Let op: meer Ipg-treinen Over drie weken besluit over kerk in Yerseke Zomer Drones zijn verboden boven Concert at Sea 2 SPOOR GEVAARLIJK TRANSPORT De uitbreiding van Vopak leidt tot forse groei van vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. De risiconormen dreigen in het gedrang te komen. Commentaar De gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal moeten even goed opletten. Sinds enige tijd rijden er steeds meer treinen met gevaarlijke lading. Aanwonenden van de spoorlijn mer ken dat de hinderlijke trillingen toenemen. Het gaat om lpg, dus vloeibaar gas, uit de haven van Vlissingen dat naar het achterland wordt vervoerd. Jaarlijks rijden er duizenden extra wagons met het zeer brandbare goedje. In een advies aan staatssecretaris Sharon Dijksma waarschuwen de bureaus Antea Group en Berenschot dat de aantallen groeien en dat daar mogelijk nog duizenden containers met gevaarlijke stoffen bij komen. Zoals dat in Nederland gaat, pleiten beide bureaus meteen voor het verruimen van de veiligheidsnormen. Zo ontstaat over de Zeeuwse spoorlijn dezelfde discussie als over trajecten rond Dor drecht, Utrecht en Breda. Vooral Dordrecht is al jaren een doorn in het oog van mensen met enig gevoel voor risico. Treinen met zeer gevaarlijke stoffen rijden daar al decennia door de stad. En boven dien nemen ze daar een zeer krappe bocht. Die transportader is echter zo belangrijk dat de overheid niets wil weten van beperkin gen. Om bewoners gerust te stellen is er zelfs een soort vangrail voor treinen aangelegd. Omdat de spoorcapaciteit voor gevaarlijke stoffen onder druk staat, is het vanuit landelijk perspectief verlei delijk om in het dunbevolkte Zeeland wat meer risico te nemen. Dat is echter onaanvaardbaar. Ongelukken met lpg-treinen zijn zeldzaam. Maar als er wat mis gaat, kunnen de gevolgen heel groot zijn. Dat bleek in 2009 in het Italiaanse Viareggio. Tientallen mensen kwamen om toen lpg-wa- gons in de stad ontploften. Daarom moet hier in Zeeland volstrekte helderheid zijn over het vervoer van lpg en over wat er moet wor den gedaan om rampen te voorkomen en eventueel te bestrijden. Bureaus adviseren de veiligheidsnormen zo nodig te verruimen De gemeenteraad van Reimerswaal buigt zich op 4 juli over het bestem mingsplan voor de nieuwe kerk van de Gereformeerde Gemeente in Yerseke. Het plan omvat een nieuw kerkgebouw aan de Steeweg 37 met een parkeerterrein, een kosterswo ning en een pastorie. Ook een extra toegangspad naar de begraafplaats maakt deel uit van de plannen. Het plan lag van 23 maart tot en met 3 mei ter inzage. Daarop wer den vijf zienswijzen ingediend. Het college van burgemeester en wet houders streeft naar goedkeuring tijdens de besluitraad van 11 juli. De meeste van de ingediende ziens wijzen waren volgens het college herhalingen van oude argu menten. Die hadden voornamelijk betrekking op het verkeer en het uitzicht. Alleen die van Delta Infra Maar dan heb je het over technische details B.V heeft nog voor kleine aanpas singen gezorgd. „Maar dan heb je het over technische details", legt wethouder Jaap Sinke uit. „Zoals een beschermingsstrook van twee meter aan weerszijden van de lei dingen." ALMANAK Sinds Amir uit Vlissingen op school zit, is hij geobsedeerd door cijfers. Elke pot wordt om gekiept om dropjes te tellen, wildvreemden wordt naar de leeftijd gevraagd en 's avonds voor het slapengaan draait hij zijn datumklokje alvast op de nieuwe dag. Zijn één jaar jongere zusje is gefascineerd door de sei zoenen en vernam verleden week dat op 21 juni de zomer be gint. „21 juni?", glunderde haar broer, toen het gezin een duik in zee nam aan het eind van de zo veelste tropische dag. „Dat is overmorgen! Is het dan eindelijk écht zomer?" Kruytenburg FaiR voor negende keer Hefbrug over sluis klem door hitte Clarahuis zoekt vrijwilligers GOES Rommelroute Goes-Oost Het aantal treinen dat met gevaar lijke stoffen door Zeeland rijdt, neemt fors toe. De kans is groot dat daardoor de huidige risiconor men binnen afzienbare termijn worden overschreden. Het gaat vooral om lpg-treinen. Tot en met 2014 reden jaarlijks rond de 5.000 wagons door onder meer Goes en Kapelle. Dat kan de komende tijd oplopen tot 14.000 per jaar, schrijven de bureaus An tea Group en Berenschot in een advies aan staatssecretaris Sharon Dijksma. De belangrijkste oorzaak is de uitbreiding van Vopak, dat in Vlis- i Het aantal wagons kan oplopen tot 14.000 per jaar singen-Oost lpg en andere vloei baar gemaakte chemische gassen op- en overslaat. Dat gaat onder meer via het spoor