O 'Goed management is een flinke uitdaging' SEBASTIAAN DEKKERS CEO GASTOUDERSBUREAU 4KIDS Voor wie jullie nog niet kent, hoe werkt 4Kids? „In meer dan 500 dorpen en steden werken we met ruim 2.200 zzp-gastouders die kinde ren thuis opvangen. Vanaf het begin hebben wij de nadruk ge legd op efficiency en klantgericht heid. Zo doen we voortdurend klanttevredenheidsonderzoek en kunnen we met onze eigen tooiing tot op groepsniveau zien wat er speelt. Dat proces hebben we overigens volledig geautomati seerd." Digitalisering heeft dus een duidelijke impact op jullie bedrijfsvoering. „Het is ons bestaansrecht. 4Kids is een van de weinige organisaties in de kinderopvang in ons land die eigen ICT'ers en program meurs in dienst heeft. Zij zijn continu bezig stappen in onze processen te digitaliseren, vooral gericht op ontzorging van de mens. We hebben bijvoorbeeld een urenregistratietool ontwik keld. Gastouders kunnen een iPad aan de muur hangen, waarop ze eenvoudig kunnen inchecken als een kind binnen is, en uitchecken wanneer het weer naar huis toe gaat. Ouders controleren deze urenregistratie en krijgen op basis daarvan een factuur. En dus betalen ze alleen voor de tijd dat hun kind er daadwerkelijk is." Met de focus op de kosten... „Ik zie het als een focus op een goed product en klanttevreden heid. En in bredere zin als het veranderen van de sector door efficiënt en klantgericht te werken. Kinderopvang kost de overheid veel geld. De belasting- teruggave is ronduit royaal te noemen. Dus vind ik dat wij de verantwoordelijkheid hebben om de kosten te drukken en een zo goed mogelijke dienst te leveren, zodat we de euro's kunnen verantwoorden." Waar lig jij weieens wakker van? „Het lastigste is om goede men sen te vinden. Wanneer je telkens groter wordt, moetje steeds meer complexe taken delegeren. De managementlaag die je daarvoor creëert, moet uit louter goede mensen bestaan. Zij zorgen er immers voor datje bedrijf de juiste flow heeft. Ik zoek goed naar geschikte mensen en neem daar de tijd voor. Zelf ja, zodat ik niet op de boordelingsvaardig- heden van een ander hoef te vertrouwen. Een persoonlijke benadering vind ik bijzonder belangrijk. En ik ga ervan uit dat diegene aan de andere kant van de tafel dat ook vindt." Welke uitdagingen spelen er nog meer in jullie praktijk? „Nog lang niet iedereen weet dat gastouderschap bestaat of men heeft er een verkeerd beeld bij. Ik zie het als onze taak een posi tief beeld over te brengen, zodat mensen overtuigd raken. Samen met enkele andere organisaties hebben we daarom het Platform Gastouderopvang opgericht." Klinkt als een lobbygroep... „Dat is het in zekere zin ook. Ik geloof er wel in om zoveel moge lijk het contact met anderen op te zoeken. In 2009 besloot de Rijks overheid bijvoorbeeld dat er zaken moesten veranderen in het gastouderschap. Wat precies was nog niet helemaal duidelijk. Ik ben daarop met enkele andere ondernemers gaan zitten om een plan te schrijven over hoe het beter kon. Die is nagenoeg een- op-een overgenomen. Dat heeft me wel geleerd dat je, wanneer je echt goede ideeën hebt en ze op het juiste moment indient, je ook zaken kunt veranderen die buiten je macht lijken te liggen." Als laatste: wat is je mooiste moment als ondernemer? „In 2012, toen het slecht ging met de sector, zijn we gaan investeren en overnemen. Door vanuit een eigen visie aan de juiste knoppen te draaien, kon ik verlieslatende organisaties weer rendabel maken. Toen heb ik gemerkt dat het echt wel belangrijk is wie er aan het stuur van een organisatie zit." o Sinds de start in 2005 heeft gast ouderbureau 4Kids eik jaar groei laten zien. De afgelopen jaren zo'n 25 procent tot een omzet van ruim 25 miljoen euro in 2015. Minder succesvolle concurrenten overne men en op niveau brengen, is nu de voornaamste strategie, aldus ceo en medeoprichter Sebastiaan Dekkers. 40 I DEONDERNEMER I ZATERDAG 24 JUNI 2017 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 161