'Ik kan dit echt als hobby
doen en vind het heerlijk'
'Dit geeft meer
inspiratie om leuke
dingen te doen'
Run op dna-onderzoek
door donorkinderen
5
i
II Het leek me
wel gezellig om
leste geven
aan pubers
lli Ik zit er
lekker in met
deze combinatie
van werk
De databank telt nu 1.200 donor
kinderen en donoren, die elkaar via
dna-matches hopen te vinden.
„Gemiddeld krijgen we maande
lijks 10 tot 15 nieuwe aanmeldin
gen", zegt Fiom-directeur Ellen
Giepmans. „Maar in mei waren dat
er 40 en in de eerste week van juni
al 20." De grote publiciteit rond de
zoektocht van donorkinderen naar
hun verwekker en de misstanden
in spermakliniek Bijdorp van Jan
Karbaat, zorgen voor veel onrust.
Fiom heeft het ministerie van
VWS gevraagd om extra geld. Giep
mans: „Er komen veel vragen op
ons af. We zijn niet in staat om die
snel genoeg te beantwoorden. Ook
het uitblijven van een antwoord
doet veel met mensen. We kijken
hoe dat beter kan."
Ook Stichting Donorkind wordt
platgebeld, zegt voorzitter Ties van
der Meer. „In de afgelopen drie we
ken hebben we er 70 aanmeldingen
van donorkinderen en vijftien
moeders bij gekregen. We proberen
hen te begeleiden in hun zoek
tocht, het contact met andere do
norkinderen en de grote media-
aandacht."
Verschillende belangenorganisa
ties pleiten voor gratis dna-onder
zoek. Nu moeten donorkinderen
(250 euro) en donoren (150 euro)
fors betalen voor de databank. Dat
weerhoudt velen ervan om zich in
te schrijven. „Donorkinderen kun-
nen niks aan deze situatie doen,
maar we zadelen hen wel op met de
kosten", zegt Giepmans.
„Ze hebben het recht om te we
ten van wie ze afstammen. De
maatschappij moet ze dat recht
gunnen. Als ze informatie willen,
krijgen ze meer tegenwerking dan
medewerking. Alle drempels moe
ten worden weggenomen."
Een petitie van Stichting Donor
kind om gratis dna-onderzoek is al
ruim 1.100 keer ondertekend. Mi
nister Edith Schippers gaat hierover
zo spoedig mogelijk in gesprek met
belangenorganisaties.P12
maandag 12 juni 2017
Frank Hordijk, leraar ma
nagement organisatie
op het Lek en Linge in Cu-
lemborg, accountant
's Ochtends bezoekt hij
voor zijn accountantskan
toor een bedrijf, 's middags
legt hij de casus aan leerlin
gen voor en helpen tieners
hem bedrijfsplannen te
maken. „Dat gaat honderd
keer meer leven bij die kin
deren dan wanneer je ze al
leen uit de boeken laat
leren", merkt Frank Hordijk.
Deze leraar begon als ac
countant, maar staat inmid
dels al negen jaar drie dag
delen per week voor de
klas om het middelbare-
schoolvak management en
organisatie te geven.
Het lesgeven trekt hem. Na
zijn studententijd begon
Hordijk één dag in de week
aan de Tilburg University
om studenten alles te leren
over accountancy. Dat had
deze leraar na twaalf jaar
wel gezien. Hij stopte, maar
het bleef kriebelen. Op de
bonnefooi schreef hij brie
ven naar twee middelbare
scholen in Culemborg. „Ik
had zelf kinderen in die
leeftijd. Het leek me wel ge
zellig om pubers les te
geven en een bijdrage te Ie-
Bart Giethoorn, natuurkunde-
leraar op het Lentiz Reviusly-
ceum in Maassluis, heeft een
bedrijf waarmee hij trainingen
aan docenten geeft over ga-
mification in de klas en werkt
bij de TU Delft met een groep
excellente middelbare scho
lieren
Hij ging naar school, draaide
zijn lessen, ging weer naar huis
en had eigenlijk te weinig tijd
over om de volgende lesdag
goed voor te bereiden. Natuur-
kundeleraar Bart Giethoorn
raakte verveeld toen hij vijf
dagen in de week voor de klas
stond. „Ik kon mijn creativiteit
niet meer kwijt", zegt hij. En
dus stapte hij naar
zijn teamleider op
school. De leraar
wilde terug naar
twee dagen lesge
ven. Een domper
voor de school,
want natuurkundedocenten
zijn schaars, maar het kon wor
den opgelost.
Nu runt Giethoorn naast zijn
baan als leraar zijn eigen be
drijf. Hij traint docenten die hun
lesmateriaal met games dich
terbij de leerlingen willen bren
gen. Zijn eigen leerlingen profi
teren er ook van. „In de natuur
kunde heb je te maken met
grootheden, eenheden en sym
bolen", vertelt de leraar. „Ik laat
de kinderen ezelen om de
groepjes die bij elkaar horen in
hun hoofd te krijgen." Ze geven
kaartjes door totdat ze de
juiste combinatie te pakken
hebben. Zodra het zover is,
leggen ze de kaarten en hun
duim op tafel. De andere
kinderen moeten zo snel mo
gelijk volgen, want wie als laat
ste de duim neerlegt, verliest
het spel.
Een groot voordeel van deze
duobaan is dat Giethoorn be
tere lessen kan geven. Hij be
zoekt veel congressen, waar
door zijn creativiteit in volle
glorie terug is. „Ik heb meer in
spiratie om leuke dingen te
doen. Voorlopig zit ik er met
deze werkcombinatie lekker
in."
veren aan hun
ontwikkeling",
verklaart Hor
dijk.
De accountant
mocht op Lek
en Linge in
Culemborg
een kijkje
komen
nemen. Twee
weken later stond hij er
voor de klas om manage
ment en organisatie te
geven. En dat doet hij nog
steeds. „Ik kan dit echt als
hobby doen naast een
zware baan in de accoun
tancy. Ik vind het heerlijk",
aldus de leraar.
Om les te mogen geven,
moest hij op latere leeftijd
een lerarengraad halen. Het
lukte hem binnen een
jaar. Zijn eerdere universi
taire opleidingen in de ac
countancy sloten namelijk
goed aan bij het vak ma
nagement en organisatie
dat hij gaf. „Ik hoefde alleen
pedagogische en vakdidac
tische kennis bij te spijke
ren. Inhoudelijk had ik ge
noeg bagage."
Veel donorkinderen willen dna-onderzoek. fotochantalheijnen
Donorkinderen staan massaal
wangslijm af aan de Fiom KID-
DNA Databank. Het aantal aan
meldingen per maand is meer
dan verdubbeld. Fiom, specialist
bij afstammingsvragen, heeft
moeite om te voldoen aan de
groeiende vraag.
Hanneke van Houwelingen
Tonny van der Mee
Den Bosch