ZEELAND GEBOEKT Lezing Kristien Hemmerechts in Sluis Een trein met 1020 Joden Nieuwe roman van Jan Lauret ZEELAND 25 Pastoor Omer Gielliet uit Breskens is er niet meer. Zijn boek 'Waterdrager' is een laatste groet van een markant mens. Omer Gielliet (teksten): Waterdrager Het afscheid begint te wennen. Omer Gielliet was de eerste om het aardse leven te relativeren. Hij overleed op 7 mei van dit jaar, een week voor zijn 92ste verjaardag. Priester, beeldhouwer, steun en toeverlaat van vluchtelingen en iedereen die hulp nodig had. Gelokaliseerd in en naast de Sint Barbarakerk in Breskens. Zijn uitstraling was wereldwijd. Net voor zijn overlijden werkte hij nog aan een laatste boek, 'Waterdrager'. Samen met Ton Bakker, die in 2015 al een monumentale uitgave aan de priester-beeldhouwer had ge wijd. Gielliet heeft dat laatste boek niet meer gezien, maar op zijn uitdrukkelijk verzoek werden de drukproeven meegegeven in zijn kist. Daarmee gaf hij er blijk van, dat 'Water drager' hem aan het hart ging. In het boek gaan de houten beelden en de teksten van Gielliet samen op. 'De beste wer ken, zowel sculpturaal als literair', schrijft sa mensteller Bakker in het voorwoord. Con creet houdt dat in: foto's van beelden, die in heel Zeeland maar ook in steden als Brugge, Rotterdam en Brussel zijn geplaatst. Daarbij gedichten, zoals: Ik zal toch 'n keertje moeten sterven Dan doe ik mijn oude kleren uit. Er is iets nieuws begonnen Zie je dat niet - En teksten, zoals: „Beeldspraak. Een stom stuk hout. Veelzeggend reeds met zijn brandwonden en gaten en naden en slijk. Je neemt het mee en duizend keer bekijk je het. Tot eindelijk alles verdwijnt en verstilt en je 'houwend en auwend' de dingen vindt, waarvan je het gevoel hebt, dat ze tijdloos zijn en toch bij de tijd, brokstukken van het leven die toch heel het leven doortrekken." Het boek 'Waterdrager' is een afscheids groet van een man, die met zijn beelden, pa rabels en gedichten kan blijven inspireren. In het kader van het project 'Schrijvers in Sluis' houdt Kristien Hemmerechts woensdag 21 juni om 20.00 uur een lezing in de raadszaal van het Belfort in Sluis. Kristien Hemmerechts: (1955) is een Vlaams schrijfster. Ze stu deerde Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit Leu ven. In haar lezing gaat ze in op vragen als: 'Schrijven, waarom doe je dat? Schrijven is heerlijk, voor lezer én voor schrijver, maar het vergt ook een prijs, precies zo als professioneel tennissen of hardlopen of viool spelen een prijs vergen. Waarom kan een schrijver het niet laten? Wat krijgt hij, krijgt zij ervoor terug? Wat is het dat de schrijver zoekt?' De schrijfster maakte naast haar vele romans en verhalen bundels ook naam met haar auto biografische essays. 'Taal zonder mij' (1997) is daarvan de bekend ste bundel. Bij Uitgeverij De Geus verschenen tot dusver 'De dood heeft mij een aanzoek gedaan' (2010) en de romans 'Gitte' (2011), 'Haar bloed' (2012) en een heruit gave van 'Ann'. In 2012 volgde 'Kronkelpaden van het geheugen', waarin ze de werking van het ge heugen onderzoekt. In 2014 ver scheen 'De vrouw die de honden eten gaf, over Michelle Martin, de ex van Mare Dutroux. Het project 'Schrijvers in Sluis' nodigt schrijvers, taalkundigen en dichters uit om in de ge meente te verblijven. Zo waren bijvoorbeeld Franca Treur, Menno Wigman, Bart van Loo, Rob Ruggenberg en Anne Pro voost