We maken er een feestje van 10 15 VAKANTIE NAAR DE CAMPING Caravan geschrobd, tentstokken gecheckt, citronella kaarsen gehamsterd? We gaan weer naar de camping! Nog massaler dan voorheen. „We zijn wat huiveriger voor een verre bestemming." De druppels op het gras. De kringeltjes uit de mok koffie in haar hand. Het geronk van manlief die zich in zijn slaapzak om draait. En het getjilp van de kinderen die al voor dag en dauw de zandbak leegscheppen. Karin Horstman - moeder van drie, marketeer en bedenker van blog 'I Love Kamperen', waar ze tips deelt - hoeft niet lang na te denken over haar favoriete campingmoment. De ochtend. „Dat je direct uit je bed de natuur instapt. Dat is voor mij de es sentie van kamperen." Karin, 36 jaar, heeft in haar leven heel wat gereisd. Een jungletocht door Borneo, roadtrip door de VS, strandvakantie op Mallorca. Maar nu gaat ze kamperen. „Met kinderen is het de ideale vakantie. Het kan dicht bij, is makkelijk, en kinderen voelen zich vrij." Kamperen is volgens Matthijs de Winter van de ANWB weer helemaal in. Dat merkt hij bijvoorbeeld aan het bezoek van hun campingwebsite: 30 procent meer boekingen dan in de zelfde periode vorig jaar. Ook het Ne derlands Bureau voor Toerisme Congressen (NBTC) Holland Marke ting ziet een sprongetje in populari teit. Volgens Elsje van Vuuren waren er in 2016 5,2 miljoen kampeervakan- ties tegen 5,1 miljoen in 2015. De camperbranche meldde laatst zelfs dat in de eerste vijf maanden van dit jaar zo'n 15 procent meer campers zijn verkocht dan in de zelfde periode vorig jaar. En op Marktplaats is de kampeerhandel volgens woordvoerder Stijn Zwinkels de afgelopen drie jaar met zo'n 7 pro cent gestegen, het aantal advertenties in de rubriek 'Kamperen Toebeho ren' zelfs met 39 procent. Het lijkt een gekke ontwikkeling, net nu de economische crisis voorbij is. Waarom niet een retourtje naar een ver, exotisch strand? Het heeft volgens De Winter (ANWB) deels te maken met de onrust in de landen die Europa omringen. „Mensen zijn wat huiveriger voor een verre be stemming. Ze trekken liever noord waarts. Scandinavië is bijvoorbeeld weer opvallend populair." Het weer speelt ook mee. Dat was de afgelopen tijd pico bello, en dus durven Nederlanders het volgens De Winter wel aan. „Als het vóór de zo mervakantie bar en boos is, boeken mensen vaak alsnog een vlucht naar het zuiden." Maar er speelt ook iets anders. Kam peren is, denkt De Winter, meer en meer een tegenwicht voor het alle daagse leven. „We zitten binnen steeds langer achter tv of computer, en hunkeren in de zomer naar een le ven buiten." Er is bovendien veel ver anderd: „We moeten snel een nieuw woord verzinnen, want de vakanties van nu staan heel ver af van het 'kramperen' van vroeger. Het is mak kelijker, luxer, en er is een enorme variatie in campings." Dat komt door tal van ontwikkelingen: de open Eu ropese grenzen bijvoorbeeld, en de invoering van de euro. Ook de tom tom heeft enorme invloed gehad. „Nooit meer gesteggel op de Périp- hérique van Parijs." En dan is er in ternet, en de internetrecensie. „Je weet al waar je aan toe bent als je je eigen straat uitrijdt." Door Markt plaats is het makkelijker én goedko per om aan een kampeeruitrusting te komen en het gewoon een keertje uit te proberen. En iets triviaals