14 ZE In het atelier na schooluren terecht kon. Zij in spireerde. Na het VWO werd ik in 1994 enthousiast ontvangen op de kunstacademie van Den Bosch. Daar vroegen ze ook waarom ik graag wilde tekenen en schilde ren. Ik heb toen het verhaal van de nieuwe jongen verteld. Dat sloeg aan." Voor ze naar Den Bosch ging had ze al een zekere eigen stijl ontwikkeld, met figuurtjes die zo- werkingsplaats van Gerard. Eva heeft haar atelier meteen aan de straatkant. Als ze schuinweg door het raam kijkt kan ze op de stad huistoren zien hoe laat het is. Die dubbele werkruimte is handig. Gerard levert de houten panelen aan, waarop Eva schildert. Boven dien, ze heeft geen rijbewijs: „Dan is het niet zo handig om op het platteland te gaan wonen." Eva Bonneur (1976) werd in Vlissingen geboren en groeide op in 's-Gravenpolder. Hoe ze in de 'kunst' verzeild raakte? „Dat be gon op de basisschool, met de nieuwe jongen die er in de klas bij kwam en heel goed kon tekenen. Om indruk op hem te maken ben ik dat ook gaan doen. Ik vond het zo leuk, dat ik olieverf voor mijn verjaardag vroeg. Op het Goese Lyceum was Remke von Glahn een lerares tekenen, bij wie je ook wel menselijke als dierlijke ken merken hadden. Op de kunstaca demie liet ze die los: „Ik studeerde af met een werkstuk, waarin puinaarde was verwerkt waaruit bruine bonen groeiden. Er prijkte ook een behaard badpak in, heel vies roze." Na haar examen kwam ze snel terug bij de wat melancholieke fi guurtjes, die ze vóór Den Bosch maakte. Tegenwoordig vaak twee tallen, die elkaar vasthouden. Menselijke ogen, een geslachts loos lichaam, de ene keer voorzien voorzien van een gewei, dan weer van vleugels, vissenschubben of een staart. Tot een jaar geleden op klein formaat. Toen werkte de be vriende kunstenares Nicole Bian- chet een tijdlang in haar atelier aan schilderijen, die tot het pla fond reikten. Eva Bonneur: „Hé, dacht ik toen, ik kan ook wel eens wat groters maken." Ze gaat naast één van haar tegen de muur ge plaatste schilderijen staan. Zeker 1.80 meter hoog. Ze werkt met acrylverf, vooral uit praktische overwegingen. Olieverf is zeker ook mooi, maar de droogtijd is soms dagen, we ken. „Daar ben ik te slordig en te ongeduldig voor", zegt ze. Achter gronden maakt ze met acrylinkt. De ontwerpen van haar schilde rijen heeft ze op een wandbord geprikt. Over haar werk: „Ik schil der vrij plat, zonder diepte. Ik maak daarom structuur in de on dergrond, zodat het werk niet dichtslaat. Sprookjesachtig is maar een term. Ik was vroeger altijd een dromer. Introvert en verlegen, met het gevoel dat de wereld meer in mij was dan ik in de wereld. Doordat ik kan schilderen lijkt al les meer op zijn plaats te vallen." De Hobeinstraat, het is net om de hoek bij het stadhuis van Vlissingen. Haar man Gerard heeft de Zeeuwse vlag aan de gevel ge hangen. „Dat vindt hij leuk", zegt Eva Bonneur. De kunstenares heeft haar werkruimte meteen na de groene toegangsdeur. De vorige bewoner had er een ruimte om aan auto's te sleutelen. Daarvoor zat er een aannemer, die van het oorspron kelijke woninggedeelte een werk ruimte aan huis maakte. Die werkruimte aan huis was precies de reden dat Eva Bonneur en haar echtgenoot Gerard Setterich een jaar of drie geleden besloten tot aankoop over te gaan. Ze plaatsten een tussenmuur in de ruimte. Het achterste gedeelte is de houtbe- donderdag 1 juni 2017 Voor grote werken heeft Eva Bonneur een trapje in haar atelier, fotosmechteld jansen Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Eva Bonneur in Vlissingen. Sprookjesachtig is maar een term Jan van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 71