afgelopen jaren al te gast. Kaarten voor de lezing van Kristien Hemmerechts kosten vijf euro en zijn verkrijgbaar bij VW inspiratiepunt Sluis. Jan Lauret (1939) heeft een nieuwe roman gepubli ceerd: 'Krom liggen - Van schooljongen tot schoolmeester'. De hoofdpersoon is Daan Vroege, een jongen uit een arbei dersmilieu die schoolmeester wil worden. Een opleiding die vijf jaar lang geld kost, de jongen die van zijn oude wereld vervreemdt en faalangst heeft in zijn nieuwe wereld - die onderwerpen ko men voorbij. Eerder bundelde Jan Lauret co- lums, die in het dialect van zijn geboorteplaats Hoek waren ge schreven. Twee jaar geleden presenteerde hij zich voor het eerst als roman schrijver met 'Muralt'. Zeeuwse schrijvers Iijn hemel, gaan die deuren werkelijk allemaal dicht?' zo vraagt Etty Hillesum zich afin kamp Westerbork. Het zijn de deuren van vol mensen ge perste goederenwagons. Dan klinkt een fluit, 'een trein met 1.020 Joden verlaat Holland. De eis was dit keer niet eens groot: dui zend Joden maar, die twintig zijn reserve voor onderweg', vervolgt de schrijfster. Ze zou zelf, in sep tember 1943, ook in zo'n trein worden geduwd. Een paar maan den later stierf ze in Auschwitz, de precieze datum is niet bekend. We weten wél exact wanneer ze werd geboren, Etty Hillesum, van wege haar dagboek en haar brie ven tegenwoordig wereldbe roemd. Zo lezen we in 'Etty Hille sum. A Life Transformed' van Pa- Etty Hillesum trick Woodhouse onder de kop 'Some Significant Dates': '15th Ja nuary 1914. Etty Hillesum is bom in Middelburg, Holland.' Het was om vier uur in de middag, Molen water 77. Haar toekomstige vader was eind 1911 te Middelburg be noemd als docent klassieke talen, zijn eerste baan als leraar. Al in au gustus 1914 vertrokken hij en zijn gezin naar Hilversum. Waarmee Etty Hillesum hoe dan ook een Zeeuwse schrijfster is, en wat voor een schrijfster. Vooral indruk maakt hoe zij in de meest brute realiteit een tere, zo niet zweverige filosofie overeind houdt. Ze is zelfs tot vergeving ge neigd, terwijl geen vergeving mo gelijk is, wat mij betreft ook niet voor hedendaags antisemitisme, gehuld in een ogenschijnlijk pro gressief mensenrechtenjasje. Etty Hillesum hoorde alles, zag alles, wist alles: 'Men moet de dood accepteren als bij het leven behorende, ook de vreselijkste dood.' Ze begon haar dagboek op zondag 9 maart 1941 met een wel gemeend: 'Vooruit dan maar! Dit wordt een pijnlijk en haast on overkomelijk moment voor mij: het geremde gemoed prijs geven aan een onnozel stuk lijntjespa pier.' Ze liet snel alle remmingen varen, maar de persoonlijke besog nes wijken onvermijdelijk voor de algemene verschrikking. Een oude vrouw vraagt haar: 'Zou u me kun nen uitleggen waarom wij Joden zoveel lijden moeten?' Etty Hille sum kan het 'niet helemaal pre cies' uitleggen. De Duitsers doen de deuren dicht, zoveel miljoen maal. maandag 19 juni 2017 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers 'Houwend en auwend' Jan van Damme -Foto's en samenstelling Ton Bakker, Uitgeverij Durenkamp, 128 pagina's, 17,50 euro. Boven: illustratie Omer Gielliet, 2016 Midden: Doortocht Rode Zee, Brugge, 1985 Onder: Wanhoop, Sluiskil, 1960 Omer Gielliet. archieffotomechteldjansen s Kristien Hemmerechts. FOTO MIKE NICOLAASSEN Mario Molegraaf -1914 - eind 1943 I K A A S I C) R M I. I)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 25