'Ik kocht sloopauto's voor 30 gulden' Wie wordt mijn opvolger? ccnnnnnnnn WD ODD fIDD 'Laat de potentiële groeit. Een oplossing onvoller eerst kan zijn: de opvolger Jln Zeeland passen mensen beter op hun auto dan elders in het land' DICK VAN DEIJCK OVER OPVOLGING IN FAMILIEBEDRIJF TWEEDE LEVEN VOOR ONDERDELEN Van oude autobanden wordt asfalt gemaakt. Aluminium, ijzer en koper krijgen een tweede leven en ook lood uit accu's levert geld op. Hergebruik is troef bij auto sloperij Ad Stouten in Oosterland. Wie van Bruinisse naar Zierikzee rijdt, kan de autosloperij bij Ooster land niet missen. In het weiland ervoor pronkt een F-104 Starfighter van de Belgische Luchtmacht. Vrijdagmiddag na vijven. Enkele Oost-Europese werknemers zijn druk aan het sleutelen. „Onze mensen zijn gemotiveerd en flexibel. Niet te beroerd om buiten reguliere tijden te werken", vertelt ondernemer Ad Stouten. Een rondleiding op het terrein voert langs tientallen sloop auto's. Een aantal flink gehavend door aanrijdingen. In de loods zijn alle auto-onderdelen keurig gesor teerd: carburateurs, motorblokken, dynamo's, koplampen, versnellings bakken, brandstofpompen, airbags, boordcomputers. Alles wat in de schappen ligt, is op de website als onderdeel terug te vinden. Prognose naar 7.000 Het bedrijf koopt jaarlijks ongeveer 6.000 auto's op van verzekeraars, takelbedrijven en particulieren. De prognose voor 2017 is zelfs 7.000 wagens. Ongeveer een derde gaat naar Oost-Europese en Afrikaanse landen. Daar worden ze opgeknapt tot volwaardig vervoer middel. De overige auto's worden in Oosterland gedemonteerd. De onderdelen zijn vooral bestemd voor de zakelijke markt. „In Zeeland passen de mensen beter op hun auto dan in de rest van Nederland. Ook staan er minder kilometers op de teller. Dat zie je terug in de kwaliteit van de onderdelen", legt Stouten uit. Terwijl voorheen moest worden betaald om van een oude accu af te geraken, levert het lood vandaag de dag geld op. Ook glas en vloeistoffen uit de sloopauto's worden bij Stouten gescheiden. Oude banden krijgen een nieuwe bestemming in asfalt voor de wegenbouw. Metalen als ijzer, koper en aluminium worden uit de kale wrakken teruggewonnen voor de maakindustrie. De smelte- rijen zijn het eind van de keten, maar ook het begin van een nieuwe metaalcyclus. In de automotive of elektronica krijgen de metalen ver volgens een tweede leven. Auto's slopen was van al vroeg de passie van boerenzoon Ad Stouten. „Mijn vader had een akkerbouw bedrijf. We teelden behalve aard appelen en uien ook veel gladiolen. Slopen van auto's vond ik veel inte ressanter dan op het land werken. Voor de Gereformeerde Gemeente in Oosterland haalde ik oud papier op en zo kwam ik ook in aanraking met oud ijzer. Van een takelbedrijf kon ik tien sloopauto's kopen voor 30 gulden per stuk, die ik verkocht voor het dubbele. We konden toen alles nog gewoon op het weiland laten staan en gingen schaften in een van de sloopauto's", lacht de eigenaar van de duurzame sloperij. Onlangs werd het 40-jarig bestaan gevierd. Beoogd opvolger is zoon Jan Stouten, die al jaren de operati onele leiding heeft, o O Dit is dé vraag die iedere DGA van een familiebedrijf zich op enig moment stelt. Vanaf dat moment is het proces van opvolging eigenlijk al begonnen. Hoe organiseer je het zodanig dat overdracht en opvolging optimaal verlopen? Vanaf het allereerste stadium is het verstandig een adviseur als buitenstaander mee te laten kijken. Er komen immers complexe en soms ook emotionele zaken aan de orde die voor frictie kunnen zorgen. Een adviseur kan objectief meedenken, allereerst natuurlijk over de vraag: wie van de kinderen is de meest geschikte kandidaat om het bedrijf over te nemen? Mocht die niet direct in de startblokken staan, dan adviseren wij altijd hier wat meer tijd voor uit te trekken. Laat de poten tiële opvolger bijvoorbeeld eerst stage lopen, eventueel bij een ander bedrijf. Mocht tijd een issue zijn, benoem dan tijdelijk een directeur van buitenaf. Op het moment dat een van de kinderen klaar is voor de overname, dient de vraag zich aan: wat doe je voor de andere kinderen? Veel DGA's willen de aandelen onder de kinderen verdelen, maar dat betekent ook versnippering. Want de kinderen kunnen ze vervolgens weer onder hun kinderen verdelen, waardoor je in twee generaties van één naar soms wel tien aandeelhouders opvolger eerM de aandelen en de Stage lopen' andere kinderen geld. Als het om de feitelijke overdracht gaat, bepaalt de waardering van het bedrijf de overnameprijs. Die kan aanzienlijk worden verlicht voor de opvolger door bijvoorbeeld het onroerend goed buiten de overname te houden. De nieuwe DGA kan het pand vervol gens gewoon huren. Een andere optie is om gebruik te maken van de Bedrijfs Opvolgings Regeling (BOR) waardoor het mogelijk is om belastingverplichtingen door te schuiven. Soms moet de conclusie getrokken worden dat er binnen de familie geen geschikte opvolger te vinden is. In dat geval rest niets anders dan afscheid nemen van het familiebedrijf en het te verkopen aan buitenstaanders. Een managementbuy-out behoort tot de mogelijkheden, maar ook verkoop aan een andere partij. Voor een dergelijk traject moet je circa vijf jaar uittrekken omdat bij verkoop de balansposities van de afgelopen drie tot vijfjaar de uiteindelijke verkoopprijs bepalen. In die periode heb je daar nog veel invloed op. Kortom, het overdragen van een familiebedrijf kost tijd en moet zorgvuldig gebeuren. Er komt ook op juridisch en fiscaal vlak veel bij kijken. Neem er de tijd voor, laat je adviseren en begin op het moment datje denkt: wie wordt mijn opvolger? Dick van Deijck is accountant en bedrijfskundige bij Witlox Van den Boomen. Meer weten over het overdragen van een familiebedrijf? Kijk op wvdb.nl. samenstelling en tekst TIMO VAN DE KASTEELE, HENK VAN DE VOORDE De kantoren leegstand in Zeeland is met 15 procent het laagst van alle provincies. adstouten.nl PZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 130