NYNKE DE JONG Staking bij NS kan chaos veroorzaken MAAR WEET WEL VEEL OVER DE HISTORIE VAN ZIJN SPORTIEVE AUTO. 6 DE CAR FOX WEET NIET HOE SPORTIEF DE VORIGE EIGENAAR WAS, Column Iark Rutte ging naar Gro ningen. Omdat het wel eens tijd werd, na vijfjaar gesteggel over de gasboringen van de NAM. Er was een petitie die hij in ontvangst moest nemen en hij bezocht Appingedam en Lopper- sum. De Groningers stonden hem op te wachten. Ze waren kwaad en teleurgesteld. Omdat elke handrei king van de minister-president te laat komt. Hij had al eerder met getroffen burgers gesproken, zei hij, alleen was dat niet voor iedereen zichtbaar geweest. Maar nu was hij er ein delijk, om eens deemoe dig het hoofd te buigen. De pers liep in drommen achter hem aan. Heel de kwestie rondom de gaswinning was een 'bestuurlijke spaghetti' geworden, die nu uit elkaar gehaald moest worden. De perfecte metafoor. Bril jant gekozen. Alsof de el lende van de Groningers is ontstaan doordat iemand vergat een beetje olijfolie door de pasta te roeren. Alsof alles wat er fout is ge gaan, buiten zijn macht om is ge gaan. Spaghetti kun je immers ook maar moeilijk uit de knoop hou den. Die slierten krioelen in het kokende water ook altijd door el kaar. Rutte is een tovenaar met woor den. Niemand die zo goed met een paar tussenzinnetjes, een ter zijde en een voetnoot partijen nader tot elkaar kan krijgen. Schaven en polijsten totdat iedereen zich in een oplos sing kan vinden. Daarom is hij al zo lang minister-presi dent. Daarom heeft hij vier jaar lang met zo'n politieke tegenpool als de Partij van de Arbeid kunnen V regeren. Hij lijmt alles aan elkaar met zijn zorgvuldig uitgekiende zinnen. Dat is een gave. Maar juist bij de Groningers had hij die mooipra- terij achterwege moeten laten. Die mensen zitten niet te wachten op bestuurlijke spaghettislierten. Die zijn gewoon kwaad. En teleurge steld. Die willen dan geen uitleg, of weerwoord, die willen gewoon sorry horen. En een gezicht zien dat sorry uitstraalt. Die willen ge woon tegen je vloeken, omdat ze al vijfjaar lang vloeken over hun ver zakte muren, hun slepende scha declaims en hun onverkoopbare woningen. Deze mensen lijm je niet meer met een mooie metafoor over Italiaanse deegwaar. Die hoe ven even geen woorden. Kom daar maar weereensmee wanneer j e iets hebt opgelost. De boze Groningers willen een gezicht zien dat sorry uitstraalt Reizigers die deze ochtend met de trein naar werk of school gaan, moeten rekening houden met ernstige vertraging. Conducteurs en machinisten van de Neder landse Spoorwegen leggen tussen 5.00 en 9.00 uur 's ochtends het werk neer op de stations Zwolle en Den Haag Centraal. De effec ten daarvan kunnen ook daarna nog een tijdlang merkbaar zijn. Als treinen op Den Haag Centraal vandaag niet vertrekken, raakt dat uiteraard ook reizigers in Leiden of op Schiphol, omdat die stations aan de lijn met Den Haag Cen traal liggen. De actievoerders willen dat NS op alle dubbeldekstreinen in het vervolg twee conducteurs inzet. Zo'n trein in hun eentje controle ren zou onwerkbaar zijn, omdat zwartrijders dan via de andere verdieping aan de controle kun nen ontglippen. Bovendien is het vele traplopen in dubbeldekkers slecht voor de knieën, stelt be stuurder Henri Janssen van vak bond FNV Spoor. Ook eisen de stakers dat NS stopt met het afstoten van win kels en horeca op stations, aange zien de werkgelegenheid daar door terugloopt. Tot slot willen ze dat het vervoersbedrijf zichzelf weer in de strijd gaat werpen voor regionale spoorlijnen. Momen teel verzorgt NS alleen treinver keer op het hoofdnet en rijden be drijven als Arriva en Veolia op de regionale trajecten. In principe wordt vandaag al leen gestaakt door personeel dat vertrekt of aankomt op de stati- t Vakbond FNV ziet de staking als het begin van een actie-estafette ons van Zwolle en Den Haag. Treinen die elders vertrekken en onderweg bijvoorbeeld moeten stoppen in Zwolle, zullen gewoon rijden. Toch kunnen ook daarmee problemen ontstaan. Als de spo ren in Zwolle overvol raken, kan het gebeuren dat een doorgaande trein niet kan passeren. Vakbond FNV Spoor ziet de sta king van als het begin van een ac tie-estafette, telkens in andere steden. De CAR FOX weet veel over de historie van gebruikte auto's: APK-reparaties en historie, ongevals indicatoren, terugroepacties, vorige eigenaren en nog veel meer. Dus check voor je beslist eerst het CARFAX-rapport op carfax.nl. maandag 19 juni 2017 GO @Nynke övenaar Rutte Het verweer van Rutte? Als de staking van NS-perso- neel vandaag in Zwolle en Den Haag een 'succes' wordt, kun nen veel meer reizigers dan al leen de mensen daar er last van krijgen. Victor Schildkamp Rotterdam GEEN OPEN APK-PUNTEN GEEN OPENSTAANDE TERUGROEPACTIES GEEN ONGEVALLEN GEMELD 3 PARTICULIERE 4 ZAKELIJKE EIGENAREN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 6