Omnium wacht forse klus Oplossingen voor gevaarlijke situatie Mountainbikeparcours op Grevelingendam van de baan Goes' bedrijf houdt Citroën 2CV ook in Frankrijk levend 7 De Citroën Deux Chevaux is al bijna drie decennia uit productie, maar de 'Lelijke Eend' spreekt nog altijd tot de verbeelding. Het bracht José van den Eerenbeemt uit Goes op een briljant idee: verhuur voor toeristische tochtjes. Vanaf maandag 12 juni wordt het water van het recreatiebad, in to taal 375.000 liter, naar een tijde lijke tank op het buitenterrein overgeheveld. Zodra het bad leeg is, worden de voegen bijgewerkt, defecte onderwaterverlichting gerepa reerd en wordt het bassin gron dige schoongemaakt met de ho gedrukspuit. Ook zullen andere onderdelen worden geïnspec teerd, die bij een volgende on derhoudsbeurt eventueel kun nen worden vernieuwd. „Eigenlijk komt zoiets nooit goed uit, maar half juni ver wachten we een rustige periode. Mensen zoeken dan alweer de Oosterschelde en de stranden op. En we zijn op tijd klaar voor het Super Zomer Festival en de schoolvakantie", vertelt mana ger Bart van den Heuvel. Temperatuur Bijkomend voordeel is dat in juni de buitentemperatuur rela tief hoog is. „Daardoor blijft het zwembadwater in de tank rede lijk op temperatuur. Het water is nog van goede kwaliteit en kan daarna weer terug in het bad. Als we nieuw leidingwater zouden pakken, duurt het veel langer om het op te warmen", aldus Van den Heuvel. De werkzaamheden duren waarschijnlijk tot en met vrijdag 17 juni. Tijdens het groot onder houd is de lazy river, het wed- strijdbaden het doelgroepenbad wel geopend. Wie tijdens deze week toch recreatief wil zwem men, betaalt een gereduceerd ta rief. De gevaarlijke situaties bij het la den en lossen bij de Albert Heijn in Bruinisse zijn binnenkort verleden tijd. Volgens de dorpsraad is een oplossing in zicht. De eigenaar van de supermarkt, Roberto van Veldhuizen, had eer der al hekken geplaatst en vracht tijden aangepast naar tijdstippen waarop kinderen niet buiten zijn, maar daarmee was de veiligheid volgens omwonenden nog niet ge garandeerd. De dorpsraad heeft nog een aantal suggesties om de situatie te verbeteren. „Je kunt het Stenen pad afsluiten voor verkeer, ook voor fietsers", zegt voorzitter Nico de Danschutter, „Of een slagboom plaatsen, waarbij de chauffeur moet bellen naar de supermarkt om hulp in te schakelen bij het achteruit rij den." Die oplossing heeft echter ook nadelen, beseft de dorpsraadvoor zitter. „Dat betekent vijf minuten vertraging, ook voor verkeer dat moet wachten. Bevoorrading via de Dorpsweg zou eigenlijk nog het be ste zijn, zodat het vrachtverkeer niet over de Dreef hoeft. We blijven ons in deze kwestie vastbijten, tot dat we de beste oplossing hebben gevonden." Het had één van de mooiste mountainbikeroutes van zuid west-Nederland moeten worden, in de bossen bij de Grevelingen dam in Bruinisse. Maar het initia tief is gestrand in de ambtelijke molen. Korte Termijn Ingrepen Greve lingendam, zo heette de project groep die met de Bruse dorpsraad en MTB Flakkee aan de slag ging om het parcours aan de Grevelin- gen voor elkaar te krijgen. Vincent de Wit, toen nog woonachtig in Bruinisse, was de initiatiefnemer ervan. „In april 2012. Dus van korte termijn kunnen we inmiddels niet meer spreken." Natura2000 Omdat het gebied aan de Grevelin- gen binnen Natumooo valt, had De Wit heel wat organisaties no dig om vergunningen los te krij gen. Dat schoot niet op. „We hebben er echt hard aan ge werkt, maar op een gegeven mo ment is ons de lust wel vergaan. Ik ben zelfs intussen verhuisd naar Brabant." De initiatiefnemers hebben de handdoek in de ring gegooid. Ook de dorpsraad trekt zich terug. De gemeente zegt 'nog altijd open te staan' voor nieuwe mensen die de kar willen trekken. De Wit hoopt het van harte. „Maar die