Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door 'Wij lopen geen kans zeil'slachtoffer te worden. Dal geeft een behaaglijk gevoel' Doorboorde lijken Dergelijk realisme zie je zelden terug bij de moorden die in televisieseries worden getoond. Een Bekende Neder lander die in Baantjer voor lijk speelt, maakt mij niet echt ongerust. De door boorde lijken waarin een regisseur als Quentin Tarantino grossiert: idem dito. Overdaad schaadt. Toch probeer ik alle misdaad-, politie- en thrillerseries te volgen. Het liefst op de dag dat de afleveringen beschikbaar zijn. Documentaires over echt gebeurde misdaden schieten er wel eens bij in. Ik vraag me vaak af waar die fascina tie vandaan komt. Is het een morbide vorm van voyeurisme? Terwijl de kijker lekker veilig op de bank zit, spelen zich op het beeldscherm de gruwelijkste taferelen af die je je ergste vij and niet zou toewensen. Daarna volgt de spanning tuurlijk niet altijd gebeurt. Een man die dagelijks met echte en fictieve misdaad te maken heeft, is Simon de Waal. Hij schreef talloze misdaadromans, regisseerde een prima crimefilm Cop vs Killer) en probeert ook over het oplosmoment. Het is altijd geruststellend dat de dader(s) op een gegeven mo ment gepakt gaan worden. Wat in het echte leven na- nog echte boeven te vangen. Hoe kijkt hij naar de fascinatie van mensen voor moord en doodslag op de televisie? „Mensen kijken graag naar het leed van een ander", is zijn conclusie. „Bij een ernstig auto-ongeluk is er altijd sprake van ramptoerisme. Dat zit gewoon in de mens. Daarom zijn misdaad-, zie kenhuis- en advocatenseries zo populair. Het leed van anderen komt veilig ons huis binnen en wij lopen geen kans zelf slachtoffer te worden. Dat geeft een behaaglijk gevoel." De Waal maakt wel een onderscheid tussen een serie als Baantjer en de Scan dinavische series als The Bridge en The Killer. „Bij Baantjer weet de kijker wat hij kan verwachten. Het is een soort ge zelschapsspel. Wie is de dader? Je kan gerust naar toilet gaan en dan nog mis je II oeveel moorden heb ik in I de loop der jaren in diverse I televisieseries en speelfilms I gepleegd zien worden? Het I moeten er tienduizenden zijn geweest. Toch heb ik er nooit een seconde wakker van gelegen. De eerste keer dat ik echt opveerde in mijn kijkstoel, was toen ik in een volle bioscoopzaal voor het eerst de douchescène uitPsycho (i960) van Alfred Hitchcock - de moeder van alle filmmoorden - onderging. Het schreeuwende publiek zal ik nooit vergeten. Deze moord zag niemand aankomen. Sindsdien zie ik dagelijks tientallen moorden in de bioscoop en op televi sie. Soms zijn ze ronduit oubollig zoals in Midsomer Murders, waarin slacht offers zelfs in een bord soep kunnen verdrinken. Soms is het ondraaglijk realistisch, zoals de Poolse regisseur Krzystof Kieslowski liet zien in A Short Film About Killing (1988), waarin het een eeuwigheid leek te duren voordat een taxichauffeur werd gewurgd. Kijkverslaafde Ab Zagt kan er maar geen genoeg van krijgen: misdaadseries. Alles wil hij zien, maar waarom toch? Waarom zien we dit zo graag? 261 zaterdag 3 juni 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 83