Zelfs de reuzen
moeten vechten
Gewelven Westpoort
Sluis mogelijk open
Kans op terugkeer
van brievenbussen
Meeuwen
2
Zonder bewijs kan OM niets doen
OVERLAST BEWONERS ZIJN HET ZAT
Commentaar
De ene containerreus is nog groter dan de andere. Een paar we
ken geleden was de MOL Triumph het grootste schip in zijn
soort dat ooit Rotterdam bereikte. Deze week vaart de Madrid
Maersk de Westerschelde op. Een record voor Antwerpen.
Rotterdam staat al weer klaar voor de OCL Hong Kong. Natuurlijk
opnieuw een maatje groter. Waar houdt dit op? De huidige generatie
containerschepen wordt soms gezien als symbool van vooruitgang.
Dat is onterecht. Ze zijn het gevolg van de extreme doelmatigheid die
nodig is om overeind te blijven in de transportwereld. De havens zijn
trots als zo'n nieuwe oceaanreus aankomt. Maar overal blijven kleine
dokken ongebruikt liggen en overal moeten havens veel geld steken
in de kolossale terminals die de reders en verladers afdwingen. Geen
medewerking? Dan is er altijd wel een concurrent die wél buigt.
De reders op hun beurt worstelen met de vrachttarieven. Die zijn
zeer gevoelig voor conjuncturele schommelingen. Bovendien heb
ben de vervoerders geen greep op de brandstofprijzen. Ondanks deze
super-efficiënte schepen maakt een rederij als Maersk verlies.
En de mist dreigt nog dikker te worden. Als de consument meer
duurzame producten verlangt, zal er druk ontstaan om het milieu
onvriendelijke gesleep met goederen terug te dringen. Zoals we nu
scharrelvlees en -eieren hebben omdat we goede productieomstan
digheden belangrijk vinden, krijgen we dan producten met groene
stempels omdat er weinig kilometers of zeemijlen voor zijn gemaakt.
Verschillen in loonkosten remmen deze ommezwaai. Zolang de lo
nen in het Verre Oosten veel lager zijn dan in West-Europa, blijven
we aankijken tegen de mammoetschepen die ons al die goedkoop ge
maakte spullen komen brengen. De grote schepen zijn dus vooral
een symbool van grote sociaaleconomische verschillen.
Kolossale containerschepen zijn
vooral het symbool van grote
sociaaleconomische verschillen
De fraaie gewelven onder de 15de
eeuwse poort, waarvan de resten
nog te zien zijn aan de westrand
van Sluis, zitten nu verstopt. Zonde,
vinden lokale heemkundigen.
Raadslid Frank Gijsel (Nieuw Ge
meentebelang) sprong erop in en
pleitte bij B en W om openstelling
van de kelders. Die zijn, door het
aanbrengen van enkel een trap, vrij
gemakkelijk toegankelijk te maken.
Wethouder Peter Ploegaert ziet
er de meerwaarde wel van in, liet
hij woensdag weten tijdens een
commissievergadering van de
Sluise gemeenteraad. „Maar we
moeten eerst een fauna-onderzoek
doen. In de gewelven zitten vleer
muizen. We gaan bekijken of we
die niet in de weg zitten als we
mensen in die vertrekken toelaten."
CDA-raadslid Leen Kamphuis
We moeten wel
zorgen dat die
ruimten alleen onder
begeleiding bezocht
kunnen worden
plaatste een kanttekening. „We
moeten wel zorgen dat die ruimten
alleen onder begeleiding bezocht
kunnen worden. Anders hebben
we geen enkele controle op wat
daar allemaal gebeurt."
ALMANAK
Op 'de Kaoie' van Zierikzee is
veel horeca. Er hangen bordjes
die er voor moeten zorgen dat de
klanten de meeuwen niet voede
ren, want dan worden ze steeds
brutaler.
„Het is een plaag", verzuchtte de
kibbelingbakker. De Brabantse
toerist meende het antwoord te
hebben. „We eten kip, eend en
gans. Waarom eten we die
meeuwen niet gewoon op?"
„Nou", antwoordde de chef, „als
ik een baksteen en een meeuw in
mijn frietvet gooi, dan is de bak
steen waarschijnlijk het eerst
gaar. En ik denk dat die ook nog
het beste smaakt."
AARDENBURG
Guy De Mey
in Sint Baafs
Dweilbands
in binnenstad
VOGELWAARDE
Fietsen tegen
Duchenne
SLUIS
Brocant langs
de waterkant
RECHTSGANG
PostNL bekijkt of zij niet te veel
Zeeuwse brievenbussen heeft weg
gehaald. „We zullen bussen terug
plaatsen als blijkt dat de wettelijke
afstand te groot is", zegt woord
voerster Hanne Kluck.
Vorig jaar juni maakte PostNL be
kend dat het aantal Zeeuwse bus
sen wordt uitgedund: van 525 naar
326. Op een enkele uitzondering na
is de operatie volgens plan uitge
voerd, ondanks protesten van om
wonenden op diverse plaatsen.
