Ga op zoek naar partners DE WERELD VAN CIRCULAIR ONDERNEMEN JAN JONKER 'Ons model is schaalbaar' Duurzame partnerships HOOGLERAAR DUURZAAM ONDERNEMEN Tony's Chocolonely is expliciet opgericht om 'slaafvrije' chocolade te produceren. Ook zijn alle processen zo duurzaam mogelijk ingericht. „We willen de rest van de sector precies laten zien wat we doen", vertelt chief chocolate officer en mede-eigenaar Henk Jan Beltman. Door Rene Bogaarts In de chocolade-industrie worden naar schatting twee miljoen mensen illegaal te werk gesteld", zegt Beltman. „Wij weten precies waar onze cacao vandaan komt. Daarom kunnen we zeggen dat slaven arbeid bij de productie van ónze repen zo goed als uitgebannen is. Maar als ondernemer ben je natuurlijk nooit tevreden. We willen dat slavenarbeid nergens meer in de hele industrie voor komt en dat boeren genoeg verdienen om hun kinderen naar school te sturen." Achter de schermen hecht Beltman ook sterk aan andere aspecten van duurzaamheid. „Je moet niet alleen je eigen mensen en de boeren serieus nemen, maar ook de samenleving als geheel, de planeet waarop we leven." Duurzaam transport De eigen uitstoot van broeikasgassen is beperkt. Met een jaaromzet van 46 miljoen euro is Tony's Chocolonely Nederlands grootste chocolademaker, maar er werken slechts vijftig mensen. Omdat chocoladerepen zo'n compact product vormen, levert het transport relatief weinig vervuiling op. Zelf expert zijn „Het grootste issue zit in de productie van melkpoeder. In koeienmest om pre cies te zijn", zegt Beltman. „Samen met Barry Callebaut, het bedrijf dat onze repen produceert, kijken we hoe we dat probleem kunnen aanpakken. Denk aan het buiten lopen van koeien, voer en het opvangen van mest om daarmee energie op te wekken." Beltman, die samenwerkt met advies bureaus als NewForesight en de univer siteiten van Utrecht en New Orleans, is ervan overtuigd datje problemen rond duurzaamheid alleen goed kunt aanpakken als je er zelf expert in bent. Beltman onderstreept het belang van communicatie en transparantie. „Op onze aandeelhoudersvergadering en in ons Jaarfairslag vertellen we precies wat we doen. We willen laten zien dat de achtduizend boeren met wie wij werken, het beter doen dan de rest. Alleen dan kunnen we impact heb ben op de rest. Ons model is schaalbaar. We kunnen de hele sector veranderen." Wat steek je hiervan op? - Wéét hoe je product wordt gemaakt - Reduceer de uitstoot van broeikasgassen of compenseer - Ga op zoek naar samenwerking - Communiceer goed en wees transparant O thema deze week: duurzaam ondernemen A Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl U weet dat duurzaam heid belangrijk is voor de toekomst van uw bedrijf. Wat kunt u doen om uw processen te verduurzamen? Als u realiseert dat u duur zaamheid er niet meer voor uw plezier bij kunt doen en het een essentieel thema is voor het bedrijf, kijkt u doorgaans eerst wat er binnen het bedrijf kan gebeuren. U scheidt afval, recyclet papier en gebruikt energiezuinige lampen. Het lijken wellicht baby stapjes, maar ze zijn belangrijk omdat ze blijk geven van bewustwording. Communiceer alles wat u doet en laat zien dat u ook op het gebied van duurzaamheid waarde creëert voor leveranciers en afnemers. Ga in gesprek In een tweede fase, wan neer klanten vragen gaan stellen - bijvoorbeeld als er nieuwe wetgeving aan komt - neemt u bedrijfs processen onder de loep. Hoe koopt u in? Hoe ver werkt u materialen? Hoe zit het verkoopproces in elkaar? Praat met leveran ciers en afnemers en vraag ze waaraan zij behoefte hebben en hoe zij zelf met duurzaamheid omgaan. Gecertificeerd En u hoeft niet alles zelf te bedenken! Er zijn tegen woordig oplossingen 'van de plank' te halen, zoals voortaan inkopen bij gecertificeerde bedrijven óf zelf gecertificeerd worden. In zogenoemde ISO-certificaten, zoals het '14.000-certificaat', zijn voor allerlei sectoren normen voor duurzaam heid vastgelegd. Zo kunt u zien welke kant u op moet met uw bedrijf. Voor het scheiden van afval of het indraaien van energiezuinige lampen heeft u natuurlijk geen adviseur nodig. Maar als het om het duurzaam herinrichten van bedrijfs processen gaat, kunt u niet meer zonder deskundigen. Samenwerking In de derde fase gaat u op zoek naar samenwerking. De grote problemen in uw sector kunt u niet in uw eentje oplossen; of het nu om kinderarbeid, het mest probleem van boeren of de energie- en afvalproblemen van metaalbedrijven gaat. Die problemen moet u samen aanpakken. Stimuleer grote samen werkingsverbanden en vraag uzelf af wat andere stakeholders en de over heid zouden moeten doen. Deze fase is een stuk complexer, al is het maar omdat u ook met concur renten om de tafel moet. Ook dan is het zaak goed te communiceren. O Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. De circulaire economie gaat niet over meer recyclen, maar over het voorkomen van recycling. Over of bedrijven er überhaupt aan deelnemen. Dat is een van de conclusies die kan worden verbonden aan een onlangs gepresenteerd onderzoek naar de stand van de circulaire economie in Nederland. Het onderzoek is gebaseerd op 800 enquêtes en 5.000 duurzame bedrijven. De resultaten laten zien dat er veel belangstelling bestaat voor de circulaire economie. Momenteel staan we aan het begin van een omslag. Belangrijk resultaat van het onderzoek is het identificeren van de 'bouwstenen' voor circulaire businessmodellen. Dat blijken er vijf te zijn: kringlopen, waardecreatie, strategie, organisatie en verdienmodel. Koplopers laten zien hoe zij hun circulaire businessmodel hebben georganiseerd aan de hand van deze bouwstenen. Zij onderscheiden zich in het sluiten van een kringloop met oude en nieuwe partners. Dat doen vanuit een bewuste en strategische keuze, is nu nog onontgonnen terrein. En verdienmodellen lijken alleen maar te kunnen bestaan uit een kosten-batenanalyse. Jammer, want de circu laire economie is écht een andere economie. Impact op de hele sector tonyschocolonely.com Lucas Simons is ceo bij NewForesight, een strategisch adviesbureau op het gebied van duurzaamheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21