Piloten en Air France
zouden het eens zijn
Duitse bank gaat geld
rekenen voor sparen
E 21
Dochters
betalen
nauwelijks
belasting
hoteldeal.nl I voor meer informatie I t088-0331506
plukte ongeveer 250 miljoen euro uit
geleend aan Nederlandse dochters.
Die moeten over dat bedrag een rente
van 7 procent betalen. Per jaar is dat
een bedrag van ongeveer 17,5 miljoen
euro.
Dat bedrag gaat in Nederland van
de winst af, en over deze 17,5 miljoen
euro hoeft in Nederland dus geen
winstbelasting van 25 procent betaald
te worden. Jaarlijks scheelt dat onze
staatskas gemiddeld 4,3 miljoen euro,
rekent SOMO voor.
In Curasao komt het geld als rente
inkomsten binnen bij de holding.
Volgens een oude regeling kan de
zelfde 17,5 miljoen euro die in Neder
land voor 25 procent afgerekend zou
moeten worden, tegen een tarief van
2,4 tot 3 procent worden afgetikt bij de
fiscus. Dat is het gevolg van een oude
overgangsregeling. SOMO kan niet
controleren of BCD gebruik maakt
van die mogelijkheid, en het bedrijf
zelf doet er geen uitspraken over.
Maar, stellen de onderzoekers, ge
zien het feit dat het bedrijf al sinds
1997 een holding op het eiland heeft,
is het zeer waarschijnlijk dat de rege
ling bekend is bij haar fiscalisten. Bij
elkaar zou dat een besparing van 25
miljoen hebben opgeleverd, alleen al
over de jaren 2022-2014. De eigenaar
van Cheaptickets.nl en Vliegtickets.nl
zou de Curacao-route daarnaast ge
bruiken om de betaling van dividend
belasting te ontlopen. Dat zou om
veel kleinere bedragen gaan.
Ontwijkingsroutes
Ultieme zekerheid over de juistheid
van de claims van SOMO is er helaas
niet. Het bedrijf weigert ze te bevesti
gen of ontkennen, en de mogelijkheid
tot boekenonderzoek is heel beperkt.
Veel gegevens zijn niet openbaar.
Vakbond FNV weet echter vol
doende, ook omdat het eerder al
G-STAR
(minder diepgaand) onderzoek liet
doen naar de belastingafdracht van
een veel groter aantal Nederlandse
bedrijven. Op basis daarvan stelt de
vakbond dat Nederland 'miljarden'
misloopt door de ontwijkingsroutes
die grote bedrijven gebruiken. Coen
van der Veer, bestuurder bij FNV
vindt dat ongehoord. „Wat deze be
drijven aan belasting ontwijken, moet
nu worden opgebracht door de ge
wone Nederlanders en MKB'ers. Let
wel: Deze grote bedrijven maken net
zo goed gebruik van onze wegen en
spoorwegen, ze hebben goed opgeleid
personeel dankzij het Nederlandse
onderwijssysteem, als iemand ziek is
vallen ze terug op ons zorgstelsel."
Panama Papers
Woensdag start de Tweede Kamer een
mini-enquête naar internationale fis
cale constructies. Aanleiding zijn de
Panama Papers van vorig jaar. Ook de
rol van Nederland als draaischijf in in
ternationale belastingplanning zal in
deze enquête aan de orde komen.
Meestal gaat de aandacht naar bui
tenlandse bedrijven die gebruikma
ken van Nederland. De onderzoekers
van SOMO stellen dat er veel minder
belangstelling is voor de manieren
waarop Nederlandse belasting ont
wijken. De in het rapport belichte za
ken (zie kaders) geven daar volgens
SOMO meer inzicht in.
Het gaat in de onderzochte gevallen
om belastingontwijking, niet om be
lastingontduiking. Alleen dat laatste
is illegaal. Maar de grens tussen beide
is dun, stelt SOMO. „Winsten worden
verplaatst van plekken waar ze werke
lijk worden gegenereerd naar landen
met lage belastingtarieven. Het doel
van deze ontwijking is om de belas
tingdruk zoveel mogelijk te verlagen.
Daarbij worden de grenzen van de
wet opgezocht."
PARIJS Air France en pilotenvak-
bond SNPL zouden het nagenoeg
eens zijn over de groeiplannen van
de Franse luchtvaartmaatschappij
die ruim tien jaar geleden fuseerde
met KLM. SNPL-bestuurder Phi
lippe Evain zegt in dagblad Le
Monde dat 'voor de meeste discus
siepunten een oplossing is gevon
den'.
