije training. In Bakoe tekende Max Verstappen (19) voor een daverende verras sing met zijn veelbekritiseerde RB13. „Dit verbaast me, want zo veel hebben we zelf aan de auto niet veranderd", vertelde de Lim burger, die vlak voor het einde van de tweede training nog crashte. De Red Bull-coureur zag zijn wielen blokkeren bij het insturen van de eerste bocht na start/finish en parkeerde zijn wagen tegen de muur. Bakoe Volgens velen heeft Utrecht nooit een grotere speler gekend dan Tonny van der Linden, het genie van DOS. Ard Schouten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 31