Rust, bier, gezelligheid: dat is de nieuwe PvdA Hotelovernachting voor 2 personen 13 'Duizend extra leerling-agenten' INTERVIEW ROGER VAN BOXTEL PIER ERINGA Van Boxtel: „Over de hele dag moet dat de reizigers 15 procent meer zitplaatsen opleveren. Trei nen zijn gewoon vol in de spits, dus het kan zijn dat die in het spitsuur niet leger is. Maar doordat er meer treinen zijn, kan het zijn dat er een treintje later wel meer kans op een zitplaats is. We gaan een enorme stap zetten op mis schien wel de drukste lijn van Ne derland." Eringa: „Een reiziger hoeft geen rekening meer te houden met het spoorboekje en de capaciteit wordt opgevoerd. De Ai is ook een hele drukke route op de weg. Wij pro beren om met hoogfrequente trei nen en scherpe tijden mensen te verleiden tot de trein, dit is hét duurzame alternatief voor in de file staan op de A2." Van Boxtel: „Naast die zes interci ty's per uur gaan er ook sprinters tussendoor rijden. Dat is voor onze machinisten echt topsport. Als dat goed lukt, vind ik dat we echt iets hebben om enorm trots op te worden. Maar ik ben voor- W Jaren is erover ge sproken: rijden zonder spoorboekje en elke tien minuten een trein zichtig, testen doen we niet voor niets. Het is net als met medicij nen; die worden ook eerst getest voor ze definitief worden toegela ten." Eringa: „De hoeveelheid treinen die wij over het spoor jagen is spectaculair, moedig en knap." Van Boxtel: „Vaker vertraging kan ik niet uitsluiten: een test is om te testen. Ik ben blij dat we de reizi gers allemaal kunnen waarschu wen dat we veertien woensdagen gaan testen in het belang van de reizigers. We hebben geleerd uit het verleden dat we niet zomaar met iets moeten beginnen." Eringa: „Als de tienminuten trein rijdt is het een feest, maar als hij stil komt te staan heb je al snel veel problemen. Dan ligt de trein- snelweg plat. Hoe voorkom je dat de treinsnelweg plat ligt? Kunnen de systemen dat aan? Hoe reageren reizigers erop? En gaat die grote massa intercity's niet ten koste van stoptreinen?" Eringa: „Toen ik in 2000 bij de NS werkte was er al sprake van spoor- boekloos rijden, het heeft heel lang geduurd." Van Boxtel: „Vanaf het moment dat ik bij NS kwam, zijn we al in gesprek met het rijk, het ministe rie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS om te kijken of we op de meest bereden sporen meer met de intercity's gaan rijden." Eringa: „Eigenlijk wil je op alle be langrijke lijnen elke tien minuten gaan rijden. Deze verbinding is noord-zuid, maar we willen dit ook graag op de oost-west-verbin ding Utrecht-Arnhem-Nijmegen." Van Boxtel: „Daarnaast willen we het binnen de randstad ook erg graag op het traject Amsterdam- Den Haag. Alleen daar spelen nog veel andere dingen, zoals de ver bouwingen van Amsterdam en Amsterdam Zuid. Het belangrijk ste is nu dat we eerst deze test goed doorstaan. Je mag me in ja nuari weer vragen: Roger is het goed gegaan?" Er is bier. Er is pizza. En er mag weer gelachen worden. Partijleider Lodewijk Asscher: „Ik sprak laatst Ad Melkert. Hij was blij dat ik zijn record van grootste verkiezings- verlies heb verbroken." Deze bijeenkomst in een poppo dium laat zien wat de PvdA voort aan wil uitstralen. Het moet weer een club zijn om trots op te zijn. Waar je bij wilt horen. En de soci aaldemocratie moet weer relevant worden in de levens van gewone mensen door meer zekerheid te bieden. Depla en Asscher zijn ervan overtuigd dat het daar verkeerd is gegaan met de PvdA. Door globa lisering, technologische ontwik kelingen en migratie verandert onze wereld razendsnel en dat brengt voor veel mensen onzeker heid met zich mee. Bestaat mijn baan nog wel over vijfjaar? Krijg ik ooit een vast contract met een goed pensioen? Is de zorg nog wel betaalbaar, als mijn moeder het straks nodig heeft? De PvdA heeft daar geen goed antwoord op geboden, terwijl dat bij uitstek van die partij werd ver wacht. De laatste jaren vergrootte de partij juist de onrust, door bij voorbeeld de zorg razendsnel te decentraliseren en studiefinancie ring af te schaffen. Maar nu wil de PvdA vooruitkij ken. Depla stelt voor om de ko mende jaren te concentreren op werk en inkomen, zorg, milieu en de multiculturele samenleving. In samenwerking met maatschappe lijke organisaties en jongerengroe pen hoopt de PvdA moderne pro gressieve antwoorden te vinden, die houvast bieden in turbulente tijden. In elk geval niet vanuit een nieuw kabinet, stelt Asscher. „Pas als de pleuris uitbreekt, gaan we in de regering. En de pleuris is niet als Alexander Pechtold en Gert-Jan Segers het slecht kunnen vinden." Makkelijk is het niet om een brede volkspartij te zijn, nu poli tieke partijen als soPlus en Denk vaker groepjes kiezers vertegen woordigen dan het hele volk. Toch is Depla hoopvol. „Als zelfs Feyen- oord het heeft geflikt om toch weer kampioen te worden, kun nen we er als PvdA ook zeker weer helemaal bovenop komen." LEUSDEN Politievakbond ACP wil dat nog dit kalenderjaar dui zend extra agenten in opleiding worden genomen. ACP-voorzit- ter Gerrit van de Kamp schrijft dat in een brandbrief aan korps chef Erik Akerboom van de Na tionale politie. Voor de veilig heid van Nederland is het vol gens hem onverantwoord om een dergelijke beslissing nog langer vooruit te schuiven. or Ga naar pzc.nl/nhverblijf nhcw Als het Feyenoord lukt weer kampioen te worden, komen wij er ook bovenop woensdag 21 juni 2017 'Hét alternatief voor in de file' Topmannen Roger van Boxtel van NS en Pier Eringa van Pro- Rail over de invoering van de tienminutentrein op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. Het wordt topsport voor machi nisten. En reizigers hoeven geen schema te kennen. Wat kunnen we in de testfase - vanaf 6 sep tember - verwachten? Marcia Nieuwenhuis Rotterdam Kunnen reizigers vaker zitten? Wat voor consequenties heeft dit voor machinisten? I A NS-topman Roger van Boxtel, fotoanp Als de tienminutentrein op reizi gers wordt getest, betekent dit dan ook meer vertragingen? Hoe lang wordt er al over elke tien minuten een trein gespro ken? Welke trajecten hebben jullie nog meer op het oog? De PvdA moet een brede volks beweging worden, die zeker heid biedt in woelige tijden. Dat is de belangrijkste aanbeveling van PvdA-prominent Paul Depla, die hij gisteravond aan de leden presenteerde in Hil versum. En: laat het alsjeblieft eens gezellig zijn. Deborah Jongejan Hilversum Inclusief ontbijt in een hotel van NH Hotel Group naar keuze vJeM M riH COLLECTION A Pier Eringa van ProRail. fotoanp —Paul Depla

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 13