Vertrouwen
O
'Slimme belastingtrucs moeten
straks van tevoren worden gemeld'
16
PSYCHOLOGELD
Megavliegtuigen verkopen niet, kleine wel.
Te klein is ook niet goed. Het luistert nauw, zo'n nieuw
toestel, maar één ding is zeker: „Die A380 is gewoon
veel te groot." Op reportage bij Airbus in Toulouse.
De champagne kan open: het consu
mentenvertrouwen is op dit moment
maar liefst 23. Dat moet gevierd wor
den met een nieuwe wasmachine of televi
sie. 23 wat? Eh, weet ik veel: euro's, goudsta
ven of diamanten? Of gewoon 23. Het is in
elk geval ruim boven het gemiddelde van de
afgelopen twintig jaar, dat was namelijk min
3. En in maart 2013 bereikte het consumen
tenvertrouwen zelfs een dieptepunt van
min 41. Trust me, dan is plus 23 veel beter.
Wat is toch dat geheimzinnige consumen
tenvertrouwen? Elke maand stelt het Cen
traal Bureau voor de Statistiek vijf vragen
aan 150 Nederlanders over hun eigen huis
houdboekje en hun gevoel bij de economie.
Zoals: vindt u in het algemeen dat de econo
mische situatie van ons land de afgelopen
twaalf maanden beter is geworden, slechter
is geworden of hetzelfde is gebleven? En wat
denkt u van de komende twaalf maanden?
En vindt u dat het nu voor de mensen een
gunstige of een ongunstige tijd is om grote
aankopen te doen zoals een wasmachine of
televisie? Op de antwoorden laat het CBS
een heel ingewikkelde berekening los en
daar kwam deze maand
het cijfer 23 uit rollen.
teerders en "V Ze kijke,f
beeld naar de hoogte van
managers onze salarissen, uitga-
|9tan 7irh ven> de huizenprijzen en
1 j de werkloosheid. Bij-
leiden dOOI zonder aan het
consumentenvertrou
wen is dat het niet
is gebaseerd op cijfers maar op emoties.
Het idee is: als we optimistisch zijn over
de economie en onze eigen portemonnee,
consumeren we meer. Zien we de boel som
ber in, dan zetten we onze poen liever op
een spaarrekening. Ook investeerders en
managers laten zich leiden door hun gevoel.
Soms misschien wel meer dan door de feite
lijke situatie.
Consumentenvertrouwen levert vooral
nieuwe inzichten op als het afwijkt van an
dere economische cijfers. De Amerikaanse
politicologen Suzanna De Boef en Paul Kell-
stedt ontdekten dat het verschil tussen onze
emoties en de economische werkelijkheid
vooral toeneemt bij grote internationale po
litieke spanningen en in de aanloop naar een
grote economische crisis. Het wantrouwen
is dan zo sterk dat traditionele economische
modellen niet langer goed voorspellen hoe
de economie zich ontwikkelt.
trouwens ook dat positieve berichten in
de media ons vertrouwen in de economie
kunnen versterken. Laat deze column weer
een extra duwtje in die richting zijn. In
januari 2000 bereikte het consumenten
vertrouwen de hoogste stand ooit met
maar liefst 36eh, dingesen. Zullen we
dat record deze zomer verbreken?
hun gevoel
Ahold
Arcelor
Mittal
Shell
Galapagos
REPORTAGE AIRBUS
Is het een verrassing dat de
verkoop van de Airbus
A380 is uitgemond in een
fiasco? Alex Macheras lacht
hartelijk. „Dat zag ik al ja
ren aankomen", zegt de
Britse luchtvaartanalist,
pas 20 jaar oud. Maar ondanks zijn
studentikoze looks is de zoon van
Griekse ouders nu al een autoriteit
in zijn vakgebied; onder meer
SkyNews, de BBC en Al Jazeera
bellen hem als ze iets over vlieg
tuigen willen weten.
„Bij Airbus was het lange tijd de
olifant in de kamer: iedereen wist
het, maar niemand durfde het te
zeggen", vervolgt Macheras, die
al op zijn 14de als expert op de ra
dio te horen was. Zonder dat het
radiostation van zijn leeftijd wist,
overigens. Die aap kwam pas uit
de mouw, toen SkyNews hem drie
jaar later een contract aanbood.
Het probleem met de A380 is
simpel: „Hij is gewoon veel te
groot." In de A380 passen bij een
gemiddelde inrichting ongeveer
550 mensen, op twee verdiepin
gen. Als de klant dat wil, kunnen
er wel 853 stoelen in het vliegtuig.
