'We moeten onze gastgerichte cultuur goed bewaken' O THOMAS HEERKENS LANDALGREENPARKS Jullie breiden uit in West-Europa. Welke markten bieden het meeste perspectief? „België en Duitsland laten op dit moment een flinke groei zien. Die zijn van oudsher meer gericht op hotels, waardoor vakantie parken slechts een klein deel van de bestemmingen zijn geweest. Dat verandert dus langzaamaan." En de stap naar Scandinavië? „We hebben een bedrijf met vijf Deense parken overgenomen. Die blijken niet alleen voor de Denen zelf interessant, maar ook voor onze Nederlandse, Duitse en Bel gische gasten. Overigens hebben we sinds begin dit jaar ook twee parken in Groot-Brittannië. Onze strategie is dan ook tweeledig: enerzijds meer buitenlandse klan dizie aantrekken, anderzijds meer keuze over de grens bieden voor onze bestaande gasten. De meeste van onze klanten komen vaak terug, telkens op een ander park." Meer omzet als 'bijkomstigheid'? „Dat is zeker geen doel op zich, maar geeft ons wel de kans om de kwaliteit en organisatie te ver beteren. Met meer omzet kunnen we immers eenvoudiger investeren. Zowel in de parken zelf als in de medewerkers. Die kunnen we beter opleiden en laten mee groeien met de organisatie. Er komen telkens nieuwe banen bij, waardoor de doorgroeimogelijk heden toenemen." Waar lig jij weieens wakker van? „Over hoe we de cultuur van de onderneming goed vast kunnen houden. Zeker gezien de interna tionalisering. Hoe wij met gasten omgaan - met de nadruk op het persoonlijk contact - is cruciaal voor de ervaring van de klant en zo voor ons resultaat. Wie nieuw binnenkomt, moet dat tussen de oren krijgen. En we nemen best veel mensen aan. Door de groei en door natuurlijk verloop." Hoe pakken jullie dit aan? „We praten er vooral veel over met elkaar, ook als management. Daarbij hebben we uiteraard ook trainingsprogramma's voor nieuwe medewerkers waarin dit is ver werkt. Veel zaken leer je in de praktijk. We vinden het prettig als onze mensen zelf initiatief nemen om het onze gasten naar de zin te maken. Gewoon kleine dingen proberen, die het verblijf persoonlijker maken." Maakt de krapper wordende arbeidsmarkt het jullie al lastig? „Nog niet, maar het heeft wel de aandacht. We moeten harder gaan trekken aan werving en selectie." Welke invloed heeft digitalisering op de bedrijfsvoering? „Vakanties worden steeds meer via internet geboekt. Dus is het cruciaal om online goed aanwezig te zijn. Zo doen we regelmatig acties via social media. En haken we ook aan op de switch naar mobiel internet door onze sites responsive te ontwerpen." Hoe verandert dit de organisatie? „Dat zie je vooral bij marketing. Zo'n tien jaar terug lag de nadruk nog op brochures en fysieke mai lings, waarbij januari verreweg de belangrijkste maand was voor oriëntatie en boeken. Nu loopt dit het hele jaar door. Mensen gaan vaker op vakantie, beslissen korter vooraf waar ze naartoe gaan. Wij hebben dus een grotere afdeling marketing met andere vaardig heid. Met de nadruk op online." En het werk op de parken zelf? „We werken met digitale meldin gen voor defecten in bungalows. Zo zullen we steeds meer taken digitaliseren." Hoe draagt digitalisering bij aan de groei? „Het zal voor een betere ervaring voor de gast zorgen. Zo kunnen we op basis van data specifiekere aanbiedingen doen, gebaseerd op voorkeuren van gasten. Daarvoor lopen momenteel pilots. Belangrijk is wel om zo'n aanbod weer goed op te volgen met per soonlijke aandacht. Weten we bijvoorbeeld dat iemand naar ons park komt om te gaan mountain- biken, dan leggen we een gids met routes klaar in de woning. Onze mensen zullen zo toch echt het verschil maken." 39 tekst NIELS ACHTEREEKTE foto's ARENDA OOMEN, MARCEL VELDMAN Landal GreenParks groeit in ons land al jaren tegen de markt in. Het grootste deel van de omzet stijging - vorig jaar zo'n 11 procent, naar ruim 400 miljoen euro - komt echter uit het buitenland. Dat levert uitdagingen op voor de Landal- cultuur, stelt ceo Thomas Heerkens. GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 160