Tom Boere
naar FC
Twente
Vrees voor anderhalfjaar durende verkeersoverlast in België
Vlaanderen wil dat Nederland meebe
taalt aan verbreding van een stuk weg
bij Zelzate. Dat dreigt nu een flessenhals
te worden tussen Goes en Gent.
Walcheren
Transfer na
twaalf
enerverende
maanden
Op het drukbezochte
Badstrand in Vlissingen is niet
altijd toezicht. Alleen tijdens de
zes weken zomervakantie en in
de weekeinden is er een
strandwacht. En dat geldt voor
heel Zeeland. Dat kan bij mooi
weer buiten die periode tot
gevaarlijke situaties leiden.
Als de verdubbeling van de Zeeuws-
Vlaamse Tractaatweg klaar is, rijden
automobilisten direct over de grens
bij Zelzate nog zeker anderhalfjaar
een flessenhals in. De N423 die daar
ligt, een stukje weg van 550 meter,
heeft nu nog enkele rijbanen. De af
spraak is ook die weg te verdubbe
len, zodat er twee keer twee rijstro
ken liggen tussen Goes en Gent,
maar het werk begint 'op zijn
vroegst' eind 2020, anderhalfjaar na
dat de Tractaatweg klaar is. Boven
dien wil Vlaanderen dat Nederland
meebetaalt.
Vorige week heeft het ministerie
van Infrastructuur en Milieu (I&M)
met de Vlamingen overlegd. Toen
kwam de wens op tafel dat Neder
land meebetaalt aan de weg, beves
tigt woordvoerder Koen Peeters van
het Vlaamse departement van Mo
biliteit en Openbare Werken. Vol
gens hem is dat al ter sprake geko
men bij de onderhandelingen over
de nieuwe zeesluis bij Terneuzen,
waaraan Vlaanderen honderden
miljoenen euro's meebetaalt.
Het werk aan de weg begint 'op
zijn vroegst' eind 2020. „Dat is een
heel voorzichtige inschatting", aldus
Peeters. „Dat kan dus ook begin 2021
worden."
Den Haag is 'bekend met de wens
van de Vlamingen', meldt een
woordvoerster van het ministerie
van I&M desgevraagd, maar ze wil
inhoudelijk geen mededelingen
doen over de gesprekken die gaande
zijn.
Gedeputeerde Harry van der Maas
(SGP, mobiliteit) maakt zich zorgen.
„Dat de verbreding net over de grens
er niet tegelijk komt als de Tractaat
weg klaar is, is te overzien. Dat is een
kwestie van aftellen. Maar als dit een
vertragingstechniek is om ons mee
te laten betalen, is het een ander ver
haal."
Van der Maas benadrukt dat Zee
land geen onderhandelingspartner
is. Hij heeft wel het idee dat de aan
pak van de N423 'een clifïhanger' is
na de jongste besprekingen. „Wij
zorgen voor een goede verbinding
tot aan de grens. Wij verwachten
van Vlaanderen dat het werk op hun
grondgebied zoveel mogelijk gelijk
op gaat. Voor zo ver ik weet heeft
Nederland nog nooit meebetaald
aan infrastructuur over de grens. Ik
heb er niet bij gezeten toen Neder
land en Vlaanderen spraken over de
zeesluis bij Terneuzen. Misschien is
er wel over deze weg gesproken,
maar er staat zeker geen afspraak
over in het convenant dat is onder
tekend."
Zowel Peeters als Van der Maas
geeft aan dat nu eerst wordt gekeken
naar de verkeersbewegingen aan
weerszijden van de grens. Van der
Maas: „Vanuit Vlaanderen wordt ge
zegd dat die weg moet worden ver
dubbeld omdat de intensiteit van
het verkeer aan onze kant is toege
nomen. Ik bestrijd dat. Laten we het
eerst maar eens worden over de cij
fers en dan constructief gaan samen
werken."
30°C
Nieuwsmedia
ZEELAND 12
ZEELAND 2
FOTO RUBEN OREEL
Tractaatweg inzet geschil
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
SAS VAM GENT
Belgisch vervolg van de U
Tractaatweg blijft nog
wel even tweebaans
donderdag 22 juni 2017
Laatste
tropische
dag
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530