Miljoenenfraude met belminuten René Verhulst verruilt Goes voor Ede 3 Mijn pakket was 'daar ergens' bezorgd Studieboeken belandden in de kliko eenkomst met de verzender en niet met de ontvanger. Een andere ergernis zijn doodlo pende track-and-trace-codes. Met zo'n code kunnen kopers zien waar het pakje is. Maar dat klopt niet al tijd, blijkt uit de reacties die de Consumentenbond krijgt. Er staat 'afgeleverd', maar mensen hebben niets gekregen. Soms blijkt het pak ket zonder melding in een schuur te zijn gezet of is het een kilometer verder aan huis bezorgd. De Consumentenbond waar schuwt dat een track-and-trace- code geen garantie biedt op con crete aflevering. Het is puur om te zien waar het pakje is. Wie meer zekerheid wil, moet een pakket ver zekerd laten versturen. Bij PostNL zelf komen natuurlijk ook klachten binnen, vertelt woordvoerder Jelleke van Rantwijk. „Pakketjes in een kliko of onder een struik neerleggen hoort niet en zou niet mogen gebeuren. Sterker: een bezorger mag een pakket nooit zo maar onbeheerd achterlaten. Dat staat in de werkinstructie van be zorgers." Briefje op de deur Maar de praktijk is weerbarstig. Want een bezorger heeft niet alleen te maken met de instructies van zijn baas. „Ook de verzender van een pakketje heeft er iets over te zeggen en niet in de laatste plaats de ontvanger zelf', zegt Van Rant wijk. „Zo geven sommige mensen door dat het pakket niet bij de bu ren afgegeven mag worden. Soms hangen mensen een briefje op de deur met 'leg het pakketje in de ga rage'. Het mag niet, maar het ge beurt." Van Rantwijk kan er in het alge meen maar één ding over zeggen. „Gaat er iets mis, meld het bij ons. We hebben dagelijks 3.500 bezor gers op straat. Ze hebben allemaal een werkinstructie en rijden over het algemeen zoveel mogelijk de zelfde route. Dus ze kennen de buurt en de mensen die er wonen. Omdat veel mensen overdag niet thuis zijn, hebben we veel moge- Gaat er iets mis, meld het bij ons. We hebben dagelijks 3.500 bezorgers op straat lijkheden voor bezorgen in de avond of bij een adres in de buurt. En dat betekent op loopafstand, niet in een andere wijk. Via de app zie je een indicatie van wanneer de bezorger langs komt. Maar er kan een file staan, brug open zijn of een stoplicht tegenzitten." Coolblue - een van de grootste internetwinkels van het land - werkt met verschillende pakketbe zorgers samen, vertelt woordvoer der Chantal Mooyman. „We heb ben uiteraard met allemaal afspra ken gemaakt. Over wat we afspre ken doen we geen mededelingen. In het algemeen kan ik zeggen dat we bezorgers die zich niet aan de af spraken houden, bijsturen." Volgens woordvoerster Wietske Visser van de Belastingdienst gaat het om een onderzoek onder lei ding van het Functioneel Parket naar btw-carrouselfraude. Ze kan 'in het belang van het onderzoek' niets zeggen over verdachte perso nen en/of bedrijven. Bij de invallen zijn administratie, computers en andere gegevensdragers in beslag genomen. Bij de Belastingdienst is de ver denking van btw-fraude gerezen tijdens diverse controles eind 2016 en begin dit jaar. Daarbij kreeg de Belastingdienst zicht op verschil lende mogelijke btw-carrousels die voor miljoenen dollars belminuten factureerden. De frauduleuze leveranciers ('ploffers' in justitieel jargon) heb ben de verschuldigde omzetbelas ting niet aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst. Hiermee zou de staatskas miljoenen euro's zijn misgelopen. In het geval van dit lopende on derzoek heeft de FIOD zich niet specifiek gestort op belwinkels. Volgens woordvoerster Wietske Visser gaat het om de 'handel in data'. Meer wil ze er niet over kwijt. Wel bevestigt zij dat er geen ver dachten zijn aangehouden. Bij btw-carrouselfraude draagt een ondernemer geen btw af aan de Belastingdienst, terwijl hij zijn afnemers die wel in rekening brengt. Deze ondernemer koopt in het buitenland in waardoor er op zijn inkopen geen btw wordt gehe ven. Volgens de Belastingdienst