\y m r h II Trucker blijft vogelvrij ondanks nieuwe regels Rechter buigt zich over foto-rel r M 9 *2 Ss' Dat kan een missie naar de zon toch niet oplossen? w..4l s 1 seconde Anders dan voor bouwvakkers, landarbeiders en zorgpersoneel vanachter het vroegere IJzeren Gordijn, wil Brussel het principe 'gelijk loon voor gelijk werk op de zelfde werkplek' voor truckers pas na zeven dagen laten ingaan. Dat betekent dat Midden- en Oost-Eu ropeanen zeker een week per maand stukken goedkoper blijven dan hun collega's uit Nederland of Frankrijk. Daarnaast versoepelt de Euro pese Commissie de zogenaamde cabotageregels. Volgens het laatst gelekte concept mogen buiten landse vrachtrijders voortaan in een nog nader te bepalen periode na elke internationale rit (bijvoor beeld van Polen naar Nederland) net zoveel binnenlandse ritten (in Nederland) maken als ze zelf wil len. Onaanvaardbaar Nu geldt nog een maximum van drie. „De combinatie van die twee maatregelen houdt een liberalise ring van hier tot Tokio in. Dit is voor ons onaanvaardbaar. Het maakt onze hele transportsector stuk", briest CDA-Europarlemen- tariër Wim van de Camp. „Mooie nota's over sociaal beleid en het in goede banen leiden van de globa lisering helpen niks als dit je con crete beleid is", sneert ook zijn PvdA-collega Agnes Jongerius. „Deze commissie praat met dub bele tong. Ze kiest voor verdere li beralisering van de markt en laat de chauffeurs in de steek." SP'er Dennis de Jong: „Oost-Europese chauffeurs kunnen hierdoor ein deloos veel binnenlandse ritten maken tegen de arbeidsvoorwaar den uit hun land. Illegale wan- praktijken worden hiermee gele galiseerd." Dat is volgens de parlementa riërs ook schadelijk voor Europa zelf omdat de combinatie van Oost- en Midden-Europeanen, die voor een hongerloontje werken en West-Europeanen, die daardoor in de WW belanden, een toch al steeds terugkerend kritiekpunt op Brussel is. Bij de verkiezingen in 20t4 was het één van de hoofdthe ma's, en bij de nationale verkiezin gen eerder dit jaar in Nederland en Gevreesd wordt voor een uitruil waarbij chauffeurs de verliezers zijn Frankrijk opnieuw. Om de voor stellen, die vandaag de commissie passeren en vandaar naar het par lement gaan, is de afgelopen dagen nog buitengewoon fel strijd gele verd. Diverse kampen stonden te genover elkaar. Aanhangers van de vrije markt tegenover voorstan ders van een socialer Europa, Oost tegenover West, voorstanders van scherpe regelgeving tegenover de aanhangers van minder regels. In gewijden vermoeden een uitruil. Voor Midden- en Oost-Europese bouwvakkers, landarbeiders en zorgpersoneel lijkt eindelijk een regeling in de maak, de trucker be taalt het gelag. „Koehandel over de rug van de chauffeurs en dus voor mij onaanvaardbaar. Eerste- en tweedeklaswerknemers, dat vloekt met mijn belangrijkste principes", zegt Agnes Jongerius. Griezelverhalen Ze begrijpt niet dat uitgerekend transportcommissaris Violeta Bulc de chauffeurs nu in de steek laat. „We hebben samen gespro ken met buitenlandse vrachtrij ders. Bijna tot tranen toe geroerd luisterde ze naar verhalen over hun arbeidsomstandigheden. En dan zoiets." Het Europees parle ment wordt voortdurend bestookt met griezelverhalen over buiten landse truckers die maandenlang in hun cabine langs de snelweg wonen, hun potje koken op een gaspit in het gras en zich alleen 'douchen' als het regent. Volgens Jongerius brengen zij ook de ver keersveiligheid in gevaar. Iets