'Ik kan dit echt als hobby doen en vind het heerlijk' 'Dit geeft meer inspiratie om leuke dingen te doen' Run op dna-onderzoek door donorkinderen 5 i II Het leek me wel gezellig om leste geven aan pubers lli Ik zit er lekker in met deze combinatie van werk De databank telt nu 1.200 donor kinderen en donoren, die elkaar via dna-matches hopen te vinden. „Gemiddeld krijgen we maande lijks 10 tot 15 nieuwe aanmeldin gen", zegt Fiom-directeur Ellen Giepmans. „Maar in mei waren dat er 40 en in de eerste week van juni al 20." De grote publiciteit rond de zoektocht van donorkinderen naar hun verwekker en de misstanden in spermakliniek Bijdorp van Jan Karbaat, zorgen voor veel onrust. Fiom heeft het ministerie van VWS gevraagd om extra geld. Giep mans: „Er komen veel vragen op ons af. We zijn niet in staat om die snel genoeg te beantwoorden. Ook het uitblijven van een antwoord doet veel met mensen. We kijken hoe dat beter kan." Ook Stichting Donorkind wordt platgebeld, zegt voorzitter Ties van der Meer. „In de afgelopen drie we ken hebben we er 70 aanmeldingen van donorkinderen en vijftien moeders bij gekregen. We proberen hen te begeleiden in hun zoek tocht, het contact met andere do norkinderen en de grote media- aandacht." Verschillende belangenorganisa ties pleiten voor gratis dna-onder zoek. Nu moeten donorkinderen (250 euro) en donoren (150 euro) fors betalen voor de databank. Dat weerhoudt velen ervan om zich in te schrijven. „Donorkinderen kun- nen niks aan deze situatie doen, maar we zadelen hen wel op met de kosten", zegt Giepmans. „Ze hebben het recht om te we ten van wie ze afstammen. De maatschappij moet ze dat recht gunnen. Als ze informatie willen, krijgen ze meer tegenwerking dan medewerking. Alle drempels moe ten worden weggenomen." Een petitie van Stichting Donor kind om gratis dna-onderzoek is al ruim 1.100 keer ondertekend. Mi nister Edith Schippers gaat hierover zo spoedig mogelijk in gesprek met belangenorganisaties.P12 maandag 12 juni 2017 Frank Hordijk, leraar ma nagement organisatie op het Lek en Linge in Cu- lemborg, accountant 's Ochtends bezoekt hij voor zijn accountantskan toor een bedrijf, 's middags legt hij de casus aan leerlin gen voor en helpen tieners hem bedrijfsplannen te maken. „Dat gaat honderd keer meer leven bij die kin deren dan wanneer je ze al leen uit de boeken laat leren", merkt Frank Hordijk. Deze leraar begon als ac countant, maar staat inmid dels al negen jaar drie dag delen per week voor de klas om het middelbare- schoolvak management en organisatie te geven. Het lesgeven trekt hem. Na zijn studententijd begon Hordijk één dag in de week aan de Tilburg University om studenten alles te leren over accountancy. Dat had deze leraar na twaalf jaar wel gezien. Hij stopte, maar het bleef kriebelen. Op de bonnefooi schreef hij brie ven naar twee middelbare scholen in Culemborg. „Ik had zelf kinderen in die leeftijd. Het leek me wel ge zellig om pubers les te geven en een bijdrage te Ie- Bart Giethoorn, natuurkunde- leraar op het Lentiz Reviusly- ceum in Maassluis, heeft een bedrijf waarmee hij trainingen aan docenten geeft over ga- mification in de klas en werkt bij de TU Delft met een groep excellente middelbare scho lieren Hij ging naar school, draaide zijn lessen, ging weer naar huis en had eigenlijk te weinig tijd over om de volgende lesdag goed voor te bereiden. Natuur- kundeleraar Bart Giethoorn raakte verveeld toen hij vijf dagen in de week voor de klas stond. „Ik kon mijn creativiteit niet meer kwijt", zegt hij. En dus stapte hij naar zijn teamleider op school. De leraar wilde terug naar twee dagen lesge ven. Een domper voor de school, want natuurkundedocenten zijn schaars, maar het kon wor den opgelost. Nu runt Giethoorn naast zijn baan als leraar zijn eigen be drijf. Hij traint docenten die hun lesmateriaal met games dich terbij de leerlingen willen bren gen. Zijn eigen leerlingen profi teren er ook van. „In de natuur kunde heb je te maken met grootheden, eenheden en sym bolen", vertelt de leraar. „Ik laat de kinderen ezelen om de groepjes die bij elkaar horen in hun hoofd te krijgen." Ze geven kaartjes door totdat ze de juiste combinatie te pakken hebben. Zodra het zover is, leggen ze de kaarten en hun duim op tafel. De andere kinderen moeten zo snel mo gelijk volgen, want wie als laat ste de duim neerlegt, verliest het spel. Een groot voordeel van deze duobaan is dat Giethoorn be tere lessen kan geven. Hij be zoekt veel congressen, waar door zijn creativiteit in volle glorie terug is. „Ik heb meer in spiratie om leuke dingen te doen. Voorlopig zit ik er met deze werkcombinatie lekker in." veren aan hun ontwikkeling", verklaart Hor dijk. De accountant mocht op Lek en Linge in Culemborg een kijkje komen nemen. Twee weken later stond hij er voor de klas om manage ment en organisatie te geven. En dat doet hij nog steeds. „Ik kan dit echt als hobby doen naast een zware baan in de accoun tancy. Ik vind het heerlijk", aldus de leraar. Om les te mogen geven, moest hij op latere leeftijd een lerarengraad halen. Het lukte hem binnen een jaar. Zijn eerdere universi taire opleidingen in de ac countancy sloten namelijk goed aan bij het vak ma nagement en organisatie dat hij gaf. „Ik hoefde alleen pedagogische en vakdidac tische kennis bij te spijke ren. Inhoudelijk had ik ge noeg bagage." Veel donorkinderen willen dna-onderzoek. fotochantalheijnen Donorkinderen staan massaal wangslijm af aan de Fiom KID- DNA Databank. Het aantal aan meldingen per maand is meer dan verdubbeld. Fiom, specialist bij afstammingsvragen, heeft moeite om te voldoen aan de groeiende vraag. Hanneke van Houwelingen Tonny van der Mee Den Bosch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5