Scherm
langs A58
is later
klaar
Vers bloed in Colijnsplaatse haven
II
Gratis duof iets te leen
voor Tholenaren
PvdA Reimerswaal pleit voor
minder gemeentewerkplaatsen
Gerard Verburg gaat op garnalen vissen
7
Dinsdag 6.00 uur voer de KG 18 de haven
van Colijnsplaat binnen. Het was lang
geleden dat een nieuw vissersschip
zich registreerde met Colijnsplaat als
thuishaven.
Uit onderzoek is gebleken dat
er veel fijn materiaal (slib) aan
wezig is in de ondergrond waar
de wal op geplaatst moet wor
den. Dat komt door een geul die
daar in het verleden liep. Die
vormde de verbinding tussen de
Westerschelde en de haven van
Biezelinge. Door het aanwezige
slib zijn er stabiliteitsproblemen
als de geluidswal van 4 meter
hoogte in één keer zou worden
aangelegd, laat de gemeente we
ten. Daarom is er nu voor geko
zen om de wal in twee fasen aan
te leggen. In eerste instantie
wordt die 2,5 meter hoog ge
maakt en na een jaar kan dat ver
hoogd worden tot de gewenste 4
meter. In dat tussenjaar wordt de
stabiliteit van de ondergrond re
gelmatig gemeten. Na een jaar
kan ook het geluidsscherm op de
wal geplaatst worden. De totale
geluidswal is dus een jaar later
klaar dan aanvankelijk was ge
pland. De geluidswal is nodig
omdat bewoners van de Grena
dier en de Zuidhoek last hebben
van het lawaai van de A58. Uit
onderzoek, dat is uitgevoerd
naar aanleiding van klachten van
de bewoners, is gebleken dat op
een aantal plaatsen geluidsnor
men worden overschreden.
Daarop is besloten de bestaande
geluidswal zowel naar het oos
ten als naar het westen uit te
breiden. Voor de aanleg van de
geluidswal richting de Caisson
zijn in maart al bomen gerooid
en is de beplanting verwijderd.
Dat was nodig om het terrein in
te kunnen meten en grondon
derzoek uit te voeren.
De KG 18 (Ladebomado)
oogt wat iel als hij
met laag water tussen
de hoge steigers en
andere (grote) kotters
ligt. Met zijn 19 meter lengte is
het ook het kleinste type euro
kotter, maar daardoor wel zeer
geschikt om op garnalen te vissen
onder de kust, vertelt mede-eige
naar en schipper Gerard Verburg.
„Het schip is ook altijd een gar-
nalenkotter geweest." In de nacht
van maandag op dinsdag heeft hij
zijn schip vanuit Urk (waar het
schip de laatste jaren lag) naar
Colijnsplaat gevaren. „Hij vaart
goed, al mis ik nog wel een beetje
een boegschroef."
Gerard Verburg is geen groen
tje in de visserij. Jarenlang voer
hij op een flyshooter, een speciaal
soort vissersschip dat herkenbaar
is aan de rollen netten op het
achterdek. Daarna stapte hij over
op een zeesleper, maar dat bleek
toch niet zijn ding. „En toen we
ook nog werden overvallen bij
Nigeria dacht ik bij mezelf moet
ik dit nog 20 jaar doen? Je moet
doen wat je leuk vindt." En dus
stapte hij samen met zijn broer
Simon in het avontuur van de
garnalenvisserij. Gerard is de
man op het water, Simon zit aan
de wal. „Hij is meer een kantoor
man. Zeventien jaar geleden is hij
eens een weekje mee geweest aan
boord, daarna nooit weer."
De Ladebomado mag nog niet
uitvaren. Het wachten is op de
visvergunning die is aange
vraagd. De tussentijd wordt be
nut om het schip uit 1949 hele
maal op te knappen. De afgelo
pen weken lag het schip op de
werf in Urk en is het onderschip
onder handen genomen en zijn
wat laswerkzaamheden verricht.
Nu is het tijd voor een kwastje
verf, het aanbrengen van de airco
en bijvoorbeeld het vernieuwen
van de banken en matrassen in de
bemanningsruimte, want die zijn
oud en versleten.
De KG18 is gebouwd in 1949 en
heeft al heel wat eigenaren gehad.
Voor Verburg eigenaar werd, voer
het onder een Urker nummer.
