6
Na een kapotte rem in Bahrein, een
crash buiten zijn eigen schuld om in
Barcelona en de mislukte pitstopstrategie
van Monaco was daar in Canada tegenvaller
nummer 4 voor Max Verstappen. Een
falende accu. „Helemaal ruk."
FORMULE 1 GRAND PRIX CANADA
Met een wereldstart schoot Max
Verstappen zichzelf in een paar me
ter van plaats vijf naar plaats twee.
Was er dan tóch iets mogelijk in Ca
nada voor de 19-jarige Limburger?
Zat er dan mogelijk toch een
tweede podiumplaats van 2017 in,
na China? Het leek er zowaar even
op, met alleen Lewis Hamilton nog
voor zijn neus en problemen bij
twee Ferrari's. Maar nee. Na elf
rondjes over het Circuit Gilles Vil-
leneuve hield de RB13 van Max Ver
stappen er alweer mee op.
Hij flitste langs een Ferrari. Langs
een Mercedes. En langs nog een
Ferrari. Zo naar plaats twee, in de
eerste meters van de 50ste Grand
Prix van Canada. Maar na tien zon
nige rondjes werd het stoutmoe
dige droomscenario weer getrans
formeerd naar die treurige realiteit
door zoiets onbenulligs als wat Red
Bull Racing zelf verwoordde als
'batterijproblemen'. Een haperende
accu dus.
In de Senna-bocht verdween het
geluid uit zijn bolide als bij een
stofzuiger waarvan de stekker uit
het stopcontact getrokken wordt.
Op een slakkengangetje pruttelde
hij nog door de volgende chicane,
maar toen wist Verstappen zelf al
welke rampspoed hem nu weer
was overkomen. „Opeens was alle
power weg", vertelde hij pas toen de
race zonder hem was geëindigd
voor de camera van Ziggo Sport. „Ik
wilde weer op het gas gaan, maar
alles viel uit. Ik kon niet eens com
municeren, niks."
Met twee handen sloeg hij zich
zelf ongenadig hard voor zijn helm,
alvorens hij de RB13 met de laatste
krachten rechts in het gras par
keerde. Wéér pech. Weer iets waar
hij zelf geen snars aan kon doen.
Net als in Bahrein, waar hij zomaar
rechtdoor schoot, omdat opeens
alle remkracht verdwenen was. Of
in Barcelona, waar hij door een dol
drieste actie van Valtteri Bottas via
de wagen van Kimi Raikkönen de
race uit werd gekegeld. En dan was
er ook nog dat rotweekeinde in Mo
naco, waar hij door een verkeerd
uitgepakte pitstop terugviel naar
plaats vijf.
Treurig
In Monaco waren er tenminste nog
die vijfde plaats en punten. In
Montreal restte het treurige besef
dat hij al zijn derde race van dit sei
zoen voortijdig moest verlaten. Bo
vendien ook nog eens met uitzicht
op het podium. „De start was super,
misschien wel de beste die Red Buil
ooit had. Je ligt gewoon tweede,
terwijl je weet dat die auto daar ei
genlijk niet goed genoeg voor is. En
ik had die plaats gewoon vast kun
nen houden. Podium kunnen rij-
Je ligt gewoon
tweede, terwijl je
weet dat die auto daar
eigenlijk niet goed
genoeg voor is. En
ik had die plaats
gewoon vast
kunnen houden
den, hè. Want ik reed van Bottas
weg. Maar uiteindelijk heb ik niks.
Gewoon kloten."
Toen hij in Bahrein sneuvelde,
werd er nog gesproken over het feit
dat dit wel eens fataal kon zijn voor
zijn titelambities. Twee maanden
later valt dat woord al niet eens
meer. Blijft Verstappen dit seizoen
wél gevrijwaard van pech of wordt
hij niet door andere piloten getor
pedeerd van het asfalt, dan breekt
een gebrek aan vermogen in de
RB13 hem wel weer op.
Verziekte middag
Ook voor de race in Canada ging
het weer tot in den treure over up
grades en updates van de veel bekri
tiseerde Renault motor. Maar als de
race één ding aantoonde dan is het
wel dat het bij Red Bull Racing niet
alleen mankeert aan een motor die
niet hard genoeg gaat. Na chassis-
problemen en remproblemen was
het nu een falende accu die Ver
stappens middag verziekte.
Teambaas Christian Horner ver
borg zijn hoofd van ellende maar in
zijn handen, toen Verstappen stil
viel als een oud Fiatje Panda na een
lange dag filerijden op de Route du
Soleil. En ook topman Helmut
Marko zuchtte en pufte wat af na
tegenvaller nummer zoveel.
Het tweede podium op een rij
van collega Daniel Ricciardo mocht
dan een meevaller zijn. Bij Red Buil
FORMULE 1
Uitslagen
maandag 12 juni 2017
H? f
En opeens
waant Max
zich in een
oud Fiatje
Panda
Arjan Schouten
Montreal
- Max Verstappen (19)
GRAND PRIX
CANADA
1. Hamilton (GB/Mer)
1.33.05 25 pt
2. Bottas (Fin/Mer)
+19.783 18 pt
3. Ricciardo (Aus/RB)
+35.297 15 pt
4. Vettel (Dui/Fer)
+35.907 12 pt
5. Perez (Mex/FI)
+40.476 10 pt
6. Ocon (Fra/FI)
+40.716 8 pt
7. Raikkönen (Fin/Fer)
+58.632 6 pt
8. Hulkenberg (Dui/Ren) +1.00.374 4 pt
9. Stroll (Can/Wil)
+1 ronde 2 pt
10. Grosjean (Fra/Haas) +1 ronde 1 pt
Uitgevallen: Verstappen (Ned/RB),
Kvyat (Rus/TR), Massa (Bra/Wil), Sainz
Jr. (Spa/TR).
WK-stand
Constructeurs
1. Vettel
141
1.
Mercedes 222
2. Hamilton
129
2.
Ferrari 214
3. Bottas
93
3.
Red Buil 112
4. Raikkönen
73
4.
Force India 71
5. Ricciardo
67
5.
Toro Rosso 29
6. Verstappen 45
6.
Williams 22
7. Perez
44
8. Ocon
27
9. Sainz Jr.
25
10. Massa
20