Opgeruimd station dankzij de 'fietslift'
de formatie
13
Vastgelopen
formatie nog niet
losgewrikt. Nieuwe
gesprekken met
GroenLinks lonken,
maar zijn ook nog
ver weg.
Dag 84
Na wéér een twee uur durend ge
sprek kon zelfs de montere Mark
Rutte zijn pessimisme niet meer
verhullen. „Het gaat niet eens over
de inhoud. Het gaat gewoon om
wie met wie wil", zei de premier.
Was de stille hoop gevestigd op het
'gezag' en de 'ervaring' van forma
tieroutinier Herman Tjeenk Wil
link; ook hij is de onbeweeglijke si
tuatie tussen WD, CDA en D66
nog niet de baas.
Die laatste partij lonkt naar een
tweede formatiepoging met
GroenLinks. De WD en het CDA
willen dat het liefst niet. Na twee
maanden onderhandelen lagen de
partijen nog mijlenver uiteen op
onderwerpen als migratie en kli
maat. D66-leider Alexander Pech-
told wordt nog te veel nagedragen
dat hij de alternatieve mogelijkheid
met de Christenunie 'torpedeerde'.
Bij de WD en het CDA klaagt men
dat zij GroenLinks wekenlang 'een
kans hebben gegeven', terwijl
Pechtold de Christenunie al de
deur wees nog voor de onderhan
delingen begonnen waren.
Dit pinksterweekend waren er wel
iswaar telefonische gesprekken en
live ontmoetingen om de plooien
tussen Rutte, Pechtold en CDA-
baas Sybrand Buma glad te strijken,
maar de kou is zeker nog niet uit de
Het gaat niet eens
om de inhoud. Het
gaat gewoon om
wie met wie wil
lucht. „Het vertrouwen is gewoon
weg. Dat kan best wel weer terug
komen, maar dat is nog niet het ge
val als je alleen maar eikaars kant
van het verhaal hebt gehoord", al
dus een betrokkene.
Tegen die achtergrond zette
GroenLinks-leider Jesse Klaver gis
terochtend juist wel weer de deur
op een kier. Na een gesprek met in
formateur Tjeenk Willink zei hij
met een geamuseerde lach: „We
zijn bereid om verder te praten."
Zeker Pechtold zal iedere stro
halm die hij krijgt aangrijpen om
een linkse partij aan tafel te krijgen.
De D66-leider liet gisteren geen
kans onbenut om te zeggen dat de
breuk met de Christenunie
'nieuws van twee weken geleden'
is. „Bij WD en CDA moeten ze
eraan wennen dat ze hun reddings
boei kwijt zijn", zegt een betrok
kene over het mislukken van het al
ternatief met de Christenunie.
Maar WD en CDA zagen juist
hoe ook ChristenUnie-voorman
Gert-Jan Segers gisteren weer be
reidheid toonde. „Het is niet per de
finitie over en uit", durfde hij na af
loop van zijn gesprek met Tjeenk
Willink te zeggen. Hield Segers het
er vorige week nog op dat er 'een
wonder' moest gebeuren voordat
hij met D66 zou gaan onderhande
len, gisteren benadrukte hij 'wel in
wonderen te geloven'.
Gezichtsverlies
Zo lijkt Tjeenk Willink de partijen
nog niet uit hun stellingen te heb
ben gekregen. Komt Christenunie
weer aan tafel, dan lijdt Pechtold
een nederlaag. Schuift GroenLinks
aan, dan krijgen WD en CDA aan
gewreven dat zij gezwicht zijn voor
Pechtold. En niemand wil met ge
zichtsverlies een nieuw rondje on
derhandelen beginnen.
Een veeg teken van de impasse is
dat Tjeenk Willink aan het eind van
alle besprekingen voor vandaag een
dagje 'nadenken' heeft ingeroos
terd. Op de grootse gebaren - de
'wil en bereidheid' waar hij om
vroeg - is het nog wachten.
Het idee is eigenlijk simpel. De fiet
ser zet zijn voertuig in een box, die
achter een deurtje ligt. Vervolgens
wordt de fiets in een liftbak naar
een leeg vak in het to meter hoge
gebouwtje verplaatst. Volgens
Ruud Cochius van FietsDock wordt
een soortgelijk laadsysteem al jaren
gebruikt in de magazijnwereld. De
makers hebben zich hierdoor laten
inspireren.
Niet alleen zorgt FietsDock voor
minder fietsellende rondom sta
tions, maar wordt ook veel ruimte
bespaard. „Je hebt per saldo minder
vloeroppervlakte nodig. Wij zetten
dertien fietsen achter een deurtje.
Als je hem ondergronds bouwt, wat
nog mooier is, heb je nog meer
ruimte. Dan kun je er bijvoorbeeld
een terrasje op zetten."
Het is zelfs mogelijk om een drij
vend FietsDock te bestellen. „Daar
hebben we ook een model voor ge
tekend."
Een ander voordeel is dat de eige
naar niet bang hoeft te zijn dat zijn
fiets wordt gestolen of beschadigd.
„Je krijgt je fiets terug zoals je hem
hebt ingeleverd. De veiligheid is al
tijd gewaarborgd."
Het onbemande FietsDock wordt
geopend met een app op de smart-
phone, waarmee gebruikers zich
ook weer kunnen aanmelden als ze
hun fiets komen halen. Gebruik
maken van de stalling kost 1,85 euro
voor de eerste negen uur. Daarna
betaal je 15 cent per uur.
Handig is dat gebruikers niet al
leen hun fiets maar ook hun spullen
in de box kunnen achterlaten. „Als
je bijvoorbeeld in de stad bood
schappen hebt gedaan, kun je die
daar ook achterlaten om vervolgens
een drankje gaan drinken."
In de eerste volautomatische stal
ling op Meijersplein kunnen 55 fiet
sen. In de volgende versies 117.
Volgens de Rotterdamse Ver
keersonderneming kan deze stalling
echt een probleem oplossen voor
steden. De verwachting is ook dat
meer mensen hun elektrische fiets
bij stations durven achter te laten.
woensdag 7 juni 2017
A GroenLinks-leider Jesse Klaver is bereid weer te praten, fotoanp
Willink wil nadenkaagje
Tobias den Hartog
Jan Hoedeman
Den Haag
VVD-leider Mark Rutte
Het is volgens de bedenkers dé
oplossing voor de fietsoverlast
bij veel stations: de FietsDock,
een volledig geautomatiseerde
fietsenstalling. Rotterdam heeft
de primeur. Deze maand kunnen
op station Meijersplein de eer
ste fietsers hun tweewielers
hierin kwijt.
Abdel llah Rubio
Rotterdam
A De FietsDock op station Meij
ersplein. FOTO JAN KOK