Let op: meer
Ipg-treinen
Sluiskil onderzoekt
zelf wateroverlast
Drones zijn verboden
boven Concert at Sea
Zomer
2
SPOOR GEVAARLIJK TRANSPORT
De uitbreiding van Vopak leidt tot
forse groei van vervoer van gevaarlijke
stoffen over het spoor. De risiconormen
dreigen in het gedrang te komen.
Commentaar
De gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal moeten even
goed opletten. Sinds enige tijd rijden er steeds meer treinen
met gevaarlijke lading. Aanwonenden van de spoorlijn mer
ken dat de hinderlijke trillingen toenemen. Het gaat om lpg, dus
vloeibaar gas, uit de haven van Vlissingen dat naar het achterland
wordt vervoerd. Jaarlijks rijden er duizenden extra wagons met het
zeer brandbare goedje. In een advies aan staatssecretaris Sharon
Dijksma waarschuwen de bureaus Antea Group en Berenschot dat
de aantallen groeien en dat daar mogelijk nog duizenden containers
met gevaarlijke stoffen bij komen.
Zoals dat in Nederland gaat, pleiten beide bureaus meteen voor
het verruimen van de veiligheidsnormen. Zo ontstaat over de
Zeeuwse spoorlijn dezelfde discussie als over trajecten rond Dor
drecht, Utrecht en Breda. Vooral Dordrecht is al jaren een doorn in
het oog van mensen met enig gevoel voor risico. Treinen met zeer
gevaarlijke stoffen rijden daar al decennia door de stad. En boven
dien nemen ze daar een zeer krappe bocht. Die transportader is
echter zo belangrijk dat de overheid niets wil weten van beperkin
gen. Om bewoners gerust te stellen is er zelfs een soort vangrail
voor treinen aangelegd. Omdat de spoorcapaciteit voor gevaarlijke
stoffen onder druk staat, is het vanuit landelijk perspectief verlei
delijk om in het dunbevolkte Zeeland wat meer risico te nemen.
Dat is echter onaanvaardbaar.
Ongelukken met lpg-treinen zijn zeldzaam. Maar als er wat mis
gaat, kunnen de gevolgen heel groot zijn. Dat bleek in 2009 in het
Italiaanse Viareggio. Tientallen mensen kwamen om toen lpg-wa-
gons in de stad ontploften. Daarom moet hier in Zeeland volstrekte
helderheid zijn over het vervoer van lpg en over wat er moet wor
den gedaan om rampen te voorkomen en eventueel te bestrijden.
Bureaus adviseren de
veiligheidsnormen
zo nodig te verruimen
Bij vijfhonderd woningen, onge
veer de helft van het totale aantal in
Sluiskil, is deze week een vragen
lijst bezorgd. De bewoners wordt
gevraagd of ze last hebben van
vochtproblemen, hoeveel schade ze
hebben aan hun woning en of ze
gezondheidsklachten hebben door
een te hoge luchtvochtigheid in
huis.
André Boot, lid van de dorpsraad
en één van de gedupeerde bewo
ners, hoopt dat veel Sluiskillenaren
reageren. „Want alleen op die ma
nier kunnen we een idee krijgen
van de omvang van het probleem.
Het is ook belangrijk dat mensen
reageren in verband met het even
tueel claimen van schade. Dat geldt
ook voor bewoners van huurwo
ningen."
De gemeente Terneuzen, haven
bedrijf Zeeland Seaports en Rijks
waterstaat hebben aangekondigd
Wij willen weten
hoeveel schade
mensen hebben
de oorzaken van de (grond)water-
overlast te onderzoeken, waarbij
vooral wordt gekeken naar doorsij
pelend water uit het Kanaal Gent-
Terneuzen. „Wij richten ons na
drukkelijk op de problemen die
mensen ervaren", aldus Boot.
ALMANAK
Sinds Amir uit Vlissingen op
school zit, is hij geobsedeerd
door cijfers. Elke pot wordt om
gekiept om dropjes te tellen,
wildvreemden wordt naar de
leeftijd gevraagd en 's avonds
voor het slapengaan draait hij
zijn datumklokje alvast op de
nieuwe dag. Zijn één jaar jongere
zusje is gefascineerd door de sei
zoenen en vernam verleden
week dat op 21 juni de zomer be
gint. „21 juni?", glunderde haar
broer, toen het gezin een duik in
zee nam aan het eind van de zo
veelste tropische dag. „Dat is
overmorgen! Is het dan eindelijk
écht zomer?"
Wisseltrofee gaat
naar De Rede
Nieuwe single
Jacco Ricardo
Plus-supermarkt
breidt fors uit
OOSTBURG
Informatieavond
over pleegzorg
Het aantal treinen dat met gevaar
lijke stoffen door Zeeland rijdt,
neemt fors toe. De kans is groot
dat daardoor de huidige risiconor
men binnen afzienbare termijn
worden overschreden.
Het gaat vooral om lpg-treinen.
Tot en met 2014 reden jaarlijks
rond de 5.000 wagons door onder
meer Goes en Kapelle. Dat kan de
komende tijd oplopen tot 24.000
per jaar, schrijven de bureaus An
tea Group en Berenschot in een
advies aan staatssecretaris Sharon
Dijksma.
De belangrijkste oorzaak is de
uitbreiding van Vopak, dat in Vlis-
i Het aantal wagons
kan oplopen tot
14.000 per jaar
singen-Oost lpg en andere vloei
baar gemaakte chemische gassen
op- en overslaat. Dat gaat onder
meer via het spoor in de richting
van Duitsland. Zeeland is hét gas-
bolwerk voor Vopak.
