NYNKE DE JONG
Staking bij NS kan
chaos veroorzaken
MAAR WEET WEL VEEL
OVER DE HISTORIE VAN
ZIJN SPORTIEVE AUTO.
6
DE CAR FOX WEET NIET HOE SPORTIEF DE VORIGE EIGENAAR WAS,
Column
Iark Rutte ging naar Gro
ningen. Omdat het wel
eens tijd werd, na vijfjaar
gesteggel over de gasboringen van
de NAM. Er was een petitie die hij
in ontvangst moest nemen en hij
bezocht Appingedam en Lopper-
sum. De Groningers stonden hem
op te wachten. Ze waren kwaad en
teleurgesteld. Omdat elke handrei
king van de minister-president te
laat komt. Hij had al eerder met
getroffen burgers gesproken,
zei hij, alleen was dat niet
voor iedereen zichtbaar
geweest.
Maar nu was hij er ein
delijk, om eens deemoe
dig het hoofd te buigen.
De pers liep in drommen
achter hem aan.
Heel de kwestie rondom
de gaswinning was een
'bestuurlijke
spaghetti' geworden, die
nu uit elkaar gehaald moest
worden.
De perfecte metafoor. Bril
jant gekozen. Alsof de el
lende van de Groningers is
ontstaan doordat iemand vergat
een beetje olijfolie door de pasta te
roeren. Alsof alles wat er fout is ge
gaan, buiten zijn macht om is ge
gaan. Spaghetti kun je immers ook
maar moeilijk uit de knoop hou
den. Die slierten krioelen in het
kokende water ook altijd door el
kaar.
Rutte is een tovenaar met woor
den. Niemand die zo goed met
een paar tussenzinnetjes, een ter
zijde en een voetnoot partijen
nader tot elkaar kan krijgen.
Schaven en polijsten totdat
iedereen zich in een oplos
sing kan vinden. Daarom is
hij al zo lang minister-presi
dent. Daarom heeft hij
vier jaar lang met zo'n
politieke tegenpool
als de Partij van de
Arbeid kunnen
V
regeren. Hij lijmt alles aan elkaar
met zijn zorgvuldig uitgekiende
zinnen.
Dat is een gave. Maar juist bij de
Groningers had hij die mooipra-
terij achterwege moeten laten. Die
mensen zitten niet te wachten op
bestuurlijke spaghettislierten. Die
zijn gewoon kwaad. En teleurge
steld. Die willen dan geen uitleg,
of weerwoord, die willen gewoon
sorry horen. En een gezicht zien
dat sorry uitstraalt. Die willen ge
woon tegen je vloeken, omdat ze al
vijfjaar lang vloeken over hun ver
zakte muren, hun slepende scha
declaims en hun onverkoopbare
woningen. Deze mensen lijm je
niet meer met een mooie metafoor
over Italiaanse deegwaar. Die hoe
ven even geen woorden. Kom daar
maar weereensmee wanneer j e
iets hebt opgelost.
De boze Groningers willen
een gezicht zien dat sorry
uitstraalt
Reizigers die deze ochtend met
de trein naar werk of school gaan,
moeten rekening houden met
ernstige vertraging. Conducteurs
en machinisten van de Neder
landse Spoorwegen leggen tussen
5.00 en 9.00 uur 's ochtends het
werk neer op de stations Zwolle
en Den Haag Centraal. De effec
ten daarvan kunnen ook daarna
nog een tijdlang merkbaar zijn.
Als treinen op Den Haag Centraal
vandaag niet vertrekken, raakt dat
uiteraard ook reizigers in Leiden
of op Schiphol, omdat die stations
aan de lijn met Den Haag Cen
traal liggen.
De actievoerders willen dat NS
op alle dubbeldekstreinen in het
vervolg twee conducteurs inzet.
Zo'n trein in hun eentje controle
ren zou onwerkbaar zijn, omdat
zwartrijders dan via de andere
verdieping aan de controle kun
nen ontglippen. Bovendien is het
vele traplopen in dubbeldekkers
slecht voor de knieën, stelt be
stuurder Henri Janssen van vak
bond FNV Spoor.
Ook eisen de stakers dat NS
stopt met het afstoten van win
kels en horeca op stations, aange
zien de werkgelegenheid daar
door terugloopt. Tot slot willen ze
dat het vervoersbedrijf zichzelf
weer in de strijd gaat werpen voor
regionale spoorlijnen. Momen
teel verzorgt NS alleen treinver
keer op het hoofdnet en rijden be
drijven als Arriva en Veolia op de
regionale trajecten.
In principe wordt vandaag al
leen gestaakt door personeel dat
vertrekt of aankomt op de stati-
t Vakbond FNV ziet
de staking als het
begin van een
actie-estafette
ons van Zwolle en Den Haag.
Treinen die elders vertrekken en
onderweg bijvoorbeeld moeten
stoppen in Zwolle, zullen gewoon
rijden. Toch kunnen ook daarmee
problemen ontstaan. Als de spo
ren in Zwolle overvol raken, kan
het gebeuren dat een doorgaande
trein niet kan passeren.
Vakbond FNV Spoor ziet de sta
king van als het begin van een ac
tie-estafette, telkens in andere
steden.
De CAR FOX weet veel over de historie van gebruikte auto's: APK-reparaties en historie, ongevals
indicatoren, terugroepacties, vorige eigenaren en nog veel meer. Dus check voor je beslist eerst
het CARFAX-rapport op carfax.nl.
maandag 19 juni 2017
GO
@Nynke
övenaar Rutte
Het verweer van Rutte?
Als de staking van NS-perso-
neel vandaag in Zwolle en Den
Haag een 'succes' wordt, kun
nen veel meer reizigers dan al
leen de mensen daar er last
van krijgen.
Victor Schildkamp
Rotterdam
GEEN OPEN
APK-PUNTEN
GEEN
OPENSTAANDE
TERUGROEPACTIES
GEEN
ONGEVALLEN
GEMELD
3 PARTICULIERE
4 ZAKELIJKE
EIGENAREN