bfjJdjy/ffjzjfj, uJ 4 Hebben mobiele snelheidscontroles zin? Ja, zegt de politie. Waar een flitser staat, gebeuren minder ongelukken. CONTROLE POLITIE waar de politie vaak staat. Daaruit blijkt dat in vrijwel heel Nederland onaangekondigde snelheidscontro les plaatsvinden, maar ook dat de politie favoriete locaties heeft. De politie wijst erop dat de mel dingen bij Flitsmeister géén com pleet beeld geven, omdat sommige mobiele flitsers verdekt opgesteld staan. Sommige flitsers worden ten onrechte gemeld, omdat ook poli tievoertuigen die niet op snelheid controleren voor mobiele flitsers worden aangezien. Van Hasselt: „Die onzekerheid is alleen maar mooi, want het versterkt het gevoel dat je gepakt zou kunnen worden." Rem Grote vraag is of dat mobiele flitsen werkt. Met andere woorden: trap pen mensen slechts even op de rem om daarna weer keihard door te scheuren? In de provincie Friesland is het effect van mobiele snelheidscame ra's onderzocht. Op 28 wegen met een maximumsnelheid van 80 kilo meter per uur én een groot aantal ongevallen werden op wisselende plaatsen mobiele camera's ingezet. De snelheid ging omlaag van 82,6 naar 78,6 kilometer per uur. Het percentage overtreders daalde van 27,4 naar 15,6 procent. Het aantal ongevallen met letsel ging ook om laag: met maar liefst 21 procent. Van Hasselt: „Het voorkomen van doden en zwaargewonden betekent minder slechtnieuwsgesprekken en minder leed voor direct betrok kenen." terhalen van de snelheid op een be paalde plek aan de wegbeheerder vragen of die een lus in de weg wilde aanleggen, nu hebben we daar data van navigatiesystemen voor." De politie controleert het vaakst op de plek waar veel ongevallen plaatsvinden én waar mensen te hard rijden, zo legt hij uit. Deze krant heeft op basis van meldingen bij Flitsmeister in kaart gebracht „Realiseer je dat onze collega's on geveer 60 keer per dag langs de deur moeten om uit te leggen dat een partner of familielid ern stig gewond in het ziekenhuis ligt?" rekent landelijk pro jectmanager infrastructuur van de politie Egbert-Jan van Hasselt voor. „Bijna twee keer per dag moeten ze vertellen dat iemand overleden is in het ver keer." Met deze kille cijfers probeert Van Hasselt voor het voetlicht te brengen hoe belangrijk het is om je aan de maximumsnelheid te houden. De ruim 21.000 ernstig gewonden en 629 doden die vorig jaar in het verkeer zijn geval len, gaan hem en zijn col lega's bij de politie niet in de koude kleren zitten. Ja, Van Hasselt ligt er wakker van. Mede door het recordaantal ern stig verkeersgewonden en het aan tal verkeersdoden dat na jaren van daling sinds 2015 weer stijgt, is er volgens de politie 'in de media en in de politiek weer meer aandacht voor handhaving'. Moderne middelen maken het makkelijker om notoire hardrijders te pakken, aldus Van Hasselt. „Vroeger moesten we voor het ach- Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 5 dagen Rothenburg, Würzburgende - Romantische Strasse 8 dagen Gérardmer Vogezen (0318) 58 09 58 12 dagen Lutago, Zuid-Tirol 10 dagen Pittoresk Vrsar Istrië 10 dagen Dolomieten en meren 10 dagen Rome en Florence woensdag 7 juni 2017 Meer flitsers minder verkeersdoden Waar controleert de politie het vaakst bij u in de buurt? Zie onze website Marcia Nieuwenhuis Utrecht In Friesland is het effect van flitsers onder zocht. Het aantal ongevallen met letsel daalde daar met 21 procent. Vertrekdata: 19 juni 31 juli 21 aug /II sept etc. Vertrekdata: 15, 29 juli 26 aug 9, 23 sept. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. v.a. slechts Vertrekdata: 12,19 juni/ 11,25 sept/2,9 okt. Vertrekdata: 19,26 juni 3,17 juli 21, 28 aug etc. Vertrekdata: 3,31 juli 28 aug 11, 25 sept/9 okt. Brochure en Vertrekdata: 12,26 juni 10, 24 juli 21 aug etc. boekingen: y|s www.bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v.dpers. kamer encl. Calamiteitenfonds b reserveringskosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 4