Piloten en Air France zouden het eens zijn Duitse bank gaat geld rekenen voor sparen E 21 Dochters betalen nauwelijks belasting hoteldeal.nl I voor meer informatie I t088-0331506 plukte ongeveer 250 miljoen euro uit geleend aan Nederlandse dochters. Die moeten over dat bedrag een rente van 7 procent betalen. Per jaar is dat een bedrag van ongeveer 17,5 miljoen euro. Dat bedrag gaat in Nederland van de winst af, en over deze 17,5 miljoen euro hoeft in Nederland dus geen winstbelasting van 25 procent betaald te worden. Jaarlijks scheelt dat onze staatskas gemiddeld 4,3 miljoen euro, rekent SOMO voor. In Curasao komt het geld als rente inkomsten binnen bij de holding. Volgens een oude regeling kan de zelfde 17,5 miljoen euro die in Neder land voor 25 procent afgerekend zou moeten worden, tegen een tarief van 2,4 tot 3 procent worden afgetikt bij de fiscus. Dat is het gevolg van een oude overgangsregeling. SOMO kan niet controleren of BCD gebruik maakt van die mogelijkheid, en het bedrijf zelf doet er geen uitspraken over. Maar, stellen de onderzoekers, ge zien het feit dat het bedrijf al sinds 1997 een holding op het eiland heeft, is het zeer waarschijnlijk dat de rege ling bekend is bij haar fiscalisten. Bij elkaar zou dat een besparing van 25 miljoen hebben opgeleverd, alleen al over de jaren 2022-2014. De eigenaar van Cheaptickets.nl en Vliegtickets.nl zou de Curacao-route daarnaast ge bruiken om de betaling van dividend belasting te ontlopen. Dat zou om veel kleinere bedragen gaan. Ontwijkingsroutes Ultieme zekerheid over de juistheid van de claims van SOMO is er helaas niet. Het bedrijf weigert ze te bevesti gen of ontkennen, en de mogelijkheid tot boekenonderzoek is heel beperkt. Veel gegevens zijn niet openbaar. Vakbond FNV weet echter vol doende, ook omdat het eerder al G-STAR (minder diepgaand) onderzoek liet doen naar de belastingafdracht van een veel groter aantal Nederlandse bedrijven. Op basis daarvan stelt de vakbond dat Nederland 'miljarden' misloopt door de ontwijkingsroutes die grote bedrijven gebruiken. Coen van der Veer, bestuurder bij FNV vindt dat ongehoord. „Wat deze be drijven aan belasting ontwijken, moet nu worden opgebracht door de ge wone Nederlanders en MKB'ers. Let wel: Deze grote bedrijven maken net zo goed gebruik van onze wegen en spoorwegen, ze hebben goed opgeleid personeel dankzij het Nederlandse onderwijssysteem, als iemand ziek is vallen ze terug op ons zorgstelsel." Panama Papers Woensdag start de Tweede Kamer een mini-enquête naar internationale fis cale constructies. Aanleiding zijn de Panama Papers van vorig jaar. Ook de rol van Nederland als draaischijf in in ternationale belastingplanning zal in deze enquête aan de orde komen. Meestal gaat de aandacht naar bui tenlandse bedrijven die gebruikma ken van Nederland. De onderzoekers van SOMO stellen dat er veel minder belangstelling is voor de manieren waarop Nederlandse belasting ont wijken. De in het rapport belichte za ken (zie kaders) geven daar volgens SOMO meer inzicht in. Het gaat in de onderzochte gevallen om belastingontwijking, niet om be lastingontduiking. Alleen dat laatste is illegaal. Maar de grens tussen beide is dun, stelt SOMO. „Winsten worden verplaatst van plekken waar ze werke lijk worden gegenereerd naar landen met lage belastingtarieven. Het doel van deze ontwijking is om de belas tingdruk zoveel mogelijk te verlagen. Daarbij worden de grenzen van de wet opgezocht." PARIJS Air France en pilotenvak- bond SNPL zouden het nagenoeg eens zijn over de groeiplannen van de Franse luchtvaartmaatschappij die ruim tien jaar geleden fuseerde met KLM. SNPL-bestuurder Phi