'Dit is zó leuk, dat ik overweeg mijn eerstegraads te halen'
JjLlJdjy/ffJzJfJ, fjJ
4
LERARENTEKORT SNELLERE OPLEIDING A
Het moet makkelijker worden om les te
gaan geven. Docenten die nu onbevoegd
voor de klas staan of ervaren mensen in het
bedrijfsleven, moeten ruim baan krijgen.
Als die
opleiding
wordt
gezien als
barrière,
moeten we
daar iets
aan doen
Vanaf het nieuwe studiejaar kunnen
deze kandidaten een versnelde oplei
ding doen. Het is een nieuw wapen
in de strijd tegen het groeiende lera
rentekort. Wie niet de juiste papieren
heeft, moet nu in het slechtste geval
vier jaar terug naar de schoolbanken
om een lerarenbevoegdheid te halen.
De opleidingen kijken nu te weinig
naar opgedane werk- en doceererva-
ring. Alleen met diploma's die precies
aansluiten bij een schoolvak, kunnen
leraren in spe vrij snel een leraren-
graad halen. „Maar ja, er zijn honder
den masteropleidingen. Die sluiten
lang niet allemaal aan op de middel
bare schoolvakken", stelt onderwijs-
adviseur Pieter Hettema.
De consequentie is dat mensen met
veel kennis en een enorme berg aan
ervaring in het bedrijfsleven tóch een
bachelor moeten halen en ook nog een
lerarenopleiding moeten volgen om
voor de klas te mogen staan.
Die drempel is veel te hoog, consta
teert de VO-raad. „Het systeem is nu
vrij star. Mensen die interesse heb
ben om leraar te worden, krijgen
nauwelijks vrijstellingen", merkt
woordvoerder Stan Termeer.
Weerbarstig
Hoewel het ministerie van Onder
wijs zegt dat er voldoende ruimte is
voor aangepaste opleidingen, blijkt
de praktijk weerbarstig. In een offici
ële tabel staat precies welke voorop
leiding is vereist voor welke leraren
opleiding. Achter de schermen wer
ken lerarenopleidingen, middelbare
scholen en onderwij sadviseurs aan
flexibeler studies. De lerarenoplei
dingen maken toetsen om de kennis
en geschiktheid te testen. Op basis
van die uitslagen kan een onbe
voegde docent of student vrijstellin
gen krijgen voor de lerarenopleiding
en de studie sneller doorlopen.
Na de zomer kunnen leraren in spe
die een vreemde taal of economie
willen doceren, waarschijnlijk de
nieuwe route aan de universitaire le
rarenopleidingen doorlopen. Voor
andere vakken werken de universi
teiten nog aan speciale studiepro
gramma's. „Als die opleiding als bar
rière wordt gezien, moeten wij daar
iets aan doen", vindt Theo Wubbels,
programmamanager bij de Vereni
ging van Universiteiten. „Het is onze
verantwoordelijkheid om te zorgen
dat er zoveel mogelijk leraren ko
men."
Ook de hogescholen zijn druk be
zig om de opleidingen te flexibilise
ren. Tijdens een intake bepalen op
leiders wat een nieuwe student al
kan en wat die nog moet leren. „Zo
proberen we meer recht te doen aan
wat een student al meeneemt, anders
dan eerdere opleidingen, en hopen
we ook nieuwe doelgroepen aan te
spreken", zegt Yvonne Visser, voor
zitter van de ADEF (overleg van lera
renopleidingen in het hbo). Het ver
schilt per hbo-instelling hoe snel en
voor welke vakken ze de flexibelere
opleiding aanbieden.
Flexibeler
Want de wens om les te geven,
lijkt bij veel meer mensen aan
wezig dan die nu voor de klas
staan. Uit onderzoek van de
Hybride Docent, een orga
nisatie die een duobaan
van bedrijfsleven en les
geven stimuleert, blijkt
dat een op de vijf hoog
opgeleide Nederlanders
best een paar dagen
voor de klas wil staan.
Juist die docenten ho
pen de lerarenoplei
dingen met een
flexibeler studie
over de streep te
trekken. Zo'n duo-
baan zou een deel
van het lerarente
kort kunnen oplos
sen. „Er werken nu
al duizenden do
centen hybride",
weet Floor Eizema
van de Hybride Do
cent.
II Ik koos destijds
toch voor de
veiligheid van
mijn baan
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht! VISE
5 dagen Rothenburg,
Würzburg en de
Romantische Strasse
8 dagen
Gérardmer Vogezen
10 dagen
Pittoresk Vrsar Istrië
10 dagen
Dolomieten en meren
10 dagen
Rome en Florence
12 dagen
Lutago, Zuid-Tirol
maandag 12 juni 2017
Praktijkmensen komen
makkelijker voor de klas
Ellen van Gaaien
Rotterdam
—Theo Wubbels
Cindy Russon, lerares econo
mie (in opleiding) op Com-
paen vmbo in Zaandam,
werknemer bij een iet-bedrijf
Ze werkt al zo'n twintig jaar bij
een groot iet-bedrijf, maar
heeft een sabbatical van een
jaar genomen. De reden?
Cindy Russon volgt een oplei
ding tot tweedegraads econo
miedocent. „Het leek me altijd
al leuk om voor de klas te
staan, maar ik koos destijds
toch voor de veiligheid van
mijn baan." Bovendien: om
naast haar werk en gezin met
drie kinderen óók nog een stu
die te doen, dat leek haar wat
te ver gaan. Totdat bleek dat
ze haar bevoegdheid binnen
een jaar kan halen. „Het is
zwaar, maar ik vind het zó leuk
dat ik overweeg om ook mijn
eerstegraads diploma te gaan
halen", zegt ze. Over een
maand hoopt Russon haar di
ploma te halen. Dan wil ze de
helft van de week voor de klas
en de andere helft van de
week aan de slag in het be
drijfsleven. „Het lijkt me juist
mooi om theorie en praktijk
met elkaar te kunnen verbin
den. Ik put nu al uit bedrijfser
varing in de klas en hoop bij
voorbeeld meer bedrijfsbezoe
ken te kunnen regelen. Dan
breng je het onderwijs dichter
bij de kinderen", verklaart de
docente. Hoe ze dat praktisch
gaat regelen, weet Russon
nog niet. Want één ding is
zeker: het wordt een hele kluif
om twee banen te combineren
als 'hybride docent'. „Mentor-
of oudergesprekken zijn er
ook op dagen dat je niet op
school werkt. En andersom
komen er ook Amerikaanse
delegaties naar jouw bedrijf
als je voor de klas staat. Ik
weet nog niet precies hoe ik
dat moet gaan regelen."
v.a. slechts
Vertrekdata: 19 juni/
10, 31 juli 21 aug /II sept etc.
Vertrekdata:
15,29 juli 26 aug 9, 23 sept.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. ^2^-/
v.a. slechts
Vertrekdata:
19 juni/25 sept/2, 9 okt
Vertrekdata: 19,26 juni
3,17 juli 21, 28 aug etc.
Vertrekdata: 3,31 juli 28 aug
11, 25 sept/9 okt.
Vertrekdata: 26 juni
10, 24 juli 21 aug etc.
Brochure en (0318)58 09 58
boekingen:
5 www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamen Stel. Calamiteitenfonds Et reserveringskosten