Sebastian Vettel is terug als titelfavoriet in
de F1. De WK-leider over de magie van Ferrari
en racen in Nederland.
25
FORMULE 1GP VAN CANADA
Met Max in dit
circus is er heel
veel interesse in
de sport
Max is
Monaco
nog niet
vergeten
aar staan we dan, oog in
oog met Sebastian Vet
tel. In een klein labora
torium van Shell, in de
paddock naast de garage
van Ferrari. Deze afspraak is minuti
eus voorbereid. Interviews op ver
zoek, ze zijn er zeldzaam. Liever kop
pelen de Italianen zelf een medium
aan een bepaald onderwerp, waar ze
zelf ook belang bij hebben. Zo is deze
krant uitverkoren om tien minuten
te babbelen met Vettel, mits dit ge
sprek wel ook over de nieuwe vondst
van brandstofleverancier Shell gaat:
de nieuwe 'schone' V-Power.
En er zijn ook wat no-go's, zoals
zijn privé-leven. En verwacht ook
geen gepeperde uitspraken over Max
Verstappen.
U vindt dat misschien raar, maar
het is simpelweg de realiteit in deze
miljoenenwereldDus staan niet al
leen Vettel en uw verslaggever in het
lab van Shell tussen de reageerbuisjes
en de proefmonsters, maar luisteren
op de achtergrond nog eens drie me
dia-specialisten van Ferrari mee.
Over die nieuwe brandstof dus
eerst maar eens. Is dat goedje - vol
gens Shell voor 99 procent gelijk aan
de benzine die wij bij de pomp ge
bruiken - dan écht het gouden ei bij
Ferrari? „Mwah, ik ben natuurlijk
geenfuel-expert", begint Vettel, die
ook wel begrijpt hoe deze gespreks
opening in elkaar is gestoken. „Maar
ik weet wel dat Shell een cruciale
partner in dit succes is. Een toeleve
rancier die mede de auto laat preste
ren. Dag in, dag uit zijn er mensen
bezig om krachtigere benzine te ont
wikkelen. Wat je als Formule i-team
wil is een krachtige motor, maar ook
een motor die lang mee kan gaan. En
met de nieuwe V-Power pakken we
dat zo effectief mogelijk aan. Boven
dien vertaalt Shell deze ontwikkeling
door naar de normale weggebruiker.
Dus profiteert iedereen er van."
Sebastian Vettel: „Ja, best wel, ja. Al
gaat het me vaak boven de pet hoor,
qua kennis en voorstellingsvermo
gen, want zo'n auto bestaat uit zo
verschrikkelijk veel onderdelen. Maar
racen draait niet alleen om mij en
wat ik in die auto doe. Formule 1 is
meer en meer een teamsport gewor
den. Het is voor mij tof om alle ex-
pertise aan boord te hebben en alle
antwoorden te krijgen, als ik er om
vraag. Niet dat ik het altijd snap,
hoor. Soms komen ze met een paar
getalletjes waar je hoofd van gaat
duizelen. Dan denk ik wel écht: wat
is dit allemaal? Maar dan vraag ik nog
eens. En nog eens. En na een tijdje
doorvragen heb ik vaak wel een
beetje een idee waar het precies over
gaat."
„Nee, het went nooit. Het blijft een
voorrecht om in zo'n wagen te mo
gen rijden. Het stuur van een Ferrari
in m'n handen hebben, dat is altijd
een droom van me geweest. Als
kleine jongen al, opkijkend naar Mi
chael Schumacher, die overal maar
won in die mooie wagen."
Vettel zou na 'Schumi' zomaar de
volgende Duitser kunnen zijn die
met Ferrari de meest prestigieuze
wereldtitel in de autosport opeist. Na
zes races staat hij aan de leiding. De
weer realistisch geworden titelambi-
ties dankzij het opnieuw galoppe
rende Italiaanse raspaardje hebben
de mopperkont van vorig jaar terug-
getransformeerd tot de winnaar van
weleer. „Op dit moment is het racen
gewoon weer puur genieten voor me.
