ZEELAND 25 In het atelier Haar man had haar nog ge waarschuwd: Je gaat toch niet te veel en te lang ver tellen? Eenmaal in gesprek met Wytske Zwetsloot in Vrouwen polder begrijpen we zijn opmer king. De kunstenares verzorgt een spannende dwaaltocht langs 'fun damentele kunstwerken'. Haar atelier? Dat is haar huis. Ze had een aantal jaren een werk ruimte in een leeg winkelpand in Vrouwenpolder. 'De WYTS' werd het atelier genoemd. Het pand werd verkocht. Nu werkt ze thuis. Echtgenote Gerard timmerde een hoekbank voor haar. „Het Wytsnest", zegt ze. „Het is een plek om te wonen. Ik kan op de bank werken. Dien bladen met lapjes en borduurwerk schuif ik eronder. Hierachter ligt een plaid, als ik mezelf even wil oprollen. Ik kan hier ook prima met mijn kleinkinderen zitten." Wytske Zwetsloot (1954) woont nu zo'n twaalf jaar in Zeeland. Ze begon ooit, vertelt ze, als portret schilder. Stapje voor stapje werd haar werk abstracter. Tot ze uit kwam op wat ze noemt 'funda menteel schilderen'. Ze zegt: „Het doek, de verf, de penseelstreek, de kleur. Dat zijn de vier basisele menten. Meer heb je niet nodig. Het fijne is: ook al word je over spoeld met ideeën, je hoeft niet meer te worstelen met voorstel lingen." Een kwart eeuw was ze heel gelukkig met die manier van werken. Ze voelde zich ook thuis in haar eerste atelier, een leeg staande bibliotheek in Zoeter- meer. Het grootste doek dat ze A daar maakte was zeven bij drie meter. Tien jaar geleden was ze opeens klaar met die vorm van 'funda mentalisme'. „Ongelooflijk, ik had geen communicatie meer met het doek. Alsof er een gat in mijn hart was ontstaan. Een leegte. Toen ben ik allerlei andere dingen gaan doen. Ik ging schilderijen maken met hele kleine, minieme penseelstreekjes. Een monniken werk, inderdaad, Ik ben met me taaldraad gaan haken en kantklos sen. Zo ontstonden er sieraden. Eindeloos lusjes maken, dat is heel meditatief. Zo ben ik ook op vilt gaan borduren." Om overzicht te houden over leven en werk, houdt Wytske Zwetsloot het 'oppervlakkige' nieuws zo veel mogelijk buiten de deur. Geen kranten, geen radio en televisie. Wat er via die kanalen komt, is haar te veel: „Alles spreekt elkaar tegen. Ik behap dat niet, je wordt zo enorm overladen. Daarom selecteer ik mijn eigen onderwerpen. Gerard doet altijd de radio aan bij het ontbijt. Dan vang ik wel eens iets op, wat ik dan ga uitzoeken. Als ik tijd heb. Stilte en ruimte, dat is wat ik wil." Ze staat vroeg op, borduurt dan in de tuin. Inmiddels hoort ze het verschil tussen de wiekslag van een mus en een koolmees. „De wereld gaat me heus wel ter harte. Maar ik kan de wereld niet helpen door me vreselijk zorgen te maken. Wel door mijn werk, mijn gevoel te delen. Ik borduur nu, steek voor steek, miljoenen steekjes, zonder dat het geheel een voorstelling wordt. Zonder dat er een verhaal in zit. Dat zijn we niet meer gewoon. Als je naar mijn borduurwerk kijkt, dan val len je gedachten stil en kom je in een wonderlijke wereld terecht. Je gaat niet meer denken, maar zijn. Ik maak een klein stukje uit de eeuwigheid. Bij elk steekje heb ik mijn volle aandacht nodig. An ders ontstaat er toch een beeld. Dat wil ik niet. Het gaat om het hier en nu, de tomeloze ruimte." zaterdag 24 juni 2017 Wytske Zwetsloot in haar Wytsnest. foto's mechteld jansen Niet denken maar zijn Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Wytske Zwetsloot in Vrouwenpolder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 187