De Autoriteit Consument
Markt (ACM) vindt nu, naar aanlei
ding van een kwestie in Groningen,
dat PostNL soms te rigoureus te
werk gaat. Zij wijst erop dat elk
adres binnen een straal van 2.500
meter een brievenbus moet heb
ben. In grote woonkernen is dat
zelfs binnen 1.000 meter.
Criteria
Het oordeel van de ACM noopt
PostNL om in diverse regio's te kij
ken of de uitdunning wel correct is
verlopen. „Zeeland is er een van",
zegt Hanne Kluck. „We kijken nog
een keer of we alle criteria goed
hebben toegepast. Als het nodig is
een brievenbus terug te plaatsen,
bespreken we dat met de gemeente
en worden omwonenden geïnfor
meerd."
vrijdag 9 juni 2017
ii
De gewelven onder de West
poort in Sluis - ook bekend als
De Stenen Beer - gaan mogelijk
open voor publiek. B en W bekij
ken die mogelijkheid en geven
na de zomer uitsluitsel.
Martijn de Koning
Sluis
-Leen Kamphuis, CDA
Tip? redactie@pzc.nl
Guy De Mey geeft zon
dag een concert in de
Sint Baafs in Aardenburg.
De Belgische tenor, die
40 jaar in het vak zit,
brengt de voorstelling
'Sing unto God'. De Mey
zingt aria's van Monte
verdi, Telemann en Han
del. Na afloop kunnen be
zoekers aanschuiven
voor een diner. Aanvang
is 16.00 uur, kaarten kos
ten (exclusief het diner)
20 euro via
bachcomite.nl en 25 euro
aan de deur.
HULST
Door heel de binnenstad
van Hulst zijn zondag
dweilbands te zien en te
horen. Voor de 24ste keer
wordt Hulster Dweildag
gehouden. Tussen 11.00
en 19.00 uur zijn verschil
lende straten en hoeken
afgesloten voor verkeer,
zoals de Gentsestraat,
Steenstraat, Overdam-
straat en Zwanenstraat.
Ook andere straten in het
centrum zijn slecht be
reikbaar en er zijn ver
keersregelaars actief.
Het team
Blubberen4Brett houdt
morgen vanaf café 't Kar-
rewiel in Vogelwaarde
een toerrit en fietstocht.
Blubberen4Brett zet zich
met acties en activiteiten
in om het toekomstper
spectief van Duchenne-
patiënten te verbeteren,
door middel van sneller
en beter onderzoek naar
medicijnen. Deelnemers
kunnen vanaf 8.00 uur in
schrijven voor tochten
van 25, 50 en 100 kilo
meter.
Langs de Damse Vaart in
Sluis kan zondag twee
kilometer lang worden
gesnuffeld tussen twee
dehands spullen, antiek
en brocante. Bezoekers
kunnen van 8.30 tot
17.00 uur terecht op
rommelmarkt 'Brocant
langs de waterkant',
waarvoor alle 250 plaat
sen langs de vaart al zijn
gereserveerd
Autobrand in de Anjelierenlaan, nieuwjaarsnacht, foto roland de jong
Rolf Bosboom
Het Openbaar Ministerie
vindt het zeer teleurstel
lend dat waarschijnlijk
maar twee mensen kunnen wor
den vervolgd voor de nieuwjaars-
rellen in Vlissingen. „Het is bijzon
der jammer dat we de personen
die verantwoordelijk zijn voor de
onlusten en de schade niet kun
nen vervolgen, omdat we ze niet
kunnen opsporen", zegt woord
voerster Martine Pilaar.
„Dat maakt het dat het feest dat
oud en nieuw moet zijn, niet zo'n
feest is voor de bewoners. Want je
zal als bewoner maar worden ge
confronteerd met vuurwerk door
je brievenbus of brand in je auto."
Pilaar wijst erop dat het een rede
lijk gecoördineerde actie was van
mensen die de omgeving goed
leken te kennen, waardoor ze snel
via brandgangen wisten te ontko
men. „Er was ook geen indicatie
dat dit zou kunnen gebeuren. Dat
maakt het dat achteraf alles gere
construeerd moet worden."
De politie is daardoor afhankelijk
van camerabeelden of getuigen
en betrokkenen die bereid zijn hun
mond open te doen. Dat blijkt mi
nimaal te zijn. „Dan moeten we het
doen met wat we wel op papier
kunnen krijgen, want zo werkt dat
in een rechtstaat. We zullen toch
bewijs moeten hebben."
De kans dat alsnog meer rad
draaiers worden achterhaald, acht
Pilaar klein. „Uiteindelijk wil je er
ook vóór zitten. Hoe kunnen we dit
de volgende keer voorkomen? Wij
zouden - theoretisch, want we
hebben de dossiers nog niet rond
- de twee aangehouden verdach
ten bijvoorbeeld huisarrest kunnen
geven rond oud en nieuw. Dan
voorkomen we in elk geval dat
deze twee nieuwe feiten plegen."
Rolf Bosboom
Vlissingen
De ruiten van de winkel van Soek werden ingegooid, foto are kieviet