NU IN DE WINKEL
Verstappen weet dat baan in Montréal te veel van de Red Bull-motor vraagt
Max Verstappen: Moet ik dan dankjewel' zeggen?
30
FORMULE 1 GRAND PRIX CANADA
Drie 'tough jobs' op een rij wachten Max Verstappen
volgens zijn teambaas Christian Horner. Circuits waar Red Buil
Racing het gebrek aan vermogen gaat voelen, te beginnen met
de GP van Canada. „Maar leg je je daar bij voorbaat al bij neer,
dan wordt het helemaal niks."
Het ideale Vaderdagcadeau
zou heel slecht zijn als ik zou zeg
gen: nou, het maakt allemaal niet
meer uit. Of ik nou derde of vijfde
wordt. Dan hoor je dus écht niet in
de Formule t thuis, denk ik."
Over die vijfde plaatsen, Ver
stappen heeft er dit seizoen al ge
noeg verzameld. Vijfde in Mel
bourne, Sotsji en Monaco. Derde
in de Chinese regen. Een kapotte
rem in Bahrein. En door een onbe
zonnen actie van Valtteri Bottas
via de bolide van Kimi Raikkönen
in Barcelona van de baan gekegeld.
Benadeeld
Wie puur kijkt naar die zes optre
dens kan niet anders concluderen
dan dat Verstappen zelf nog nul ste
ken heeft laten vallen, dit seizoen.
Twee keer 'best of the rest', één keer
boven verwachting goed, twee keer
buiten zijn eigen schuld om ge
sneuveld en één keer benadeeld
door de knappe koppen binnen zijn
eigen team.
„Sowieso draai ik dit seizoen
veel constanter dan vorig jaar",
vindt Verstappen zelf. „Ik maak
minder fouten. Steeds constanter
worden, dat probeer ik."
Hij legt de lat hoog. Het publiek
in eigen land loopt al nauwelijks
meer warm voor een serie vijfde
plaatsen. Soms heb je een betere
auto dan het jaar daarvoor. Of een
slechtere. Maar of een vijfde plaats
een goed resultaat is, hangt echt
van je auto af. En als die niet meer
levert dan dat, dan is vijfde ge
woon een goede prestatie."
Montréal. Oh, wat een heerlijk
kosmopolitisch oord. Maar niet als
je 19 jaar bent en in een Formule 1-
bolide rijdt, die niet zo hard gaat
als jij graag zou willen. De kans dat
een jonge Limburger morgen bezit
neemt van de muzikale stad (Leo
nard Cohen, Céline Dion, The Ar
cade Fire), die al eens in handen
was van de Fransen en de Britten?
Nihil. Het moet er centimeters per
uur voor gaan regenen. Of de
moet weer buiten zijn oevers tre
den.
Zo niet, dan moet Max Verstap
pen op de eerste van drie 'power-
tracks' op een rij wéér achter de
feiten aan racen.
Wat die feiten zijn? Dat op cir
cuits met veel lange rechte stuk
ken te veel van de motor van Red
Buil wordt gevraagd. In Canada,
maar ook de komende weken in
Azerbeidzjan en Oostenrijk. „Ik
maak me een beetje zorgen om
deze drie races", vertelde teambaas
Christian Horner niet voor niets al
in Monaco. „Die circuits zijn écht
heel zwaar voor ons. De grootste
uitdagingen op de kalender, met
misschien Monza daar nog bij."
„Fantastisch is dit circuit na
tuurlijk niet, nee", beseft ook Ver
stappen, die in de nauwe en geda-
gert hij heus niet onder ogen te
zien, maar ook onder de huidige
omstandigheden mikt hij overal
op het maximale. „Ik weet écht
wel dat ik niet kan winnen, op dit
moment. Dat is gewoon zo",
klinkt het oprecht. „Ik realiseer
heel goed wat kan en wat niet.
Maar uiteindelijk probeer ik toch
altijd voor het maximale te gaan."
Dus toen het podium twee we
ken terug even leek te gloren in
Monaco, maar hij terugviel naar
een vijfde plaats vanwege een
slecht uitgepakte strategische pits
top, werd hij witheet.
Duizenden kilometers naar het
westen, waar de voertaal nog altijd
Frans is, legt hij die reactie nog
eens uit. „Als je een auto hebt
waarmee je voor top 4 vecht,
dan probeer je ook daar
wel alles mee te
doen. Dus als je
dan een podium
kans hebt en die
wordt om zeep ge
holpen, dan ben je
evengoed pissig. Het
FORMULE 1
WK-stand
teerde paddock onder het gebrom
van een loeiende airco zijn licht
laat schijnen op afspraak nummer
7 van het seizoen. „De allermakke-
lijkste races zijn dit niet voor ons.
Maar goed, als je je daar bij voor
baat al bij neerlegt, dan wordt het
ook echt helemaal niks. Dus blijf
ik positief. Wat er voor je gebeurt,
weet je nooit..."
Als er één ding is waar de jonge
Limburger een hekel aan heeft, is
het wel een gebrek aan strijdvaar
digheid. Hij mag dan om bekende
redenen niet zo'n spetterend sei
zoen draaien als vorig jaar, dat be
tekent niet dat hij als een inge
dutte buschauffeur op
z'n gemak zijn rondjes
gaat draaien zonder
perspectief voor z'n
neus en
gevaar van achteren.
De realiteit wei-
vaderdagtip.
REACTIE
zaterdag 10 juni 2017
'Fantastisch is dit circuit niet, nee'
GP Montréal, morgen 20.00 uur.
Op tv: Ziggo Sport
Max Verstappen (I) komt bij van een middagje rat
ten op de Saint Lawrence River in Canada, fotosafp
Arjan Schouten
Montréal
GRAND PRIX VAN CANADA
1. Vettel (Ferrari) 129 punten
2. Hamilton (Mercedes) 104
3. Bottas (Mercedes) 75
4. Raikkönen (Ferrari) 67
5. Ricciardo (Red Buil) 52
6. Verstappen (Red Buil) 45
MONTRÉAL Oud-we
reldkampioen Damon
Hill vond het niet kun
nen dat Max Verstap
pen zich in Monaco zo
liet gaan over de
boordradio, waar de
censuurpieper van
dienst flink aan de bak
moest om Verstappens
'Oh, what a f*ck*ng di
saster' nog enigszins
netjes op de miljoenen
tv-schermen te toveren.
De Limburger had spe
ciaal voor de jonge kij
kers van Formule 1 een
beetje op zijn woorden
moeten letten.
Geconfronteerd met de
kritiek haalt Verstappen
zijn schouders eens op.
Dit soort dingen ge
beurt volgens hem in
het heetst van de strijd.
A Max Verstappen wordt enthousiast begroet tijdens de training in
Montréal. fotoafp
„Altijd makkelijk van
buitenaf om te zeggen:
dat moet je niet doen.
Ik zat in die auto, dan is
het altijd anders. Wat
had ik dan moeten zeg
gen? Dank je wel, jon
gens? Top gedaan
hoor?"