Vertrouwen O 'Slimme belastingtrucs moeten straks van tevoren worden gemeld' 16 PSYCHOLOGELD Megavliegtuigen verkopen niet, kleine wel. Te klein is ook niet goed. Het luistert nauw, zo'n nieuw toestel, maar één ding is zeker: „Die A380 is gewoon veel te groot." Op reportage bij Airbus in Toulouse. De champagne kan open: het consu mentenvertrouwen is op dit moment maar liefst 23. Dat moet gevierd wor den met een nieuwe wasmachine of televi sie. 23 wat? Eh, weet ik veel: euro's, goudsta ven of diamanten? Of gewoon 23. Het is in elk geval ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat was namelijk min 3. En in maart 2013 bereikte het consumen tenvertrouwen zelfs een dieptepunt van min 41. Trust me, dan is plus 23 veel beter. Wat is toch dat geheimzinnige consumen tenvertrouwen? Elke maand stelt het Cen traal Bureau voor de Statistiek vijf vragen aan 150 Nederlanders over hun eigen huis houdboekje en hun gevoel bij de economie. Zoals: vindt u in het algemeen dat de econo mische situatie van ons land de afgelopen twaalf maanden beter is geworden, slechter is geworden of hetzelfde is gebleven? En wat denkt u van de komende twaalf maanden? En vindt u dat het nu voor de mensen een gunstige of een ongunstige tijd is om grote aankopen te doen zoals een wasmachine of televisie? Op de antwoorden laat het CBS een heel ingewikkelde berekening los en daar kwam deze maand het cijfer 23 uit rollen. teerders en "V Ze kijke,f beeld naar de hoogte van managers onze salarissen, uitga- |9tan 7irh ven> de huizenprijzen en 1 j de werkloosheid. Bij- leiden dOOI zonder aan het consumentenvertrou wen is dat het niet is gebaseerd op cijfers maar op emoties. Het idee is: als we optimistisch zijn over de economie en onze eigen portemonnee, consumeren we meer. Zien we de boel som ber in, dan zetten we onze poen liever op een spaarrekening. Ook investeerders en managers laten zich leiden door hun gevoel. Soms misschien wel meer dan door de feite lijke situatie. Consumentenvertrouwen levert vooral nieuwe inzichten op als het afwijkt van an dere economische cijfers. De Amerikaanse politicologen Suzanna De Boef en Paul Kell- stedt ontdekten dat het verschil tussen onze emoties en de economische werkelijkheid vooral toeneemt bij grote internationale po litieke spanningen en in de aanloop naar een grote economische crisis. Het wantrouwen is dan zo sterk dat traditionele economische modellen niet langer goed voorspellen hoe de economie zich ontwikkelt. trouwens ook dat positieve berichten in de media ons vertrouwen in de economie kunnen versterken. Laat deze column weer een extra duwtje in die richting zijn. In januari 2000 bereikte het consumenten vertrouwen de hoogste stand ooit met maar liefst 36eh, dingesen. Zullen we dat record deze zomer verbreken? hun gevoel Ahold Arcelor Mittal Shell Galapagos REPORTAGE AIRBUS Is het een verrassing dat de verkoop van de Airbus A380 is uitgemond in een fiasco? Alex Macheras lacht hartelijk. „Dat zag ik al ja ren aankomen", zegt de Britse luchtvaartanalist, pas 20 jaar oud. Maar ondanks zijn studentikoze looks is de zoon van Griekse ouders nu al een autoriteit in zijn vakgebied; onder meer SkyNews, de BBC en Al Jazeera bellen hem als ze iets over vlieg tuigen willen weten. „Bij Airbus was het lange tijd de olifant in de kamer: iedereen wist het, maar niemand durfde het te zeggen", vervolgt Macheras, die al op zijn 14de als expert op de ra dio te horen was. Zonder dat het radiostation van zijn leeftijd wist, overigens. Die aap kwam pas uit de mouw, toen SkyNews hem drie jaar later een contract aanbood. Het probleem met de A380 is simpel: „Hij is gewoon veel te groot." In de A380 passen bij een gemiddelde inrichting ongeveer 550 mensen, op twee verdiepin gen. Als de klant dat wil, kunnen er wel 853 stoelen in het vliegtuig. Om het een beetje rendabel te maken, moet het grootste