Sebastian Vettel is terug als titelfavoriet in de F1. De WK-leider over de magie van Ferrari en racen in Nederland. 25 FORMULE 1GP VAN CANADA Met Max in dit circus is er heel veel interesse in de sport Max is Monaco nog niet vergeten aar staan we dan, oog in oog met Sebastian Vet tel. In een klein labora torium van Shell, in de paddock naast de garage van Ferrari. Deze afspraak is minuti eus voorbereid. Interviews op ver zoek, ze zijn er zeldzaam. Liever kop pelen de Italianen zelf een medium aan een bepaald onderwerp, waar ze zelf ook belang bij hebben. Zo is deze krant uitverkoren om tien minuten te babbelen met Vettel, mits dit ge sprek wel ook over de nieuwe vondst van brandstofleverancier Shell gaat: de nieuwe 'schone' V-Power. En er zijn ook wat no-go's, zoals zijn privé-leven. En verwacht ook geen gepeperde uitspraken over Max Verstappen. U vindt dat misschien raar, maar het is simpelweg de realiteit in deze miljoenenwereldDus staan niet al leen Vettel en uw verslaggever in het lab van Shell tussen de reageerbuisjes en de proefmonsters, maar luisteren op de achtergrond nog eens drie me dia-specialisten van Ferrari mee. Over die nieuwe brandstof dus eerst maar eens. Is dat goedje - vol gens Shell voor 99 procent gelijk aan de benzine die wij bij de pomp ge bruiken - dan écht het gouden ei bij Ferrari? „Mwah, ik ben natuurlijk geenfuel-expert", begint Vettel, die ook wel begrijpt hoe deze gespreks opening in elkaar is gestoken. „Maar ik weet wel dat Shell een cruciale partner in dit succes is. Een toeleve rancier die mede de auto laat preste ren. Dag in, dag uit zijn er mensen bezig om krachtigere benzine te ont wikkelen. Wat je als Formule i-team wil is een krachtige motor, maar ook een motor die lang mee kan gaan. En met de nieuwe V-Power pakken we dat zo effectief mogelijk aan. Boven dien vertaalt Shell deze ontwikkeling door naar de normale weggebruiker. Dus profiteert iedereen er van." Sebastian Vettel: „Ja, best wel, ja. Al gaat het me vaak boven de pet hoor, qua kennis en voorstellingsvermo gen, want zo'n auto bestaat uit zo verschrikkelijk veel onderdelen. Maar racen draait niet alleen om mij en wat ik in die auto doe. Formule 1 is meer en meer een teamsport gewor den. Het is voor mij tof om alle ex- pertise aan boord te hebben en alle antwoorden te krijgen, als ik er om vraag. Niet dat ik het altijd snap, hoor. Soms komen ze met een paar getalletjes waar je hoofd van gaat duizelen. Dan denk ik wel écht: wat is dit allemaal? Maar dan vraag ik nog eens. En nog eens. En na een tijdje doorvragen heb ik vaak wel een beetje een idee waar het precies over gaat." „Nee, het went nooit. Het blijft een voorrecht om in zo'n wagen te mo gen rijden. Het stuur van een Ferrari in m'n handen hebben, dat is altijd een droom van me geweest. Als kleine jongen al, opkijkend naar Mi chael Schumacher, die overal maar won in die mooie wagen." Vettel zou na 'Schumi' zomaar de volgende Duitser kunnen zijn die met Ferrari de meest prestigieuze wereldtitel in de autosport opeist. Na zes races staat hij aan de leiding. De weer realistisch geworden titelambi- ties dankzij het opnieuw galoppe rende Italiaanse raspaardje hebben de mopperkont van vorig jaar terug- getransformeerd tot de winnaar van weleer. „Op dit moment is het racen gewoon weer puur genieten voor me. Ik heb hier bij Ferrari vanaf mijn en tree gezien hoeveel tijd, geld en moeite er in die auto gestoken wordt. En het is prachtig om nu van het suc ces te mogen proeven." Begin juli viert hij zijn 30ste ver jaardag. Ervaring speelt meer en meer een rol in zijn prestaties, denkt hij. „Rauwe snelheid en instinct, ge combineerd met ervaring en kennis. Dat alles zorgt voor een heel snelle mix. Maar uitgeleerd ben je in deze sport nooit. Je kunt wel zeggen: op dit circuit heb ik al eens gewonnen, wat kan ik hier nou nog leren? Maar zo werkt deze sport gewoon niet. De sport verandert, de auto verandert, VERSTAPPEN condities veranderen altijd. En zelfs circuits wijzigen hier en daar." Over circuits gesproken. Als Vettel hoort dat twee steden in Nederland meer en meer hardop dromen over de terugkeer van Formule 1, begint hij zelf de vragen te stellen. „O ja? Welke circuits? Zandvoort? Natuur lijk. En die tweede? Assen? Aha, ja, van de motoren." „Waarom niet? Met Max Verstappen in dit circus is er heel veel interesse vanuit Nederland voor de sport. In Spa zag je heel veel Nederlandse fans. Geweldig mooi om te zien dat een nieuwe groep fans Max omarmt en daarmee ook de sport. Want die Hol landse fans zijn doorgaans een beetje gestoord. Op een positieve manier dan, hè. Ze houden ervan om het naar hun zin te hebben tijdens zo'n race. Een feestje te bouwen. Dus al leen voor de sfeer zou het al heel leuk zijn om eens te racen in Nederland. Niet alleen voor Max, voor ons alle maal. En Zandvoort is een prachtige baan. Dus..." „Mwah, dat is niet helemaal verge lijkbaar, omdat Schumacher voor mij het momentum natuurlijk al had in Duitsland. En sindsdien is mijn land bijzonder gelukkig geweest met veel coureurs. Een beetje verwend zelfs, als je het vergelijkt met de naburige landen. Neem nou Nederland. Daar had je Jos, en daarna nog een paar jongens voor eventjes. Albers, Doornbos... Ook daarom is het heel goed nieuws dat er nu een jonge cou reur is die in een heel sterke auto zit en de potentie heeft om veel races te winnen. Daarom snap ik die gekte bij jullie ook wel. Het lijkt me mooi om daarom eens zelf te mogen racen in Nederland. Dan kan ik ervaren hoe groot die hype nou precies is." vrijdag 9 juni 2017 Arjan Schouten Montréal D Sebastian Vettel Ben jij naast coureur ook zo'n tech- boy, die alles wil weten van de technologie van de auto die je onder je kont hebt? Je rijdt nu voor het derde jaar op rij in een Ferrari. Een droomauto voor velen. Wordt dat ooit normaal? Een interview met Vettel? Dan graag ook aandacht voor het la boratorium van Shell, fotogetty Pissig stapte hij in Monaco uit zijn auto, na plaats vijf. Zijn humeur is beter, in Canada. Maar vergeten is Max Verstappen het rotweekeinde nog niet. Wat heeft Max daarna ge daan? „Veel tijd doorbrengen met familie en vrienden en niet meer aan Monaco denken." Bijna twee weken verder, moet de Limburger nog steeds zijn woor den afwegen. „Ik weet wat er fout is gegaan, hier gaan we het beter pro beren te doen. Ik wil er gewoon niet te veel meer over praten... Het maakt allemaal toch niks meer uit." Denk je dat jij ooit nog start in een GP in Nederland tijdens je car rière? Die Formule 1-hype. Als Duitser moet jij weten hoe dat voelt... GP van Canada, zondag 20.00 uur. Op tv: Ziggo Sport.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 24