Omnium
wacht
forse klus
Oplossingen voor
gevaarlijke situatie
Mountainbikeparcours op
Grevelingendam van de baan
Goes' bedrijf houdt Citroën 2CV ook in Frankrijk levend
7
De Citroën Deux Chevaux is al bijna drie
decennia uit productie, maar de 'Lelijke
Eend' spreekt nog altijd tot de
verbeelding. Het bracht José van den
Eerenbeemt uit Goes op een briljant idee:
verhuur voor toeristische tochtjes.
Vanaf maandag 12 juni wordt het
water van het recreatiebad, in to
taal 375.000 liter, naar een tijde
lijke tank op het buitenterrein
overgeheveld.
Zodra het bad leeg is, worden
de voegen bijgewerkt, defecte
onderwaterverlichting gerepa
reerd en wordt het bassin gron
dige schoongemaakt met de ho
gedrukspuit. Ook zullen andere
onderdelen worden geïnspec
teerd, die bij een volgende on
derhoudsbeurt eventueel kun
nen worden vernieuwd.
„Eigenlijk komt zoiets nooit
goed uit, maar half juni ver
wachten we een rustige periode.
Mensen zoeken dan alweer de
Oosterschelde en de stranden
op. En we zijn op tijd klaar voor
het Super Zomer Festival en de
schoolvakantie", vertelt mana
ger Bart van den Heuvel.
Temperatuur
Bijkomend voordeel is dat in
juni de buitentemperatuur rela
tief hoog is. „Daardoor blijft het
zwembadwater in de tank rede
lijk op temperatuur. Het water is
nog van goede kwaliteit en kan
daarna weer terug in het bad. Als
we nieuw leidingwater zouden
pakken, duurt het veel langer om
het op te warmen", aldus Van
den Heuvel.
De werkzaamheden duren
waarschijnlijk tot en met vrijdag
17 juni. Tijdens het groot onder
houd is de lazy river, het wed-
strijdbaden het doelgroepenbad
wel geopend. Wie tijdens deze
week toch recreatief wil zwem
men, betaalt een gereduceerd ta
rief.
De gevaarlijke situaties bij het la
den en lossen bij de Albert Heijn in
Bruinisse zijn binnenkort verleden
tijd. Volgens de dorpsraad is een
oplossing in zicht.
De eigenaar van de supermarkt,
Roberto van Veldhuizen, had eer
der al hekken geplaatst en vracht
tijden aangepast naar tijdstippen
waarop kinderen niet buiten zijn,
maar daarmee was de veiligheid
volgens omwonenden nog niet ge
garandeerd. De dorpsraad heeft nog
een aantal suggesties om de situatie
te verbeteren. „Je kunt het Stenen
pad afsluiten voor verkeer, ook voor
fietsers", zegt voorzitter Nico de
Danschutter, „Of een slagboom
plaatsen, waarbij de chauffeur moet
bellen naar de supermarkt om hulp
in te schakelen bij het achteruit rij
den."
Die oplossing heeft echter ook
nadelen, beseft de dorpsraadvoor
zitter. „Dat betekent vijf minuten
vertraging, ook voor verkeer dat
moet wachten. Bevoorrading via de
Dorpsweg zou eigenlijk nog het be
ste zijn, zodat het vrachtverkeer
niet over de Dreef hoeft. We blijven
ons in deze kwestie vastbijten, tot
dat we de beste oplossing hebben
gevonden."
Het had één van de mooiste
mountainbikeroutes van zuid
west-Nederland moeten worden,
in de bossen bij de Grevelingen
dam in Bruinisse. Maar het initia
tief is gestrand in de ambtelijke
molen.
Korte Termijn Ingrepen Greve
lingendam, zo heette de project
groep die met de Bruse dorpsraad
en MTB Flakkee aan de slag ging
om het parcours aan de Grevelin-
gen voor elkaar te krijgen. Vincent
de Wit, toen nog woonachtig in
Bruinisse, was de initiatiefnemer
ervan. „In april 2012. Dus van korte
termijn kunnen we inmiddels niet
meer spreken."
Natura2000
Omdat het gebied aan de Grevelin-
gen binnen Natumooo valt, had
De Wit heel wat organisaties no
dig om vergunningen los te krij
gen. Dat schoot niet op.
„We hebben er echt hard aan ge
werkt, maar op een gegeven mo
ment is ons de lust wel vergaan. Ik
ben zelfs intussen verhuisd naar
Brabant."
De initiatiefnemers hebben de
handdoek in de ring gegooid. Ook
de dorpsraad trekt zich terug. De
gemeente zegt 'nog altijd open te
staan' voor nieuwe mensen die de
kar willen trekken. De Wit hoopt
het van harte. „Maar die mensen
moeten dan wel een heel lange
adem en een flinke dosis geluk
meebrengen. Wij zijn altijd bereid
onze informatie over te dragen."
