6 Na een kapotte rem in Bahrein, een crash buiten zijn eigen schuld om in Barcelona en de mislukte pitstopstrategie van Monaco was daar in Canada tegenvaller nummer 4 voor Max Verstappen. Een falende accu. „Helemaal ruk." FORMULE 1 GRAND PRIX CANADA Met een wereldstart schoot Max Verstappen zichzelf in een paar me ter van plaats vijf naar plaats twee. Was er dan tóch iets mogelijk in Ca nada voor de 19-jarige Limburger? Zat er dan mogelijk toch een tweede podiumplaats van 2017 in, na China? Het leek er zowaar even op, met alleen Lewis Hamilton nog voor zijn neus en problemen bij twee Ferrari's. Maar nee. Na elf rondjes over het Circuit Gilles Vil- leneuve hield de RB13 van Max Ver stappen er alweer mee op. Hij flitste langs een Ferrari. Langs een Mercedes. En langs nog een Ferrari. Zo naar plaats twee, in de eerste meters van de 50ste Grand Prix van Canada. Maar na tien zon nige rondjes werd het stoutmoe dige droomscenario weer getrans formeerd naar die treurige realiteit door zoiets onbenulligs als wat Red Bull Racing zelf verwoordde als 'batterijproblemen'. Een haperende accu dus. In de Senna-bocht verdween het geluid uit zijn bolide als bij een stofzuiger waarvan de stekker uit het stopcontact getrokken wordt. Op een slakkengangetje pruttelde hij nog door de volgende chicane, maar toen wist Verstappen zelf al welke rampspoed hem nu weer was overkomen. „Opeens was alle power weg", vertelde hij pas toen de race zonder hem was geëindigd voor de camera van Ziggo Sport. „Ik wilde weer op het gas gaan, maar alles viel uit. Ik kon niet eens com municeren, niks." Met twee handen sloeg hij zich zelf ongenadig hard voor zijn helm, alvorens hij de RB13 met de laatste krachten rechts in het gras par keerde. Wéér pech. Weer iets waar hij zelf geen snars aan kon doen. Net als in Bahrein, waar hij zomaar rechtdoor schoot, omdat opeens alle remkracht verdwenen was. Of in Barcelona, waar hij door een dol drieste actie van Valtteri Bottas via de wagen van Kimi Raikkönen de race uit werd gekegeld. En dan was er ook nog dat rotweekeinde in Mo naco, waar hij door een verkeerd uitgepakte pitstop terugviel naar plaats vijf. Treurig In Monaco waren er tenminste nog die vijfde plaats en punten. In Montreal restte het treurige besef dat hij al zijn derde race van dit sei zoen voortijdig moest verlaten. Bo vendien ook nog eens met uitzicht op het podium. „De start was super, misschien wel de beste die Red Buil ooit had. Je ligt gewoon tweede, terwijl je weet dat die auto daar ei genlijk niet goed genoeg voor is. En ik had die plaats gewoon vast kun nen houden. Podium kunnen rij- Je ligt gewoon tweede, terwijl je weet dat die auto daar eigenlijk niet goed genoeg voor is. En ik had die plaats gewoon vast kunnen houden den, hè. Want ik reed van Bottas weg. Maar uiteindelijk heb ik niks. Gewoon kloten." Toen hij in Bahrein sneuvelde, werd er nog gesproken over het feit dat dit wel eens fataal kon zijn voor zijn titelambities. Twee maanden later valt dat woord al niet eens meer. Blijft Verstappen dit seizoen wél gevrijwaard van pech of wordt hij niet door andere piloten getor pedeerd van het asfalt, dan breekt een gebrek aan vermogen in de RB13 hem wel weer op. Verziekte middag Ook voor de race in Canada ging het weer tot in den treure over up grades en updates van de veel bekri tiseerde Renault motor. Maar als de race één ding aantoonde dan is het wel dat het bij Red Bull Racing niet alleen mankeert aan een motor die niet hard genoeg gaat. Na chassis- problemen en remproblemen was het nu een falende accu die Ver stappens middag verziekte. Teambaas Christian Horner ver borg zijn hoofd van ellende maar in zijn handen, toen Verstappen stil viel als een oud Fiatje Panda na een lange dag filerijden op de Route du Soleil. En ook topman Helmut Marko zuchtte en pufte wat af na tegenvaller nummer zoveel. Het tweede podium op een rij van collega Daniel Ricciardo mocht dan een meevaller zijn. Bij Red Buil FORMULE 1 Uitslagen maandag 12 juni 2017 H? f En opeens waant Max zich in een oud Fiatje Panda Arjan Schouten Montreal - Max Verstappen (19) GRAND PRIX CANADA 1. Hamilton (GB/Mer) 1.33.05 25 pt 2. Bottas (Fin/Mer) +19.783 18 pt 3. Ricciardo (Aus/RB) +35.297 15 pt 4. Vettel (Dui/Fer) +35.907 12 pt 5. Perez (Mex/FI) +40.476 10 pt 6. Ocon (Fra/FI) +40.716 8 pt 7. Raikkönen (Fin/Fer) +58.632 6 pt 8. Hulkenberg (Dui/Ren) +1.00.374 4 pt 9. Stroll (Can/Wil) +1 ronde 2 pt 10. Grosjean (Fra/Haas) +1 ronde 1 pt Uitgevallen: Verstappen (Ned/RB), Kvyat (Rus/TR), Massa (Bra/Wil), Sainz Jr. (Spa/TR). WK-stand Constructeurs 1. Vettel 141 1. Mercedes 222 2. Hamilton 129 2. Ferrari 214 3. Bottas 93 3. Red Buil 112 4. Raikkönen 73 4. Force India 71 5. Ricciardo 67 5. Toro Rosso 29 6. Verstappen 45 6. Williams 22 7. Perez 44 8. Ocon 27 9. Sainz Jr. 25 10. Massa 20

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 35