Rust, bier, gezelligheid:
dat is de nieuwe PvdA
Hotelovernachting
voor 2 personen
13
'Duizend extra leerling-agenten'
INTERVIEW ROGER VAN BOXTEL PIER ERINGA
Van Boxtel: „Over de hele dag
moet dat de reizigers 15 procent
meer zitplaatsen opleveren. Trei
nen zijn gewoon vol in de spits,
dus het kan zijn dat die in het
spitsuur niet leger is. Maar doordat
er meer treinen zijn, kan het zijn
dat er een treintje later wel meer
kans op een zitplaats is. We gaan
een enorme stap zetten op mis
schien wel de drukste lijn van Ne
derland."
Eringa: „Een reiziger hoeft geen
rekening meer te houden met het
spoorboekje en de capaciteit wordt
opgevoerd. De Ai is ook een hele
drukke route op de weg. Wij pro
beren om met hoogfrequente trei
nen en scherpe tijden mensen te
verleiden tot de trein, dit is hét
duurzame alternatief voor in de
file staan op de A2."
Van Boxtel: „Naast die zes interci
ty's per uur gaan er ook sprinters
tussendoor rijden. Dat is voor
onze machinisten echt topsport.
Als dat goed lukt, vind ik dat we
echt iets hebben om enorm trots
op te worden. Maar ik ben voor-
W Jaren is erover ge
sproken: rijden zonder
spoorboekje en elke
tien minuten een trein
zichtig, testen doen we niet voor
niets. Het is net als met medicij
nen; die worden ook eerst getest
voor ze definitief worden toegela
ten."
Eringa: „De hoeveelheid treinen
die wij over het spoor jagen is
spectaculair, moedig en knap."
Van Boxtel: „Vaker vertraging kan
ik niet uitsluiten: een test is om te
testen. Ik ben blij dat we de reizi
gers allemaal kunnen waarschu
wen dat we veertien woensdagen
gaan testen in het belang van de
reizigers. We hebben geleerd uit
het verleden dat we niet zomaar
met iets moeten beginnen."
Eringa: „Als de tienminuten
trein rijdt is het een feest, maar als
hij stil komt te staan heb je al snel
veel problemen. Dan ligt de trein-
snelweg plat. Hoe voorkom je dat
de treinsnelweg plat ligt? Kunnen
de systemen dat aan? Hoe reageren
reizigers erop? En gaat die grote
massa intercity's niet ten koste van
stoptreinen?"
Eringa: „Toen ik in 2000 bij de NS
werkte was er al sprake van spoor-
boekloos rijden, het heeft heel
lang geduurd."
Van Boxtel: „Vanaf het moment
dat ik bij NS kwam, zijn we al in
gesprek met het rijk, het ministe
rie van Infrastructuur en Milieu,
ProRail en NS om te kijken of we
op de meest bereden sporen meer
met de intercity's gaan rijden."
Eringa: „Eigenlijk wil je op alle be
langrijke lijnen elke tien minuten
gaan rijden. Deze verbinding is
noord-zuid, maar we willen dit
ook graag op de oost-west-verbin
ding Utrecht-Arnhem-Nijmegen."
Van Boxtel: „Daarnaast willen
we het binnen de randstad ook erg
graag op het traject Amsterdam-
Den Haag. Alleen daar spelen nog
veel andere dingen, zoals de ver
bouwingen van Amsterdam en
Amsterdam Zuid. Het belangrijk
ste is nu dat we eerst deze test
goed doorstaan. Je mag me in ja
nuari weer vragen: Roger is het
goed gegaan?"
Er is bier. Er is pizza. En er mag
weer gelachen worden. Partijleider
Lodewijk Asscher: „Ik sprak laatst
Ad Melkert. Hij was blij dat ik zijn
record van grootste verkiezings-
verlies heb verbroken."
Deze bijeenkomst in een poppo
dium laat zien wat de PvdA voort
aan wil uitstralen. Het moet weer
een club zijn om trots op te zijn.
