5
E 17
Boeing troeft
Airbus af
nationale
vacaturebank
vluchten aankunnen, ziet Boeing
alleen markt voor kleine tot mid
delgrote types. De allergrootste
passagierstoestellen, zoals de ei
gen 747 en de A380 van Airbus,
spelen in de toekomstplannen
van de meeste luchtvaartmaat
schappijen geen rol meer.
Airbus slaagt er nu al niet in
nieuwe klanten te vinden voor de
A380. Als laatste redmiddel komt
de vliegtuigbouwer met een
nieuwe versie van het megavlieg-
tuig, die zuiniger en daardoor
goedkoper is voor luchtvaart
maatschappijen.
Groter
De nieuwe toestellen voor easyjet
zijn in elk geval een stuk kleiner.
De Britten kopen A32o's, waarin
plek is voor 186 mensen, en dertig
A32i's, met ruimte voor 231 passa
giers. Dat laatste is opmerkelijk.
De A321 is nog lang geen A380,
maar is wel aanmerkelijk groter
dan de toestellen die easyjet nu
vliegt. De bestelling werd er vo
rige maand nog snel ingefietst:
aanvankelijk stonden enkel
A32o's op de bestellijst.
Vijftig stoelen meer of minder
is in de luchtvaart een wereld van
verschil. Rondvliegen met slecht
gevulde toestellen is kapitaalver
nietiging. De A321 is bijna 20 mil
joen dollar duurder dan de A320
(127 miljoen om ro8 miljoen per
stuk). Het luistert dus heel nauw
met de capaciteit. Investerings
beslissingen neem je bovendien
niet voor één of vijfjaar, maar
voor misschien wel twintig.
Toch vond easyjet de uitbrei
ding te verantwoorden. Hoog
nodig zelfs. Steeds vaker heeft de
luchtvaart te maken met vlieg
velden die tegen hun plafond zit
ten, qua start- en landingsplek-
ken. Dat betekent dat er bijna
geen extra routes meer bij kun
nen, en dat op bestaande routes
het aantal vluchten per dag niet
omhoog kan. „Het is onze groot
ste uitdaging van het moment",
zegt Carolyn McCall, topvrouw
van de oranje vloot, tijdens haar
toespraak in Les Abatoirs. „Gro
tere toestellen helpen om die uit
daging aan te gaan."
Schiphol is een van de vlieg
velden waar die situatie het nij-
pendst is. Vorig jaar al kwam het
aantal vliegbewegingen op de
Nederlandse luchthaven akelig
dicht bij de 500.000, en de af
spraak is dat tot 2020 niet wordt
getornd aan dat maximum. Daar
kunnen easyjet en co niets aan
doen - de slotmanager zegt ge
woon nee, als er geen plek meer is.
„Dat accepteren we natuurlijk",
zegt William Vet, directeur Ne
derland bij easyjet. „Daarom zul
len de nieuwe, grotere toestellen
veel op Schiphol worden ingezet."
Zuiniger
Voor de toekomst hoopt easyjet
wel dat er op een andere manier
met ruimtegebrek wordt omge
gaan. Niet puur naar de aantallen
kijken, maar meer naar de aard van
de toestellen. Meer ruimte voor
stillere, schonere vliegtuigen
- niet geheel toevallig heeft easyjet
er net honderd besteld die volgens
de fabrieksopgaven 15 procent zui
niger zijn en 50 procent minder
herrie veroorzaken - en minder
ruimte voor oude, vuile bakken.
Gary Smith, hoofd van de tech
nische tak van het luchtvaartbe
drijf, sluit zelfs niet uit dat oude
toestellen op termijn worden ge
weerd van bepaalde luchthavens.
„Het past sowieso niet in onze
strategie om met een oude vloot
te vliegen, maar maatschappijen
die dat wel doen, hebben op ter
mijn een probleem."
LUCHTVAARTSHOW
donderdag 22 juni 2017
M Een A380 in de fabriek van Airbus bij Toulouse, fotoepa
De Amerikaanse vliegtuigbouwer
Boeing domineert vooralsnog de
luchtvaartshow in Parijs. Vooral de
nieuwe Boeing 737 MAX 10 vindt
gretig aftrek. Qua bestellingen
overvleugelen de Amerikanen het
Frans-Duits-Spaanse Airbus.
Boeing hengelde tot nu toe voor
circa 48 miljard dollar aan bestel
lingen binnen voor zo'n 350 vlieg
tuigen. Bij Airbus stokte de teller
na twee dagen op 229 vliegtuigen,
goed voor circa 24 miljard dollar.
Beide vliegtuigbouwers zullen de
komende dagen nog veel meer or
ders ondertekenen. Veel van de
overeenkomsten betreffen wel
voorlopige koopcontracten.
Je gaat solliciteren en wil het beste
van jezelf laten zien. Bereid je goed voor
met de hulp van onze Carrière Mentors.
baan?