AMSTEL II 14 ZE SMAAK BIER Alcohol zit in heel veel voedingswaren Er is veel meer alcoholvrij verkrijgbaar, ook op de tap De vraag naar biertjes zonder alcohol neemt toe. Er zijn veel varianten en ze zijn lekker. Dat geldt niet voor alcoholvrije wijn. „Soms is dat een klap in je gezicht." zv Je zou het niet onmiddellijk denken, maar in zeer veel levensmiddelen zit alcohol. Neem brood bijvoorbeeld, dat kan tot 0,3 procent al cohol bevatten en appelsap tot 0,4 procent. Zelfs in rijpe bananen zit een percentage alco hol! En alcoholvrije wijn mag maximaal 0,5 procent alcohol bevatten. in de retail als in de horeca. Ook op tap", somt Adema op. Op het ge bied van alcoholvrije wijnen is er minder reden tot vrolijkheid. Ra- dar+, het consumentenlifestyle- magazine van AVROTROS/RA- D AR testte in het verleden alco holvrije wijnen. De conclusies wa ren niet bemoedigend: 'De smaak van alcoholvrije wijn is niet te ver gelijken met die van gewone wijn. De alcoholvrije wijnen van Torres en de Faber bubbel-rosé kunnen nog wel een alternatief zijn voor wijn met alcohol, maar de rest is een aanfluiting en weggegooid geld', luidde het oordeel. Ron Andes, voorzitter van de Nederlandse Slijtersunie, herkent zich in die conclusie. Er zijn meer dere manieren om wijn van alco- hol te ontdoen, maar het resultaat is, vindt hij, in al die gevallen niet om over naar huis te schrijven. „Ik heb nog nooit een alcoholvrije wijn gevonden die ik wilde drin ken. Of het is gewoon druivensap of het is niet te drinken. Een klap in je gezicht soms. Oké, er zijn wel enkele alternatieven, maar die mag je geen wijn noemen. Soms is het onvergist druivensap of mine raalwater met een smaakje." Andes pleit dan ook voor een ruimere keus aan alcoholvrije wij nen, zegt hij. Daar is onderzoek voor nodig. Het zou fijn zijn als de producenten, zoals brouwers, meer zouden investeren in kwali teit." Want de vraag is er wel degelijk, bevestigen wijnhandelaar Eric Er- kelens en zijn collega van het Gall Gall-filiaal in het Bredase win kelcentrum De Burcht. Erkelens: „Een tijd terug heb ik op een bij eenkomst bubbels (sparkling rosé) geschonken van Vini Vici en nie mand die het in de gaten had. Ou dere mensen die medicijnen ge bruiken vragen ook steeds vaker om alcoholvrij", zegt Erkelens. Wim van Dalen, directeur van STAP (Stichting Alcohol Preven tie) plaatst echter kritische kantte keningen bij de groeiende belang stelling voor alcoholvrije dranken. „De brouwers zullen het vast ont kennen, maar ze investeren in het alcoholvrije segment om de jeugd van 16 en 17 jaar, die nog niet mag drinken, alvast kennis te laten ma ken met hun merk. Zodat ze, wan neer ze r8 zijn en wel mogen drin ken, alvast goed bekend zijn met dat merk." „Jongeren worden min of meer opgevoed met het drinken van bier, terwijl we het misbruik juist de kop in proberen te druk ken", vervolgt Van Dalen. „Komt bij: een BOA kan niet zien of een jongere een al coholvrij biertje of bier met alcohol in de hand heeft." Cees-Jan Adema (Neder landse Brouwers) weerlegt die kritiek: „Dat is klink klare onzin. De doelgroep en drinkers van alcohol vrij bier zijn volwasse nen. Jammer dat STAP blijft steken in een niet op feiten gebaseerde voorspelbare negatieve reactie in plaats van de ontwikkeling toe te juichen. Ik daag de heer Van Dalen uit om zijn stelling te onderbouwen met objectieve gegevens en ga graag het debat hierover aan." De verkoop van alco holvrije bieren is het afgelopen jaar met 18 procent gestegen. En die groei houdt dit jaar en de komende jaren aan, ver wacht directeur Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. „Zoals ik ook verwacht dat aanbod en verkoop van speciaalbieren met een lager alcoholpercentage blij ven toenemen." Dat heeft volgens Adema een aantal redenen: „Je hebt te maken met een consu ment die verandert, die een gezonde evenwich tige leefstijl nastreeft, die af en toe geen alco hol wil drinken. Tweede reden is de smaak. De brouwers hebben daar de afge lopen jaren veel in geïnvesteerd en de smaak van alcohol vrij bier is gewoon goed. Er zijn steeds meer varianten op de markt en de marketing is heel serieus opgepakt. Met mooie re clames. Alco holvrij heeft geen suf imago meer. Er is veel meer verkrijg baar, zowel woensdag 7 juni 2017 Alcoholvrij niet langer suf Cees-Jan Adema I Steeds meer mensen drinken alcoholvrij bier. De verkoop ervan is het afgelopen jaar met 18 procent gestegen. De ver wachting is dat de groei aan houdt. Hélène Schenk Breda

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 71