FAMILIEBEDRIJF 'Mijn broer is een vertrouwde partner' ONLINE ONDERNEMEN 'Vaak is dit goedkoper dan zelf verzenden' De broers Kees en Mark Voogd zegden twaalf jaar geleden hun banen op en begonnen OutdoorXL. De winkel en de website behoren tot de top van het outdoorsegment in Nederland. Een familiebedrijf hoeft niet altijd te beginnen met vader of moeder die de onderneming overdragen aan de kinderen. Tijdens een klimtocht door de Himalaya vroeg Kees (44) aan zijn twee jaar jongere broer om in te stappen. Vanaf de berg diende Mark per e-mail zijn ontslag in bij Boskalis. Het 'familiebedrijf' was geboren. Kees, die jurist was: „Zowel in goede als in moeilijke tijden, heb je als broers altijd een hele vertrouwde partner." Karakters Beide broers weten dat het leiden van een bedrijf met vijftig personeelleden geen sinecure is. „Het is fijn datje elkaar ver trouwd, maar de basis is natuurlijk dat je goed met elkaar moet kunnen vinden en dat de karakters bij elkaar passen. Het is natuurlijk niet zo dat het feit dat je familie bent, al genoeg is." Jonge gezinnen Kees heeft nog niet nagedacht over opvol ging. „Dat is iets wat de toekomst moet uitwijzen. We hebben geen concrete visie voor een overdracht van OutdoorXL en onze gezinnen zijn nog jong. Bovendien zijn we ook te veel met het nu bezig om daar al een kant-en-klaar plan voor te hebben. Wat onze toekomst wordt, weten we niet. Dat maakt het juist mooi." o O Fietskledingvoordeel.nl is als online-onderneming opgericht, dus over de geheimen van internetverkoop hoefje medeoprichter Martijn Mutsaers niets te vertellen. Toch heeft hij een partner toegevoegd aan zijn bedrijf: bol.com. Mutsaers verkocht eerst fiets vakanties, met Alpe d'Huez als populaire bestemming. „We hoorden vaak van onze klanten: 'We hebben een reis geboekt, een fiets gekocht, maar hebben ook kleding nodig'. Ze vroegen advies. Fietskleding was pi'ijzig; onder de 60 euro kon je geen broek kopen. Als antwoord daarop startten we in 2012 ons eigen kledingmerk: 21Virages, vernoemd naar de 21 bochten van Alpe d'Huez. We ver kopen het via Fietskledingvoor- deel.nl, naast andere merken." maar dat betekent ook dat je veel aanbieders hebt en dus kleine marges. Wij zijn succesvol gewor den door een heel stuk uit de keten te snijden; we produceren zelf en leveren direct aan de klant. Zo maak je kwaliteit betaal baar." De logistieke service via bol.com leverde extra voordeel op dat Mutsaers overtuigde. „Vaak is het goedkoper dan zelf verzenden. En met het Select-label kunnen klanten kiezen uit alle verzend- wijzen die bol.com aanbiedt. Consumenten waarderen dat, want het blijkt dat ze sneller op je producten klikken. Dat is goed voor de verkoop." o Wat steek je hiervan op? - Een strategische partner kan extra klanten en winst opleveren, zelfs als je al een goedlopende verkoopsite hebt. - Kostenbesparing is mogelijk zonder concessies te doen. - Online waarderen consumenten snelheid en het feit dat ze keuzemogelijkheden hebben. O „Onze site loopt goed, maar sinds we via bol.com verkopen, berei ken we zowel in Nederland als in België nieuwe consumenten, zoals e-bikers en mensen die aan spinning doen. Je moet in onze markt op meerdere platformen aanwezig zijn en bol.com is een betrouwbaar platform dat ons naamsbekendheid oplevert." Kleine marges In de branche van Mutsaers is het belangrijk alle kostenvooi'delen te benutten. „Fietsen is populair, tekst EDUARD VOORN, ERIC DE JAGER foto JAN KOK, MARCO BAKKER Marketing over de generaties heen. Kijk op outdoorxl.nl en lees het uitgebreide interview op deondernemer.nl. Succesvol digitaal zakendoen. Dit interview is tot stand gekomen in samenwerking met bol.com. PZ 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 138