Als de vliegers overstag gaan, kan
het bedrijf door met het opzetten
van een nieuwe dochter die met la
gere kosten marktaandeel moet
gaan terugwinnen op routes waar
de concurrentie en prijsdruk het
zwaarst zijn. Met name door nieuw
cabinepersoneel te werven met so
berder arbeidsvoorwaarden denkt
het zusterbedrijf van KLM goedko
per te kunnen werken.
Steun van de piloten voor het
project, dat de codenaam 'Boost'
heeft gekregen, is onontbeerlijk. Zij
vormen de machtigste beroeps
groep binnen de luchtvaartonder
neming en kunnen de plannen van
de directie maken of breken.
Een van de belangrijkste twist
punten was de zogenoemde pro
ductiebalans binnen de luchtvaart
groep. Het steekt de Franse piloten
dat KLM volop ruimte heeft om de
vloot en het vluchtaanbod uit te
breiden, terwijl Air France vrijwel
op de nullijn zit. Ten tijde van de
overname van KLM is afgesproken
dat de groei evenwichtig zou wor
den verdeeld tussen Nederland en
Frankrijk.
Ook daarvoor lijkt een oplossing
in zicht. Directie en vakbond zijn
het op hoofdlijnen eens over een
geleidelijke terugkeer naar het ge
wenste evenwicht over een periode
van acht jaar.
BERLIJN De kogel is door de
kerk: de Sparda-Bank in Berlijn
rekent vanaf september een ne
gatieve rente van 0,4 procent op
al het spaargeld boven een ton,
meldt de Duitse krant Frankfur
ter Allgemeine.
Volgens de bank - met
500.000 klanten een van de
grootste coöperatieve banken
van Duitsland - is de maatregel
noodzakelijk. Niet alleen wil de
bank het verlies beperken op de
bankkosten, maar ook wil het
de klanten ervan over- més
tuigen dat er aan
trekkelijker be- Kt
leggingsvormen
zijn dan sparen.
In ons land is er
vooralsnog geen
sprake van nega
tieve rente. Wel verlaagde Trio-
dos als eerste bank van Neder
land vorige maand de rente voor
zijn spaarders - voor een nor
male internetspaarrekening -
naar o procent.
Bankentoezichthouder De
Nederlandsche Bank (DNB) ge
looft niet dat Nederlandse ban
ken over zullen gaan tot het in
stellen van een negatieve rente
op spaargeld. Volgens DNB-di-
recteur Jan Sijbrand zou dit ge
heid leiden tot 'grote - af
keurende - kranten
koppen', boven-
m dien zouden
jQji heel veel 'ge
wone' Nederlan
ders hier een
probleem van
maken.
Hotel De Tippe incl. 2 dagen
toegang tot De Zwaluwhoeve
zaterdag 3 juni 2017
GO
Jongleren
met miljarden
De Nederlandse
spijkerbroekenver
koper G-star heeft
een keur aan doch
ters, waaronder een
in Hongarije. SOMO
ontdekte dat die
dochter - Facton
Services Ltd. ge
naamd - merken van
G-star beheert. An
dere onderdelen
moeten voor dat zo
genaamde intellec
tuele eigendom roy
alty's betalen. Hoe
wel dat lucratief is
(gemiddeld 12,1 mil
joen per jaar tussen
2011 en 2014) be
taalt de Hongaarse
dochter nauwelijks
belasting (gemid
deld 44.300 euro
per jaar). Dat komt
neer op een belas
tingtarief van 0,4
procent per jaar,
een groot verschil
met de 25 procent
die MKB'ers in Ne
derland betalen.
G-star stelt in een
reactie dat het vol
ledig voldoet aan
zijn verplichtingen
voortkomend uit in
ternationale en na
tionale belasting
wetgeving in Neder
land en in ieder land
waarin G-Star ge
vestigd is.
Door ontwijkingsroutes van BCD loopt de
staatskas jaarlijks 4,3 miljoen euro mis.
ILLUSTRATIE NOURDIN KOUCH
Hotel de Tippe
l overnachting o.b.v. logies
2 dagen Zwaluwhoeve t.w.v. 65,00 p.p.
S Deelname opgietingen (indien beschikbaar)
De ZwaLuwhoeve op 100 m. van hotel
Hoteldeal.nl/K06031
A Piloten zijn een machtige beroepsgroep in de branche, fotoafp