bfjJdjy/ffjzjfj, uJ
4
Hebben mobiele snelheidscontroles zin? Ja,
zegt de politie. Waar een flitser staat, gebeuren
minder ongelukken.
CONTROLE POLITIE
waar de politie vaak staat. Daaruit
blijkt dat in vrijwel heel Nederland
onaangekondigde snelheidscontro
les plaatsvinden, maar ook dat de
politie favoriete locaties heeft.
De politie wijst erop dat de mel
dingen bij Flitsmeister géén com
pleet beeld geven, omdat sommige
mobiele flitsers verdekt opgesteld
staan. Sommige flitsers worden ten
onrechte gemeld, omdat ook poli
tievoertuigen die niet op snelheid
controleren voor mobiele flitsers
worden aangezien. Van Hasselt:
„Die onzekerheid is alleen maar
mooi, want het versterkt het gevoel
dat je gepakt zou kunnen worden."
Rem
Grote vraag is of dat mobiele flitsen
werkt. Met andere woorden: trap
pen mensen slechts even op de rem
om daarna weer keihard door te
scheuren?
In de provincie Friesland is het
effect van mobiele snelheidscame
ra's onderzocht. Op 28 wegen met
een maximumsnelheid van 80 kilo
meter per uur én een groot aantal
ongevallen werden op wisselende
plaatsen mobiele camera's ingezet.
De snelheid ging omlaag van 82,6
naar 78,6 kilometer per uur. Het
percentage overtreders daalde van
27,4 naar 15,6 procent. Het aantal
ongevallen met letsel ging ook om
laag: met maar liefst 21 procent.
Van Hasselt: „Het voorkomen van
doden en zwaargewonden betekent
minder slechtnieuwsgesprekken
en minder leed voor direct betrok
kenen."
terhalen van de snelheid op een be
paalde plek aan de wegbeheerder
vragen of die een lus in de weg
wilde aanleggen, nu hebben we
daar data van navigatiesystemen
voor."
De politie controleert het vaakst
op de plek waar veel ongevallen
plaatsvinden én waar mensen te
hard rijden, zo legt hij uit. Deze
krant heeft op basis van meldingen
bij Flitsmeister in kaart gebracht
„Realiseer je dat onze collega's on
geveer 60 keer per dag langs de
deur moeten om uit te leggen dat
een partner of familielid ern
stig gewond in het ziekenhuis
ligt?" rekent landelijk pro
jectmanager infrastructuur
van de politie Egbert-Jan
van Hasselt voor. „Bijna
twee keer per dag moeten
ze vertellen dat iemand
overleden is in het ver
keer."
Met deze kille cijfers
probeert Van Hasselt
voor het voetlicht te
brengen hoe belangrijk
het is om je aan de
maximumsnelheid te
houden. De ruim 21.000
ernstig gewonden en
629 doden die vorig jaar
in het verkeer zijn geval
len, gaan hem en zijn col
lega's bij de politie niet in
de koude kleren zitten. Ja,
Van Hasselt ligt er wakker van.
Mede door het recordaantal ern
stig verkeersgewonden en het aan
tal verkeersdoden dat na jaren van
daling sinds 2015 weer stijgt, is er
volgens de politie 'in de media en in
de politiek weer meer aandacht
voor handhaving'.
Moderne middelen maken het
makkelijker om notoire hardrijders
te pakken, aldus Van Hasselt.
„Vroeger moesten we voor het ach-
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
5 dagen Rothenburg,
Würzburgende -
Romantische Strasse
8 dagen
Gérardmer Vogezen
(0318) 58 09 58
12 dagen
Lutago, Zuid-Tirol
10 dagen
Pittoresk Vrsar Istrië
10 dagen
Dolomieten en meren
10 dagen
Rome en Florence
woensdag 7 juni 2017
Meer flitsers
minder verkeersdoden
Waar controleert de politie het
vaakst bij u in de buurt?
Zie onze website
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
In Friesland is
het effect van
flitsers onder
zocht. Het aantal
ongevallen met
letsel daalde
daar met 21
procent.
Vertrekdata: 19 juni
31 juli 21 aug /II sept etc.
Vertrekdata:
15, 29 juli 26 aug 9, 23 sept.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
v.a. slechts
Vertrekdata: 12,19 juni/
11,25 sept/2,9 okt.
Vertrekdata: 19,26 juni
3,17 juli 21, 28 aug etc.
Vertrekdata: 3,31 juli 28 aug
11, 25 sept/9 okt.
Brochure en
Vertrekdata: 12,26 juni
10, 24 juli 21 aug etc.
boekingen:
y|s www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v.dpers. kamer encl. Calamiteitenfonds b reserveringskosten