0) \mm Dijksma: KLM heeft boter op het hoofd DE WEEK VAN PHLIPPEN 5 20 lil IÜ Ahold Delhaize Arcaais Randstad NN Group OVERNAME BOODSCHAPPEN Het lijkt ver weg: internetreus Amazon die een Amerikaanse supermarktketen wil kopen. Maar de overname raakt iedereen die boodschappen doet, maakt en verkoopt. Steeds vaker duiken er berich ten op in het nieuws dat cashgeld op het punt staat van verdwijnen. Transacties gaan tegenwoordig net zo makkelijk di gitaal. Bijna alles gaat digitaal als je er over nadenkt. Niet alleen activitei ten die we kunnen missen als kies pijn, zoals in de rij staan bij de su permarkt en loodzware tassen naar huis sjouwen op zaterdagochtend. In de Randstad zijn de thuisbe- zorgbusjes, -fietsen en -scooters niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De supermarkt van de toekomst is misschien geen geografische plek meer, maar een website, die meet wat mijn verbruiksnelheid van een pak koffie is, die rekening houdt met een lichte piek op de vrijdagen dat ik deze column schrijf, en die mij een appje stuurt met de aanbe veling van een nieuw pak dat aan staande dinsdag wordt bezorgd door fietser 'Jan' zodra ik op 'ak koord' klik. Dat soort gedachten maken sommige mensen heel vrolijk, maar mij niet. Want uiteindelijk rijst de vraag op wie ik zelfben en wat ik wil. Zijn mijn voorkeuren voor de komende weken bepaald door mijn eigen dataverleden? Hoe saai is dat? Wat nu als ik verrast wil worden? Waarschijnlijk heeft een slimme online supermarkt ook dat in de gaten. 'Eens per maand, drie dagen voor ze ongesteld wordt, wil ze verrast worden' staat er dan in mijn profiel. Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer je je een mario net voelt in je digitale glazen pop penkast. Ikzelf ben dus niet bepaald een digitale frontrunner. Bij weer en wind sta ik nog bij een ouderwetse parkeermeter om te betalen, in de trein zit ik als enige in een coupé Ikzelf ben dus niet bepaald een digitale frontrunner met opengevouwen krant. Met schaamrood op de kaken denk ik terug aan 1996 toen ik bij hoog en laag in een Amsterdamse kroeg stond te beweren dat ik nooit een e-mail zou versturen als het ook per brief kon. Onlangs kreeg ik de subtiele hint gemaild van verslaggever David dat een gisteren gehouden online college 'blockchainfor dummies' mij goed zou doen. Eerlijk is eerlijk, de technologie is geweldig. Blockchain is niet het zoveelste iet-snufje dat je wereld makkelijker maakt in ruil voor je data. Het is een technologisch sys teem dat alle online transacties vei lig en gratis maakt. Eigenlijk weer net zoals die goede ouwe cash. Een briefje van 10 euro is niets anders dat gestold vertrouwen in de bank en het betaalsysteem. Zo dra we online kopen denken we dat we datzelfde tientje overmaken, maar in feite krijgen we alleen een bericht over een afschrijving. En dat bericht kost geld. Financiële in stellingen wereldwijd verdienen biljoenen aan al die transacties die allemaal een paar cent kosten. Blockchain maakt dat vertrouwen gratis en automatisch. r moet een siddering door de directiekamers van alle supermarkten zijn gegaan, een week geleden, toen bekend werd dat Amazon op de winkels van Whole Foods aast. Supermarktdes- kundige Marcel van Aalst: „In één klap is pijnlijk duidelijk dat de toe komstige concurrentie uit een heel andere hoek kan komen." Dat bleek ook op de beurs: de koersen van supermarktconcerns als AholdDelhaize (dat twee derde van zijn omzet in de VS haalt) daal den en analisten stelden hun winst verwachtingen naar beneden bij. Het slagveld dat nieuwe online- concurrenten in de winkelstraten veroorzaakten, bleef de supermark ten tot nu toe bespaard. Terwijl Ne derlandse iconen als V&D, Perry Sport en Blokker omvielen of in grote problemen kwamen, zagen de supers hun omzetten afgelopen ja ren zelfs lichtjes stijgen. Bood schappen doen verreweg de meeste mensen nog altijd in een stenen winkel. Nog geen 3 procent belandt in een webwinkelmandje. Miljarden Er is echter geen enkele reden aan te nemen dat dit zo blijft. Jongeren en mensen in grote steden - de voorlo pers - bestellen al aanzienlijk meer online. Op dit braakliggende terrein ruikt de baas van Amazon kansen. „Jeff Bezos weet dat boodschappen bijna de helft uitmaken van alles wat wordt gekocht, en dat hij ze dus moet verkopen", zei de oprichter van een concurrerende online retai ler tegen de Financial Times. Alleen al in het kleine Nederland is jaar lijks meer dan 35 miljard euro aan supermarktomzet te verdelen. Met initiatieven als bezorgservice SCHIPHOL Fel was de kritiek op Schiphol na de drukte in de meiva kantie, vooral van KLM. Maar vol gens staatssecretaris Dijksma is de blauwe reus hypocriet. In antwoord op Kamervragen stelt ze dat de luchtvaartbedrijven zelf mede schul dig zijn aan de te beperkte capaciteit van Schiphol. KLM en co hielden de bouw van een extra pier en terminal jaren te gen. „Enkele jaren geleden was er vanuit de sector onvoldoende steun voor de investeringsagenda van Schiphol, met name omdat een deel van de sector pessimistischer was over de verwachte groei Met name hierdoor zijn investeringen uitgesteld." Die uitspraak is opval lend. KLM schreef in mei: 'We roe pen Schiphol al tijden tevergeefs op adequate maatregelen te nemen. Zo wel aan de aanbodzijde als met be trekking tot de capaciteit (tijdig in vesteren in pieren, gates en security in plaats van in winkels en hotels).' Het is niet alleen Schiphol dat ver antwoordelijk is, stelt Dijksma. Ze ker, bij de luchthaven gingen dingen mis. Maar ook luchtvaartmaatschap pijen kunnen maatregelen nemen om de doorstroom te bevorderen. KLM stelt dat ze wel degelijk heeft aangedrongen op een snelle opleve ring van de nieuwe pier, die volgens het bedrijf al in 2015 had moeten plaatsvinden. „We zijn het niet eens met Dijksma's stelling." @sandraphlippen )l" Vertrouwe 0. Fintech rukt verder op in de traditionele banken- wereld met een bankver- gunning voor Adyen Woekerpolishouders, juich niet te vroeg. Een gewonnen rechtszaak maakt nog geen zomer. 'Als we nou allemaal tegelijk stoppen met foute reclames, dan ver beteren we de wereld en blijven we evenveel ver dienen' is de zeer naïeve gedachte achter de 'unstereotype alliance' die Unilever met tal van bedrijven is gestart. Sandra Phlippen is chef van de redactie economie O zaterdag 24 juni 2017 De eerdere 'uit verkoop' van het aandeel na slechte cijfers van branchege noot Kroger, is volgens ING overdreven. Het ingenieurs bureau deed goede zaken en ging aan kop van de MidKap. De uitzendorga nisatie leverde behoorlijk in gisteren. De verzekeraar ving in hoger be roep bot over compensatie van een woekerpolis- klant. o GO Een Whole Foods in New York. Amazon wil de keten overnemen. FOTO'S GETTY IMAGES Amazon doet Annemieke van Dongen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20