Ik heb hier bij Ferrari vanaf mijn en
tree gezien hoeveel tijd, geld en
moeite er in die auto gestoken wordt.
En het is prachtig om nu van het suc
ces te mogen proeven."
Begin juli viert hij zijn 30ste ver
jaardag. Ervaring speelt meer en
meer een rol in zijn prestaties, denkt
hij. „Rauwe snelheid en instinct, ge
combineerd met ervaring en kennis.
Dat alles zorgt voor een heel snelle
mix. Maar uitgeleerd ben je in deze
sport nooit. Je kunt wel zeggen: op
dit circuit heb ik al eens gewonnen,
wat kan ik hier nou nog leren? Maar
zo werkt deze sport gewoon niet. De
sport verandert, de auto verandert,
VERSTAPPEN
condities veranderen altijd. En zelfs
circuits wijzigen hier en daar."
Over circuits gesproken. Als Vettel
hoort dat twee steden in Nederland
meer en meer hardop dromen over
de terugkeer van Formule 1, begint
hij zelf de vragen te stellen. „O ja?
Welke circuits? Zandvoort? Natuur
lijk. En die tweede? Assen? Aha, ja,
van de motoren."
„Waarom niet? Met Max Verstappen
in dit circus is er heel veel interesse
vanuit Nederland voor de sport. In
Spa zag je heel veel Nederlandse fans.
Geweldig mooi om te zien dat een
nieuwe groep fans Max omarmt en
daarmee ook de sport. Want die Hol
landse fans zijn doorgaans een beetje
gestoord. Op een positieve manier
dan, hè. Ze houden ervan om het
naar hun zin te hebben tijdens zo'n
race. Een feestje te bouwen. Dus al
leen voor de sfeer zou het al heel leuk
zijn om eens te racen in Nederland.
Niet alleen voor Max, voor ons alle
maal. En Zandvoort is een prachtige
baan. Dus..."
„Mwah, dat is niet helemaal verge
lijkbaar, omdat Schumacher voor mij
het momentum natuurlijk al had in
Duitsland. En sindsdien is mijn land
bijzonder gelukkig geweest met veel
coureurs. Een beetje verwend zelfs,
als je het vergelijkt met de naburige
landen. Neem nou Nederland. Daar
had je Jos, en daarna nog een paar
jongens voor eventjes. Albers,
Doornbos... Ook daarom is het heel
goed nieuws dat er nu een jonge cou
reur is die in een heel sterke auto zit
en de potentie heeft om veel races te
winnen. Daarom snap ik die gekte bij
jullie ook wel. Het lijkt me mooi om
daarom eens zelf te mogen racen in
Nederland. Dan kan ik ervaren hoe
groot die hype nou precies is."
vrijdag 9 juni 2017
Arjan Schouten
Montréal
D
Sebastian Vettel
Ben jij naast coureur ook zo'n tech-
boy, die alles wil weten van de
technologie van de auto die je
onder je kont hebt?
Je rijdt nu voor het derde jaar op rij
in een Ferrari. Een droomauto voor
velen. Wordt dat ooit normaal?
Een interview met Vettel? Dan
graag ook aandacht voor het la
boratorium van Shell, fotogetty
Pissig stapte hij in
Monaco uit zijn
auto, na plaats vijf.
Zijn humeur is
beter, in Canada.
Maar vergeten is
Max Verstappen
het rotweekeinde
nog niet. Wat heeft
Max daarna ge
daan? „Veel tijd
doorbrengen met
familie en vrienden
en niet meer aan
Monaco denken."
Bijna twee weken
verder, moet de
Limburger nog
steeds zijn woor
den afwegen. „Ik
weet wat er fout is
gegaan, hier gaan
we het beter pro
beren te doen. Ik
wil er gewoon niet
te veel meer over
praten... Het maakt
allemaal toch niks
meer uit."
Denk je dat jij ooit nog start in een
GP in Nederland tijdens je car
rière?
Die Formule 1-hype. Als Duitser
moet jij weten hoe dat voelt...
GP van Canada, zondag 20.00 uur.
Op tv: Ziggo Sport.