Scherm langs A58 is later klaar Vers bloed in Colijnsplaatse haven II Gratis duof iets te leen voor Tholenaren PvdA Reimerswaal pleit voor minder gemeentewerkplaatsen Gerard Verburg gaat op garnalen vissen 7 Dinsdag 6.00 uur voer de KG 18 de haven van Colijnsplaat binnen. Het was lang geleden dat een nieuw vissersschip zich registreerde met Colijnsplaat als thuishaven. Uit onderzoek is gebleken dat er veel fijn materiaal (slib) aan wezig is in de ondergrond waar de wal op geplaatst moet wor den. Dat komt door een geul die daar in het verleden liep. Die vormde de verbinding tussen de Westerschelde en de haven van Biezelinge. Door het aanwezige slib zijn er stabiliteitsproblemen als de geluidswal van 4 meter hoogte in één keer zou worden aangelegd, laat de gemeente we ten. Daarom is er nu voor geko zen om de wal in twee fasen aan te leggen. In eerste instantie wordt die 2,5 meter hoog ge maakt en na een jaar kan dat ver hoogd worden tot de gewenste 4 meter. In dat tussenjaar wordt de stabiliteit van de ondergrond re gelmatig gemeten. Na een jaar kan ook het geluidsscherm op de wal geplaatst worden. De totale geluidswal is dus een jaar later klaar dan aanvankelijk was ge pland. De geluidswal is nodig omdat bewoners van de Grena dier en de Zuidhoek last hebben van het lawaai van de A58. Uit onderzoek, dat is uitgevoerd naar aanleiding van klachten van de bewoners, is gebleken dat op een aantal plaatsen geluidsnor men worden overschreden. Daarop is besloten de bestaande geluidswal zowel naar het oos ten als naar het westen uit te breiden. Voor de aanleg van de geluidswal richting de Caisson zijn in maart al bomen gerooid en is de beplanting verwijderd. Dat was nodig om het terrein in te kunnen meten en grondon derzoek uit te voeren. De KG 18 (Ladebomado) oogt wat iel als hij met laag water tussen de hoge steigers en andere (grote) kotters ligt. Met zijn 19 meter lengte is het ook het kleinste type euro kotter, maar daardoor wel zeer geschikt om op garnalen te vissen onder de kust, vertelt mede-eige naar en schipper Gerard Verburg. „Het schip is ook altijd een gar- nalenkotter geweest." In de nacht van maandag op dinsdag heeft hij zijn schip vanuit Urk (waar het schip de laatste jaren lag) naar Colijnsplaat gevaren. „Hij vaart goed, al mis ik nog wel een beetje een boegschroef." Gerard Verburg is geen groen tje in de visserij. Jarenlang voer hij op een flyshooter, een speciaal soort vissersschip dat herkenbaar is aan de rollen netten op het achterdek. Daarna stapte hij over op een zeesleper, maar dat bleek toch niet zijn ding. „En toen we ook nog werden overvallen bij Nigeria dacht ik bij mezelf moet ik dit nog 20 jaar doen? Je moet doen wat je leuk vindt." En dus stapte hij samen met zijn broer Simon in het avontuur van de garnalenvisserij. Gerard is de man op het water, Simon zit aan de wal. „Hij is meer een kantoor man. Zeventien jaar geleden is hij eens een weekje mee geweest aan boord, daarna nooit weer." De Ladebomado mag nog niet uitvaren. Het wachten is op de visvergunning die is aange vraagd. De tussentijd wordt be nut om het schip uit 1949 hele maal op te knappen. De afgelo pen weken lag het schip op de werf in Urk en is het onderschip onder handen genomen en zijn wat laswerkzaamheden verricht. Nu is het tijd voor een kwastje verf, het aanbrengen van de airco en bijvoorbeeld het vernieuwen van de banken en matrassen in de bemanningsruimte, want die zijn oud en versleten. De KG18 is gebouwd in 1949 en heeft al heel wat eigenaren gehad. Voor Verburg eigenaar werd, voer het onder een Urker nummer. „En daarvoor was het de Ye 6. Het schip keert dus