als de mover (rangeersysteem) zorgt ervoor dat 'iedereen nu een caravan kan in parkeren'. Campingeigenaren proberen de verwende reiziger op allerlei manie ren te bedienen. „Naast de vrije plek ken kun je ook altijd volledig inge richte tenten vinden." Daarnaast zijn er meer doelgroepcampings: voor ge zinnen, ouderen, of liefhebbers van raften en andere heftige uitstapjes. Karin kiest deze zomer voor een stek dichtbij. „Mijn jongste is nu 6 maanden en ik heb niet zo'n zin om lang onderweg te zijn. Wij gaan deze vakantie lekker naar Brabant." maandag 19 juni 2017 GO Kramperen?Luxeluieren! Eefje Oomen Zuidoostbeemster Karin Horstman is gek op kam peren. „Met kinderen is het de ideale vakantie." foto pim ras Oké, kamperen is dus weer in, maar mogen we er dan wel een béétje comfortabel bij zitten? Blogger/kam- peerjunkie Karin Horstman legt ons aan de hand van tien hit-items uit hoe kam peren 2.0 eruitziet. Biertje? Weet u nog? Het dagelijkse gezeul met koelele menten, op en neer, en heen en weer naar de campingvriezer? De nieuwe 'compressor koelbox' (van Mobi Cool, Tristar of Waeco) blijft volgens Karin al tijd ijs- en ijskoud. Chili, zo'n hittegolf. Pimp't 2 Vroeger was het camping- palet: bruin, grijs en beige. Dat is over, zegt Karin. „We maken er echt een feestje van. Met veel kleur, fakkels, kleedjes, slingers en gek serviesgoed." (Van bijvoorbeeld: Action, Xenos, Ikea, of de kringloopwinkel) Medium of rare? 3Smac! O, gruwel! Er moet tegenwoordig minstens een goed gemarineerde ribeye op de gloeiende kolen. (En wie de buur man echt de ogen wil uitsteken, schaft deze Bastard Kamado voor een lieve 300 euro aan.) Rechtop 4 Oké, we bleven er stikke lenig bij -3 - de hurkzit voor dat ene gasstelle tje. Maar tegenwoordig voelen we ons ietsje gelukkiger achter zo'n kampeer-kookeiland (Bo Camp). Hé, hé, ik zit 5 Als de hoofd rolspe lers van de MAX-serie We zijn er bijna er eentje mogen, mogen wij er ook een. Een verstelbare leun stoel. Met hoofdsteun. (Deze is van Crespo). Extra sterk 6 Life's too short for bad coffee, en dat geldt zeker voor het campingleven. Karin bereidt haar da gelijkse bakkie met dit Italiaanse espressoap paraat. (Te koop bij dure koffiewinkels maar ook gewoon bij de Appie.) Schijn een lichtje op mij 7 Kunnen we het gepiel met kaarsen en gaslamp één keer overslaan? Dit trendy ding van webwinkel Caravanity heeft vier standen, is oplaadbaar en kan niet stuk. Grmpfff! 8 Het be- hoort tot de vaste campingfolklore: knal lende ruzie bij het op zetten van de tent. Niet lang meer, als het aan Karin ligt. Deze gezins tent heeft geen stok ken maar vijf halfronde tubes met lucht erin. „Je hebt hem in minder dan 5 minuten klaar." (Onder andere: Kampa en Eureka!) Ook goedemorgen! 9 Vroeger stond kampe ren gelijk aan: spit. Hoeft niet meer, vol gens Karin. Er zijn in middels tal van super- zachte matten, antiz- weterige slaapzakken, en knuffelige kussens (bijvoorbeeld van Human Comfort). Nog één afle vering dan Vette pech voor iedereen die net aan een digi-detox toe was. Internetten, gamen en Netflixen wordt deze zomer heel makkelijk nu roaming lekker goedkoop is. Deze productie kwam tot stand m.m.v. Cam ping In 't Fruit in Zuid oostbeemster en kar- stentravelstore.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 15