Let op: meer
Ipg-treinen
Over drie weken besluit
over kerk in Yerseke
Zomer
Drones zijn verboden
boven Concert at Sea
2
SPOOR GEVAARLIJK TRANSPORT
De uitbreiding van Vopak leidt tot
forse groei van vervoer van gevaarlijke
stoffen over het spoor. De risiconormen
dreigen in het gedrang te komen.
Commentaar
De gemeenten Goes, Kapelle en Reimerswaal moeten even
goed opletten. Sinds enige tijd rijden er steeds meer treinen
met gevaarlijke lading. Aanwonenden van de spoorlijn mer
ken dat de hinderlijke trillingen toenemen. Het gaat om lpg, dus
vloeibaar gas, uit de haven van Vlissingen dat naar het achterland
wordt vervoerd. Jaarlijks rijden er duizenden extra wagons met het
zeer brandbare goedje. In een advies aan staatssecretaris Sharon
Dijksma waarschuwen de bureaus Antea Group en Berenschot dat
de aantallen groeien en dat daar mogelijk nog duizenden containers
met gevaarlijke stoffen bij komen.
Zoals dat in Nederland gaat, pleiten beide bureaus meteen voor
het verruimen van de veiligheidsnormen. Zo ontstaat over de
Zeeuwse spoorlijn dezelfde discussie als over trajecten rond Dor
drecht, Utrecht en Breda. Vooral Dordrecht is al jaren een doorn in
het oog van mensen met enig gevoel voor risico. Treinen met zeer
gevaarlijke stoffen rijden daar al decennia door de stad. En boven
dien nemen ze daar een zeer krappe bocht. Die transportader is
echter zo belangrijk dat de overheid niets wil weten van beperkin
gen. Om bewoners gerust te stellen is er zelfs een soort vangrail
voor treinen aangelegd. Omdat de spoorcapaciteit voor gevaarlijke
stoffen onder druk staat, is het vanuit landelijk perspectief verlei
delijk om in het dunbevolkte Zeeland wat meer risico te nemen.
Dat is echter onaanvaardbaar.
Ongelukken met lpg-treinen zijn zeldzaam. Maar als er wat mis
gaat, kunnen de gevolgen heel groot zijn. Dat bleek in 2009 in het
Italiaanse Viareggio. Tientallen mensen kwamen om toen lpg-wa-
gons in de stad ontploften. Daarom moet hier in Zeeland volstrekte
helderheid zijn over het vervoer van lpg en over wat er moet wor
den gedaan om rampen te voorkomen en eventueel te bestrijden.
Bureaus adviseren de
veiligheidsnormen
zo nodig te verruimen
De gemeenteraad van Reimerswaal
buigt zich op 4 juli over het bestem
mingsplan voor de nieuwe kerk van
de Gereformeerde Gemeente in
Yerseke. Het plan omvat een nieuw
kerkgebouw aan de Steeweg 37 met
een parkeerterrein, een kosterswo
ning en een pastorie. Ook een extra
toegangspad naar de begraafplaats
maakt deel uit van de plannen.
Het plan lag van 23 maart tot en
met 3 mei ter inzage. Daarop wer
den vijf zienswijzen ingediend. Het
college van burgemeester en wet
houders streeft naar goedkeuring
tijdens de besluitraad van 11 juli. De
meeste van de ingediende ziens
wijzen waren volgens het
college herhalingen van oude argu
menten. Die hadden voornamelijk
betrekking op het verkeer en het
uitzicht. Alleen die van Delta Infra
Maar dan heb
je het over
technische details
B.V heeft nog voor kleine aanpas
singen gezorgd. „Maar dan heb je
het over technische details", legt
wethouder Jaap Sinke uit. „Zoals
een beschermingsstrook van twee
meter aan weerszijden van de lei
dingen."
ALMANAK
Sinds Amir uit Vlissingen op
school zit, is hij geobsedeerd
door cijfers. Elke pot wordt om
gekiept om dropjes te tellen,
wildvreemden wordt naar de
leeftijd gevraagd en 's avonds
voor het slapengaan draait hij
zijn datumklokje alvast op de
nieuwe dag. Zijn één jaar jongere
zusje is gefascineerd door de sei
zoenen en vernam verleden
week dat op 21 juni de zomer be
gint. „21 juni?", glunderde haar
broer, toen het gezin een duik in
zee nam aan het eind van de zo
veelste tropische dag. „Dat is
overmorgen! Is het dan eindelijk
écht zomer?"
Nieuwe raad van
toezicht Pontes
Opening van
etalage-expo
Subsidie ontwerp
voor dorpsplein
ZIERIKZEE
Doorkijkje naar
verdwenen dorpen
Het aantal treinen dat met gevaar
lijke stoffen door Zeeland rijdt,
neemt fors toe. De kans is groot
dat daardoor de huidige risiconor
men binnen afzienbare termijn
worden overschreden.
Het gaat vooral om lpg-treinen.
Tot en met 2014 reden jaarlijks
rond de 5.000 wagons door onder
meer Goes en Kapelle. Dat kan de
komende tijd oplopen tot 14.000
per jaar, schrijven de bureaus An
tea Group en Berenschot in een
advies aan staatssecretaris Sharon
Dijksma.
De belangrijkste oorzaak is de
uitbreiding van Vopak, dat in Vlis-
i Het aantal wagons
kan oplopen tot
14.000 per jaar
singen-Oost lpg en andere vloei
baar gemaakte chemische gassen
op- en overslaat. Dat gaat onder
meer via het spoor in de richting
van Duitsland. Zeeland is hét gas-
bolwerk voor Vopak.
