1 14 ZEELANI In het atelier i ijn beeld 'De man die bukt' stond op een beurs in Rotterdam, begin dit jaar. De eer- I ste dag zei Marcel War menhoven in stilte: „Helaas, dit beeld is mislukt." Nu staat het midden in het atelier aan de Mo lendijk in Sint-Annaland. Er is een extra steun onder zijn borst gezet, de linker arm is verwijderd. Er komt een nieuwe, die niet langer op een schep zal rusten, maar op een boomstronk. Warmenhoven: „Ik heb vaker beelden afgebroken. Achterafheb ik alleen de foto's nog, daar heb ik dan spijt van. Nu pas ik een beeld eerder aan, in de veronderstelling dat ik het nog wel mooi ga vinden." Marcel Warmenhoven (1954) maakt al een leven lang naam met - soms metershoge - beelden van mensen en dieren, die hij op bouwt uit gebruikt hout. Er staan er in het museum Beelden aan Zee in Scheveningen en in het Stedelijk Museum Schiedam. „In de kelder", voegt de kunstenaar er glimlachend aan toe. Zijn werk is in trek bij particulieren, die meestal een voorkeur hebben voor dieren. Vorig jaar nog werd een levensgrote beer verkocht aan een advocatenkantoor op het Lange Voorhout in Den Haag. Zijn carrière begon aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. „Op straat vond ik twee schoen borstels. Hé, voeg je die samen dan heb je de bek van een hond. Zo simpel ging het. Twee polle pels erbij, twee stokken op wiel tjes voor de voorpoten. Zo ont stond mijn eerste hond." Al gauw specialiseerde hij zich in het verwerken van gebogen hout. Omdat dat meteen aan haakte bij de organische vormen van de mens- en dierfiguren, die hij maakte. Tot de komst van de milieustraten schuimde hij, op de dagen dat er grof vuil werd buiten gezet, de straten af. Op zoek naar houten tafelpoten, stoelleunin gen, schoenspanners, pollepels, kleerhangers, klompen. Nu kan hij nog terecht op de rommel markt van de plaatselijke fanfare vereniging. Het atelier is een oude garage ruimte, waarin de vorige bewoner twee motoren stalde. Warmenho ven bezit de werkruimte in au gustus tien jaar. Hij zorgde voor openslaande deuren, nieuwe ra men, isolatie. Tegen de muur staan kartonnen dozen met op schriften: 'rugleuning rond', 'rond rug grof, 'rond kleerhanger', 'ronde bocht middel'. Die stukken hout verzaagt hij, als het nodig is. Spijkers en schroeven zijn taboe, hij maakt gebruik van pen-gat verbindingen. We kijken naar 'De man die bukt'. Zijn wenkbrauw komt van de krul van een staande kapstok. De tenen zijn gemaakt van hand vatten van beitels en fonduevor ken. Voor de neus is een afwas- borstel van Blokker gebruikt. Het beeld is - vertelt de maker - niet geschikt voor een publieke ruimte omdat de man is voorzien van een piemel. De ballen zijn ge maakt van een handvat en een ge draaide tafelpoot, voor de piemel zelf zijn twee gedraaide servet ringen verwerkt. Voor het overige bestaat de man grotendeels uit stoelpoten. De kunstenaar: „Ik ben een 19e- eeuwse beeldhouwer, die van duidelijke vormen houdt." Hij wijst naar een groot houten man- nenhoofd. „Dat hoofd zou ik graag uitbouwen tot een hele fi guur, een naakte man van vier meter groot. Een man, met vrou wen heb ik niks. Maar wie wil zo'n beeld hebben, vraag ik me op voorhand af. Dat moet ik eigenlijk niet doen. Gewoon maken, inder daad." woensdag 21 juni 2017 GO A Marcel Warmenhoven in zijn atelier in Sint-Annaland. fotosmechteld jansen Uit het ronde hout gesneden Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Marcel Warmenhoven in Sint-Annaland r/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 40