Let op: meer Ipg-treinen Over drie weken besluit over kerk in Yerseke Zomer Drones zijn verboden boven Concert at Sea 2 SPOOR GEVAARLIJK TRANSPORT De uitbreiding van Vopak leidt tot forse groei van vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. De risiconormen dreigen in het gedrang te komen. Commentaar De gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal moeten even goed opletten. Sinds enige tijd rijden er steeds meer treinen met gevaarlijke lading. Aanwonenden van de spoorlijn mer ken dat de hinderlijke trillingen toenemen. Het gaat om lpg, dus vloeibaar gas, uit de haven van Vlissingen dat naar het achterland wordt vervoerd. Jaarlijks rijden er duizenden extra wagons met het zeer brandbare goedje. In een advies aan staatssecretaris Sharon Dijksma waarschuwen de bureaus Antea Group en Berenschot dat de aantallen groeien en dat daar mogelijk nog duizenden containers met gevaarlijke stoffen bij komen. Zoals dat in Nederland gaat, pleiten beide bureaus meteen voor het verruimen van de veiligheidsnormen. Zo ontstaat over de Zeeuwse spoorlijn dezelfde discussie als over trajecten rond Dor drecht, Utrecht en Breda. Vooral Dordrecht is al jaren een doorn in het oog van mensen met enig gevoel voor risico. Treinen met zeer gevaarlijke stoffen rijden daar al decennia door de stad. En boven dien nemen ze daar een zeer krappe bocht. Die transportader is echter zo belangrijk dat de overheid niets wil weten van beperkin gen. Om bewoners gerust te stellen is er zelfs een soort vangrail voor treinen aangelegd. Omdat de spoorcapaciteit voor gevaarlijke stoffen onder druk staat, is het vanuit landelijk perspectief verlei delijk om in het dunbevolkte Zeeland wat meer risico te nemen. Dat is echter onaanvaardbaar. Ongelukken met lpg-treinen zijn zeldzaam. Maar als er wat mis gaat, kunnen de gevolgen heel groot zijn. Dat bleek in 2009 in het Italiaanse Viareggio. Tientallen mensen kwamen om toen lpg-wa- gons in de stad ontploften. Daarom moet hier in Zeeland volstrekte helderheid zijn over het vervoer van lpg en over wat er moet wor den gedaan om rampen te voorkomen en eventueel te bestrijden. Bureaus adviseren de veiligheidsnormen zo nodig te verruimen De gemeenteraad van Reimerswaal buigt zich op 4 juli over het bestem mingsplan voor de nieuwe kerk van de Gereformeerde Gemeente in Yerseke. Het plan omvat een nieuw kerkgebouw aan de Steeweg 37 met een parkeerterrein, een kosterswo ning en een pastorie. Ook een extra toegangspad naar de begraafplaats maakt deel uit van de plannen. Het plan lag van 23 maart tot en met 3 mei ter inzage. Daarop wer den vijf zienswijzen ingediend. Het college van burgemeester en wet houders streeft naar goedkeuring tijdens de besluitraad van 11 juli. De meeste van de ingediende ziens wijzen waren volgens het college herhalingen van oude argu menten. Die hadden voornamelijk betrekking op het verkeer en het uitzicht. Alleen die van Delta Infra Maar dan heb je het over technische details B.V heeft nog voor kleine aanpas singen gezorgd. „Maar dan heb je het over technische details", legt wethouder Jaap Sinke uit. „Zoals een beschermingsstrook van twee meter aan weerszijden van de lei dingen." ALMANAK Sinds Amir uit Vlissingen op school zit, is hij geobsedeerd door cijfers. Elke pot wordt om gekiept om dropjes te tellen, wildvreemden wordt naar de leeftijd gevraagd en 's avonds voor het slapengaan draait hij zijn datumklokje alvast op de nieuwe dag. Zijn één jaar jongere zusje is gefascineerd door de sei zoenen en vernam verleden week dat op 21 juni de zomer be gint. „21 juni?", glunderde haar broer, toen het gezin een duik in zee nam aan het eind van de zo veelste tropische dag. „Dat is overmorgen! Is het dan eindelijk écht zomer?" Nieuwe raad van toezicht Pontes Opening van etalage-expo Subsidie ontwerp voor dorpsplein ZIERIKZEE Doorkijkje naar verdwenen dorpen Het aantal treinen dat met gevaar lijke stoffen door Zeeland rijdt, neemt fors toe. De kans is groot dat daardoor de huidige risiconor men binnen afzienbare termijn worden overschreden. Het gaat vooral om lpg-treinen. Tot en met 2014 reden jaarlijks rond de 5.000 wagons door onder meer Goes en Kapelle. Dat kan de komende tijd oplopen tot 14.000 per jaar, schrijven de bureaus An tea Group en Berenschot in een advies aan staatssecretaris Sharon Dijksma. De belangrijkste oorzaak is de uitbreiding van Vopak, dat in Vlis- i Het aantal wagons kan oplopen tot 14.000 per jaar singen-Oost lpg en andere vloei baar gemaakte chemische gassen op- en overslaat. Dat gaat onder meer via het spoor in de