Consument is bewuster met voeding bezig Duizend deelnemers aan stille tocht voor Savannah Oubollige keuken? Sloop 'm niet, maar renoveer! Rosa, bijna 6, was gistermiddag maar wat blij toen de Middelburgse burgemeester Harald Bergmann haar onder de cadeautjes bedolf. Vorig jaar kreeg ze al een speciale medaille van Middelburg, omdat ze - een jaar geleden op 9 juni - midden in de nacht de hulpdiensten waarschuwde toen haar moeder was gevallen. Nu zorgden de burgemeester en de (hoofd)agenten Marloes, Johan en Sebastiaan er ook nog voor dat ze een officieel getuigschrift van het Carnegiefonds kreeg voor haar heldinnenstatus. Verdachte moord Romy bekent P7 HJORTH ROSENFELDT Kijk voor een Blz.- boekhandel in de buurt op www.blz.nl Uit cijfers die marktonderzoeksbu reau IRI vandaag publiceert, blijkt dat vooral duurzame vis en eieren het goed doen. Producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk zoals Bi ologisch, Fair Trade en Beter Leven (vlees en eieren) maken inmiddels 12 procent uit van de totale omzet van supermarkten. Daarmee zijn ze de niche ontgroeid, concludeert di recteur Sjanny Beekveld van IRI. „We zien al jaren achter elkaar een groei van dubbele cijfers. En die zal voorlopig doorzetten." Die groei is deels re danken aan het grotere aanbod van duurzame voeding in de schappen. „Super markten zijn, onder druk van actie groepen als Wakker Dier, serieus bezig hun assortiment te verduur zamen. Tegelijkertijd groeit de vraag naar producten met een keurmerk. Consumenten zijn be wuster met voeding bezig, mensen willen weren wat ze eren." Nederlanders gaven in 2016 zo'n 3 miljard euro uit aan producten met de onafhankelijk geborgde duurzamere keurmerken ASC (kweekvis), MSC (wildgevangen vis), Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Al liance, UTZ, Label Rouge of Milieu keur. Dat was 590 miljoen euro méér dan het jaar ervoor, een stij ging van 27 procent. In 2015 bedroeg de groei 16 procent. Vis is de categorie waarin de ver duurzaming het snelst gaat. Bijna 60 procent van de visomzet in de Nederlandse supermarkten bestaat uit vis met het MSC- of ASC-keur- merk. Op nummer twee staan ei eren, met een aandeel van 38 pro cent, gevolgd door warme dranken (koffie, thee en cacao) met 31 pro cent. Bij grote categorieën als aardap pelen, groente en fruit, zuivel en brood halen de duurzame produc ten nog nier het gemiddelde van 12 procent. Beter Leven De verkoop van producten met het inmiddels bekende Beter Leven keurmerk steeg in 2016 met maar liefst 53 procent. Consumenten ga ven ruim 1 miljard euro uit aan vlees, vleeswaren, eieren en maal tijden met één of meerdere Beter Levensterren. Zo wordt er meer varkensvlees verkocht met één of meer sterren van de Dierenbe scherming. Ook de omzet van vleeswaren met het dierenwel- zijnskeurmerk steeg hard: van 47 naar 187 miljoen euro omzet. Nieuwsmedia Lotted Gewiss Hos»»"5 ^,dde\touts Rosa is een he d FOTO LEX DE MEESTER Binnen Buiten 'li**ft vMm Iedere bladzijde een eigen verhaal www.blz.nl Deze uitgave kun je via de website bestellen, maar niet thuis laten bezorgen 'AT VERBORGEN IS Duurzaam voedsel verovert keuken Duurzaam voedsel heeft defini tief de Nederlandse huishou dens veroverd. Consumenten hebben afgelopen jaar 27 pro cent meer uitgegeven aan voe ding met een duurzaamheids keurmerk dan in 2015. Annemieke van Dongen Rotterdam P16 Forse buien met onweer pzc.nl Ook voor het laatste <n> regionale nieuws 20°C Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1