weer terug naar Zeeland." Verburg grinnikt op de vraag waar de naam Ladebomado eigenlijk vandaan komt. „Dit be tekent laat de boer maar dorsen", zegt Verburg met een grote lach op zijn gezicht. „Ik vond het geen scheepje om Queen Elisabeth te noemen. Je moet een naam heb ben die bij het schip past." Je moet een naam hebben die bij het schip past Verburg hoopt deze week en anders toch echt volgende week de vergunning binnen te hebben. Dan kan hij uitvaren en weer geld binnenbrengen. „Want ik heb nog even gekeken op mijn paspoort, maar daar staat nog geen Rockefeller achter mijn naam", lacht Verburg. Inwoners van de gemeente Tholen en in het bijzonder van Oud-Vosse- meer kunnen vanaf nu gratis ge bruik maken van een leen-duofiets. De gemeente Tholen, de Spar in Oud-Vossemeer en Medipoint - le verancier van medische hulpmid delen in de Oosterschelderegio - hebben daarvoor de handen ineen geslagen. De fiets staat geparkeerd bij de genoemde supermarkt en is be doeld voor inwoners die er af en toe één nodig hebben, maar er niet vol ledig van afhankelijk zijn. De duofiets - eigendom van de gemeente - kan steeds voor een dag of dagdeel worden geleend. Als er veel belangstelling is, komen er misschien meer fietsen. Mensen die de duofiets willen lenen, kun nen bellen naar Medipoint. De eer ste keer volgen wel een intake gesprek en een rijvaardigheidstest. Door een financiële bijdrage van de drie genoemde partijen kan de duofiets gratis worden aangeboden. Daarmee houdt de service nog niet op. Leners die onderweg pech krij gen, kunnen contact opnemen met de 24-uurs-hulpdienst van Medi point. Een monteur komt de fiets dan maken. Er zijn momenteel werkplaatsen in Kruiningen (de centrale), Yer- seke, Rilland en Krabbendijke. Ze gaan de gemeente de komende ja ren een aardige duit kosten. Voor de nieuwbouw van de onderko mens in Yerseke en Krabbendijke wil het college een dikke zeven ton reserveren. Volgens B en W is dat goedkoper dan renovatie. Ook de werkplaats in Rilland krijgt - samen met de brandweer - een nieuw onderkomen. Dat kost ruim een miljoen euro. Verburg vroeg zich af of twee werkplaatsen niet genoeg is. Eén aan de oostkant van de gemeente en één aan de westkant. Yerseke kan volgens de PvdA'er ook best naar de Nishoek bij Kruiningen. Krabbendijke en Rilland kunnen wellicht worden gecombineerd. Wethouder Jaap Sinke liet we ten dat in het verleden is onder zocht of werkplaatsen konden worden samengevoegd. „We heb ben dat toen niet gedaan. De pre cieze argumenten ken ik niet meer." Over twee weken neemt de raad een besluit over de financiën voor de komende vier jaar en daarmee ook over de nieuw- bouwplannen voor de werkplaat sen in Krabbendijke en Yerseke. Met de nieuwbouw van de werk plaats annex brandweerpost in Rilland is een meerderheid so wieso akkoord. Het bestaande pand is sterk verouderd. donderdag 8 juni 2017 De aanleg van een geluidswal langs de A58 bij Kapelle loopt vertraging op. Door de slechte stabiliteit van de on dergrond gaat het zeker een jaar langer duren voordat de volledige geluidswering klaar is. Willem Adriaansens Kapelle BE Melita Lanting Colijnsplaat - Gerard Verburg A Gerard Verburg volgt zijn hart en kiest weer voor de visserij. FOTO MECHTELD JANSEN Rob Paardekam Oud-Vossemeer Waarom heeft Reimerswaal zo veel gemeentewerkplaatsen nodig? Die vraag stelde PvdA- fractievoorzitter Kees Verburg dinsdag tijdens de raadsverga dering. Hij vindt dat moet wor den onderzocht of de mede werkers van de buitendienst het wellicht met een paar pos ten minder kunnen doen. Rob Paardekam Rilland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 59