mensen moeten dan wel een heel lange adem en een flinke dosis geluk meebrengen. Wij zijn altijd bereid onze informatie over te dragen." En anders kan er toch wel op de Grevelingendam worden gefietst, zegt De Wit. „Ook zonder par cours. Dat gebeurt vaak genoeg." Be C e edrijventerreinen ogen doorgaans grauw en grijs, maar aan de Jscottweg in Goes doorbreken José (spreek uit op z'n Spaans) van den Eerenbeemt en zijn vader Marjo die monotonie. Voor, in én achter het pand staan Citroën 2CV's in zo'n beetje alle kleuren van de re genboog. Marjo (63) streek zo'n tien jaar geleden in Goes neer met Het idee is om Zeeland opeen andere manier te laten zien zijn bedrijf Deux Marjaux, een spitsvondige verbastering van zijn eigen naam en die van het inmid dels klassieke autootje. Sleutelen aan Eenden is zijn lust en zijn le ven. En de liefde voor de 'Lelijke Eend' is ook overgeslagen op zoon José (37), die drie jaar geleden naar Goes verhuisde vanuit Zuid-Hol- land. Maar hij kijkt op een heel an dere manier naar de auto's dan zijn vader. De ondernemer ziet namelijk een gat in de toerisme- markt door de Eenden te verhuren voor tochtjes langs de mooiste plekken in de provincie. In de rela tief korte tijd dat hij hier woont, is hij verknocht geraakt aan Zeeland en hij heeft zich in de geschiede nis verdiept, een andere passie van de ondernemer die zichzelf om schrijft als een 'dromer met een hang naar nostalgie'. „Het idee is om Zeeland op een andere manier te laten zien", legt José uit. „Het publiek voor de Eend wordt bo vendien kleiner. De oudere gene raties kennen de auto nog wel, maar onder twintigers en derti gers heeft hij juist daardoor een wat stoffig imago. Door de verhuur raken zij ook weer geïnte resseerd, want als ze er eenmaal in hebben gere den vin den ze het geweldig. Dat waggelen heeft toch z'n charme." Hoewel José een Eend uiteraard een te gekke auto vindt, mag hij vooral graag werken met het publiek dat de 2CV aan spreekt. „Dat zijn leuke mensen die over het algemeen iets 'soci aals' hebben." Dit seizoen is het eerste dat Eendverhuur Zeeland volledig draait. Inmiddels heeft José zelf ze ven eenden die kunnen worden ge huurd, daarnaast kan hij er nog drie laten 'invliegen'. De verhuurtak runt hij samen met zijn vriendin Cindy van der Vliet, zij maakt de routes. „Het plan is om een kringetje te bouwen met mensen die doen waar ze honderd procent ach ter staan. Als ondernemers kunnen we elkaar zo helpen, de ene hand wast de andere." Josés vader is nog altijd druk met restauratie en on derhoud, want ook particulier rij den er nog heel wat Eendjes rond. „Als je ziet wat een plaatwerk er hier uitgaat", wijst José naar een an der deel van de loods waar Jan Ver heij de 'onderkanten' van de auto's maakt. De ondernemers werken weliswaar samen, maar zijn zake lijk gescheiden. „We maken hier voor duizend eenden per jaar res tauratieplaatwerk", vertelt Verheij. „Je verwacht het niet, maar negen tig procent daarvan gaat naar Frankrijk." En zo houden de drie Goese ondernemers de Lelijke Eend niet alleen in Zee land levend, maar ook in het land van herkomst, eendver- huurzee- land.nl woensdag 31 mei 2017 SD Het Omnium in Goes maakt zich klaar voor een flinke klus. Het recreatiebad is toe aan een opknap- en schoonmaak beurt en moet daarvoor hele maal worden leeggepompt. Joeri Wisse Goes Wendy Wagenmakers Bruinisse Het mountainbikeparcours op de Grevelingendam gaat niet door. Het duurde de initiatief nemers allemaal te lang, zon der enige zicht op zekerheid. Wendy Wagenmakers Bruinisse Met een Lelijke Eend door heel Zeeland waggelen Luc Oggel Goes -José van den Eerenbeemt, verhuurder Lelijke Eenden José en Marjo van den Eeren beemt en Jan Verheij (vlnr) delen een passie voor de Ci troën 2CV FOTO MECHTELD JANSEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 59