EREGALERIJ Mn een familiebedrijf ben je altijd met z'n allen succesvol' Opa Westlandzei altijd: 'Als je de haven niet uit vaart, vang je geen vis.' De fami lie Westland is van oor sprong een vissersfamilie. Toen de Zuiderzee in 1932 werd afgeslo ten, gingen de broers Klaas, Gerrit en Lambert Westland kaas venten. Vier jaar later werd de firma Westland opge richt. Sinds 2012 staat Henny Westland (49) aan het hoofd van van het bedrijf in Huizen, dat nu de Westland Kaas Groep heet. „In de woorden van mijn opa hoor je de vissersachtergrond terug. Hij wilde ermee zeggen: je moet erop uit, de wereld in trekken en ervaring opdoen. En ook: je mag fouten maken. Dat DNA van de familie, dat onder nemerschap met lef en intuïtie, wil ik terugbrengen in het bedrijf. Voorop lopen. Altijd gretig zijn. Kansen zien én grijpen." „Wij zijn een marketing- en salesbedrijf en de enige goede merkenbouwers in kaas in Nederland. Je hebt een gele zee O gewichten te vinden met meer marke ting- en saleservaring dan iemand van ons. De aandeelhouders kozen toch voor iemand uit de familie, omdat die meer gevoel bij het bedrijf heeft. Iedereen van de familie mocht solliciteren. Ik dacht: dit is een missie die ik moet volbrengen. Iemand moet het familiebedrijf naar de volgende generatie brengen. Het voelde als een koud zwembad: eerst steek je je grote teen erin en op een gegeven moment spring je - en dan moetje heel hard zwemmen. Ik ben de eerste vrouw aan het hoofd van dit familiebedrijf." Bedrijf op de kop „Een oom zei laatst tegen me dat hij met samengeknepen billen had toe gekeken hoe ik mijn taak invulde. Dat hij zich had afgevraagd of het allemaal wel goed ging. Niet zo vreemd, want ik heb het bedrijf in vijf jaar tijd helemaal op de kop gezet. Nieuwe mensen aange nomen en een professionaliseringsslag gemaakt, meer geïnnoveerd, meer van kazen. Hoe val je daarin op? Maas- lander, een van onze merken, is nu 40 jaar oud. In 2036, als het bedrijf een eeuw oud is, bestaat het merk 60 jaar. Wat doe je om zo'n merk levendig en relevant te houden? Hoe onderscheid je je? Onze kazen springen niet vanaf het schap het winkelmandje in. Elke dag moeten wij het hart van de consument opnieuw winnen." Nieuw ondernemerschap Een eigen rijpingslocatie heeft het bedrijf niet; daarvoor werkt het samen met externe partijen. „Dus het bedrijf wordt gevormd door de mensen. Door de familie. Westland Kaas Groep is voor 100 procent in handen van de familie Westland. We hebben wel een decen nium lang een directeur van buiten de familie gehad, omdat wij allemaal te jong waren om het bedrijf te leiden toen onze vaders met pensioen gingen. Toen we in een fase van innovatie kwamen, was het nodig nieuw ondernemerschap in het bedrijf te brengen. Er zijn in Nederland natuurlijk altijd zwaar- geïnvesteerd, grote reclamecampagnes gevoerd. Het waren crisisjaren, maar we gingen niet bezuinigen. Zo'n keuze is tekenend voor een familiebedrijf." Draagvlak bij de familie „Je hebt pas succes als anderen je succes herkennen en erkennen. Succes vol zijn in een familiebedrijf kan alleen als je jezelf blijft, als je authentiek bent. In een corporate bedrijf kun je succes vol worden door aan de ratrace mee te doen. In een familiebedrijf is dat on mogelijk. Je moet open en transparant zijn en draagvlak hebben bij je familie en bij je medewerkers." Over onze schouders „In een familiebedrijf ben je nooit in je eentje succesvol, maar altijd met z'n allen. Wij hebben 38 certificaathouders, mensen van de derde en vierde genera tie. Maar de tweede generatie is er ook nog, die kijkt over onze schouders mee. Dus je zegt nooit: 'Kijk eens wat ik heb gedaan.' Want het bedrijf is een collec tief, het is van ons allemaal." o tekst HELGA WARMELS foto MARCO BAKKER In Eregalerij van De Ondernemer praten prominenten over hun ondernemerschap. Lees op deondernemer.nl ook de andere interviews in de Eregalerij: met Atilay Uslu, Michiel Muller, Marco Aarnink en Annemarie van Gaal. GO 37

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 158