Waar je bij wilt horen. En de soci
aaldemocratie moet weer relevant
worden in de levens van gewone
mensen door meer zekerheid te
bieden.
Depla en Asscher zijn ervan
overtuigd dat het daar verkeerd is
gegaan met de PvdA. Door globa
lisering, technologische ontwik
kelingen en migratie verandert
onze wereld razendsnel en dat
brengt voor veel mensen onzeker
heid met zich mee. Bestaat mijn
baan nog wel over vijfjaar? Krijg ik
ooit een vast contract met een
goed pensioen? Is de zorg nog wel
betaalbaar, als mijn moeder het
straks nodig heeft?
De PvdA heeft daar geen goed
antwoord op geboden, terwijl dat
bij uitstek van die partij werd ver
wacht. De laatste jaren vergrootte
de partij juist de onrust, door bij
voorbeeld de zorg razendsnel te
decentraliseren en studiefinancie
ring af te schaffen.
Maar nu wil de PvdA vooruitkij
ken. Depla stelt voor om de ko
mende jaren te concentreren op
werk en inkomen, zorg, milieu en
de multiculturele samenleving. In
samenwerking met maatschappe
lijke organisaties en jongerengroe
pen hoopt de PvdA moderne pro
gressieve antwoorden te vinden,
die houvast bieden in turbulente
tijden.
In elk geval niet vanuit een
nieuw kabinet, stelt Asscher. „Pas
als de pleuris uitbreekt, gaan we in
de regering. En de pleuris is niet als
Alexander Pechtold en Gert-Jan
Segers het slecht kunnen vinden."
Makkelijk is het niet om een
brede volkspartij te zijn, nu poli
tieke partijen als soPlus en Denk
vaker groepjes kiezers vertegen
woordigen dan het hele volk. Toch
is Depla hoopvol. „Als zelfs Feyen-
oord het heeft geflikt om toch
weer kampioen te worden, kun
nen we er als PvdA ook zeker weer
helemaal bovenop komen."
LEUSDEN Politievakbond ACP
wil dat nog dit kalenderjaar dui
zend extra agenten in opleiding
worden genomen. ACP-voorzit-
ter Gerrit van de Kamp schrijft
dat in een brandbrief aan korps
chef Erik Akerboom van de Na
tionale politie. Voor de veilig
heid van Nederland is het vol
gens hem onverantwoord om
een dergelijke beslissing nog
langer vooruit te schuiven.
or
Ga naar pzc.nl/nhverblijf
nhcw
Als het Feyenoord
lukt weer kampioen
te worden, komen
wij er ook bovenop
woensdag 21 juni 2017
'Hét alternatief voor in de file'
Topmannen Roger van Boxtel
van NS en Pier Eringa van Pro-
Rail over de invoering van de
tienminutentrein op het traject
Amsterdam-Utrecht-Eindhoven.
Het wordt topsport voor machi
nisten. En reizigers hoeven geen
schema te kennen. Wat kunnen
we in de testfase - vanaf 6 sep
tember - verwachten?
Marcia Nieuwenhuis
Rotterdam
Kunnen reizigers vaker zitten?
Wat voor consequenties heeft
dit voor machinisten?
I
A NS-topman Roger van Boxtel, fotoanp
Als de tienminutentrein op reizi
gers wordt getest, betekent dit
dan ook meer vertragingen?
Hoe lang wordt er al over elke
tien minuten een trein gespro
ken?
Welke trajecten hebben jullie
nog meer op het oog?
De PvdA moet een brede volks
beweging worden, die zeker
heid biedt in woelige tijden. Dat
is de belangrijkste aanbeveling
van PvdA-prominent Paul
Depla, die hij gisteravond aan
de leden presenteerde in Hil
versum. En: laat het alsjeblieft
eens gezellig zijn.
Deborah Jongejan
Hilversum
Inclusief ontbijt in een hotel van NH Hotel Group naar keuze
vJeM M
riH COLLECTION
A Pier Eringa van ProRail. fotoanp
—Paul Depla