gedeelte van die stoelen vol. „Er zijn maar weinig routes waarop je dat voor elkaar krijgt", zegt Macheras. „Het gaat om frequentie. Reizigers wil len niet per se met een heel groot toestel naar New York. Ze willen naar New York op een moment dat het hen uitkomt." Voor vliegtuig maatschappijen betekent dat dat het raadzamer is om drie vluchten met ruimte voor 250 passagiers te bieden, verspreid over de dag, dan één vlucht met 750 stoelen. Macheras doet zijn uitspraken op een feestelijk diner in Les Abba- toirs, het museum voor moderne kunst in Toulouse. Daar viert Air bus een feestje, want niet alles gaat slecht in het kloppende hart van de Europese luchtvaartindustrie - gelukkig maar. Nieuwe toestellen Easyjet neemt in Zuid-Frankrijk de eerste van liefst honderd nieuwe toestellen in gebruik. De order is goed voor zo'n 10 miljard euro. En dat is goed nieuws voor al die tienduizenden die hun brood verdienen op het enorme Airbus complex ten westen van Toulouse. Easyjet is zo'n maatschappij die het van frequentie moet hebben, en niet van enorme toestellen. Van zulke maatschappijen zijn er steeds meer. Boeing, de grote Amerikaanse concurrent van Airbus, gaat er in een kakelverse prognose vanuit dat luchtvaart maatschappijen de komende twee decennia ruim 41.000 vliegtuigen nodig hebben voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot. Bijna driekwart daarvan zijn kleinere toestellen voor regionaal vervoer. Bij de vliegtuigen die langere Door het vizier specifiek op deze belangrijke adviseurslaag te rich ten, hoopt Brussel het enorme ver lies aan potentiële belastinginkom sten te beperken. „Tussenpersonen die onze wetten naar letter en geest eerbiedigen, bieden we meer zeker heid. Wie dat niet doet, maken we het zeer lastig", zei eurocommissa ris Pierre Moscovici gisteren bij de presentatie van de plannen. „Stap voor stap werken we naar een eer lijker belastingheffing." Onderdeel van de plannen is dat de belastingdiensten in de 28 lidsta ten elke drie maanden hun gegevens delen. Het Europees Parlement re ageerde enthousiast. „Het wordt tijd dat de constructies die multina tionals zich kunnen veroorloven worden tegengegaan, en belasting diensten een vuist kunnen maken tegen het wegsluizen van miljarden euro's", aldus GroenLinkser Bas Eickhout. Voor PvdA'er Paul Tang mag er na Luxleaks en de Panama Papers nog een schepje bovenop. Hij wil een zwarte lijst van mala fide adviseurs, die vervolgens niet meer mogen adviseren. Zware strijd Moscovici hoopt dat zijn wettelijke meldingsplicht per 1 januari 2019 kan ingaan, maar hem wacht nog een zware strijd. Voor belasting voorstellen geldt nog steeds dat alle 28 lidstaten akkoord moeten gaan, en binnen het parlement loopt de roep om meer transparantie gevaar door verzet van christendemocra ten en liberalen. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert elke week ons econo misch gedrag. Economen berekenen op allerlei manieren Ook inves- hoe we er financieel voor De Amerikaanse politicologen ontdekten Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 22 juni 2017 De 'super' was de grootste stij- ger, maar nog steeds zwaar getroffen door de overname van Whole Foods. ffi De staalgigant deed gisteren betrekkelijk goede zaken. Bij het slot van de Europese beurzen was er opnieuw 0,5 pro cent van de olie prijs afgegaan. M Het biotechno- logieconcern bungelde de hele dag onderaan de AEX. o Wie wil met deze olifant vliegen? toestellen kopen vliegmaat schappijen volgens Boeing de komende twintig jaar om uit te breiden en te vernieuwen. Belastingadviseurs en financieel specialisten die rijke klanten tips geven over belastingontwij king moeten op hun tellen pas sen. Zij en hun klanten zijn straks verplicht hun slimmig heidjes vooraf aan de Belasting dienst voor te leggen. Frans Boogaard Brussel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16