Opgeruimd station dankzij de 'fietslift' de formatie 13 Vastgelopen formatie nog niet losgewrikt. Nieuwe gesprekken met GroenLinks lonken, maar zijn ook nog ver weg. Dag 84 Na wéér een twee uur durend ge sprek kon zelfs de montere Mark Rutte zijn pessimisme niet meer verhullen. „Het gaat niet eens over de inhoud. Het gaat gewoon om wie met wie wil", zei de premier. Was de stille hoop gevestigd op het 'gezag' en de 'ervaring' van forma tieroutinier Herman Tjeenk Wil link; ook hij is de onbeweeglijke si tuatie tussen WD, CDA en D66 nog niet de baas. Die laatste partij lonkt naar een tweede formatiepoging met GroenLinks. De WD en het CDA willen dat het liefst niet. Na twee maanden onderhandelen lagen de partijen nog mijlenver uiteen op onderwerpen als migratie en kli maat. D66-leider Alexander Pech- told wordt nog te veel nagedragen dat hij de alternatieve mogelijkheid met de Christenunie 'torpedeerde'. Bij de WD en het CDA klaagt men dat zij GroenLinks wekenlang 'een kans hebben gegeven', terwijl Pechtold de Christenunie al de deur wees nog voor de onderhan delingen begonnen waren. Dit pinksterweekend waren er wel iswaar telefonische gesprekken en live ontmoetingen om de plooien tussen Rutte, Pechtold en CDA- baas Sybrand Buma glad te strijken, maar de kou is zeker nog niet uit de Het gaat niet eens om de inhoud. Het gaat gewoon om wie met wie wil lucht. „Het vertrouwen is gewoon weg. Dat kan best wel weer terug komen, maar dat is nog niet het ge val als je alleen maar eikaars kant van het verhaal hebt gehoord", al dus een betrokkene. Tegen die achtergrond zette GroenLinks-leider Jesse Klaver gis terochtend juist wel weer de deur op een kier. Na een gesprek met in formateur Tjeenk Willink zei hij met een geamuseerde lach: „We zijn bereid om verder te praten." Zeker Pechtold zal iedere stro halm die hij krijgt aangrijpen om een linkse partij aan tafel te krijgen. De D66-leider liet gisteren geen kans onbenut om te zeggen dat de breuk met de Christenunie 'nieuws van twee weken geleden' is. „Bij WD en CDA moeten ze eraan wennen dat ze hun reddings boei kwijt zijn", zegt een betrok kene over het mislukken van het al ternatief met de Christenunie. Maar WD en CDA zagen juist hoe ook ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers gisteren weer be reidheid toonde. „Het is niet per de finitie over en uit", durfde hij na af loop van zijn gesprek met Tjeenk Willink te zeggen. Hield Segers het er vorige week nog op dat er 'een wonder' moest gebeuren voordat hij met D66 zou gaan onderhande len, gisteren benadrukte hij 'wel in wonderen te geloven'. Gezichtsverlies Zo lijkt Tjeenk Willink de partijen nog niet uit hun stellingen te heb ben gekregen. Komt Christenunie weer aan tafel, dan lijdt Pechtold een nederlaag. Schuift GroenLinks aan, dan krijgen WD en CDA aan gewreven dat zij gezwicht zijn voor Pechtold. En niemand wil met ge zichtsverlies een nieuw rondje on derhandelen beginnen. Een veeg teken van de impasse is dat Tjeenk Willink aan het eind van alle besprekingen voor vandaag een dagje 'nadenken' heeft ingeroos terd. Op de grootse gebaren - de 'wil en bereidheid' waar hij om vroeg - is het nog wachten. Het idee is eigenlijk simpel. De fiet ser zet zijn voertuig in een box, die achter een deurtje ligt. Vervolgens wordt de fiets in een liftbak naar een leeg vak in het to meter hoge gebouwtje verplaatst. Volgens Ruud Cochius van FietsDock wordt een soortgelijk laadsysteem al jaren gebruikt in de magazijnwereld. De makers hebben zich hierdoor laten inspireren. Niet alleen zorgt FietsDock voor minder fietsellende rondom sta tions, maar wordt ook veel ruimte bespaard. „Je hebt per saldo minder vloeroppervlakte nodig. Wij zetten dertien fietsen achter een deurtje. Als je hem ondergronds bouwt, wat nog mooier is, heb je nog meer ruimte. Dan kun je er bijvoorbeeld een terrasje op zetten." Het is zelfs mogelijk om een drij vend FietsDock te bestellen. „Daar hebben we ook een model voor ge tekend." Een ander voordeel is dat de eige naar niet bang hoeft te zijn dat zijn fiets wordt gestolen of beschadigd. „Je krijgt je fiets terug zoals je hem hebt ingeleverd. De veiligheid is al tijd gewaarborgd." Het onbemande FietsDock wordt geopend met een app op de smart- phone, waarmee gebruikers zich ook weer kunnen aanmelden als ze hun fiets komen halen. Gebruik maken van de stalling kost 1,85 euro voor de eerste negen uur. Daarna betaal je 15 cent per uur. Handig is dat gebruikers niet al leen hun fiets maar ook hun spullen in de box kunnen achterlaten. „Als je bijvoorbeeld in de stad bood schappen hebt gedaan, kun je die daar ook achterlaten om vervolgens een drankje gaan drinken." In de eerste volautomatische stal ling op Meijersplein kunnen 55 fiet sen. In de volgende versies 117. Volgens de Rotterdamse Ver keersonderneming kan deze stalling echt een probleem oplossen voor steden. De verwachting is ook dat meer mensen hun elektrische fiets bij stations durven achter te laten. woensdag 7 juni 2017 A GroenLinks-leider Jesse Klaver is bereid weer te praten, fotoanp Willink wil nadenkaagje Tobias den Hartog Jan Hoedeman Den Haag VVD-leider Mark Rutte Het is volgens de bedenkers dé oplossing voor de fietsoverlast bij veel stations: de FietsDock, een volledig geautomatiseerde fietsenstalling. Rotterdam heeft de primeur. Deze maand kunnen op station Meijersplein de eer ste fietsers hun tweewielers hierin kwijt. Abdel llah Rubio Rotterdam A De FietsDock op station Meij ersplein. FOTO JAN KOK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 13