\y
m
r
h
II
Trucker blijft vogelvrij
ondanks nieuwe regels
Rechter buigt zich over foto-rel
r
M
9
*2
Ss'
Dat kan een
missie naar de
zon toch niet
oplossen?
w..4l
s
1 seconde
Anders dan voor bouwvakkers,
landarbeiders en zorgpersoneel
vanachter het vroegere IJzeren
Gordijn, wil Brussel het principe
'gelijk loon voor gelijk werk op de
zelfde werkplek' voor truckers pas
na zeven dagen laten ingaan. Dat
betekent dat Midden- en Oost-Eu
ropeanen zeker een week per
maand stukken goedkoper blijven
dan hun collega's uit Nederland of
Frankrijk.
Daarnaast versoepelt de Euro
pese Commissie de zogenaamde
cabotageregels. Volgens het laatst
gelekte concept mogen buiten
landse vrachtrijders voortaan in
een nog nader te bepalen periode
na elke internationale rit (bijvoor
beeld van Polen naar Nederland)
net zoveel binnenlandse ritten (in
Nederland) maken als ze zelf wil
len.
Onaanvaardbaar
Nu geldt nog een maximum van
drie. „De combinatie van die twee
maatregelen houdt een liberalise
ring van hier tot Tokio in. Dit is
voor ons onaanvaardbaar. Het
maakt onze hele transportsector
stuk", briest CDA-Europarlemen-
tariër Wim van de Camp. „Mooie
nota's over sociaal beleid en het in
goede banen leiden van de globa
lisering helpen niks als dit je con
crete beleid is", sneert ook zijn
PvdA-collega Agnes Jongerius.
„Deze commissie praat met dub
bele tong. Ze kiest voor verdere li
beralisering van de markt en laat
de chauffeurs in de steek." SP'er
Dennis de Jong: „Oost-Europese
chauffeurs kunnen hierdoor ein
deloos veel binnenlandse ritten
maken tegen de arbeidsvoorwaar
den uit hun land. Illegale wan-
praktijken worden hiermee gele
galiseerd."
Dat is volgens de parlementa
riërs ook schadelijk voor Europa
zelf omdat de combinatie van
Oost- en Midden-Europeanen, die
voor een hongerloontje werken en
West-Europeanen, die daardoor in
de WW belanden, een toch al
steeds terugkerend kritiekpunt op
Brussel is. Bij de verkiezingen in
20t4 was het één van de hoofdthe
ma's, en bij de nationale verkiezin
gen eerder dit jaar in Nederland en
Gevreesd wordt
voor een uitruil
waarbij chauffeurs
de verliezers zijn
Frankrijk opnieuw. Om de voor
stellen, die vandaag de commissie
passeren en vandaar naar het par
lement gaan, is de afgelopen dagen
nog buitengewoon fel strijd gele
verd. Diverse kampen stonden te
genover elkaar. Aanhangers van de
vrije markt tegenover voorstan
ders van een socialer Europa, Oost
tegenover West, voorstanders van
scherpe regelgeving tegenover de
aanhangers van minder regels. In
gewijden vermoeden een uitruil.
Voor Midden- en Oost-Europese
bouwvakkers, landarbeiders en
zorgpersoneel lijkt eindelijk een
regeling in de maak, de trucker be
taalt het gelag. „Koehandel over de
rug van de chauffeurs en dus voor
mij onaanvaardbaar. Eerste- en
tweedeklaswerknemers, dat
vloekt met mijn belangrijkste
principes", zegt Agnes Jongerius.
Griezelverhalen
Ze begrijpt niet dat uitgerekend
transportcommissaris Violeta
Bulc de chauffeurs nu in de steek
laat. „We hebben samen gespro
ken met buitenlandse vrachtrij
ders. Bijna tot tranen toe geroerd
luisterde ze naar verhalen over
hun arbeidsomstandigheden. En
dan zoiets." Het Europees parle
ment wordt voortdurend bestookt
met griezelverhalen over buiten
landse truckers die maandenlang
in hun cabine langs de snelweg
wonen, hun potje koken op een
gaspit in het gras en zich alleen
'douchen' als het regent. Volgens
Jongerius brengen zij ook de ver
keersveiligheid in gevaar.
