NU IN DE WINKEL Verstappen weet dat baan in Montréal te veel van de Red Bull-motor vraagt Max Verstappen: Moet ik dan dankjewel' zeggen? 30 FORMULE 1 GRAND PRIX CANADA Drie 'tough jobs' op een rij wachten Max Verstappen volgens zijn teambaas Christian Horner. Circuits waar Red Buil Racing het gebrek aan vermogen gaat voelen, te beginnen met de GP van Canada. „Maar leg je je daar bij voorbaat al bij neer, dan wordt het helemaal niks." Het ideale Vaderdagcadeau zou heel slecht zijn als ik zou zeg gen: nou, het maakt allemaal niet meer uit. Of ik nou derde of vijfde wordt. Dan hoor je dus écht niet in de Formule t thuis, denk ik." Over die vijfde plaatsen, Ver stappen heeft er dit seizoen al ge noeg verzameld. Vijfde in Mel bourne, Sotsji en Monaco. Derde in de Chinese regen. Een kapotte rem in Bahrein. En door een onbe zonnen actie van Valtteri Bottas via de bolide van Kimi Raikkönen in Barcelona van de baan gekegeld. Benadeeld Wie puur kijkt naar die zes optre dens kan niet anders concluderen dan dat Verstappen zelf nog nul ste ken heeft laten vallen, dit seizoen. Twee keer 'best of the rest', één keer boven verwachting goed, twee keer buiten zijn eigen schuld om ge sneuveld en één keer benadeeld door de knappe koppen binnen zijn eigen team. „Sowieso draai ik dit seizoen veel constanter dan vorig jaar", vindt Verstappen zelf. „Ik maak minder fouten. Steeds constanter worden, dat probeer ik." Hij legt de lat hoog. Het publiek in eigen land loopt al nauwelijks meer warm voor een serie vijfde plaatsen. Soms heb je een betere auto dan het jaar daarvoor. Of een slechtere. Maar of een vijfde plaats een goed resultaat is, hangt echt van je auto af. En als die niet meer levert dan dat, dan is vijfde ge woon een goede prestatie." Montréal. Oh, wat een heerlijk kosmopolitisch oord. Maar niet als je 19 jaar bent en in een Formule 1- bolide rijdt, die niet zo hard gaat als jij graag zou willen. De kans dat een jonge Limburger morgen bezit neemt van de muzikale stad (Leo nard Cohen, Céline Dion, The Ar cade Fire), die al eens in handen was van de Fransen en de Britten? Nihil. Het moet er centimeters per uur voor gaan regenen. Of de moet weer buiten zijn oevers tre den. Zo niet, dan moet Max Verstap pen op de eerste van drie 'power- tracks' op een rij wéér achter de feiten aan racen. Wat die feiten zijn? Dat op cir cuits met veel lange rechte stuk ken te veel van de motor van Red Buil wordt gevraagd. In Canada, maar ook de komende weken in Azerbeidzjan en Oostenrijk. „Ik maak me een beetje zorgen om deze drie races", vertelde teambaas Christian Horner niet voor niets al in Monaco. „Die circuits zijn écht heel zwaar voor ons. De grootste uitdagingen op de kalender, met misschien Monza daar nog bij." „Fantastisch is dit circuit na tuurlijk niet, nee", beseft ook Ver stappen, die in de nauwe en geda- gert hij heus niet onder ogen te zien, maar ook onder de huidige omstandigheden mikt hij overal op het maximale. „Ik weet écht wel dat ik niet kan winnen, op dit moment. Dat is gewoon zo", klinkt het oprecht. „Ik realiseer heel goed wat kan en wat niet. Maar uiteindelijk probeer ik toch altijd voor het maximale te gaan." Dus toen het podium twee we ken terug even leek te gloren in Monaco, maar hij terugviel naar een vijfde plaats vanwege een slecht uitgepakte strategische pits top, werd hij witheet. Duizenden kilometers naar het westen, waar de voertaal nog altijd Frans is, legt hij die reactie nog eens uit. „Als je een auto hebt waarmee je voor top 4 vecht, dan probeer je ook daar wel alles mee te doen. Dus als je dan een podium kans hebt en die wordt om zeep ge holpen, dan ben je evengoed pissig. Het FORMULE 1 WK-stand teerde paddock onder het gebrom van een loeiende airco zijn licht laat schijnen op afspraak nummer 7 van het seizoen. „De allermakke- lijkste races zijn dit niet voor ons. Maar goed, als je je daar bij voor baat al bij neerlegt, dan wordt het ook echt helemaal niks. Dus blijf ik positief. Wat er voor je gebeurt, weet je nooit..." Als er één ding is waar de jonge Limburger een hekel aan heeft, is het wel een gebrek aan strijdvaar digheid. Hij mag dan om bekende redenen niet zo'n spetterend sei zoen draaien als vorig jaar, dat be tekent niet dat hij als een inge dutte buschauffeur op z'n gemak zijn rondjes gaat draaien zonder perspectief voor z'n neus en gevaar van achteren. De realiteit wei- vaderdagtip. REACTIE zaterdag 10 juni 2017 'Fantastisch is dit circuit niet, nee' GP Montréal, morgen 20.00 uur. Op tv: Ziggo Sport Max Verstappen (I) komt bij van een middagje rat ten op de Saint Lawrence River in Canada, fotosafp Arjan Schouten Montréal GRAND PRIX VAN CANADA 1. Vettel (Ferrari) 129 punten 2. Hamilton (Mercedes) 104 3. Bottas (Mercedes) 75 4. Raikkönen (Ferrari) 67 5. Ricciardo (Red Buil) 52 6. Verstappen (Red Buil) 45 MONTRÉAL Oud-we reldkampioen Damon Hill vond het niet kun nen dat Max Verstap pen zich in Monaco zo liet gaan over de boordradio, waar de censuurpieper van dienst flink aan de bak moest om Verstappens 'Oh, what a f*ck*ng di saster' nog enigszins netjes op de miljoenen tv-schermen te toveren. De Limburger had spe ciaal voor de jonge kij kers van Formule 1 een beetje op zijn woorden moeten letten. Geconfronteerd met de kritiek haalt Verstappen zijn schouders eens op. Dit soort dingen ge beurt volgens hem in het heetst van de strijd. A Max Verstappen wordt enthousiast begroet tijdens de training in Montréal. fotoafp „Altijd makkelijk van buitenaf om te zeggen: dat moet je niet doen. Ik zat in die auto, dan is het altijd anders. Wat had ik dan moeten zeg gen? Dank je wel, jon gens? Top gedaan hoor?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 104