positiever is de oud-FNV- voorzitter over de aanpak die Bulc belooft van brievenbusbedrijven in Oost-Europa, vaak gerund door West-Europese transportonder nemers. De Jong vindt ook die 'volstrekt onvoldoende'. De moeder eist naast een scha devergoeding van ro.ooo euro ook excuses: haar kinderen staan niet op de klassenfoto, omdat die genomen werd tijdens het isla mitische offerfeest. Het bestuur van de openbare school vindt die geld-eis 'buitenproportioneel'. Zeker omdat het in haar ogen voldoende alternatieven bood. De Haagse rechtbank gaf de ru ziënde partijen twee weken ge leden de gelegenheid onderling tot een oplossing te komen, maar dat is nu dus mislukt. Volgens de advocaat van de moeder, Laura Zuydgeest, wilde de Maria Montessorischool al- W „Moeder wil zich niet houden aan onze voorwaarden. Heel spijtig" leen met hen om tafel op voor waarde dat zij het voorval verder buiten de media houden. „Gelet op alle commotie in het nieuws vonden de ouders zo'n zwijg plicht onredelijk", zegt de raads vrouw. De school vindt het jam mer dat het overleg is gestokt. „Mevrouw heeft aangegeven zich niet te willen houden aan onze voorwaarden. Heel spijtig", zegt een woordvoerder. „We hadden deze situatie graag met elkaar opgelost. Gezien haar re actie zien we echter geen andere mogelijkheid dan te wachten op de rechterlijke uitspraak." Deze volgt op t2 juni. De rech ter liet gisteren tijdens de zitting doorschemeren dat de Maria Montessorischool onvoldoende heeft gedaan om de moeder te gemoet te komen. Het risico dat de rechter toch geen of slechts een symbolisch bedrag toewijst, nemen de ouders volgens Zuyd geest op de koop toe. „De waar heid is voor hen belangrijker dan een financiële vergoeding." woensdag 31 mei 2017 GO V V J» SUNIVERS ÉL iéÊtim O O Li ce CD CD z De Solar Probe Plus vliegt met een snelheid van 725.000 km/u, Q ofwel 200 kilometer per seconde! Van Den Bosch naar Groningen g in één seconde tijd. s Al die zonne-energie kan de boel op aarde flink in de war schoppen. Halver wege de 19de eeuw was de kracht van de zon zelfs zo sterk dat er kortsluiting ontstond in de telegraaflij nen in Amerika waardoor die onbruikbaar raakten. Het noorderlicht was tot in Rome te zien. Sinds die tijd is de hoe veelheid technologie al leen maar toegenomen: satelliet- en communica tieapparatuur, elektrici teitskabels, pijpleidingen, maar ook vliegtuigen zijn erg gevoelig voor storin gen door de magnetische invloeden van de zon. Nee, maar nu is nog niet eens bekend waarom de zon al dat gas en die vlammen uitstoot, hoe dat precies gebeurt en waarom op de ene plek meer erupties zijn dan op andere. „We vinden ant woorden door er te gaan kijken", aldus NASA. De Jager verwacht dat de reis met de Solar Probe Plus nog maar het begin is. „We weten dat wij ons bestaan aan de zon te danken heb ben, maar over de zon zelf weten we vrijwel niets. Elke reis roept zoveel vra gen op dat een nieuwe missie nodig is voor de antwoorden." De Nederlandse trucker blijft kampen met oneerlijke concur rentie. Nieuwe regelgeving van uit Brussel biedt onvoldoende bescherming. Frans Boogaard Brussel De rechter moet toch uit spraak doen in de Haagse schoolfoto-rel. Moeder en be stuur van de Maria Montesso rischool konden hun conflict over een onhandig geplande klassenfotosessie niet onder ling oplossen. Julia Broos Den Haag A Truckers lijken het kind van de rekening te worden, fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 9