'Het valt me op hoe enorm de spirituele leegte is 'DOOR VER TE GAAN, KAN IK HET DEERNISWEKKENDE LOT VAN HET VERSCHIJNSEL MENS BETEKENIS GEVEN' je niets aan je nieuwe Porsche, iPhone, je grote villa, borstvergroting of vers aangelegde haarimplantaten. Je staat compleet machteloos." Daarom toont ook de film Sprakeloos - met een voortreffelijke Viviane de Muynck in de hoofdrol - op aangrijpende wijze hoe een enkele bloedprop een artistieke spraakwaterval in een paar uur tijd reduceert tot bijna niks. Hoe herin neringen vervagen en carrières en presta ties plots niet meer tellen: in een van de sleutelscènes zien we hoe de moeder gewassen wordt door haar zoon omdat verplegend personeel geen tijd heeft. Voordat zij hun moeder de 'genade- dood' gunden, hebben Lanoye en zijn naasten jarenlang als mantelzorgers gefungeerd. Gaandeweg het proces zien we hoe vetes en ruzies vervlakken. Want Lanoyes moeder was lang niet de makke lijkste: ze vervloekte aanvankelijk zijn seksuele geaardheid en manipuleerde met nephartaanvallen haar familie om haar zin te krijgen. Ook etaleert Sprake loos hoe ellende eerst tot wanhoop, maar later ook tot verzoening en uiteindelijk berusting kan leiden. „Kort na haar dood begon ik ermee. Maar op de een of andere manier bleef het een serie merkwaardige anekdotes over een excentrieke vrouw uit een kleine provin ciestad in Vlaanderen. Best lezenswaar dig, maar niet met de diepgang die ik wilde en die ik in mijn hoofd had. Mijn vader zat op het boek te wachten. Ik heb er tot op de dag van vandaag spijt van dat hij het nooit heeft kunnen lezen. Net zoals ik het jammer vind dat mijn moe der nooit zal weten wat voor discussies het boek heeft uitgelokt. Het is misschien wel het grootste cadeau van mijn moeder: iedereen ging over dat dilemma naden ken. Pas toen mijn vader overleed, lukte het mij het verhaal naar een ander niveau te tillen. Zijn enorme liefde voor haar - ze had hem de wereld kunnen vragen en hij had haar de zon en het heelal erbij gegeven - zorgden voor balans. Maakten dat het ook een vertelling werd over liefde, trouw en verbondenheid. En het was voor mij tevens een kruis zetten door een bepaalde periode van mijn leven. Ik bedoel: het Vlaanderen uit mijn jeugd verdwijnt, sterft uit. Buurtwinkels als de oude slagerij van mijn vader bestaan bijna niet meer. Kleine dorpsgemeen schappen waar iedereen elkaar kent en schoenmakers met horrelvoet evenmin." „Een schrijver die over zijn leven ver haalt, is als een neerstortende meteoor. Kwetsbare en dierbare momenten moet je vangen, tonen. Gaat dat te ver? Dat zou het onderwerp van het gesprek zijn dat ik nog met mijn moeder had willen voeren. Het zou een moeilijke confrontatie zijn geworden. Als ik eerlijk ben: ik zou er een harde dobber aan hebben omdat zij een trotse vrouw was die enorm gesteld was op haar voorkomen. Maar ik ga ervan uit dat ik haar tijdens een stevige discussie zou kunnen overtuigen dat mijn keuze noodzakelijk was uit naam van aangrij pende kunst. Want juist daardoor kon ik diepte geven aan het verhaal. Door zo ver te gaan, kan ik het deerniswekkende lot van het verschijnsel mens betekenis geven. En tonen wat de kern van onze beslissing is geweest om haar te laten gaan. En de vraag oproepen: hoe kan het dat een maatschappij die zich zo superieur waant - met alle kennis, wetenschap, medicijnen en verzorging - erin slaagt veel dierbaren zo onwaardig aan hun einde te laten komen? Ik zie dat als een bewijs van de heersende schrik voor de dood." „Omdat we met z'n allen zo maniakaal magazine 11 Je wist al snel dat je Sprakeloos wilde schrijven, toch duurde het jaren. Waarom? Je beschrijft heel intieme details, zoals het verwisselen van een luier. Is dat kies om met iedereen te delen? Waarom gaan we zo krampachtig om met de dood?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 134