Om het een beetje rendabel te
maken, moet het grootste gedeelte
van die stoelen vol. „Er zijn maar
weinig routes waarop je dat voor
elkaar krijgt", zegt Macheras. „Het
gaat om frequentie. Reizigers wil
len niet per se met een heel groot
toestel naar New York. Ze willen
naar New York op een moment dat
het hen uitkomt." Voor vliegtuig
maatschappijen betekent dat dat
het raadzamer is om drie vluchten
met ruimte voor 250 passagiers te
bieden, verspreid over de dag, dan
één vlucht met 750 stoelen.
Macheras doet zijn uitspraken op
een feestelijk diner in Les Abba-
toirs, het museum voor moderne
kunst in Toulouse. Daar viert Air
bus een feestje, want niet alles gaat
slecht in het kloppende hart van
de Europese luchtvaartindustrie
- gelukkig maar.
Nieuwe toestellen
Easyjet neemt in Zuid-Frankrijk
de eerste van liefst honderd
nieuwe toestellen in gebruik. De
order is goed voor zo'n 10 miljard
euro. En dat is goed nieuws voor al
die tienduizenden die hun brood
verdienen op het enorme Airbus
complex ten westen van Toulouse.
Easyjet is zo'n maatschappij die
het van frequentie moet hebben,
en niet van enorme toestellen. Van
zulke maatschappijen zijn er
steeds meer. Boeing, de grote
Amerikaanse concurrent van
Airbus, gaat er in een kakelverse
prognose vanuit dat luchtvaart
maatschappijen de komende twee
decennia ruim 41.000 vliegtuigen
nodig hebben voor uitbreiding en
vernieuwing van de vloot. Bijna
driekwart daarvan zijn kleinere
toestellen voor regionaal vervoer.
Bij de vliegtuigen die langere
Door het vizier specifiek op deze
belangrijke adviseurslaag te rich
ten, hoopt Brussel het enorme ver
lies aan potentiële belastinginkom
sten te beperken. „Tussenpersonen
die onze wetten naar letter en geest
eerbiedigen, bieden we meer zeker
heid. Wie dat niet doet, maken we
het zeer lastig", zei eurocommissa
ris Pierre Moscovici gisteren bij de
presentatie van de plannen. „Stap
voor stap werken we naar een eer
lijker belastingheffing."
Onderdeel van de plannen is dat
de belastingdiensten in de 28 lidsta
ten elke drie maanden hun gegevens
delen. Het Europees Parlement re
ageerde enthousiast. „Het wordt
tijd dat de constructies die multina
tionals zich kunnen veroorloven
worden tegengegaan, en belasting
diensten een vuist kunnen maken
tegen het wegsluizen van miljarden
euro's", aldus GroenLinkser Bas
Eickhout. Voor PvdA'er Paul Tang
mag er na Luxleaks en de Panama
Papers nog een schepje bovenop.
Hij wil een zwarte lijst van mala
fide adviseurs, die vervolgens niet
meer mogen adviseren.
Zware strijd
Moscovici hoopt dat zijn wettelijke
meldingsplicht per 1 januari 2019
kan ingaan, maar hem wacht nog
een zware strijd. Voor belasting
voorstellen geldt nog steeds dat alle
28 lidstaten akkoord moeten gaan,
en binnen het parlement loopt de
roep om meer transparantie gevaar
door verzet van christendemocra
ten en liberalen.
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert elke
week ons econo
misch gedrag.
Economen berekenen
op allerlei manieren
Ook inves- hoe we er financieel voor
De Amerikaanse politicologen ontdekten
Reageren? economie@persgroep.nl
O
donderdag 22 juni 2017
De 'super' was
de grootste stij-
ger, maar nog
steeds zwaar
getroffen door
de overname
van Whole
Foods.
ffi
De staalgigant
deed gisteren
betrekkelijk
goede zaken.
Bij het slot van
de Europese
beurzen was er
opnieuw 0,5 pro
cent van de olie
prijs afgegaan.
M
Het biotechno-
logieconcern
bungelde de hele
dag onderaan
de AEX.
o
Wie wil met
deze olifant
vliegen?
toestellen kopen vliegmaat
schappijen volgens Boeing de
komende twintig jaar om uit te
breiden en te vernieuwen.
Belastingadviseurs en financieel
specialisten die rijke klanten
tips geven over belastingontwij
king moeten op hun tellen pas
sen. Zij en hun klanten zijn
straks verplicht hun slimmig
heidjes vooraf aan de Belasting
dienst voor te leggen.
Frans Boogaard
Brussel