'Dit is zó leuk, dat ik overweeg mijn eerstegraads te halen' JjLlJdjy/ffJzJfJ, fjJ 4 LERARENTEKORT SNELLERE OPLEIDING A Het moet makkelijker worden om les te gaan geven. Docenten die nu onbevoegd voor de klas staan of ervaren mensen in het bedrijfsleven, moeten ruim baan krijgen. Als die opleiding wordt gezien als barrière, moeten we daar iets aan doen Vanaf het nieuwe studiejaar kunnen deze kandidaten een versnelde oplei ding doen. Het is een nieuw wapen in de strijd tegen het groeiende lera rentekort. Wie niet de juiste papieren heeft, moet nu in het slechtste geval vier jaar terug naar de schoolbanken om een lerarenbevoegdheid te halen. De opleidingen kijken nu te weinig naar opgedane werk- en doceererva- ring. Alleen met diploma's die precies aansluiten bij een schoolvak, kunnen leraren in spe vrij snel een leraren- graad halen. „Maar ja, er zijn honder den masteropleidingen. Die sluiten lang niet allemaal aan op de middel bare schoolvakken", stelt onderwijs- adviseur Pieter Hettema. De consequentie is dat mensen met veel kennis en een enorme berg aan ervaring in het bedrijfsleven tóch een bachelor moeten halen en ook nog een lerarenopleiding moeten volgen om voor de klas te mogen staan. Die drempel is veel te hoog, consta teert de VO-raad. „Het systeem is nu vrij star. Mensen die interesse heb ben om leraar te worden, krijgen nauwelijks vrijstellingen", merkt woordvoerder Stan Termeer. Weerbarstig Hoewel het ministerie van Onder wijs zegt dat er voldoende ruimte is voor aangepaste opleidingen, blijkt de praktijk weerbarstig. In een offici ële tabel staat precies welke voorop leiding is vereist voor welke leraren opleiding. Achter de schermen wer ken lerarenopleidingen, middelbare scholen en onderwij sadviseurs aan flexibeler studies. De lerarenoplei dingen maken toetsen om de kennis en geschiktheid te testen. Op basis van die uitslagen kan een onbe voegde docent of student vrijstellin gen krijgen voor de lerarenopleiding en de studie sneller doorlopen. Na de zomer kunnen leraren in spe die een vreemde taal of economie willen doceren, waarschijnlijk de nieuwe route aan de universitaire le rarenopleidingen doorlopen. Voor andere vakken werken de universi teiten nog aan speciale studiepro gramma's. „Als die opleiding als bar rière wordt gezien, moeten wij daar iets aan doen", vindt Theo Wubbels, programmamanager bij de Vereni ging van Universiteiten. „Het is onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat er zoveel mogelijk leraren ko men." Ook de hogescholen zijn druk be zig om de opleidingen te flexibilise ren. Tijdens een intake bepalen op leiders wat een nieuwe student al kan en wat die nog moet leren. „Zo proberen we meer recht te doen aan wat een student al meeneemt, anders dan eerdere opleidingen, en hopen we ook nieuwe doelgroepen aan te spreken", zegt Yvonne Visser, voor zitter van de ADEF (overleg van lera renopleidingen in het hbo). Het ver schilt per hbo-instelling hoe snel en voor welke vakken ze de flexibelere opleiding aanbieden. Flexibeler Want de wens om les te geven, lijkt bij veel meer mensen aan wezig dan die nu voor de klas staan. Uit onderzoek van de Hybride Docent, een orga nisatie die een duobaan van bedrijfsleven en les geven stimuleert, blijkt dat een op de vijf hoog opgeleide Nederlanders best een paar dagen voor de klas wil staan. Juist die docenten ho pen de lerarenoplei dingen met een flexibeler studie over de streep te trekken. Zo'n duo- baan zou een deel van het lerarente kort kunnen oplos sen. „Er werken nu al duizenden do centen hybride", weet Floor Eizema van de Hybride Do cent. II Ik koos destijds toch voor de veiligheid van mijn baan Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! VISE 5 dagen Rothenburg, Würzburg en de Romantische Strasse 8 dagen Gérardmer Vogezen 10 dagen Pittoresk Vrsar Istrië 10 dagen Dolomieten en meren 10 dagen Rome en Florence 12 dagen Lutago, Zuid-Tirol maandag 12 juni 2017 Praktijkmensen komen makkelijker voor de klas Ellen van Gaaien Rotterdam —Theo Wubbels Cindy Russon, lerares econo mie (in opleiding) op Com- paen vmbo in Zaandam, werknemer bij een iet-bedrijf Ze werkt al zo'n twintig jaar bij een groot iet-bedrijf, maar heeft een sabbatical van een jaar genomen. De reden? Cindy Russon volgt een oplei ding tot tweedegraads econo miedocent. „Het leek me altijd al leuk om voor de klas te staan, maar ik koos destijds toch voor de veiligheid van mijn baan." Bovendien: om naast haar werk en gezin met drie kinderen óók nog een stu die te doen, dat leek haar wat te ver gaan. Totdat bleek dat ze haar bevoegdheid binnen een jaar kan halen. „Het is zwaar, maar ik vind het zó leuk dat ik overweeg om ook mijn eerstegraads diploma te gaan halen", zegt ze. Over een maand hoopt Russon haar di ploma te halen. Dan wil ze de helft van de week voor de klas en de andere helft van de week aan de slag in het be drijfsleven. „Het lijkt me juist mooi om theorie en praktijk met elkaar te kunnen verbin den. Ik put nu al uit bedrijfser varing in de klas en hoop bij voorbeeld meer bedrijfsbezoe ken te kunnen regelen. Dan breng je het onderwijs dichter bij de kinderen", verklaart de docente. Hoe ze dat praktisch gaat regelen, weet Russon nog niet. Want één ding is zeker: het wordt een hele kluif om twee banen te combineren als 'hybride docent'. „Mentor- of oudergesprekken zijn er ook op dagen dat je niet op school werkt. En andersom komen er ook Amerikaanse delegaties naar jouw bedrijf als je voor de klas staat. Ik weet nog niet precies hoe ik dat moet gaan regelen." v.a. slechts Vertrekdata: 19 juni/ 10, 31 juli 21 aug /II sept etc. Vertrekdata: 15,29 juli 26 aug 9, 23 sept. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. ^2^-/ v.a. slechts Vertrekdata: 19 juni/25 sept/2, 9 okt Vertrekdata: 19,26 juni 3,17 juli 21, 28 aug etc. Vertrekdata: 3,31 juli 28 aug 11, 25 sept/9 okt. Vertrekdata: 26 juni 10, 24 juli 21 aug etc. Brochure en (0318)58 09 58 boekingen: 5 www.bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamen Stel. Calamiteitenfonds Et reserveringskosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 4