Tom Boere naar FC Twente Vrees voor anderhalfjaar durende verkeersoverlast in België Vlaanderen wil dat Nederland meebe taalt aan verbreding van een stuk weg bij Zelzate. Dat dreigt nu een flessenhals te worden tussen Goes en Gent. Walcheren Transfer na twaalf enerverende maanden Op het drukbezochte Badstrand in Vlissingen is niet altijd toezicht. Alleen tijdens de zes weken zomervakantie en in de weekeinden is er een strandwacht. En dat geldt voor heel Zeeland. Dat kan bij mooi weer buiten die periode tot gevaarlijke situaties leiden. Als de verdubbeling van de Zeeuws- Vlaamse Tractaatweg klaar is, rijden automobilisten direct over de grens bij Zelzate nog zeker anderhalfjaar een flessenhals in. De N423 die daar ligt, een stukje weg van 550 meter, heeft nu nog enkele rijbanen. De af spraak is ook die weg te verdubbe len, zodat er twee keer twee rijstro ken liggen tussen Goes en Gent, maar het werk begint 'op zijn vroegst' eind 2020, anderhalfjaar na dat de Tractaatweg klaar is. Boven dien wil Vlaanderen dat Nederland meebetaalt. Vorige week heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) met de Vlamingen overlegd. Toen kwam de wens op tafel dat Neder land meebetaalt aan de weg, beves tigt woordvoerder Koen Peeters van het Vlaamse departement van Mo biliteit en Openbare Werken. Vol gens hem is dat al ter sprake geko men bij de onderhandelingen over de nieuwe zeesluis bij Terneuzen, waaraan Vlaanderen honderden miljoenen euro's meebetaalt. Het werk aan de weg begint 'op zijn vroegst' eind 2020. „Dat is een heel voorzichtige inschatting", aldus Peeters. „Dat kan dus ook begin 2021 worden." Den Haag is 'bekend met de wens van de Vlamingen', meldt een woordvoerster van het ministerie van I&M desgevraagd, maar ze wil inhoudelijk geen mededelingen doen over de gesprekken die gaande zijn. Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) maakt zich zorgen. „Dat de verbreding net over de grens er niet tegelijk komt als de Tractaat weg klaar is, is te overzien. Dat is een kwestie van aftellen. Maar als dit een vertragingstechniek is om ons mee te laten betalen, is het een ander ver haal." Van der Maas benadrukt dat Zee land geen onderhandelingspartner is. Hij heeft wel het idee dat de aan pak van de N423 'een clifïhanger' is na de jongste besprekingen. „Wij zorgen voor een goede verbinding tot aan de grens. Wij verwachten van Vlaanderen dat het werk op hun grondgebied zoveel mogelijk gelijk op gaat. Voor zo ver ik weet heeft Nederland nog nooit meebetaald aan infrastructuur over de grens. Ik heb er niet bij gezeten toen Neder land en Vlaanderen spraken over de zeesluis bij Terneuzen. Misschien is er wel over deze weg gesproken, maar er staat zeker geen afspraak over in het convenant dat is onder tekend." Zowel Peeters als Van der Maas geeft aan dat nu eerst wordt gekeken naar de verkeersbewegingen aan weerszijden van de grens. Van der Maas: „Vanuit Vlaanderen wordt ge zegd dat die weg moet worden ver dubbeld omdat de intensiteit van het verkeer aan onze kant is toege nomen. Ik bestrijd dat. Laten we het eerst maar eens worden over de cij fers en dan constructief gaan samen werken." 30°C Nieuwsmedia ZEELAND 12 ZEELAND 2 FOTO RUBEN OREEL Tractaatweg inzet geschil Ernst Jan Rozendaal Middelburg SAS VAM GENT Belgisch vervolg van de U Tractaatweg blijft nog wel even tweebaans donderdag 22 juni 2017 Laatste tropische dag pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1