Zelfs de reuzen moeten vechten Gewelven Westpoort Sluis mogelijk open Kans op terugkeer van brievenbussen Meeuwen 2 Zonder bewijs kan OM niets doen OVERLAST BEWONERS ZIJN HET ZAT Commentaar De ene containerreus is nog groter dan de andere. Een paar we ken geleden was de MOL Triumph het grootste schip in zijn soort dat ooit Rotterdam bereikte. Deze week vaart de Madrid Maersk de Westerschelde op. Een record voor Antwerpen. Rotterdam staat al weer klaar voor de OCL Hong Kong. Natuurlijk opnieuw een maatje groter. Waar houdt dit op? De huidige generatie containerschepen wordt soms gezien als symbool van vooruitgang. Dat is onterecht. Ze zijn het gevolg van de extreme doelmatigheid die nodig is om overeind te blijven in de transportwereld. De havens zijn trots als zo'n nieuwe oceaanreus aankomt. Maar overal blijven kleine dokken ongebruikt liggen en overal moeten havens veel geld steken in de kolossale terminals die de reders en verladers afdwingen. Geen medewerking? Dan is er altijd wel een concurrent die wél buigt. De reders op hun beurt worstelen met de vrachttarieven. Die zijn zeer gevoelig voor conjuncturele schommelingen. Bovendien heb ben de vervoerders geen greep op de brandstofprijzen. Ondanks deze super-efficiënte schepen maakt een rederij als Maersk verlies. En de mist dreigt nog dikker te worden. Als de consument meer duurzame producten verlangt, zal er druk ontstaan om het milieu onvriendelijke gesleep met goederen terug te dringen. Zoals we nu scharrelvlees en -eieren hebben omdat we goede productieomstan digheden belangrijk vinden, krijgen we dan producten met groene stempels omdat er weinig kilometers of zeemijlen voor zijn gemaakt. Verschillen in loonkosten remmen deze ommezwaai. Zolang de lo nen in het Verre Oosten veel lager zijn dan in West-Europa, blijven we aankijken tegen de mammoetschepen die ons al die goedkoop ge maakte spullen komen brengen. De grote schepen zijn dus vooral een symbool van grote sociaaleconomische verschillen. Kolossale containerschepen zijn vooral het symbool van grote sociaaleconomische verschillen De fraaie gewelven onder de 15de eeuwse poort, waarvan de resten nog te zien zijn aan de westrand van Sluis, zitten nu verstopt. Zonde, vinden lokale heemkundigen. Raadslid Frank Gijsel (Nieuw Ge meentebelang) sprong erop in en pleitte bij B en W om openstelling van de kelders. Die zijn, door het aanbrengen van enkel een trap, vrij gemakkelijk toegankelijk te maken. Wethouder Peter Ploegaert ziet er de meerwaarde wel van in, liet hij woensdag weten tijdens een commissievergadering van de Sluise gemeenteraad. „Maar we moeten eerst een fauna-onderzoek doen. In de gewelven zitten vleer muizen. We gaan bekijken of we die niet in de weg zitten als we mensen in die vertrekken toelaten." CDA-raadslid Leen Kamphuis We moeten wel zorgen dat die ruimten alleen onder begeleiding bezocht kunnen worden plaatste een kanttekening. „We moeten wel zorgen dat die ruimten alleen onder begeleiding bezocht kunnen worden. Anders hebben we geen enkele controle op wat daar allemaal gebeurt." ALMANAK Op 'de Kaoie' van Zierikzee is veel horeca. Er hangen bordjes die er voor moeten zorgen dat de klanten de meeuwen niet voede ren, want dan worden ze steeds brutaler. „Het is een plaag", verzuchtte de kibbelingbakker. De Brabantse toerist meende het antwoord te hebben. „We eten kip, eend en gans. Waarom eten we die meeuwen niet gewoon op?" „Nou", antwoordde de chef, „als ik een baksteen en een meeuw in mijn frietvet gooi, dan is de bak steen waarschijnlijk het eerst gaar. En ik denk dat die ook nog het beste smaakt." AARDENBURG Guy De Mey in Sint Baafs Dweilbands in binnenstad VOGELWAARDE Fietsen tegen Duchenne SLUIS Brocant langs de waterkant RECHTSGANG PostNL bekijkt of zij niet te veel Zeeuwse brievenbussen heeft weg gehaald. „We zullen bussen terug plaatsen als blijkt dat de wettelijke afstand te groot is", zegt woord voerster Hanne Kluck. Vorig jaar juni maakte PostNL be kend dat het aantal Zeeuwse bus sen wordt uitgedund: van 525 naar 326. Op een enkele uitzondering na is de operatie volgens plan uitge voerd, ondanks protesten