richting van Duitsland. Zeeland is hét gas- bolwerk voor Vopak. Volgens Antea Group en Beren schot leidt de uitbreiding tot een forse groei van het vervoer per spoor. Zij spreken van een '(tijde lijke) piek' van 14.000 tankwa gons 'die terugloopt naar 12.000'. Bovendien is er sprake van een nieuwe containerterminal bij Zeeland Seaports 'met mogelijk 10.000 containers gevaarlijke stof fen per jaar'. De groei is in 2015 al ingezet. In dat jaar kwamen 8.133 ketelwa gens met brandbare gassen over de Zeeuwse lijn. In 2014 waren dat er nog 5.008. Vorig jaar telde Pro- Rail 7.621 tankwagons. Dit jaar te kent zich weer een stijging af. In het eerste kwartaal werden 2.729 ketelwagens geteld, bijna 500 meer dan in dezelfde periode vo rig jaar. Voor spoortrajecten waar ge vaarlijk vervoer is toegestaan gel den 'risicoplafonds', met onder meer het aantal tankwagons dat per jaar is toegestaan. Op het tra ject Sloehaven-Roosendaal zijn dat er 10.300 per jaar. Alleen al door de expansie van Vopak is het 'aannemelijk' dat die norm binnenkort zal worden overschreden, signaleren Antea Group en Berenschot. Dat geldt ook voor de goederenlijn Sluiskil- Sas van Gent. De bureaus pleiten ervoor de 'houdbaarheid' van de normen in Zeeland te onderzoe ken en indien nodig te 'herijken'. Met andere woorden: te verhogen. Op diverse plaatsen in het land worden al risiconormen over schreden. Volgens staatssecretaris Dijksma komt dat doordat deze op sommige trajecten bewust laag zijn gehouden, om de vervoerders te bewegen de Betuweroute te ne men. Dijksma kondigt nu aan dat ze de normen opnieuw tegen het licht gaat houden. Daarbij worden de ontwikkelingen in de Vlis- singse haven betrokken. De staatssecretaris benadrukt dat op dit moment de veiligheid 'overal is gewaarborgd'. BROUWERSDAM Tijdens Concert at Sea is het verboden drones te la ten vliegen boven en in het gebied rond het evenemententerrein op de Brouwersdam. Dit heeft de gemeente Schouwen- Duiveland laten vastleggen in een noodverordening. Omdat het aangewezen gebied ook deels op Goeree-Overflakkee ligt, werkt die gemeente aan een zelfde verbod, alleen dan via een gewone verordening. Dat moet op voorhand, omdat eenmaal in de lucht de luchtvaartuigen lastig te handhaven zijn. Omdat het evenement, dat vol gende week vrijdag en zaterdag plaatsvindt, zo veel bezoekers trekt en aangezien die aantallen veilig heidsrisico's met zich meebrengen, hebben de hulpdiensten de ge meenten gevraagd drones te ver bieden. Natura 2000 Het vliegen met drones boven mensenmassa's is in landelijke wetgeving al verboden, net als bo ven de openbare weg en Natura 2000-gebieden. Bovendien, zegt de gemeente Schouwen-Duiveland, vliegt er al een helikopter rond om luchtbeel den te maken van het muziekfesti val. woensdag 21 juni 2017 n De plannen voor de nieuwe kerk in Yerseke worden bijna onver anderd voortgezet. De inge diende zienswijzen op het be stemmingsplan hebben slechts tot kleine wijzigingen geleid. Willem Adriaansens Kruiningen - Jaap Sinke, wethouder Tip? redactie@pzc.nl ZIERIKZEE Scholengroep Pieter Pontes Zeeman in Zierik- zee heeft een nieuwe raad van toezicht. De me dezeggenschapsraad draagt de heren J. Naafs, S. Verheul en me vrouw M. Nobels unaniem voor. Zij komen in de plaats van de heer R. Jansen, mevrouw B. Schutz, die reeds is afge treden, en de heer D. Van der Wekken, die in de loop van komend school jaar aftreedt. BROUWERSHAVEN Bovenbouwers van De Schoener, de basisschool in Brouwershaven, ope nen vrijdag 30 juni de etalage-expo 'O kijk hier!' bij de muziektent. Er zijn foto's van minstens 100 jaar oud te zien bij de plek waar ze destijds zijn genomen. Initiatiefnemer is Jolien Hemmes (foto) die het project samen met de stichting Vlam or ganiseert. Ook in andere kernen komen etalage- expo's. Zie: okijkhier.nl. ZONNEMAIRE De werkgroep 'Dorps plein in Zonnemaire' krijgt van de gemeente Schou- wen-Duiveland 4.500 euro voor het ontwerp van een nieuw dorpsplein aan de I.M. van de Bijl straat. De aanvraag van 6.000 euro subsidie voor het opstellen van het be stek is afgewezen. Het opstellen van een bestek zonder dat er zicht is op uitvoering is niet efficiënt, meent de gemeente. Zestien komen er langs Schouwen-Duivelandse wegen te staan. Door zichtige borden met een tekening van een dorps- hart er op. Precies ge mikt op plaatsen waar vroeger écht een dorp was te vinden. Alsof je de mensen die daar woonden en werkten gewoon voor even in het echt kunt zien. Meer lpg Rolf Bosboom en Jeffrey Kutterink Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 54