gaan frauduleuze btw-constructies vrij wel altijd over landsgrenzen heen. Alle Europese landen bij elkaar zouden jaarlijks 50 miljard euro aan belastinginkomsten mislopen. René Verhulst wordt de nieuwe burgemeester van Ede. Hij is gis teravond voorgedragen door de gemeenteraad van de Gelderse ge meente. De CDA'er is nu nog bur gemeester van Goes. Hij vervult die functie sinds 2010. Vorig jaar is Verhulst nog benoemd voor een tweede termijn. In Ede volgt hij Cees van der Knaap op. Verhulst (56) laat weten blij te zijn dat de gemeenteraad van Ede hem heeft aanbevolen. „Maar af scheid nemen van de mensen in Goes is voor mij heel moeilijk, want ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Ik wilde alleen ver trekken bij een echte uitdaging, een gemeente met meer dan 100.000 inwoners. Gezien mijn leeftijd moest ik dat in deze peri ode wel doen." Het is de bedoe ling dat Verhulst op 8 september wordt geïnstalleerd. Goese raadsleden betreuren unaniem het vertrek van Verhulst. Ze roemen de kwaliteiten van de burgemeester en noemen hem zeer benaderbaar. In de jaren 80 maakte de toen malige Goese burgemeester Pim Blanken ook al de overstap naar Ede. „We zijn daar hofleveran cier", grapt Carel Bruring van GroenLinks. donderdag 8 juni 2017 'Het pakket is afgeleverd.' Die melding kreeg Heieen van den Bos uit Zierik- zee via internet. Maar de doos met voedingssupplementen die ze via een Engelse website besteld had, was niet bij haar aangekomen. Er lag zelfs geen briefje in de bus. Ze belde met bezorgdienst DPD. „Die vertelde me dat het pakket op nummer 35 was afgeleverd, terwijl ik zelf op nummer 6 woon." Maar toen ze bij de bewoner van dat huis aanbelde, bleek ook daar niets bezorgd te zijn. Ze sprak de DPD-bezorger er later op aan. „Hij wees richting een ander blok huizen, en zei dat hij het 'daar ergens' bezorgd had. Mijn man zei: 'dan gaat u het zeker halen?' Maar hij stapte zijn bestelbus in en vertrok." Van den Bos kon niet achterhalen waar haar pakket was. Ze liet het geld dat ze voor de spullen betaald had storneren. Twee weken later werd ze gebeld door een DPD-afhaalpunt. Haar vermiste pakket was afgegeven. Van den Bos is blij dat ze haar bestelling alsnog ontvangen heeft. „Maar ik ben gestopt met de online bestellingen. Ik koop mijn spullen wel op een an dere manier." foto dirk-jan gjeltema Bijna was een pakket met dure studieboeken bij het oud papier beland. Leo Schoor uit Ovezande wilde net zijn kliko aan de straatkant zetten, toen hij toevallig een briefje op de deurmat vond. 'Het pakket ligt in de container', stond erop. „Ik heb een klacht ingediend bij PostNL, maar een maand later gebeurde het gewoon wéér!" En Schoor heeft nog meer vervelende ervaringen met pakketbezorging. „Een fotoalbum heeft eens een week lang onder een struik in de tuin gele gen." En vorige week werd een pakket tot twee keer toe bij hem thuis be zorgd, terwijl Schoor bij de bestelling had aangegeven dat het bij een af- haalpunt afgeleverd moest worden. „Het ging om flyers voor een evene ment. Ik móest ze op tijd hebben. Daarom had ik gekozen voor een afhaal- punt. Ik had met anderen afgesproken om de flyers te verspreiden. Dat moesten we uitstellen, omdat het pakket een dag later aankwam. Dit zijn geen foutjes meer. Er is structureel iets mis met de pakketbezorging. Ik denk dat het komt doordat de bezorgers per pakketje betaald worden en altijd haast hebben." foto johan van der heijden -Jelleke van Rantwijk, PostNL De FIOD is een onderzoek ge start naar grootschalige btw- fraude met belminuten. Dinsdag hebben 175 opspo ringsambtenaren van de FIOD 21 doorzoekingen gedaan in wonin gen in Clinge, Bergen op Zoom, Roosendaal, Hilversum, Zwolle, Amsterdam, Weert en een va kantiewoning in Loosdrecht. Ook bij bedrijven in Hulst, Roo sendaal, Amsterdam, Almere, Spijkenisse, Hilversum en Val- kenswaard zijn invallen gedaan. Geert Nijland Clinge/Hulst Rob Paardekam Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 52