Volgens Antea Group en Beren
schot leidt de uitbreiding tot een
forse groei van het vervoer per
spoor. Zij spreken van een '(tijde
lijke) piek' van 14.000 tankwa
gons 'die terugloopt naar 12.000'.
Bovendien is er sprake van een
nieuwe containerterminal bij
Zeeland Seaports 'met mogelijk
10.000 containers gevaarlijke stof
fen per jaar'.
De groei is in 2015 al ingezet. In
dat jaar kwamen 8.133 ketelwa
gens met brandbare gassen over
de Zeeuwse lijn. In 2014 waren dat
er nog 5.008. Vorig jaar telde Pro-
Rail 7.621 tankwagons. Dit jaar te
kent zich weer een stijging af. In
het eerste kwartaal werden 2.729
ketelwagens geteld, bijna 500
meer dan in dezelfde periode vo
rig jaar.
Voor spoortrajecten waar ge
vaarlijk vervoer is toegestaan gel
den 'risicoplafonds', met onder
meer het aantal tankwagons dat
per jaar is toegestaan. Op het tra
ject Sloehaven-Roosendaal zijn
dat er 10.300 per jaar.
Alleen al door de expansie van
Vopak is het 'aannemelijk' dat die
norm binnenkort zal worden
overschreden, signaleren Antea
Group en Berenschot. Dat geldt
ook voor de goederenlijn Sluiskil-
Sas van Gent. De bureaus pleiten
ervoor de 'houdbaarheid' van de
normen in Zeeland te onderzoe
ken en indien nodig te 'herijken'.
Met andere woorden: te verhogen.
Op diverse plaatsen in het land
worden al risiconormen over
schreden. Volgens staatssecretaris
Dijksma komt dat doordat deze op
sommige trajecten bewust laag
zijn gehouden, om de vervoerders
te bewegen de Betuweroute te ne
men.
Dijksma kondigt nu aan dat ze
de normen opnieuw tegen het
licht gaat houden. Daarbij worden
de ontwikkelingen in de Vlis-
singse haven betrokken. De
staatssecretaris benadrukt dat op
dit moment de veiligheid 'overal
is gewaarborgd'.
BROUWERSDAM Tijdens Concert
at Sea is het verboden drones te la
ten vliegen boven en in het gebied
rond het evenemententerrein op de
Brouwersdam.
Dit heeft de gemeente Schouwen-
Duiveland laten vastleggen in een
noodverordening.
Omdat het aangewezen gebied
ook deels op Goeree-Overflakkee
ligt, werkt die gemeente aan een
zelfde verbod, alleen dan via een
gewone verordening. Dat moet op
voorhand, omdat eenmaal in de
lucht de luchtvaartuigen lastig te
handhaven zijn.
Omdat het evenement, dat vol
gende week vrijdag en zaterdag
plaatsvindt, zo veel bezoekers trekt
en aangezien die aantallen veilig
heidsrisico's met zich meebrengen,
hebben de hulpdiensten de ge
meenten gevraagd drones te ver
bieden.
Natura 2000
Het vliegen met drones boven
mensenmassa's is in landelijke
wetgeving al verboden, net als bo
ven de openbare weg en Natura
2000-gebieden.
Bovendien, zegt de gemeente
Schouwen-Duiveland, vliegt er al
een helikopter rond om luchtbeel
den te maken van het muziekfesti
val.
woensdag 21 juni 2017
n
De plannen voor de nieuwe kerk
in Yerseke worden bijna onver
anderd voortgezet. De inge
diende zienswijzen op het be
stemmingsplan hebben slechts
tot kleine wijzigingen geleid.
Willem Adriaansens
Kruiningen
- Jaap Sinke, wethouder
Tip? redactie@pzc.nl
ZIERIKZEE
Scholengroep Pieter
Pontes Zeeman in Zierik-
zee heeft een nieuwe
raad van toezicht. De me
dezeggenschapsraad
draagt de heren J.
Naafs, S. Verheul en me
vrouw M. Nobels unaniem
voor. Zij komen in de
plaats van de heer R.
Jansen, mevrouw B.
Schutz, die reeds is afge
treden, en de heer D. Van
der Wekken, die in de
loop van komend school
jaar aftreedt.
BROUWERSHAVEN
Bovenbouwers van De
Schoener, de basisschool
in Brouwershaven, ope
nen vrijdag 30 juni de
etalage-expo 'O kijk hier!'
bij de muziektent. Er zijn
foto's van minstens 100
jaar oud te zien bij de
plek waar ze destijds zijn
genomen. Initiatiefnemer
is Jolien Hemmes (foto)
die het project samen
met de stichting Vlam or
ganiseert. Ook in andere
kernen komen etalage-
expo's. Zie: okijkhier.nl.
ZONNEMAIRE
De werkgroep 'Dorps
plein in Zonnemaire' krijgt
van de gemeente Schou-
wen-Duiveland 4.500
euro voor het ontwerp
van een nieuw dorpsplein
aan de I.M. van de Bijl
straat. De aanvraag van
6.000 euro subsidie voor
het opstellen van het be
stek is afgewezen. Het
opstellen van een bestek
zonder dat er zicht is op
uitvoering is niet efficiënt,
meent de gemeente.
Zestien komen er langs
Schouwen-Duivelandse
wegen te staan. Door
zichtige borden met een
tekening van een dorps-
hart er op. Precies ge
mikt op plaatsen waar
vroeger écht een dorp
was te vinden. Alsof je
de mensen die daar
woonden en werkten
gewoon voor even in het
echt kunt zien.
Meer lpg
Rolf Bosboom en
Jeffrey Kutterink
Goes