16 WEE Ze is van de derde generatie Molukkers, maar stelt haar leven in het teken van de strijd vooreen vrije republiek. Regina Parinussa (27) legt morgen een krans bij het monument voor de strijders die stierven bij de treinkaping bij De Punt: „Voor mij zijn het helden." PORTRET REGINA PARINUSSA Ik hoop mee te maken dat de vierkleur wappert op Ambon Empatisch vermogen hoefje een Molukker niet te leren ondag is het veertig jaar geleden dat mariniers een einde maakten aan de ka- ping van een trein bij De Punt en een gijzeling van een school in Bovensmilde door Mo lukse activisten. Dat is het Neder landse perspectief. Regina Parinussa verwoordt het anders: „Zondag li juni 2017 is het veertig jaar geleden dat zes van de negen Molukse strijders zijn gedood bij de gewelddadige bestor ming van de trein bij De Punt." Ze zucht: „Het blijft een gevoelig punt." Namens de Molukse jongerenorga nisatie Kupu-Kupu roept Regina via Facebook Molukkers op naar de her denking te komen in Assen/Boven- smilde. 'Nu, 40 jaar na dato, is het des te belangrijker om stil te staan bij deze zwarte bladzijde in de historie van Mo lukkers in Nederland in hun strijd om vrijheid voor volk en vaderland. Sinds 11 juni 1978 worden onze helden ieder jaar op 11 juni herdacht. Deze bijzondere her denking zal ook dit jaar weer plaatsvin den in Assen/Bovensmïlde.' „Ik ken één van de strijders. Hij zat in de trein en was bereid zijn leven te geven voor onze vierkleur, ons land, voor gerechtigheid voor de Moluk- ken. Daar heb ik groot respect voor." „Over de manier waarop ze gestreden hebben, kun je van mening verschil len. Er zijn kinderen gegijzeld, on schuldige burgers omgekomen. Na tuurlijk vind ik dat triest. Maar we mogen ook niet vergeten wat de ma nier waarop de Molukkers na hun komst naar Nederland zijn behan deld, met hen gedaan heeft. Het ligt gevoelig. Ik doe daarom geen uit spraak over goed of fout." „Er wordt nog steeds heel veel gespe culeerd. De nabestaanden van de Mo lukse strijders hebben er recht op om te weten wat er precies is gebeurd. Want het is duidelijk dat er toch echt excessief geweld is gebruikt. Dat de strijders zijn geëxecuteerd. De onder ste steen moet bovenkomen." „Dat ze meedeed, kan ik wel begrij pen. Ik ben ook zo strijdlustig. Ik ben ook bereid ver te gaan." „Tot mijn laatste adem zal ik strijden voor de onafhankelijkheid van de Molukken. Ik hoop mee te maken dat de vierkleur wappert op Ambon. Wat ik daarvoor moet doen, zal ik doen. Meer dan de helft van mijn familie woont nog daar. Ik leef in vrijheid, zij worden nog steeds onderdrukt." Regina Parinussa heeft de acties in de jaren zeventig niet meegemaakt. Ze is 27. Ze behoort tot de derde ge neratie Molukkers in Nederland en is geboren in Vlissingen. Opa Joop Pari nussa kwam met zijn vrouw en vier kinderen op 10 maart 1952 aan. „Ik ben twaalf jaar na de acties ge boren, maar ik ben wel bekend met de pijn en het verdriet van de eerste en tweede generatie. Mijn opa was sergeant-majoor in het KNIL. Hij was daar niet meer veilig en moest onder een schuilnaam - majoor Pieters - naar Nederland komen. Opa was een sociaal bewogen mens: mede-oprich ter van de voetbalclub Jong Ambon, Jid van de wijkraad. Mijn vader Perry is ook zo actief geworden. Dat is van generatie op generatie overgedragen. Ook op mij. Ik besef dat we de fakkel moeten overdragen aan volgende ge neraties. Van de eerste op de tweede generatie ging dat moeilijker. Door de pijn en het verdriet werd over een aantal zaken niet uitgebreid gespro ken. De littekens heelden niet. Dat verklaart de radicalisering onder de tweede generatie. Ik ben van de derde generatie. Ik leef in een andere tijdgeest." „Ik kom uit een gemengd gezin. Mijn moeder is Nederlandse. Ik heb twee jongere zusjes. We zijn tweetalig op gevoed. Goed Nederlands spreken had prioriteit, maar ik spreek ook vloeiend Maleis. Dat ging spelender wijs. En ik heb een grote liefde voor de traditionele muziek, lagu-lagu. PASPOORT Het zijn levensliederen over heim wee en verlangen. Ik draai ze elke dag. Maar ik hou ook van André Ha- zes. Die zong ook levensliederen." „Ik ben heel vrij opgevoed, maar ook beschermd. En volgens de Mo lukse normen en waarden, de adat: respect, beleefdheid, goede om gangsvormen. Het is een wij-cul tuur, waarin je naar je naaste om kijkt. Tegelijkertijd zit ik midden in de westerse cultuur, de ik-cultuur. Ik leef in twee werelden, waartussen ik continu schakel. Molukkers zijn goed geïntegreerd en geaccepteerd. Tegelijk vind ik dat de Molukse cul tuur behouden