Iets positiever is de oud-FNV-
voorzitter over de aanpak die Bulc
belooft van brievenbusbedrijven
in Oost-Europa, vaak gerund door
West-Europese transportonder
nemers. De Jong vindt ook die
'volstrekt onvoldoende'.
De moeder eist naast een scha
devergoeding van ro.ooo euro
ook excuses: haar kinderen staan
niet op de klassenfoto, omdat die
genomen werd tijdens het isla
mitische offerfeest. Het bestuur
van de openbare school vindt die
geld-eis 'buitenproportioneel'.
Zeker omdat het in haar ogen
voldoende alternatieven bood.
De Haagse rechtbank gaf de ru
ziënde partijen twee weken ge
leden de gelegenheid onderling
tot een oplossing te komen, maar
dat is nu dus mislukt.
Volgens de advocaat van de
moeder, Laura Zuydgeest, wilde
de Maria Montessorischool al-
W „Moeder wil zich
niet houden aan
onze voorwaarden.
Heel spijtig"
leen met hen om tafel op voor
waarde dat zij het voorval verder
buiten de media houden. „Gelet
op alle commotie in het nieuws
vonden de ouders zo'n zwijg
plicht onredelijk", zegt de raads
vrouw. De school vindt het jam
mer dat het overleg is gestokt.
„Mevrouw heeft aangegeven
zich niet te willen houden aan
onze voorwaarden. Heel spijtig",
zegt een woordvoerder. „We
hadden deze situatie graag met
elkaar opgelost. Gezien haar re
actie zien we echter geen andere
mogelijkheid dan te wachten op
de rechterlijke uitspraak."
Deze volgt op t2 juni. De rech
ter liet gisteren tijdens de zitting
doorschemeren dat de Maria
Montessorischool onvoldoende
heeft gedaan om de moeder te
gemoet te komen. Het risico dat
de rechter toch geen of slechts
een symbolisch bedrag toewijst,
nemen de ouders volgens Zuyd
geest op de koop toe. „De waar
heid is voor hen belangrijker dan
een financiële vergoeding."
woensdag 31 mei 2017
GO
V
V
J»
SUNIVERS
ÉL
iéÊtim
O
O
Li
ce
CD
CD
z
De Solar Probe Plus vliegt met
een snelheid van 725.000 km/u, Q
ofwel 200 kilometer per seconde!
Van Den Bosch naar Groningen g
in één seconde tijd. s
Al die zonne-energie kan
de boel op aarde flink in
de war schoppen. Halver
wege de 19de eeuw was
de kracht van de zon zelfs
zo sterk dat er kortsluiting
ontstond in de telegraaflij
nen in Amerika waardoor
die onbruikbaar raakten.
Het noorderlicht was tot in
Rome te zien.
Sinds die tijd is de hoe
veelheid technologie al
leen maar toegenomen:
satelliet- en communica
tieapparatuur, elektrici
teitskabels, pijpleidingen,
maar ook vliegtuigen zijn
erg gevoelig voor storin
gen door de magnetische
invloeden van de zon.
Nee, maar nu is nog niet
eens bekend waarom de
zon al dat gas en die
vlammen uitstoot, hoe
dat precies gebeurt en
waarom op de ene plek
meer erupties zijn dan op
andere. „We vinden ant
woorden door er te gaan
kijken", aldus NASA. De
Jager verwacht dat de reis
met de Solar Probe Plus
nog maar het begin is. „We
weten dat wij ons bestaan
aan de zon te danken heb
ben, maar over de zon zelf
weten we vrijwel niets.
Elke reis roept zoveel vra
gen op dat een nieuwe
missie nodig is voor de
antwoorden."
De Nederlandse trucker blijft
kampen met oneerlijke concur
rentie. Nieuwe regelgeving van
uit Brussel biedt onvoldoende
bescherming.
Frans Boogaard
Brussel
De rechter moet toch uit
spraak doen in de Haagse
schoolfoto-rel. Moeder en be
stuur van de Maria Montesso
rischool konden hun conflict
over een onhandig geplande
klassenfotosessie niet onder
ling oplossen.
Julia Broos
Den Haag
A Truckers lijken het kind van de rekening te worden, fotoanp