'Ik kocht sloopauto's
voor 30 gulden'
Wie wordt mijn opvolger?
ccnnnnnnnn
WD ODD
fIDD
'Laat de potentiële groeit. Een oplossing
onvoller eerst kan zijn: de opvolger
Jln Zeeland passen
mensen beter
op hun auto dan
elders in het land'
DICK VAN DEIJCK OVER
OPVOLGING IN FAMILIEBEDRIJF
TWEEDE LEVEN VOOR ONDERDELEN
Van oude autobanden wordt asfalt
gemaakt. Aluminium, ijzer en
koper krijgen een tweede leven
en ook lood uit accu's levert geld
op. Hergebruik is troef bij auto
sloperij Ad Stouten in Oosterland.
Wie van Bruinisse naar Zierikzee
rijdt, kan de autosloperij bij Ooster
land niet missen. In het weiland
ervoor pronkt een F-104 Starfighter
van de Belgische Luchtmacht.
Vrijdagmiddag na vijven. Enkele
Oost-Europese werknemers zijn druk
aan het sleutelen. „Onze mensen
zijn gemotiveerd en flexibel. Niet te
beroerd om buiten reguliere tijden
te werken", vertelt ondernemer
Ad Stouten. Een rondleiding op het
terrein voert langs tientallen sloop
auto's. Een aantal flink gehavend
door aanrijdingen. In de loods zijn
alle auto-onderdelen keurig gesor
teerd: carburateurs, motorblokken,
dynamo's, koplampen, versnellings
bakken, brandstofpompen, airbags,
boordcomputers. Alles wat in de
schappen ligt, is op de website als
onderdeel terug te vinden.
Prognose naar 7.000
Het bedrijf koopt jaarlijks ongeveer
6.000 auto's op van verzekeraars,
takelbedrijven en particulieren.
De prognose voor 2017 is zelfs
7.000 wagens. Ongeveer een derde
gaat naar Oost-Europese en
Afrikaanse landen. Daar worden ze
opgeknapt tot volwaardig vervoer
middel. De overige auto's worden
in Oosterland gedemonteerd.
De onderdelen zijn vooral bestemd
voor de zakelijke markt. „In Zeeland
passen de mensen beter op hun
auto dan in de rest van Nederland.
Ook staan er minder kilometers
op de teller. Dat zie je terug in de
kwaliteit van de onderdelen", legt
Stouten uit.
Terwijl voorheen moest worden
betaald om van een oude accu af te
geraken, levert het lood vandaag de
dag geld op. Ook glas en vloeistoffen
uit de sloopauto's worden bij Stouten
gescheiden. Oude banden krijgen
een nieuwe bestemming in asfalt
voor de wegenbouw. Metalen als
ijzer, koper en aluminium worden
uit de kale wrakken teruggewonnen
voor de maakindustrie. De smelte-
rijen zijn het eind van de keten,
maar ook het begin van een nieuwe
metaalcyclus. In de automotive of
elektronica krijgen de metalen ver
volgens een tweede leven.
Auto's slopen was van al vroeg de
passie van boerenzoon Ad Stouten.
„Mijn vader had een akkerbouw
bedrijf. We teelden behalve aard
appelen en uien ook veel gladiolen.
Slopen van auto's vond ik veel inte
ressanter dan op het land werken.
Voor de Gereformeerde Gemeente
in Oosterland haalde ik oud papier
op en zo kwam ik ook in aanraking
met oud ijzer. Van een takelbedrijf
kon ik tien sloopauto's kopen voor
30 gulden per stuk, die ik verkocht
voor het dubbele. We konden toen
alles nog gewoon op het weiland
laten staan en gingen schaften in
een van de sloopauto's", lacht de
eigenaar van de duurzame sloperij.
Onlangs werd het 40-jarig bestaan
gevierd. Beoogd opvolger is zoon
Jan Stouten, die al jaren de operati
onele leiding heeft, o
O
Dit is dé vraag die iedere DGA van een familiebedrijf
zich op enig moment stelt. Vanaf dat moment is
het proces van opvolging eigenlijk al begonnen.
Hoe organiseer je het zodanig dat overdracht
en opvolging optimaal verlopen?
Vanaf het allereerste stadium is het verstandig een adviseur
als buitenstaander mee te laten kijken. Er komen immers
complexe en soms ook emotionele zaken aan de orde die voor
frictie kunnen zorgen. Een adviseur kan objectief meedenken,
allereerst natuurlijk over de vraag: wie van de kinderen is
de meest geschikte kandidaat om het bedrijf over te nemen?
Mocht die niet direct in de startblokken staan, dan adviseren
wij altijd hier wat meer tijd voor uit te trekken. Laat de poten
tiële opvolger bijvoorbeeld eerst stage lopen, eventueel bij een
ander bedrijf. Mocht tijd een issue zijn, benoem dan tijdelijk
een directeur van buitenaf.
Op het moment dat een van de kinderen klaar is voor de
overname, dient de vraag zich aan: wat doe je voor de andere
kinderen? Veel DGA's willen de aandelen onder de kinderen
verdelen, maar dat betekent ook versnippering. Want de
kinderen kunnen ze vervolgens weer onder hun kinderen
verdelen, waardoor je in twee generaties van één naar soms
wel tien aandeelhouders
opvolger eerM de aandelen en de
Stage lopen' andere kinderen geld.
Als het om de feitelijke
overdracht gaat, bepaalt de waardering van het bedrijf de
overnameprijs. Die kan aanzienlijk worden verlicht voor de
opvolger door bijvoorbeeld het onroerend goed buiten de
overname te houden. De nieuwe DGA kan het pand vervol
gens gewoon huren. Een andere optie is om gebruik te maken
van de Bedrijfs Opvolgings Regeling (BOR) waardoor het
mogelijk is om belastingverplichtingen door te schuiven.
Soms moet de conclusie getrokken worden dat er binnen de
familie geen geschikte opvolger te vinden is. In dat geval rest
niets anders dan afscheid nemen van het familiebedrijf en het
te verkopen aan buitenstaanders. Een managementbuy-out
behoort tot de mogelijkheden, maar ook verkoop aan een
andere partij. Voor een dergelijk traject moet je circa vijf jaar
uittrekken omdat bij verkoop de balansposities van de
afgelopen drie tot vijfjaar de uiteindelijke verkoopprijs
bepalen. In die periode heb je daar nog veel invloed op.
Kortom, het overdragen van een familiebedrijf kost tijd en
moet zorgvuldig gebeuren. Er komt ook op juridisch en fiscaal
vlak veel bij kijken. Neem er de tijd voor, laat je adviseren en
begin op het moment datje denkt: wie wordt mijn opvolger?
Dick van Deijck
is accountant en
bedrijfskundige bij
Witlox Van den
Boomen.
Meer weten over
het overdragen van
een familiebedrijf?
Kijk op wvdb.nl.
samenstelling en tekst TIMO VAN DE KASTEELE, HENK VAN DE VOORDE
De kantoren
leegstand in
Zeeland is
met 15 procent
het laagst
van alle
provincies.
adstouten.nl
PZ