moet blijven." „Dat gevoel komt uit mezelf. Er was en is geen druk om dit te doen. Mijn ouders zijn wel trots en steunen me hierin. Bij de landelijke herdenking van de Proklamasi van de RMS op 25 april spreek ik regelmatig namens de derde generatie. Ik hoef niet zo nodig op een podium te staan. Althans, niet voor mezelf, ik doe het voor het hogere doel." „Dat motiveert me juist extra." „Ik heb contacten. Ik zit dichtbij. Laat ik het daarbij houden. De Mo lukse wijk in Middelburg is een echte RMS-wijk." Lopend door de buurt wijst ze de huizen aan van opa en oma Pari nussa, van directe familieleden. Het is een hechte gemeenschap, waarin ze haar hele leven woont. „We lopen bij elkaar binnen, zorgen voor elkaar als er iets is, ontmoeten elkaar op straat, chillen samen." Beknellend heeft ze het nooit gevonden. „Het zit in mijn genen. Dit is juist mijn com fort zone." Hier vindt ze alles wat ze nodig heeft. Ze is ook juf op de zon dagsschool in de Molukse Betlehem- kerk. Uitgaan doet ze niet, ze luistert liever thuis naar Molukse muziek. „Ze zeggen wel eens dat ik een ou dere ziel heb." Het blijft lang stil. „Pfoeh." „De zorg voor mensen, de maat schappelijke betrokkenheid." „Nee. Tja, ik zou het niet weten." „Nee. Nou ja, het is wel mijn grote droom om op de Molukken te gaan wonen. Ik ben er talloze keren ge weest. Die droom staat nu wel op een lager pitje. Ik ben vorig jaar afge studeerd aan de HZ als pedagoog en werk nu bij Almata in een gesloten instelling voor jongeren in Ossen- drecht. Daar wil ik me eerst op rich ten, een stabiel leven opbouwen." De keuze voor sociaal-pedagogisch werk was heel logisch voor Regina. „Het is een terugkerend patroon in mijn leven: ik wil iets voor iemand betekenen. Empatisch vermogen hoefje een Molukker niet te leren. Dat hoort bij de adat. En ik wil mijn kennis overdragen aan jongeren. Mijn thuisbasis is sterk en stabiel. Ik weet wat de jongeren missen die niet thuis kunnen wonen. Ik ben misschien wel hun twintigste bege leider. Daarom werk ik hard aan een vertrouwensband. Door ze serieus te nemen. Als ik ze dat stukje warmte kan bieden.Het is dus niet alleen de Molukse jeugd om wie ze zich be kommert, wil ze maar zeggen. „Ik vind het mooi werk en voel me be voorrecht dat ik iets kan betekenen voor de jeugd. Ik zei al dat ik in twee werelden leef. De Molukse en de Ne derlandse. Die vloeien in elkaar over." Morgen legt ze namens Kupu- Kupu een krans bij het monument voor de Molukkers die zijn omgeko men bij de acties in 1977. Dat is voor haar een eer. „Zij hebben hun leven gelaten en dat mag niet voor niets zijn geweest. Op scholen zou ook veel meer aandacht gegeven moeten worden aan de Molukse geschiede nis. Vertel de waarheid, stop die niet in een doofpot. Geef iedereen waarop hij recht heeft. Daarna kun nen we verder." zaterdag 10 juni 2017 GO 'Strijdlustig tot mij n laatste adem' Maurits Sep Waarom zijn de kapers helden voor jou? Maar de actie trof mensen in een trein, kinderen in een school. In de Volkskrant stonden gesprek ken uitgeschreven tussen de mari niers die de trein hebben ontzet. Wat vond je daarvan? Eén van de kapers in de trein was een jonge vrouw, net als jij. Ook bij jou leeft het ideaal van een vrije re publiek heel sterk. Voel je je met haar verwant? Hoe ver? Hoe was jouw jeugd in de Molukse wijk in Middelburg? Regina Parinussa is geboren op 30 sep tember 1989. Ze be hoort tot de derde generatie Molukkers in Nederland. Ze is opgegroeid in de Molukse wijk in Mid delburg en woont daar nog steeds. Ze komt uit een ge mengd gezin met een Molukse vader en een Nederlandse moeder. Ze heeft twee zussen: Sharon (25) en ZsaZsa (15). Regina voelt zich betrokken bij de re gering in balling schap van de RMS (Republik Maluku Selatan), is woord voerder van de jon gerenorganisatie Kupu-Kupu (vlinder), die vijfjaar geleden in Zeeland door Zeeuws-Molukse jongeren is opge richt. Ze is afgestudeerd pedagoog en werkt bij de gesloten jeugdzorginstelling Almata in Ossen- drecht. Je bent ook politiek heel actief. En bij officiële gelegenheden ga je voorop, speel je op de tifa, de tra ditionele trommel. Dat doel van een vrije republiek lijkt verder weg te raken. Wil jij een rol spelen binnen de re gering van de RMS? Hoe Nederlands ben je? Je hebt een Nederlandse moeder. Waarin lijk je op haar? Dat is niet Nederlands of Moluks. Heb je nooit weg gewild uit deze buurt? Regina Parinussa: „Het is wel mijn grote droom om op de Moluk ken te gaan wonen." FOTO'S LEX DE MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 116