En anders kan er toch wel op de
Grevelingendam worden gefietst,
zegt De Wit. „Ook zonder par
cours. Dat gebeurt vaak genoeg."
Be
C
e
edrijventerreinen
ogen doorgaans grauw
en grijs, maar aan de
Jscottweg in Goes
doorbreken José
(spreek uit op z'n Spaans) van den
Eerenbeemt en zijn vader Marjo
die monotonie. Voor, in én achter
het pand staan Citroën 2CV's in
zo'n beetje alle kleuren van de re
genboog. Marjo (63) streek zo'n
tien jaar geleden in Goes neer met
Het idee is om
Zeeland opeen
andere manier te
laten zien
zijn bedrijf Deux Marjaux, een
spitsvondige verbastering van zijn
eigen naam en die van het inmid
dels klassieke autootje. Sleutelen
aan Eenden is zijn lust en zijn le
ven. En de liefde voor de 'Lelijke
Eend' is ook overgeslagen op zoon
José (37), die drie jaar geleden naar
Goes verhuisde vanuit Zuid-Hol-
land. Maar hij kijkt op een heel an
dere manier naar de auto's dan
zijn vader. De ondernemer ziet
namelijk een gat in de toerisme-
markt door de Eenden te verhuren
voor tochtjes langs de mooiste
plekken in de provincie. In de rela
tief korte tijd dat hij hier woont, is
hij verknocht geraakt aan Zeeland
en hij heeft zich in de geschiede
nis verdiept, een andere passie van
de ondernemer die zichzelf om
schrijft als een 'dromer met een
hang naar nostalgie'. „Het idee is
om Zeeland op een andere manier
te laten zien", legt José uit. „Het
publiek voor de Eend wordt bo
vendien kleiner. De oudere gene
raties kennen de auto nog wel,
maar onder twintigers en derti
gers heeft hij juist daardoor een
wat stoffig imago. Door de
verhuur raken zij
ook weer geïnte
resseerd, want als
ze er eenmaal in
hebben gere
den vin
den ze
het geweldig. Dat waggelen heeft
toch z'n charme." Hoewel José een
Eend uiteraard een te gekke auto
vindt, mag hij vooral graag werken
met het publiek dat de 2CV aan
spreekt. „Dat zijn leuke mensen
die over het algemeen iets 'soci
aals' hebben."
Dit seizoen is het eerste dat
Eendverhuur Zeeland volledig
draait. Inmiddels heeft José zelf ze
ven eenden die kunnen worden ge
huurd, daarnaast kan hij er nog drie
laten 'invliegen'. De verhuurtak
runt hij samen met zijn vriendin
Cindy van der Vliet, zij maakt de
routes. „Het plan is
om een kringetje
te bouwen met
mensen die
doen waar ze honderd procent ach
ter staan. Als ondernemers kunnen
we elkaar zo helpen, de ene hand
wast de andere." Josés vader is nog
altijd druk met restauratie en on
derhoud, want ook particulier rij
den er nog heel wat Eendjes rond.
„Als je ziet wat een plaatwerk er
hier uitgaat", wijst José naar een an
der deel van de loods waar Jan Ver
heij de 'onderkanten' van de auto's
maakt. De ondernemers werken
weliswaar samen, maar zijn zake
lijk gescheiden. „We maken hier
voor duizend eenden per jaar res
tauratieplaatwerk", vertelt Verheij.
„Je verwacht het niet, maar negen
tig procent daarvan gaat naar
Frankrijk." En zo houden de drie
Goese ondernemers de Lelijke
Eend niet alleen in Zee
land levend,
maar ook in
het land van
herkomst,
eendver-
huurzee-
land.nl
woensdag 31 mei 2017
SD
Het Omnium in Goes maakt
zich klaar voor een flinke klus.
Het recreatiebad is toe aan
een opknap- en schoonmaak
beurt en moet daarvoor hele
maal worden leeggepompt.
Joeri Wisse
Goes
Wendy Wagenmakers
Bruinisse
Het mountainbikeparcours op
de Grevelingendam gaat niet
door. Het duurde de initiatief
nemers allemaal te lang, zon
der enige zicht op zekerheid.
Wendy Wagenmakers
Bruinisse
Met een Lelijke Eend door
heel Zeeland waggelen
Luc Oggel
Goes
-José van den Eerenbeemt,
verhuurder Lelijke Eenden
José en Marjo van den Eeren
beemt en Jan Verheij (vlnr)
delen een passie voor de Ci
troën 2CV FOTO MECHTELD JANSEN