in de richting van Duitsland. Zeeland is hét gas- bolwerk voor Vopak. Volgens Antea Group en Beren schot leidt de uitbreiding tot een forse groei van het vervoer per spoor. Zij spreken van een '(tijde lijke) piek' van 14.000 tankwa gons 'die terugloopt naar 12.000'. Bovendien is er sprake van een nieuwe containerterminal bij Zeeland Seaports 'met mogelijk 10.000 containers gevaarlijke stof fen per jaar'. De groei is in 2015 al ingezet. In dat jaar kwamen 8.133 ketelwa gens met brandbare gassen over de Zeeuwse lijn. In 2014 waren dat er nog 5.008. Vorig jaar telde Pro- Rail 7.621 tankwagons. Dit jaar te kent zich weer een stijging af. In het eerste kwartaal werden 2.729 ketelwagens geteld, bijna 500 meer dan in dezelfde periode vo rig jaar. Voor spoortrajecten waar ge vaarlijk vervoer is toegestaan gel den 'risicoplafonds', met onder meer het aantal tankwagons dat per jaar is toegestaan. Op het tra ject Sloehaven-Roosendaal zijn dat er 10.300 per jaar. Alleen al door de expansie van Vopak is het 'aannemelijk' dat die norm binnenkort zal worden overschreden, signaleren Antea Group en Berenschot. Dat geldt ook voor de goederenlijn Sluiskil- Sas van Gent. De bureaus pleiten ervoor de 'houdbaarheid' van de normen in Zeeland te onderzoe ken en indien nodig te 'herijken'. Met andere woorden: te verhogen. Op diverse plaatsen in het land worden al risiconormen over schreden. Volgens staatssecretaris Dijksma komt dat doordat deze op sommige trajecten bewust laag zijn gehouden, om de vervoerders te bewegen de Betuweroute te ne men. Dijksma kondigt nu aan dat ze de normen opnieuw tegen het licht gaat houden. Daarbij worden de ontwikkelingen in de Vlis- singse haven betrokken. De staatssecretaris benadrukt dat op dit moment de veiligheid 'overal is gewaarborgd'. BROUWERSDAM Tijdens Concert at Sea is het verboden drones te la ten vliegen boven en in het gebied rond het evenemententerrein op de Brouwersdam. Dit heeft de gemeente Schouwen- Duiveland laten vastleggen in een noodverordening. Omdat het aangewezen gebied ook deels op Goeree-Overflakkee ligt, werkt die gemeente aan een zelfde verbod, alleen dan via een gewone verordening. Dat moet op voorhand, omdat eenmaal in de lucht de luchtvaartuigen lastig te handhaven zijn. Omdat het evenement, dat vol gende week vrijdag en zaterdag plaatsvindt, zo veel bezoekers trekt en aangezien die aantallen veilig heidsrisico's met zich meebrengen, hebben de hulpdiensten de ge meenten gevraagd drones te ver bieden. Natura 2000 Het vliegen met drones boven mensenmassa's is in landelijke wetgeving al verboden, net als bo ven de openbare weg en Natura 2000-gebieden. Bovendien, zegt de gemeente Schouwen-Duiveland, vliegt er al een helikopter rond om luchtbeel den te maken van het muziekfesti val. woensdag 21 juni 2017 n De plannen voor de nieuwe kerk in Yerseke worden bijna onver anderd voortgezet. De inge diende zienswijzen op het be stemmingsplan hebben slechts tot kleine wijzigingen geleid. Willem Adriaansens Kruiningen - Jaap Sinke, wethouder Tip? redactie@pzc.nl POORTVLIET In Poortvliet vindt zater dag de negende editie van de Kruytenburg FaiR plaats. Er worden siera den, schilderkunst, tas sen, tuinmeubelen, aar dewerk, mozaïek, foto grafie, kleding, kaarten, thee of vilt verkocht. Er is een demonstratie van klompen maken, houtbe werking en aanwezigen kunnen 'aanhaken' bij de handwerkclub. ledereen is tussen 10.00 en 17.30 uur welkom. BRUINISSE De hefbrug over de sluis bij Bruinisse heeft last van de hitte. Het brug- deel kwam volgens pro jectmanager Henk Gra- vestein van de achterlig gende jachthaven in de Grevelingen de afgelopen weken al zeker vijf keer klem te zitten, door het uitzetten van de con structie. Rijkswaterstaat is het brugdek aan het koelen. Dat gebeurt met behulp van een tractor met sproeitank. GOES Vrijwilligersorganiatie ClaraThuis is op zoek naar vrijwilligers. Clara Thuis, onderdeel van Stichting Het Clarahofje, biedt hulp tijdens de laat ste levensfase. Vrijwilligers krijgen een introductietraining van zes dagdelen, verspreid over zes weken. De eerstvolgende training begint in september. Er varing in de zorg is niet nodig. Aanmelden via info@clarathuis.nl Bewoners van Goes- Oost houden zaterdag een rommelroute. Bezoekers kunnen tus sen 10.00 en 16.00 uur de route afleggen. Een plattegrond is verkrijg baar bij het wijkcentrum Jan Ligthart aan de Bergweg, voor en achter het wijkcentrum staan ook veertig kramen. Meer lpg Rolf Bosboom en Jeffrey Kutterink Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 59