van om wonenden op diverse plaatsen. De Autoriteit Consument Markt (ACM) vindt nu, naar aanlei ding van een kwestie in Groningen, dat PostNL soms te rigoureus te werk gaat. Zij wijst erop dat elk adres binnen een straal van 2.500 meter een brievenbus moet heb ben. In grote woonkernen is dat zelfs binnen 1.000 meter. Criteria Het oordeel van de ACM noopt PostNL om in diverse regio's te kij ken of de uitdunning wel correct is verlopen. „Zeeland is er een van", zegt Hanne Kluck. „We kijken nog een keer of we alle criteria goed hebben toegepast. Als het nodig is een brievenbus terug te plaatsen, bespreken we dat met de gemeente en worden omwonenden geïnfor meerd." vrijdag 9 juni 2017 ii De gewelven onder de West poort in Sluis - ook bekend als De Stenen Beer - gaan mogelijk open voor publiek. B en W bekij ken die mogelijkheid en geven na de zomer uitsluitsel. Martijn de Koning Sluis -Leen Kamphuis, CDA Tip? redactie@pzc.nl Guy De Mey geeft zon dag een concert in de Sint Baafs in Aardenburg. De Belgische tenor, die 40 jaar in het vak zit, brengt de voorstelling 'Sing unto God'. De Mey zingt aria's van Monte verdi, Telemann en Han del. Na afloop kunnen be zoekers aanschuiven voor een diner. Aanvang is 16.00 uur, kaarten kos ten (exclusief het diner) 20 euro via bachcomite.nl en 25 euro aan de deur. HULST Door heel de binnenstad van Hulst zijn zondag dweilbands te zien en te horen. Voor de 24ste keer wordt Hulster Dweildag gehouden. Tussen 11.00 en 19.00 uur zijn verschil lende straten en hoeken afgesloten voor verkeer, zoals de Gentsestraat, Steenstraat, Overdam- straat en Zwanenstraat. Ook andere straten in het centrum zijn slecht be reikbaar en er zijn ver keersregelaars actief. Het team Blubberen4Brett houdt morgen vanaf café 't Kar- rewiel in Vogelwaarde een toerrit en fietstocht. Blubberen4Brett zet zich met acties en activiteiten in om het toekomstper spectief van Duchenne- patiënten te verbeteren, door middel van sneller en beter onderzoek naar medicijnen. Deelnemers kunnen vanaf 8.00 uur in schrijven voor tochten van 25, 50 en 100 kilo meter. Langs de Damse Vaart in Sluis kan zondag twee kilometer lang worden gesnuffeld tussen twee dehands spullen, antiek en brocante. Bezoekers kunnen van 8.30 tot 17.00 uur terecht op rommelmarkt 'Brocant langs de waterkant', waarvoor alle 250 plaat sen langs de vaart al zijn gereserveerd Autobrand in de Anjelierenlaan, nieuwjaarsnacht, foto roland de jong Rolf Bosboom Het Openbaar Ministerie vindt het zeer teleurstel lend dat waarschijnlijk maar twee mensen kunnen wor den vervolgd voor de nieuwjaars- rellen in Vlissingen. „Het is bijzon der jammer dat we de personen die verantwoordelijk zijn voor de onlusten en de schade niet kun nen vervolgen, omdat we ze niet kunnen opsporen", zegt woord voerster Martine Pilaar. „Dat maakt het dat het feest dat oud en nieuw moet zijn, niet zo'n feest is voor de bewoners. Want je zal als bewoner maar worden ge confronteerd met vuurwerk door je brievenbus of brand in je auto." Pilaar wijst erop dat het een rede lijk gecoördineerde actie was van mensen die de omgeving goed leken te kennen, waardoor ze snel via brandgangen wisten te ontko men. „Er was ook geen indicatie dat dit zou kunnen gebeuren. Dat maakt het dat achteraf alles gere construeerd moet worden." De politie is daardoor afhankelijk van camerabeelden of getuigen en betrokkenen die bereid zijn hun mond open te doen. Dat blijkt mi nimaal te zijn. „Dan moeten we het doen met wat we wel op papier kunnen krijgen, want zo werkt dat in een rechtstaat. We zullen toch bewijs moeten hebben." De kans dat alsnog meer rad draaiers worden achterhaald, acht Pilaar klein. „Uiteindelijk wil je er ook vóór zitten. Hoe kunnen we dit de volgende keer voorkomen? Wij zouden - theoretisch, want we hebben de dossiers nog niet rond - de twee aangehouden verdach ten bijvoorbeeld huisarrest kunnen geven rond oud en nieuw. Dan voorkomen we in elk geval dat deze twee nieuwe feiten plegen." Rolf Bosboom Vlissingen De ruiten van de winkel van Soek werden ingegooid, foto are kieviet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 66