avwanm II ALLE FAVORIETE WERKGEVERS 2017 GEFELICITEERD! E 21 PHILIPS Jeff Bezos weet: boodschappen maken bijna de helft uit van alles wat wordt gekocht Amazon Fresh probeert Bezos daar al jaren een graantje van mee te pikken, maar tot nu toe zonder veel succes. Dat het bedrijf nu 12 miljard euro wil neertellen voor 400 filialen van Whole Foods, toont echter aan dat het hem me nens is. „In één klap krijgt Ama zon er in de hele VS distributie punten bij. Plus alle kennis over leveranciers en klanten die binnen het bedrijf aanwezig is", zegt Van Aalst. Daarmee kan het snel gaan. Want wie zegt dat het bij Whole Foods blijft? En dat andere inter- netreuzen zich niet ook inkopen in de supermarktbranche? „Als deze overname iets duidelijk maakt, is dat zoiets morgen net zo goed kan gebeuren in Nederland." Boodschappen thuisbezorgen komt tot nu toe lastig van de grond omdat het zo ingewikkeld is. Flet gaat immers om gekoelde, bevro ren en kwetsbare producten. En de last mile naar de klant thuis is duur. Voor supermarkten lonen investeringen in webshops en thuisbezorging nog niet. „De mar ges in supermarkten zijn flinter dun", verklaart Van Aalst, direc teur van EFMI Business School. „Een euro die langs de kassa van een fysieke supermarkt gaat, levert veel meer op." Nieuwkomers Van dat dilemma hebben nieuw komers in de branche geen last. Zo kunnen websuper Picnic en maal tijdboxenleverancier Hello- Fresh van de grond af een efficiënt distributiemodel bouwen: gratis bezorgen per wijk, op vaste mo menten in de week. „Maar waar Picnic in Nederland wordt be schouwd als aaibare start-up, is Amazon andere koek", zegt Van Aalst. „Jeff Bezos streeft in prin cipe naar wereldheerschappij." Daartoe grijpt hij naar radicale middelen. Zijn megabedrijf kan het zich veroorloven om spullen een hele tijd onder de kostprijs te verkopen. Dat verlies compenseert hij met de winst die Amazon op bijvoorbeeld zijn cloudopslag en videostreaming maakt. De Ameri kaanse boekenbranche heeft dat ondervonden. De dumpprijzen waarvoor Amazon aanvankelijk boeken verkocht, kostten talloze boekhandelaren in de VS de kop. Om die reden maken niet alleen supermarkten zich zorgen om Amazons nieuwste doelwit, maar ook levensmiddelenproducenten. Batterijen, luiers en andere houd bare producten die het bedrijf on der zijn merk Amazon Basics ver koopt, zijn een succes. Als die in de supermarkt gaan concurreren met A-merken, kunnen de Unilevers en Procter&Gambles van de we reld hun borst natmaken. Zeker omdat Amazon er met de luxe su permarkt Whole Foods een kar renvracht aan interessante data bij krijgt. Wat kopen klanten en hoe vaak? Zijn ze merkentrouw, hoe is hun gezin samengesteld? Die data zijn veel geld waard, verklaart Van Aalst. „Supers hebben minstens wekelijks contact met hun klan ten. Die momenten kan Amazon aangrijpen om boeken, leding en webdiensten te verkopen." Ook caissières en vakkenvullers mogen zich achter de oren krab ben. In de Amazon Go testwinkel kunnen werknemers van het in ternetbedrijf al volledig contact loos boodschappen doen. Zij scan nen hun telefoon bij binnen komst, sensoren registreren wat ze in hun karretje doen. Bij de uit gang wordt het bedrag automa tisch van hun rekening afgeschre ven. Uiteindelijk komt dat soort technologie in alle winkels, ver wacht Van Aalst. „Maar met een kapitaalkrachtige techreus die erin investeert, kan het sneller gaan. Dat heeft gevolgen voor de banen van winkelmedewerkers." Al ver wacht hij niet dat die massaal ver dwijnen. „Ze krijgen andere func ties. Als tegenwicht aan webshops moeten winkels zich onderschei den met persoonlijke services." Buurtsuper Het aantal supermarkten zal flink dalen. Als binnen vijftien jaar een kwart van de boodschappen on line wordt besteld, staan in Neder land zeker 1.000 supermarkten te veel, zo rekent de Rabobank voor. Hier zullen supermarktketens van het toneel verdwijnen, voorspelt analist Sebastiaan Schreijen van de bank. „Of ze omvallen of overge nomen worden: er komt een consolidatieslag." Favoriete Werkgevers 2017 zaterdag 24 juni 2017 GO MORGAN OOLSON —Marcel van Aalst, supermarktdeskundige su Dermark sidderen Gekozen door hoogopgeleiden 1 PHILIPS 2 SHELL 3 RABOBANK Rabobank Het Intermediair Imago Onderzoek meet al 15 jaar het werkgevers- imago en geeft inzicht in de ambities, drijfveren en verwachtingen van hoogopgeleiden. Uit het onderzoek komt jaarlijks de ranking met Favoriete Werkgevers van Nederland, gekozen door hoogopgeleiden. Nieuwsgierig naar de onderzoeksresultaten en de volledige ranking 2017? Ga naar: intermediair.nl/favorietewerkgevers2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21