Volgens Antea Group en Beren
schot leidt de uitbreiding tot een
forse groei van het vervoer per
spoor. Zij spreken van een '(tijde
lijke) piek' van 14.000 tankwa
gons 'die terugloopt naar 12.000'.
Bovendien is er sprake van een
nieuwe containerterminal bij
Zeeland Seaports 'met mogelijk
10.000 containers gevaarlijke stof
fen per jaar'.
De groei is in 2015 al ingezet. In
dat jaar kwamen 8.133 ketelwa
gens met brandbare gassen over
de Zeeuwse lijn. In 2014 waren dat
er nog 5.008. Vorig jaar telde Pro-
Rail 7.621 tankwagons. Dit jaar te
kent zich weer een stijging af. In
het eerste kwartaal werden 2.729
ketelwagens geteld, bijna 500
meer dan in dezelfde periode vo
rig jaar.
Voor spoortrajecten waar ge
vaarlijk vervoer is toegestaan gel
den 'risicoplafonds', met onder
meer het aantal tankwagons dat
per jaar is toegestaan. Op het tra
ject Sloehaven-Roosendaal zijn
dat er 10.300 per jaar.
Alleen al door de expansie van
Vopak is het 'aannemelijk' dat die
norm binnenkort zal worden
overschreden, signaleren Antea
Group en Berenschot. Dat geldt
ook voor de goederenlijn Sluiskil-
Sas van Gent. De bureaus pleiten
ervoor de 'houdbaarheid' van de
normen in Zeeland te onderzoe
ken en indien nodig te 'herijken'.
Met andere woorden: te verhogen.
Op diverse plaatsen in het land
worden al risiconormen over
schreden. Volgens staatssecretaris
Dijksma komt dat doordat deze op
sommige trajecten bewust laag
zijn gehouden, om de vervoerders
te bewegen de Betuweroute te ne
men.
Dijksma kondigt nu aan dat ze
de normen opnieuw tegen het
licht gaat houden. Daarbij worden
de ontwikkelingen in de Vlis-
singse haven betrokken. De
staatssecretaris benadrukt dat op
dit moment de veiligheid 'overal
is gewaarborgd'.
BROUWERSDAM Tijdens Concert
at Sea is het verboden drones te la
ten vliegen boven en in het gebied
rond het evenemententerrein op de
Brouwersdam.
Dit heeft de gemeente Schouwen-
Duiveland laten vastleggen in een
noodverordening.
Omdat het aangewezen gebied
ook deels op Goeree-Overflakkee
ligt, werkt die gemeente aan een
zelfde verbod, alleen dan via een
gewone verordening. Dat moet op
voorhand, omdat eenmaal in de
lucht de luchtvaartuigen lastig te
handhaven zijn.
Omdat het evenement, dat vol
gende week vrijdag en zaterdag
plaatsvindt, zo veel bezoekers trekt
en aangezien die aantallen veilig
heidsrisico's met zich meebrengen,
hebben de hulpdiensten de ge
meenten gevraagd drones te ver
bieden.
Natura 2000
Het vliegen met drones boven
mensenmassa's is in landelijke
wetgeving al verboden, net als bo
ven de openbare weg en Natura
2000-gebieden.
Bovendien, zegt de gemeente
Schouwen-Duiveland, vliegt er al
een helikopter rond om luchtbeel
den te maken van het muziekfesti
val.
woensdag 21 juni 2017
n
De dorpsraad van Sluiskil is een
eigen onderzoek begonnen naar
de omvang van de (grond)water-
overlast in het Kanaaldorp.
Harmen van der Werf
Sluiskil
- André Boot, lid dorpsraad
Tip? redactie@pzc.nl
TERNEUZEN
Het team 'nieuwe Neder
landers' van scholenge
meenschap De Rede uit
Terneuzen heeft de wis
seltrofee van de mini-Ro-
parun Zeeuws-Vlaande-
ren gewonnen. Die gaat
naar het team met het
beste 'verhaal'. Het eve
nement vindt jaarlijks
plaats vanuit zowel Oost
burg als Terneuzen. Het
winnende team bestaat
uit zestien inburgeraars.
De wisseltrofee wordt
vandaag uitgereikt.
OOSTBURG
De Oostburgse zanger
Jacco Ricardo heeft een
nieuwe single uitge
bracht: 'Sun of Jamaica',
een cover van de hit van
de Goombay Dance Band
uit de jaren tachtig, maar
dan met een Neder
landse tekst. Die werd
door Loek van Hecke uit
Sluiskil bedacht. De bij
behorende clip is te zien
op onder meer YouTube.
De single is te bestellen
via 06 - 39140300 of
info@jaccoricardo.com.
KOEWACHT
De Plus-supermarkt aan
de Nieuwstraat in Koe
wacht is sinds gister
avond voor twee weken
gesloten. De winkel van
de familie Verbiest wacht
een forse uitbreiding. Het
al jaren te krappe par
keerterrein naast de win
kel is al in omvang ver
dubbeld. Een woning,
vroeger een bakkerij, is
daarvoor afgebroken. De
Plus die veel klanten uit
België trekt, heropent
dinsdagmiddag 4 juli.
In de gemeente Sluis is
een tekort aan pleegge
zinnen. Jeugdzorgorga
nisatie Juvent en de ge
meente houden daarom
morgen een informatie
avond over pleegzorg.
Dat gebeurt in gebouw
van Porthos aan de
Nieuwstraat in Oost
burg, van 20.00 uur tot
22.00 uur. Aanmelden is
niet nodig.
Meer lpg
Rolf Bosboom en
Jeffrey Kutterink
Goes