lippe Evain zegt in dagblad Le Monde dat 'voor de meeste discus siepunten een oplossing is gevon den'. Als de vliegers overstag gaan, kan het bedrijf door met het opzetten van een nieuwe dochter die met la gere kosten marktaandeel moet gaan terugwinnen op routes waar de concurrentie en prijsdruk het zwaarst zijn. Met name door nieuw cabinepersoneel te werven met so berder arbeidsvoorwaarden denkt het zusterbedrijf van KLM goedko per te kunnen werken. Steun van de piloten voor het project, dat de codenaam 'Boost' heeft gekregen, is onontbeerlijk. Zij vormen de machtigste beroeps groep binnen de luchtvaartonder neming en kunnen de plannen van de directie maken of breken. Een van de belangrijkste twist punten was de zogenoemde pro ductiebalans binnen de luchtvaart groep. Het steekt de Franse piloten dat KLM volop ruimte heeft om de vloot en het vluchtaanbod uit te breiden, terwijl Air France vrijwel op de nullijn zit. Ten tijde van de overname van KLM is afgesproken dat de groei evenwichtig zou wor den verdeeld tussen Nederland en Frankrijk. Ook daarvoor lijkt een oplossing in zicht. Directie en vakbond zijn het op hoofdlijnen eens over een geleidelijke terugkeer naar het ge wenste evenwicht over een periode van acht jaar. BERLIJN De kogel is door de kerk: de Sparda-Bank in Berlijn rekent vanaf september een ne gatieve rente van 0,4 procent op al het spaargeld boven een ton, meldt de Duitse krant Frankfur ter Allgemeine. Volgens de bank - met 500.000 klanten een van de grootste coöperatieve banken van Duitsland - is de maatregel noodzakelijk. Niet alleen wil de bank het verlies beperken op de bankkosten, maar ook wil het de klanten ervan over- més tuigen dat er aan trekkelijker be- Kt leggingsvormen zijn dan sparen. In ons land is er vooralsnog geen sprake van nega tieve rente. Wel verlaagde Trio- dos als eerste bank van Neder land vorige maand de rente voor zijn spaarders - voor een nor male internetspaarrekening - naar o procent. Bankentoezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) ge looft niet dat Nederlandse ban ken over zullen gaan tot het in stellen van een negatieve rente op spaargeld. Volgens DNB-di- recteur Jan Sijbrand zou dit ge heid leiden tot 'grote - af keurende - kranten koppen', boven- m dien zouden jQji heel veel 'ge wone' Nederlan ders hier een probleem van maken. Hotel De Tippe incl. 2 dagen toegang tot De Zwaluwhoeve zaterdag 3 juni 2017 GO Jongleren met miljarden De Nederlandse spijkerbroekenver koper G-star heeft een keur aan doch ters, waaronder een in Hongarije. SOMO ontdekte dat die dochter - Facton Services Ltd. ge naamd - merken van G-star beheert. An dere onderdelen moeten voor dat zo genaamde intellec tuele eigendom roy alty's betalen. Hoe wel dat lucratief is (gemiddeld 12,1 mil joen per jaar tussen 2011 en 2014) be taalt de Hongaarse dochter nauwelijks belasting (gemid deld 44.300 euro per jaar). Dat komt neer op een belas tingtarief van 0,4 procent per jaar, een groot verschil met de 25 procent die MKB'ers in Ne derland betalen. G-star stelt in een reactie dat het vol ledig voldoet aan zijn verplichtingen voortkomend uit in ternationale en na tionale belasting wetgeving in Neder land en in ieder land waarin G-Star ge vestigd is. Door ontwijkingsroutes van BCD loopt de staatskas jaarlijks 4,3 miljoen euro mis. ILLUSTRATIE NOURDIN KOUCH Hotel de Tippe l overnachting o.b.v. logies 2 dagen Zwaluwhoeve t.w.v. 65,00 p.p. S Deelname opgietingen (indien beschikbaar) De ZwaLuwhoeve op 100 m. van hotel Hoteldeal.nl/K06031 A Piloten zijn een machtige beroepsgroep in de branche, fotoafp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21