5 E 17 Boeing troeft Airbus af nationale vacaturebank vluchten aankunnen, ziet Boeing alleen markt voor kleine tot mid delgrote types. De allergrootste passagierstoestellen, zoals de ei gen 747 en de A380 van Airbus, spelen in de toekomstplannen van de meeste luchtvaartmaat schappijen geen rol meer. Airbus slaagt er nu al niet in nieuwe klanten te vinden voor de A380. Als laatste redmiddel komt de vliegtuigbouwer met een nieuwe versie van het megavlieg- tuig, die zuiniger en daardoor goedkoper is voor luchtvaart maatschappijen. Groter De nieuwe toestellen voor easyjet zijn in elk geval een stuk kleiner. De Britten kopen A32o's, waarin plek is voor 186 mensen, en dertig A32i's, met ruimte voor 231 passa giers. Dat laatste is opmerkelijk. De A321 is nog lang geen A380, maar is wel aanmerkelijk groter dan de toestellen die easyjet nu vliegt. De bestelling werd er vo rige maand nog snel ingefietst: aanvankelijk stonden enkel A32o's op de bestellijst. Vijftig stoelen meer of minder is in de luchtvaart een wereld van verschil. Rondvliegen met slecht gevulde toestellen is kapitaalver nietiging. De A321 is bijna 20 mil joen dollar duurder dan de A320 (127 miljoen om ro8 miljoen per stuk). Het luistert dus heel nauw met de capaciteit. Investerings beslissingen neem je bovendien niet voor één of vijfjaar, maar voor misschien wel twintig. Toch vond easyjet de uitbrei ding te verantwoorden. Hoog nodig zelfs. Steeds vaker heeft de luchtvaart te maken met vlieg velden die tegen hun plafond zit ten, qua start- en landingsplek- ken. Dat betekent dat er bijna geen extra routes meer bij kun nen, en dat op bestaande routes het aantal vluchten per dag niet omhoog kan. „Het is onze groot ste uitdaging van het moment", zegt Carolyn McCall, topvrouw van de oranje vloot, tijdens haar toespraak in Les Abatoirs. „Gro tere toestellen helpen om die uit daging aan te gaan." Schiphol is een van de vlieg velden waar die situatie het nij- pendst is. Vorig jaar al kwam het aantal vliegbewegingen op de Nederlandse luchthaven akelig dicht bij de 500.000, en de af spraak is dat tot 2020 niet wordt getornd aan dat maximum. Daar kunnen easyjet en co niets aan doen - de slotmanager zegt ge woon nee, als er geen plek meer is. „Dat accepteren we natuurlijk", zegt William Vet, directeur Ne derland bij easyjet. „Daarom zul len de nieuwe, grotere toestellen veel op Schiphol worden ingezet." Zuiniger Voor de toekomst hoopt easyjet wel dat er op een andere manier met ruimtegebrek wordt omge gaan. Niet puur naar de aantallen kijken, maar meer naar de aard van de toestellen. Meer ruimte voor stillere, schonere vliegtuigen - niet geheel toevallig heeft easyjet er net honderd besteld die volgens de fabrieksopgaven 15 procent zui niger zijn en 50 procent minder herrie veroorzaken - en minder ruimte voor oude, vuile bakken. Gary Smith, hoofd van de tech nische tak van het luchtvaartbe drijf, sluit zelfs niet uit dat oude toestellen op termijn worden ge weerd van bepaalde luchthavens. „Het past sowieso niet in onze strategie om met een oude vloot te vliegen, maar maatschappijen die dat wel doen, hebben op ter mijn een probleem." LUCHTVAARTSHOW donderdag 22 juni 2017 M Een A380 in de fabriek van Airbus bij Toulouse, fotoepa De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing domineert vooralsnog de luchtvaartshow in Parijs. Vooral de nieuwe Boeing 737 MAX 10 vindt gretig aftrek. Qua bestellingen overvleugelen de Amerikanen het Frans-Duits-Spaanse Airbus. Boeing hengelde tot nu toe voor circa 48 miljard dollar aan bestel lingen binnen voor zo'n 350 vlieg tuigen. Bij Airbus stokte de teller na twee dagen op 229 vliegtuigen, goed voor circa 24 miljard dollar. Beide vliegtuigbouwers zullen de komende dagen nog veel meer or ders ondertekenen. Veel van de overeenkomsten betreffen wel voorlopige koopcontracten. Je gaat solliciteren en wil het beste van jezelf laten zien. Bereid je goed voor met de hulp van onze Carrière Mentors. baan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17