„En daarvoor was het de Ye 6. Het
schip keert dus weer terug naar
Zeeland." Verburg grinnikt op de
vraag waar de naam Ladebomado
eigenlijk vandaan komt. „Dit be
tekent laat de boer maar dorsen",
zegt Verburg met een grote lach
op zijn gezicht. „Ik vond het geen
scheepje om Queen Elisabeth te
noemen. Je moet een naam heb
ben die bij het schip past."
Je moet een naam
hebben die bij het
schip past
Verburg hoopt deze week en
anders toch echt volgende week
de vergunning binnen te hebben.
Dan kan hij uitvaren en weer
geld binnenbrengen. „Want ik
heb nog even gekeken op mijn
paspoort, maar daar staat nog
geen Rockefeller achter mijn
naam", lacht Verburg.
Inwoners van de gemeente Tholen
en in het bijzonder van Oud-Vosse-
meer kunnen vanaf nu gratis ge
bruik maken van een leen-duofiets.
De gemeente Tholen, de Spar in
Oud-Vossemeer en Medipoint - le
verancier van medische hulpmid
delen in de Oosterschelderegio -
hebben daarvoor de handen ineen
geslagen.
De fiets staat geparkeerd bij de
genoemde supermarkt en is be
doeld voor inwoners die er af en toe
één nodig hebben, maar er niet vol
ledig van afhankelijk zijn.
De duofiets - eigendom van de
gemeente - kan steeds voor een dag
of dagdeel worden geleend. Als er
veel belangstelling is, komen er
misschien meer fietsen. Mensen
die de duofiets willen lenen, kun
nen bellen naar Medipoint. De eer
ste keer volgen wel een intake
gesprek en een rijvaardigheidstest.
Door een financiële bijdrage van
de drie genoemde partijen kan de
duofiets gratis worden aangeboden.
Daarmee houdt de service nog niet
op. Leners die onderweg pech krij
gen, kunnen contact opnemen met
de 24-uurs-hulpdienst van Medi
point. Een monteur komt de fiets
dan maken.
Er zijn momenteel werkplaatsen
in Kruiningen (de centrale), Yer-
seke, Rilland en Krabbendijke. Ze
gaan de gemeente de komende ja
ren een aardige duit kosten. Voor
de nieuwbouw van de onderko
mens in Yerseke en Krabbendijke
wil het college een dikke zeven
ton reserveren. Volgens B en W is
dat goedkoper dan renovatie. Ook
de werkplaats in Rilland krijgt -
samen met de brandweer - een
nieuw onderkomen. Dat kost
ruim een miljoen euro.
Verburg vroeg zich af of twee
werkplaatsen niet genoeg is. Eén
aan de oostkant van de gemeente
en één aan de westkant. Yerseke
kan volgens de PvdA'er ook best
naar de Nishoek bij Kruiningen.
Krabbendijke en Rilland kunnen
wellicht worden gecombineerd.
Wethouder Jaap Sinke liet we
ten dat in het verleden is onder
zocht of werkplaatsen konden
worden samengevoegd. „We heb
ben dat toen niet gedaan. De pre
cieze argumenten ken ik niet
meer."
Over twee weken neemt de
raad een besluit over de financiën
voor de komende vier jaar en
daarmee ook over de nieuw-
bouwplannen voor de werkplaat
sen in Krabbendijke en Yerseke.
Met de nieuwbouw van de werk
plaats annex brandweerpost in
Rilland is een meerderheid so
wieso akkoord. Het bestaande
pand is sterk verouderd.
donderdag 8 juni 2017
De aanleg van een geluidswal
langs de A58 bij Kapelle loopt
vertraging op. Door de
slechte stabiliteit van de on
dergrond gaat het zeker een
jaar langer duren voordat de
volledige geluidswering klaar
is.
Willem Adriaansens
Kapelle
BE
Melita Lanting
Colijnsplaat
- Gerard Verburg
A Gerard Verburg volgt zijn hart
en kiest weer voor de visserij.
FOTO MECHTELD JANSEN
Rob Paardekam
Oud-Vossemeer
Waarom heeft Reimerswaal zo
veel gemeentewerkplaatsen
nodig? Die vraag stelde PvdA-
fractievoorzitter Kees Verburg
dinsdag tijdens de raadsverga
dering. Hij vindt dat moet wor
den onderzocht of de mede
werkers van de buitendienst
het wellicht met een paar pos
ten minder kunnen doen.
Rob Paardekam
Rilland